Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reparere glassfiberbåt.

NYTT TEMA
cbx750f85
cbx750f85Innlegg: 2812
29.08.10 20:06

Noen som har noe tips om det vil bli vellykket å reparere en eldgammel glassfiberbåt som har revnet i siden fra toppen og ca 20-30 cm nedover.

Det er snakk om en robåt med kraftig kjøl på ca 16 fot.

Den er hyttebåt som bare blir brukt til roing. Ev. en elektrisk påhenger etter hvert.

magzz
magzzInnlegg: 155
11.09.10 20:08

Bør bli bra det. Har god erfaring fra reperasjon av et par kanoer. Det er en klissete jobb og det må jobbes endel for å få finishen bra, men det blir sterkt iallefall.

-magzz

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
15.09.10 18:35
cbx750f85: Noen som har noe tips om det vil bli vellykket å reparere en eldgammel glassfiberbåt som har revnet i siden fra toppen og ca 20-30 cm nedover. Det er snakk om en robåt med kraftig kjøl på ca 16 fot.

Tror jeg hadde vurdert å finne frem batteridrillen istedet.

Mvh 001

cbx750f85
16.09.10 07:53
001olebrum: Tror jeg hadde vurdert å finne frem batteridrillen istedet. Mvh 001  

Taua'n litt utpå og satt i gang mener du ??  :-)

Men så er det det med at det er ikke mange hundrelappene i glassfiber og utstyr som skal til, men det koster en god del tusen å kjøpe en ny båt..............

cbx750f85
16.09.10 07:56
magzz: Bør bli bra det. Har god erfaring fra reperasjon av et par kanoer. Det er en klissete jobb og det må jobbes endel for å få finishen bra, men det blir sterkt iallefall.  

Hvor mange lag glassfiber tror du må til ? Og hvor langt på hver side av bruddet bør jeg legge glassfiber ?

Finishen gir jeg litt blanke i. Bare den er tett og ikke sprekker når jeg er utpå med smågutta så er jeg fornøyd.

Forfun
ForfunInnlegg: 5103
16.09.10 14:15

Uten bilde av skaden er det vanskelig å gi en presis beskrivelse. Hvis det bare er funksjon er det enkelt og raskt å få dette solid. Bruk vinkelsliper til å slipe ned sidene, nesten null tykkelse ved bruddkant, gradvis tykkere til full tykkelse ca 20 cm fra bruddstedet. Begynn med en remse på ca 10 cm som dekker sprekken, så 20, 30 og 40 cm brede. Da har du 4 lag, mulig du trenger ett eller to til avhengig av tykkelsen på skroget. Etter at dette har herdet kan det være nødvendig med noen lag ekstra på toppen, da det ofte trengs mer styrke der. For mange lag samtidig er ikke bra, blir for varmt når det herder,

Googler du litt finner du sikkert noen reperasjonsmanualer. Har reddet en knust robåt på denne måten, tror den kostet meg 700 kr, det desidert dyreste var nye årer. Hvis det skal være strøkent etterpå er det mye mer jobb.

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
16.09.10 16:50
cbx750f85: Taua'n litt utpå og satt i gang mener du ??  :-) Men så er det det med at det er ikke mange hundrelappene i glassfiber og utstyr som skal til, men det koster en god del tusen å kjøpe en ny båt..............

Ja, det var det jeg mente :) Joda, det koster noen få tusen å kjøpe en slik båt. Men det er litt styr, og litt jobb og reparere også. + kostnadene til matrielet. Du må jo har toppcoat også. + ruller + pensler- herder+ Resultatet er heller ikke gitt. Og mulighetetne for plastpest blir jo også større.

Dette handler jo mest om tid. Og jeg tror ikke jeg hadde brukt tid på og reparere dette, da du kanskje må ut med 5-8K for en tilsavrende båt?

Men det er bare min vurdering

Mvh 001

cbx750f85
17.09.10 08:39
Forfun: Uten bilde av skaden er det vanskelig å gi en presis beskrivelse. Hvis det bare er funksjon er det enkelt og raskt å få dette solid. Bruk vinkelsliper til å slipe ned sidene, nesten null tykkelse ved bruddkant, gradvis tykkere til full tykkelse ca 20 cm fra bruddstedet. Begynn med en remse på ca 10 cm som dekker sprekken, så 20, 30 og 40 cm brede. Da har du 4 lag, mulig du trenger ett eller to til avhengig av tykkelsen på skroget. Etter at dette har herdet kan det være nødvendig med noen lag ekstra på toppen, da det ofte trengs mer styrke der. For mange lag samtidig er ikke bra, blir for varmt når det herder, Googler du litt finner du sikkert noen reperasjonsmanualer. Har reddet en knust robåt på denne måten, tror den kostet meg 700 kr, det desidert dyreste var nye årer. Hvis det skal være strøkent etterpå er det mye mer jobb.

Skal få somla meg til å ta bilder neste gang jeg er på hytta.

Har googla litt og funnet en oppskrift som er ca som du beskrev det. Men det var for litt mindre skader. Ville bare ha litt mer innput om dette også er en gangbar vei å gå for dette. ( som da selvfølgelig er vanskelig å si noe om uten bilder... )

Men det jeg ikke har funnet noe om er om dette bør gjøres på begge sider... Og hva gjør jeg på den siden som jeg ikke legger glassfiber på ?  Eller bør jeg legge i hvert fall ett lag der også ?

Og lønner det seg å lage hovedreparasjonen på innside eller utside av skråget ?

cbx750f85
17.09.10 08:48
001olebrum: Ja, det var det jeg mente :) Joda, det koster noen få tusen å kjøpe en slik båt. Men det er litt styr, og litt jobb og reparere også. + kostnadene til matrielet. Du må jo har toppcoat også. + ruller + pensler- herder+ Resultatet er heller ikke gitt. Og mulighetetne for plastpest blir jo også større. Dette handler jo mest om tid. Og jeg tror ikke jeg hadde brukt tid på og reparere dette, da du kanskje må ut med 5-8K for en tilsavrende båt? Men det er bare min vurdering Mvh 001

Du må tro jeg har gjort samme tankene som deg......... Men har enda ikke landa helt på reparere eller skrape....

Men så er jeg en gjerrigknark som synes det er ille å kaste noe som en kan reparere da..... ;-) 

Rune_4
Rune_4Innlegg: 6668
17.09.10 21:52
Forfun: Uten bilde av skaden er det vanskelig å gi en presis beskrivelse. Hvis det bare er funksjon er det enkelt og raskt å få dette solid. Bruk vinkelsliper til å slipe ned sidene, nesten null tykkelse ved bruddkant, gradvis tykkere til full tykkelse ca 20 cm fra bruddstedet. Begynn med en remse på ca 10 cm som dekker sprekken, så 20, 30 og 40 cm brede. Da har du 4 lag, mulig du trenger ett eller to til avhengig av tykkelsen på skroget. Etter at dette har herdet kan det være nødvendig med noen lag ekstra på toppen, da det ofte trengs mer styrke der. For mange lag samtidig er ikke bra, blir for varmt når det herder, Googler du litt finner du sikkert noen reperasjonsmanualer. Har reddet en knust robåt på denne måten, tror den kostet meg 700 kr, det desidert dyreste var nye årer. Hvis det skal være strøkent etterpå er det mye mer jobb.

Gjorde du denne jobben kun innvendig eller utvendig også? Er jo mest synlig det som gjøres utvendig og også glattest underlag om man ikke gidder å pusse nok.

Har selv fikset litt glassfiber et par steder på min egen båt. Det er dobbel bunn med skum (flyteelement), men jeg har fått litt små merker i bunnen fremme som tar inn litt vann, hvertfall dryppet det ut vann der etter jeg har tatt den på land etter ei uke på vannet. Så på våren når båten hadde stått med fronten lavest i lang tid (tommenst mulig) så tok jeg pussemaskinen og pusset ned litt foran (få bort bunnstoff på det aktuelle området så detblir bedre feste). Så la jeg på flere lag med glassgfiberduk og polyester. GJorde dettei flere omganger med tørking mellom. Ikke helt pent, mendet fungerer og er jo som regel under vannlinja likevel når jeg bruker båten.

Like overvannlinja har jeg fortøyningsløkke av den typen som er en stang bøyd i en U som har begge ender inn i skroget og som er skrydd fst på innsiden med muttr og deretter støpt inne da båten var ny. Denne har nok imidlertid fått seg en smell (før jeg kjøpte den) så glassfiberen er sprukket litegrann inni og det kommer inn noen få dråper når jeg kjører sakte (frontbølgen når opp til løkka). Så jeg klabbet på endel lag inni hvor jeg stakk hull til boltn som går inn sånn at duken kunne festeseg godt og det ble mye mindr vann inn. Men jegtror jeg skal ta på noen lag til som jeg ikkestikker hull i for det viste seg å ikke være helt tett det jeg har ordnet.

Så det er litt å drive med når man har båt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg