Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Påhengsmotor - hvilket merke er best?

NYTT TEMA
laaaaaangtbrukernavn
laaaaaangtbrukernavnInnlegg: 2382
11.04.09 18:13

Hvis man tenker ny påhengsmotor. Hvilket merke og modell er best? Finnes det noen bra nettsider for å lese om båt og motorer?

Tenker ca 50 HK.

Kompressor
KompressorInnlegg: 15375
12.04.09 19:23

Yamaha er veldig gode på totaktere, men nå er det jo firetaktere som gjelder.

Likevel stikker både Yamaha og Suzuki seg ut som gode alternativer. Mange forhandlere gjør at man også får enklere service og deler til de.

laaaaaangtbrukernavn
laaaaaangtbrukernavnInnlegg: 2382
13.04.09 01:15

Høres vel ganske ut som det jeg vil trodd også.

Hva med Evinrude, Honda og "Selva" - har du noe kjennskap til disse?

Kompressor
13.04.09 01:19

Hondaene er litt daffe enda, men fine på forbruk. Likevel er de som regel mye daffere og bare marginalt bedre på forbruk, så jeg anbefaler å heller kjøpe Suzuki eller Yamaha.

Nye Evinrude kjenner jeg ikke til, men de skal visst være gode de nyeste modellene. Eldre Evinrude (som jeg kjenner til) er det bare å styre unna, da spesielt totaktsmotorer.

(Innlegget ble redigert 13.04.09 01:19)

TORANA_XU-1
TORANA_XU-1Innlegg: 5347
13.04.09 12:33
laaaaaangtbrukernavn: Hva med Evinrude, Honda og "Selva" - har du noe kjennskap til disse?

Hadde en 35 Johnson Sea Horse i mange år......... den satt på båten som låg på sjøen hele året i mange år. Aldri tull med å start den og den kunne gå på dorgefart i flere timer uten å bli sur...... kjempemotor

ronander
ronanderInnlegg: 5246
17.04.09 13:28

Evinrude E-Tec er en super motor. Yamaha og Suzuki er best på det meste hvis du ikke trenger den brutale aksen som 2-takt gir (E-Tec er totakt).

Har selv 150 Yamaha 4T på min Buster, og er godt fornøyd med den,

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
21.04.09 12:35

Guttungen flytter antagelig jolla hit, det er en 20 hk Yamaha på en 14 fot greie, det har ikke vært noen problemer med motoren annet enn at den er tørst.

Skal bli moro, den går ganske bra.

Enkelte motortyver stjeler kun Yamaha, antagelig fordi de går godt og er lett å selge.

Så vi må passe godt på. Østeuropa er et stort marked for utenbordsmotore3r.

Rote
RoteInnlegg: 5092
23.04.09 00:50
TORANA_XU-1: Hadde en 35 Johnson Sea Horse i mange år......... den satt på båten som låg på sjøen hele året i mange år. Aldri tull med å start den og den kunne gå på dorgefart i flere timer uten å bli sur...... kjempemotor

Har samme motor på en Rana 17 som jeg har arvet. Båten er brukt jevnlig fra 1976, motoren er enda gullende god. Johnson er kvalitet. Men eksisterer merket/produsenten fortsatt ?

TORANA_XU-1
TORANA_XU-1Innlegg: 5347
23.04.09 05:25
Rote: Har samme motor på en Rana 17 som jeg har arvet. Båten er brukt jevnlig fra 1976, motoren er enda gullende god. Johnson er kvalitet. Men eksisterer merket/produsenten fortsatt ?
pinglepongle2
pinglepongle2Innlegg: 2274
06.05.09 13:28

Mercury er best.

_Warez_
_Warez_Innlegg: 2809
06.05.09 21:50
pinglepongle2: Mercury er best.

Fordi mamma og pappa har det?

pinglepongle2
06.05.09 22:18
_Warez_: Fordi mamma og pappa har det?

Nope, men jeg har det på gummibåten.

pinglepongle2
06.05.09 22:18

Yamaha er også bra, etter testen jeg leste i båtmagasinet av 50hk-ere, var det Mercury og Yamaha som vant.

coldman
coldmanInnlegg: 3499
09.05.09 09:35

Yamaha - The Choice of Pirates

Fra spøk til alvor, Evinrude E-tec 2-takt er ganske kjekke saker. Lavere vekt, høyt dreiemoment, bedre aks, og lite/enkelt vedlikehold.

Kompressor
09.05.09 22:32

Sjøsatte min Yamaha i dag og den startet på første forsøk som om det var startgass i systemet!! Imponerende.

Lecorbusier
LecorbusierInnlegg: 187
23.05.09 10:36

Mariner har også meget bra motorer, både 4 og 6-takters! Har det selv på en Ibiza 24 Touring

Rune_4
Rune_4Innlegg: 6668
24.05.09 13:42
Kompressor: Hondaene er litt daffe enda, men fine på forbruk. Likevel er de som regel mye daffere og bare marginalt bedre på forbruk, så jeg anbefaler å heller kjøpe Suzuki eller Yamaha. Nye Evinrude kjenner jeg ikke til, men de skal visst være gode de nyeste modellene. Eldre Evinrude (som jeg kjenner til) er det bare å styre unna, da spesielt totaktsmotorer.

Honda har heg dessverre ikke erfaring med fra båtmotorer, men Honda lager jo generelt gode motorer, men de er litt dyrere en andre dessverre. De i slekta mi som har vært fiskere har brukt mye Yamaha, og det virker som om de har vært fornøyde med dem siden de har kjøpt Yamaha flere ganger. Men noe av grunnen kan være de gode bruktprisene etter to års bruk. For selv om motoren er to år gammel og brukt mange timer daglig i jobbsammenheng så vil de fleste kjøpere bare se på at motoren kun er to år gammel og dermed kjøper de den.

Selv har jeg en Suzuki DT30 2004-mod og er godt fornøyd med den, dette er en totakter, og det har aldri vær noe tull med den (har bare hatt den halvannet år), men forbruket kunne kanskje vært noe lavere (skal være bedre på firetaktere), har brukt 3-400 liter bensin første året, men så kjørte jeg mye også.

Når det gelder det å styre unna eldre Evinrude, så tok Evinruden (totakt) til foreldrene mine kvelden for godt for et par år siden, siden det var en 72-modell, så vi fikk ikke brukt den i mer enn 35 år. Hvor gamle Evinrude er det du har erfaring med Kompressor?

pinglepongle2
24.05.09 13:44
Rune_4: Honda har heg dessverre ikke erfaring med fra båtmotorer, men Honda lager jo generelt gode motorer, men de er litt dyrere en andre dessverre. De i slekta mi som har vært fiskere har brukt mye Yamaha, og det virker som om de har vært fornøyde med dem siden de har kjøpt Yamaha flere ganger. Men noe av grunnen kan være de gode bruktprisene etter to års bruk. For selv om motoren er to år gammel og brukt mange timer daglig i jobbsammenheng så vil de fleste kjøpere bare se på at motoren kun er to år gammel og dermed kjøper de den.

Hehe. nei. De er daffe, men best på forbruk.

Men de er for daffe.

Rune_4
24.05.09 13:53
Lecorbusier: Mariner har også meget bra motorer, både 4 og 6-takters! Har det selv på en Ibiza 24 Touring

Mariender har jeg kun kjørt en gang. Det var i Lofoten hvor vi lånte en båt (ca 14 fot) for å dra ut og fiske. Vi startet opp og kjørte utover, stoppet motoren og startet å fiske med snøre. Mens vi fisket drev vi utover fra land, og da vi skulle starte motoren igjen så var det umulig å få den igang, og vi så på ei bøye som vi passerte at vi egentlig hadde ganske god fart utover til å bare drive med bølger og vind. Vi hadde årer og rodde inn til land igjen.

Hva som var feil vet jeg ikke, men dette har fått meg til å være litt skeptisk til Mariener da jeg senere var på utkikk etter båt og motor for å kjøpe selv. Mulig kvaliteten er bra og at andre har andre erfaringer, men min "Mariener-statistikk" er ikke så bra.

Ellers kjenner jeg til virkemåten for både 2-taktere og 4-taktere, men det kunne være fint om du kunne beskrive prinsippet for hvordan 6-takteren du skriver om virker. Selv har jeg interessert meg for motorer siden jeg var liten, men aldri hørt om 6-takters motor, så her har du nok gjort en feil.

pinglepongle2
24.05.09 13:56
Rune_4: Mariener

hva er Mariener?

Lecorbusier
24.05.09 14:19
Rune_4: Ellers kjenner jeg til virkemåten for både 2-taktere og 4-taktere, men det kunne være fint om du kunne beskrive prinsippet for hvordan 6-takteren du skriver om virker. Selv har jeg interessert meg for motorer siden jeg var liten, men aldri hørt om 6-takters motor, så her har du nok gjort en feil.

hehe, ser jeg har blinget sitt litt her. Mente to-takter og fire-takter:)

Jeg mener du må ha vært veldig uheldig hvis du har opplevd at en mariner har stoppet opp

pinglepongle2
24.05.09 14:20
Lecorbusier: Jeg mener du må ha vært veldig uheldig hvis du har opplevd at en mariner har stoppet opp

Ergo er Mercury også meget bra motorer

Lecorbusier
24.05.09 14:25
pinglepongle2: Ergo er Mercury også meget bra motorer

Mercury-motorer går som noen sveitser-ur de. Har selv hatt mercury flere ganger og storførnyd

pinglepongle2
24.05.09 14:29
Lecorbusier: Mercury-motorer går som noen sveitser-ur de. Har selv hatt mercury flere ganger og storførnyd

Jeg også, 5-hesteren på gummibåten går helt sykt bra.

_Warez_
_Warez_Innlegg: 2809
24.05.09 14:53
pinglepongle2: Jeg også, 5-hesteren på gummibåten går helt sykt bra.

Snakker vi 30-35 knop?

pinglepongle2
24.05.09 14:58
_Warez_: Snakker vi 30-35 knop?

Det er da ikk bra i det hele tatt.

Men min går i 18.

Rune_4
24.05.09 15:01
pinglepongle2: hva er Mariener?

Det er nok det samme som Mariner, men med litt feil skrivemåte. Husket det var noe unaturlig og rart med en E i navnet og satset da på at det var slik, men så er det visst sånn det er med den rare E-en.

pinglepongle2
24.05.09 15:02
Rune_4: Det er nok det samme som Mariner, men med litt feil skrivemåte. Husket det var noe unaturlig og rart med en E i navnet og satset da på at det var slik, men så er det visst sånn det er med den rare E-en.

Det gjør saken klar.

Rune_4
24.05.09 15:12
pinglepongle2: Jeg også, 5-hesteren på gummibåten går helt sykt bra.

Da jeg var på din alder kjørte jeg rundt med sprekere motor enn deg, en 1972 Evinrude med 6 hk. Men med 14 fots båt på 125 kg med dyp kjøl ble det ikke all verdens toppfart. Har aldri målt farta på denne båten, men på fulll gass brukte jeg halvparten så lang tid på en strekning på over en km iforhold til å ro samme strekningen med en annen alminnelig 14-fots fiskebåt som hadde en like stor motor hengende bakpå (men ikke nedi vannet). Så enten var ikke den gamle motoren helt i toppform eller så har jeg ca 3 hk i armene (lite trolig).

pinglepongle2
24.05.09 15:13
Rune_4: Da jeg var på din alder kjørte jeg rundt med sprekere motor enn deg, en 1972 Evinrude med 6 hk. Men med 14 fots båt på 125 kg med dyp kjøl ble det ikke all verdens toppfart. Har aldri målt farta på denne båten, men på fulll gass brukte jeg halvparten så lang tid på en strekning på over en km iforhold til å ro samme strekningen med en annen alminnelig 14-fots fiskebåt som hadde en like stor motor hengende bakpå (men ikke nedi vannet). Så enten var ikke den gamle motoren helt i toppform eller så har jeg ca 3 hk i armene (lite trolig).

Kult det da.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg