Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

snart båtsesong !

NYTT TEMA
pinglepongle4
pinglepongle4Innlegg: 2011
10.05.10 21:02

Ahh, blir deilig. Båt tar bil anyday.

(Innlegget ble redigert 12.05.10 15:32)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30365
10.05.10 21:13

Både og. Bruker jeg båt blir jeg nødt til å gå 70 meter over et jorde for å komme meg fra Glomma til husdøra. Bilen kan jeg kjøre helt inntil. Og det vil ta fryktelig lang tid å komme seg til skolen.

pinglepongle4
10.05.10 21:18
FredPerry: Både og. Bruker jeg båt blir jeg nødt til å gå 70 meter over et jorde for å komme meg fra Glomma til husdøra. Bilen kan jeg kjøre helt inntil. Og det vil ta fryktelig lang tid å komme seg til skolen.

Joda, men jeg mente mer som en livsstil.

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2249
10.05.10 21:21

Jeg brukte helgen til å vaske, rubbe, polere, vokse og bunnstoffe? båten. I tillegg ble det impregnering av kalesjen. Igår satte jeg den på sjøen, og selvfølgelig før kvelden var omme var det kommet 3 cm med snø på bakken.. Men jeg er helt enig i at båt er deilig når sola skinner og man kan sitte en sen kveld og drikke hvitvin og høre bølgeskvulpingen, ankret opp i en liten bukt....

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30365
10.05.10 21:23
pinglepongle4: Joda, men jeg mente mer som en livsstil.

Da er det ingenting som å hekte en tailgate-grill bakpå Suzukien og kjøre til en fjellknaus med en pakke sommerkoteletter og fire Clausthaler.

(Innlegget ble redigert 10.05.10 21:24)

J Nissen
J NissenInnlegg: 46560
10.05.10 21:23
Brum-Ole: bunnstoffe?

Det var et litt søtt ord. Selv om jeg pleier å si bunnsmøre. Forøvrig har jeg bunnsmurt båten i år. Så nå er den klar for seseongen. Skulle bare hatt en båtplass her i byen, istedenfor på andre siden av fjellene.

pinglepongle4
10.05.10 21:24
Brum-Ole: Jeg brukte helgen til å vaske, rubbe, polere, vokse og bunnstoffe? båten. I tillegg ble det impregnering av kalesjen. Igår satte jeg den på sjøen, og selvfølgelig før kvelden var omme var det kommet 3 cm med snø på bakken.. Men jeg er helt enig i at båt er deilig når sola skinner og man kan sitte en sen kveld og drikke hvitvin og høre bølgeskvulpingen, ankret opp i en liten bukt....

Bra jobb.

Windsor
WindsorInnlegg: 6566
10.05.10 21:32

Båten er på vannet den :) Og her bunnstoffes båten med skumgummirulle.

(Innlegget ble redigert 10.05.10 21:32)

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2249
10.05.10 21:34
pinglepongle4: Bra jobb.

Takk, den ble strøken:) Meget fornøyd...

enzo328
enzo328Innlegg: 1444
10.05.10 22:16
pinglepongle4: Joda, men jeg mente mer som en livsstil.

Du tenker camping på sjøen? Gå på do 2 meter fra der du lager maten?

Hver sin smak, men jeg velger biltur "anyday".

sl500
sl500Innlegg: 10329
10.05.10 23:03
enzo328: Du tenker camping på sjøen? Gå på do 2 meter fra der du lager maten? Hver sin smak, men jeg velger biltur "anyday".

Tja er det noe bedre på hotell ?
Der står jo dritteren på soverommet

semmern
semmernInnlegg: 1888
11.05.10 02:30

Båten har ligget ute i hele vinter, så alt den trenger i år er en liten tur opp på slippen over natten for å spyles av, for så å rulle på et nytt lag Penguin NonStop selvslipende bunnstoff, en genial oppfinnelse. Samt ny sinkanode.
Var nede i båten med puter og seil i helgen. Lørdag var en fantastisk dag, og jeg tok en liten seiltur i finværet. Var skikkelig seilevind også. Herlig, rett og slett! Dyppet badetermometeret i vannet også, det viste 9 grader, så jeg drøyer badesesongen enda litt, selv om jeg har vært uti vannet så tidlig som i februar en gang :)

Kompressor
KompressorInnlegg: 15375
11.05.10 07:03

Sjøsatte båten på lørdag og tok et par timers innvielsestur :-)

pinglepongle4
11.05.10 08:08
enzo328: Du tenker camping på sjøen? Gå på do 2 meter fra der du lager maten? Hver sin smak, men jeg velger biltur "anyday".

Akkurat som på hotell da, to forskellige rom :)

pinglepongle4
11.05.10 08:11
semmern: Båten har ligget ute i hele vinter, så alt den trenger i år er en liten tur opp på slippen over natten for å spyles av, for så å rulle på et nytt lag Penguin NonStop selvslipende bunnstoff, en genial oppfinnelse. Samt ny sinkanode.
Var nede i båten med puter og seil i helgen. Lørdag var en fantastisk dag, og jeg tok en liten seiltur i finværet. Var skikkelig seilevind også. Herlig, rett og slett! Dyppet badetermometeret i vannet også, det viste 9 grader, så jeg drøyer badesesongen enda litt, selv om jeg har vært uti vannet så tidlig som i februar en gang :)

Mange som gjør det det sånn, men hvordan båt har du?

enzo328
11.05.10 08:55
sl500: Tja er det noe bedre på hotell ?
Der står jo dritteren på soverommet

Jeg vet ikke hvordan du pleier å overnatte, men på de hoteller jeg ligger på pleier det å være tydlige skiller mellom soverom og "dritern", og som regel meget god avstand.

enzo328
11.05.10 08:56
pinglepongle4: Akkurat som på hotell da, to forskellige rom :)

De færresten båtene i norsk skjærgård har 40-60 kvm å boltre seg på :-).

Pat123
Pat123Innlegg: 1099
11.05.10 09:24
enzo328: De færresten båtene i norsk skjærgård har 40-60 kvm å boltre seg på :-).

Ja, man er passe dum hvis man sjøsetter en båt i et tjern 40-60 kvadratmeter:)

maxg
maxgInnlegg: 6636
11.05.10 10:21

En kompis ferierer med en 37" cabincruiser med 2 stk 5,7l V8 bensinmotorer på mjøsa. Tilbringer store deler av sommeren der. Barna har en liten jolle med 8 hk motor til leking.

Syntes i utg. pkt det virket litt "smått" å feriere på en innsjø men Mjøsa er like lang som fra Oslo til færder. Og de færreste reiser så langt selv om det er saltvann :-) De stortrives. De har kjørt Oslo-Kristiansand et år også men bare transporten mellom Mjøsa-oslofjorden med trailer + kranbil koster en sydentur.

Neste år skal jeg ta frem min eminente 17" båt med 40 hk mariner jeg også. det har jeg sagt i 7 år nå, men man må jo ha et mål. Og mål må være som fjell. Synlige og målbare.

passatkjorer
passatkjorerInnlegg: 1374
11.05.10 12:31

Båtsesong?? Vinteren er sterkt undervurdert av norske båteiere. Litt problem å få tak i ferskvann, men god plass på fjorden og utrolig fint lys på vinterstid :) Men har hatt den oppe for polering, bunnsmøring og skifte av sink utvendig. Har gått over filtera, så nå venter jeg bare på sink til kjølinga så er stort sett motoren klar for sommeren også.

Windsor
WindsorInnlegg: 6566
11.05.10 12:37

Mulig vinteren var fin for de som har en isbryter. For oss med mindre fritidsbåter er det ikke like kjekt...

passatkjorer
11.05.10 12:41

Hehe, nei var uvanlig mye is på vestlandet også denne vinteren. Fint å ha båten liggende ytterst i havgapet sånn sett.

pinglepongle4
11.05.10 14:45
passatkjorer: Båtsesong?? Vinteren er sterkt undervurdert av norske båteiere. Litt problem å få tak i ferskvann, men god plass på fjorden og utrolig fint lys på vinterstid :) Men har hatt den oppe for polering, bunnsmøring og skifte av sink utvendig. Har gått over filtera, så nå venter jeg bare på sink til kjølinga så er stort sett motoren klar for sommeren også.

Er litt uaktulet for noen å ha den på vannet på vinteren da, har jo drev og motorer som krever service og slikt (men trenger naturligvis ikke ta den opp for å servicere motorene).

pinglepongle4
11.05.10 14:46
Kompressor: Sjøsatte båten på lørdag og tok et par timers innvielsestur :-)

Kult! Gleder meg veldig til båtsesongen, får Arimaren som er bestilt hvert øyeblikk :) I sommer skal det kjøres!

passatkjorer
11.05.10 14:50

Drevene kan du ta når du bunnsmører. Tok det utvendige i din families stil hos båtbygger i år, mens jeg lå og plaska i bassenget på hotellet ;) Pakker ikke inn båten hele vinteren. Men - så klart om en ligger innerst i oslofjorden og har noen mil ut til åpent vann er en jo unnskyldt...

pinglepongle4
11.05.10 14:52
passatkjorer: Drevene kan du ta når du bunnsmører. Tok det utvendige i din families stil hos båtbygger i år, mens jeg lå og plaska i bassenget på hotellet ;) Pakker ikke inn båten hele vinteren. Men - så klart om en ligger innerst i oslofjorden og har noen mil ut til åpent vann er en jo unnskyldt...

I år frøs jo store deler av Oslofjorden, så er jo ikke aktuelt med turer på vinteren, og da er det like greit og ta den opp.

passatkjorer
11.05.10 14:54
pinglepongle4: I år frøs jo store deler av Oslofjorden, så er jo ikke aktuelt med turer på vinteren, og da er det like greit og ta den opp.

Da er det jo greitt. Men forundrer meg alltid å se folk i hjemmehavna (isfritt) med lukket båt på mellom 40 og 50 fot til flere millioner som ser helt forundret på deg når du legger utpå på fine vinterdager.

pinglepongle4
11.05.10 15:03
passatkjorer: Da er det jo greitt. Men forundrer meg alltid å se folk i hjemmehavna (isfritt) med lukket båt på mellom 40 og 50 fot til flere millioner som ser helt forundret på deg når du legger utpå på fine vinterdager.

Det er for kaldt.

passatkjorer
11.05.10 19:38
pinglepongle4: Det er for kaldt.

Med lukka båt og dieselvarmeren på tilbringer jeg tiden i båten i t-skjorte og på sokkelesten. Så - nei...

pinglepongle4
11.05.10 19:49
passatkjorer: Med lukka båt og dieselvarmeren på tilbringer jeg tiden i båten i t-skjorte og på sokkelesten. Så - nei...

Jammen det var ikke det i hovedsak jeg tenkte på, selvom det er lettere i en lukket båt enn i en kalesjebåt som vi har (uten at vi har prøvd båtliv på vinteren). Men tenk deg bare og gå ut o sjekke fortøynigngen før du legger deg, snø på dekk, iskalde rekker, uff....

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg