Jeg ville nok først sjekket om det faktisk er noe feil på impelleren før den evt byttes.
Jeg har selv en Suzuki 30 hk og der er det iblant svak stråle som beskrevet hos trådstarter. Men kjølevannet kommer ut under vann i tilegg til dette stedet og de gangene det tetter seg litt i det lille indikatorhullet så er det jo fremdeles massevis av kjøling via utgåpende kanal under vannn, bare at man ikke ser strålen som jo egentlig bare er der for å gjøre det lett synlig at alt er i orden.
De gangene det blir liten eller ingen stråle har jeg stort sett kjørt i tett vegetasjon eller på veldig grunne områder med sand eller søle som går gjennom kjøresystemet og tetter den lille kanalen (mens det kjøler fint andre veien). Jeg har alltid en ståltråd liggende i båten og staker opp åpningen og alt er i orden igjen. Stikker bare ståltråden inn i hulle der vannet skal komme ut mens motoren går og så kommer det ut noe sjøgress elelr sand elelr noe slikt og så er strålen helt fin igjen og alt er i orden.
Da ville det vært litt dumt å ha satt igang omfattende jobb med bytte av impeller når feilen er et helt annet sted og kan løses med ståltråd på under et halvt minutt.
Jeg pleier ofte å kikke etter strålen for å se at kjølingen er ok, og spesielt når jeg har kjørt der det er mye sand eller gress og kommer i propell og deromkring og dermed lett inn i kjølesystemet.
Har en gang som liten kjørt med motor som ikke hadde kjøling, og da kom jeg ikke langt før det ble stopp og motoren satt bom fast og hadde skjært seg og måtte på verksted, så man skal ta dette seriøst.