Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fot versus meter

NYTT TEMA
MacPerson
MacPersonInnlegg: 6063
05.08.09 09:43

Båtlengde oppgis gjerne i fot, men dette begrepet er ikke entydig. En fot er enten en "imperial fot" på 30,48 cm, eller en "norsk fot" definert pr lov til 31,374.

Hvilken fot er den rette å bruke for båtlengder?

Grunnen til at jeg dveler ved temaet, er at jegt har en Nordkapp Avant 600, som er 592 cm lang. Denne oppgis ofte i annonser til 20 fot, men det er jo uansett feil:

592 cm = 19,4 fot imperial = 18,7 fot norske 

Andre eksempler ifra båter:

Ibiza 20 Touring: 610cm = 20,0 fot imperial = 19,4 fot norske

Dette tyder på at man benytter fot imperial, noen som kan bekrefte?

Forfun
ForfunInnlegg: 5105
05.08.09 09:56

I visse kretser oppgis lengden i meter, men i de kretsene kjøper man ikke båter under 40 meter. Det blir så mange fot å holde styr på. Lettbåtene derimot oppgis i fot.

30,48 brukes på alt jeg har sett av fot i båtindustrien. Men kjenner ikke motorbåter så godt. Vil ikke si at Nordkapp oppgir feil, for en selger vil 19,4 avrundet bli 20 fot. Har du noen gang hørt om en selger som runder av nedover (annet enn drivstofforbruk)?

gorgus
gorgusInnlegg: 2759
05.08.09 10:25

Det er ingen eksakte mål slik sett i båtbransjen, da det blir regnet på forskjellige måter. Noen tar også med nebb og/eller badeplattform bak når lengden skal defineres. Absolutt alle båtfabrikanter har da i alle år rundet av lengdetallet til det nærmeste tallet.
Det blir for tåpelig og for vanskelig å si at en båt er 19.7 fot og hvordan skal de klare å produsere en båt hvergang nøyaktig 20 fot lang, da langt de fleste er laget for hånd? Bare en bøy på fenderlista kan da bli fort feil lengde på båten. Dette blir å henge seg opp i detaljer som er høyst uinteressante for folk flest, er min mening om denne saken.

(Innlegget ble redigert 05.08.09 10:26)

MacPerson
05.08.09 10:34
gorgus: Det blir for tåpelig og for vanskelig å si at en båt er 19.7 fot og hvordan skal de klare å produsere en båt hvergang nøyaktig 20 fot lang, da langt de fleste er laget for hånd? Bare en bøy på fenderlista kan da bli fort feil lengde på båten. Dette blir å henge seg opp i detaljer som er høyst uinteressante for folk flest, er min mening om denne saken.

Ja enig i det. Jeg bare funderte på hva som er den korrekte fot.

MacPerson
05.08.09 10:36
Forfun: 30,48 brukes på alt jeg har sett av fot i båtindustrien. Men kjenner ikke motorbåter så godt. Vil ikke si at Nordkapp oppgir feil, for en selger vil 19,4 avrundet bli 20 fot. Har du noen gang hørt om en selger som runder av nedover (annet enn drivstofforbruk)?

Da sier vedtar vi at 30,48 er den korrekte fot!

gorgus
05.08.09 17:28
MacPerson: Ja enig i det. Jeg bare funderte på hva som er den korrekte fot.

For letthets skyld, så sier vi vel det går tre fot på meter`n i Norge. Vi sier også for moro skyld, at betydningen av en fot på en båt er det samme som en cm på lengden av nesa. Da blir det betydningsfullt eller hva? 
For å være mer seriøs - 1 fot er som kjent 31,374 cm innen båt. Dette er en norsk fot vedtatt ved lov av 28/7-1824 . En engelsk fot er 30,48 cm, en dansk fot er 31,39 cm, en svensk fot er 29,69 cm.
Det er kanskje ikke så rart at du er litt forvirret allikevel.....

passatkjorer
passatkjorerInnlegg: 1374
06.08.09 13:43
gorgus: Noen tar også med nebb og/eller badeplattform bak når lengden skal defineres.

Er vel en regel på hvorvidt plattform/nebb er støpt fast eller boltet på. Om du har en båt med 49 fots lengde og bolter på en plattform så den passerer 15 meter kan en kjøre den uten eksamen. Om den samme plattformen blir støpt fast kan en ikke kjøre den. Etter min mening burde det vært vannlinje som ble målt...

Forfun
ForfunInnlegg: 5105
06.08.09 15:04
passatkjorer: Etter min mening burde det vært vannlinje som ble målt...

Her er det mye rart, spesielt på gamle seilbåter. De er bygd etter måleregler der vannlinjen er et viktig kriterie, når båten ligger stille har de kort vannlinje. Når båten får fart, graver den seg ned slik at effekiv vannlinje blir mye lenger (smutthull i reglene). En seilbåt på 60 fot (pluss baugspyd) har dermed en vannlinje på 40 fot. Trenger en kystskippereksamen til denne?

Det er en del båter som er kappet noen cm (opp til en meter) for å komme under 15 meter. Jeg mener reglene er greie nå, baugspyd og badeplattformer teller ikke med, det er skroget som avgjør.

MacPerson
06.08.09 15:56
gorgus: Det er kanskje ikke så rart at du er litt forvirret allikevel.....

Meter er tingen!

gorgus
06.08.09 17:00
MacPerson: Meter er tingen!

Enig, men det er lettere å si at jeg har en 16 fots skjærgårdsjeep istedet for en jeep på ca 5 meter og 33 cm eller en 21 fots daycruiser på 6 meter og drøye 80 cm.
Skal vi da være enig om at vi ikke trenger nye betegnelser nå???

passatkjorer
passatkjorerInnlegg: 1374
08.08.09 01:37

Samme om en måler fot eller meter så lenge reglene angående festemetode på plattform er som i dag. Skal kunne ta en brukbar måling på vannlinje blir det jo ved stilleligge. Er jo kun ved manøvrering ved kai at lengde (først og fremst tyngde) blir et problem. En del amerikanske båter bruker andre fot enn vi her i europa. Følgende blir en amerikansk 50-foter for lang, mens en europeisk går akkurat.

Windsor
WindsorInnlegg: 6566
08.08.09 16:11
gorgus: Enig, men det er lettere å si at jeg har en 16 fots skjærgårdsjeep istedet for en jeep på ca 5 meter og 33 cm eller en 21 fots daycruiser på 6 meter og drøye 80 cm.

Er da ikke noe problem å si at båten er "fem tredve".

Oleaarne
OleaarneInnlegg: 1
14.12.16 09:42

Litt vanskelig det her med fot og måling av båt. En båt kan måles med Lengste lengde, dvs. med baugspyd og plattform, slik det gjøres i dag. Men vi har også noe som kalles Registrert lengde samt Lengde mellom perpendikulærene. Og for å gjøre det enda vanskeligere så har ikke en fot alltid vært et eksakt mål overalt i verden, ja ikke engang her til lands. Fra 1875 var en innenlandsk fot  31,37 meter, mens en fot  etter 1959 ble fastsatt til 30,48 meter (imperial foot). I dag har vi heldigvis gått over til meter også på en båts lengdemål. Selv om det for oss gammelguttan var være vanskelig nok å finne ut i full fart hvor stor en båt et bare ved å oppgi meter (må gjerne gjøre denne om til fot oppi hodet for å se for seg hvor stor båten er).

SUV
SUVInnlegg: 3435
28.02.17 01:50
Oleaarne: Fra 1875 var en innenlandsk fot 31,37 meter, mens en fot etter 1959 ble fastsatt til 30,48 meter (imperial foot).

Enten så må de før i tiden ha brukt føttene til de største dinosaurene (og vel så det, akkurat som fisk blir litt større etter hvert som historien blir eldre) som måleenhet, eller så har du forvekslet meter og centimeter.

Jeg har mest tro på det siste.

HYYYL
HYYYLInnlegg: 41305
13.03.17 23:19

(Innlegget ble redigert 13.03.17 23:23)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg