Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lite kjølevann påhengsmotor

NYTT TEMA
Nemono
NemonoInnlegg: 3
27.07.11 21:12

Har en 14 fots Ryds med en 9,9 HK Johnson motor (2000 modell).

Merket i dag at det er en veldig svak stråle der kjølevannet kommer ut, ved lavt turtall/tomgang er det så og si ikke noe vann som kommer ut. Ved litt høyere turtall/fart kommer det en relativt svak stråle.

Har lest en plass at man kan evt bruke en stål trå og prøve å stake opp hullet.

Er det noen som har noen gode forslag her ? 

Hva kan evt være feil ?

Vil tro at det ikke er noe gunstig å kjøre med motoren slik.

sl500
sl500Innlegg: 8790
29.07.11 00:36

Jeg har et godt forslag : Bytt impeller.

Nemono
NemonoInnlegg: 3
29.07.11 15:06

Er det en stor operasjon å bytte denne ? Er det noe som er greit å gjøre selv, eller bør det tas på verksted ?

dali80
dali80Innlegg: 343
30.07.11 13:28
Nemono: Er det en stor operasjon å bytte denne ? Er det noe som er greit å gjøre selv, eller bør det tas på verksted ?

Viss du lurer på det, er det en vanskelig oppgave. på mange motorer må stammen deles for å komme til impelleren.

WrathBringer_MS
WrathBringer_MSInnlegg: 295
06.08.11 22:51
Nemono: Er det en stor operasjon å bytte denne ? Er det noe som er greit å gjøre selv, eller bør det tas på verksted ?

Det er som kjent 314523 deler inne i stammen på ein påhengsmotor, me har ein ståandes som er skrudd fra kvarandre.

Er du ikkje kjent med å skifte impeller so foreslår eg att du kontaktar nokon som evt kan dette, viss du er litt redd for motoren anyways:)

Dali80_2
Dali80_2Innlegg: 6007
06.08.11 22:59
WrathBringer_MS: et er som kjent 314523 deler inne i stammen på ein påhengsmotor, me har ein ståandes som er skrudd fra kvarandre.

Da har du ikke funnet alle:)

På noen motorer er det nesten umulig å få den sammen igjen. Men bare nesten.

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7027
09.08.11 22:38
sl500: Jeg har et godt forslag : Bytt impeller.

Jeg ville nok først sjekket om det faktisk er noe feil på impelleren før den evt byttes.

Jeg har selv en Suzuki 30 hk og der er det iblant svak stråle som beskrevet hos trådstarter. Men kjølevannet kommer ut under vann i tilegg til dette stedet og de gangene det tetter seg litt i det lille indikatorhullet så er det jo fremdeles massevis av kjøling via utgåpende kanal under vannn, bare at man ikke ser strålen som jo egentlig bare er der for å gjøre det lett synlig at alt er i orden.

De gangene det blir liten eller ingen stråle har jeg stort sett kjørt i tett vegetasjon eller på veldig grunne områder med sand eller søle som går gjennom kjøresystemet og tetter den lille kanalen (mens det kjøler fint andre veien). Jeg har alltid en ståltråd liggende i båten og staker opp åpningen og alt er i orden igjen. Stikker bare ståltråden inn i hulle der vannet skal komme ut mens motoren går og så kommer det ut noe sjøgress elelr sand elelr noe slikt og så er strålen helt fin igjen og alt er i orden.

Da ville det vært litt dumt å ha satt igang omfattende jobb med bytte av impeller når feilen er et helt annet sted og kan løses med ståltråd på under et halvt minutt.

Jeg pleier ofte å kikke etter strålen for å se at kjølingen er ok, og spesielt når jeg har kjørt der det er mye sand eller gress og kommer i propell og deromkring og dermed lett inn i kjølesystemet.

Har en gang som liten kjørt med motor som ikke hadde kjøling, og da kom jeg ikke langt før det ble stopp og motoren satt bom fast og hadde skjært seg og måtte på verksted, så man skal ta dette seriøst.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 11303
12.08.11 19:14
SUV_4WD: Da ville det vært litt dumt å ha satt igang omfattende jobb med bytte av impeller når feilen er et helt annet sted og kan løses med ståltråd på under et halvt minutt

Når er det vel drøyt å påstå at bytte av impleller er en omfattende jobb på en John. 9,9HK.

Og hvis den ikke er byttet de siste 2 årene så er det greit å bytte den uansett.

Dali80_2
Dali80_2Innlegg: 6007
12.08.11 20:54
nometalhorse: Når er det vel drøyt å påstå at bytte av impleller er en omfattende jobb på en John. 9,9HK. Og hvis den ikke er byttet de siste 2 årene så er det greit å bytte den uansett.

Siden de færreste av oss driver å suser rundt i sivet, bokstavelig talt, er det vel logisk å tenke i retning av impeller ja.

SUV_4WD
14.08.11 14:31
Dali80_2: Siden de færreste av oss driver å suser rundt i sivet, bokstavelig talt, er det vel logisk å tenke i retning av impeller ja.

Man trenger ikke akkruat suse rundt i sivet for å få den tynne kanalen tettet, litt sand kan være nok, og det finnes jo mange steder og noen ganger subber man litt borti den.

Ellers så kan det nok hende jeg kjører litt over kjennomsnitt mye på steder der ikke alle ferdes med båt. I år skremte jeg en svømmende hoggorm for første gang etter å ha kjørt inn ei elv innenfor Eydehavn og videre innover noen vann der. Tidligere har jeg skremt opp ei ugle et annet sted inne i landet (etter å ha sjøsatt i saltvann). Hjort/rådyr (ser ikke helt forskjell da jeg ikke er noen ekspert på området) så jeg fra båten min både i sommer og tidligere år. Mink ser jeg vel omtrent hver sommer på båtferie. Den som bodde under steinen der fortøyningen gikk over et sted jeg overnattet virket forresten litt hissig.

Tilbake til temaet så ville jeg nok uansett først tatt den veldig enkle testen med å se om det kommer kjølevann etter å ha staket opp dette hullet. Man kan jo også se om det kommer kjøling ut andresteder om man tar den på land og kjører den med hageslange tilkoblet. Men iblant litt vanskelig å se da det uansett blir litt vannsøl av slikt.

Men uansett så er det viktig i slike tester å aldri kjøre lenge uten kjøling, for da kan det gå galt med motoren.

SUV_4WD
14.08.11 14:36
nometalhorse: Når er det vel drøyt å påstå at bytte av impleller er en omfattende jobb på en John. 9,9HK. Og hvis den ikke er byttet de siste 2 årene så er det greit å bytte den uansett.

Jeg synes nå det virker litt overdrevent å bytte så ofte om man ikke bruker motoren veldig mye. Selv er jeg oppvokst med en 6 hk motor (sommerferiemotor), og der tror jeg det er byttet impeller bareto ganger på de nesten 30 årene jeg har vært på ferie der.

Tidlig 2008 (riktignok litt utpå dagen) kjøpte jeg en 2004-mod 30 hk Suzuki, mener du da at jeg burde bytte impeller på denne når alt er i orden? Jeg har kjørt så det er gått med noe over 900 liter bensin. Vil ikke en impeller bli slitt gradvis langs ytterkant sånn at det blir litt dårligere med kjølevann en tid som et hint når det er på tide å bytte? (bortsett fra ved første turen etter lang tids stillestående, men eg passer på at ferieturen ikke er den første for sesongen).

(Innlegget ble redigert 14.08.11 14:36)

Pelle_Parafin
Pelle_ParafinInnlegg: 2968
06.11.11 12:22
Nemono: Har lest en plass at man kan evt bruke en stål trå og prøve å stake opp hullet.

Ikke driv å tråkk med stål i motoren. Bruk heller en ståltråd til å stake med.

gråskjegg
gråskjeggInnlegg: 13376
03.04.12 22:57
dali80: Viss du lurer på det, er det en vanskelig oppgave. på mange motorer må stammen deles for å komme til impelleren.

Det er ikke vanskelig, såfremt ikke boltene sitter som styggen sjøl.

Folkehat
FolkehatInnlegg: 45
24.07.12 01:30

Bruk sånn nål og trykk nålen inn i kjølevanns ledningen fra utsiden. Det kan hende det er noe som sitter fast inni der.

SUV_4WD
03.08.12 17:26
Folkehat: Bruk sånn nål og trykk nålen inn i kjølevanns ledningen fra utsiden. Det kan hende det er noe som sitter fast inni der.

Eller rett og slett ståltråd sånn som jeg skrev for snart et år siden i denne tråden (9/8-11).

Fordelen med ståltråd fremfor nål er at den kan bøyes litt så man kan pirke litt rundt og løsne detsom sitter fast lettere,ikke bare stikke i det. Og man kan rekke lengre inn i tilfeel det er der problemet sitter fast. Også er det jo litt greiere å oppbevare e ståltråd som man bare henger opp et sted og ikke så lett stikker seg på. Dessuten er jeg mann og da er det større utvalg av ståltråd enn av synåler her hjemme.

lollus
lollusInnlegg: 3
21.05.13 16:09

min hadde samme problem. det var heldigvis bare et strå inn i utløpet av kjølevannet. hehe. stikk en ståltråd inn fra utløpet først. bare for å utelukke det er der. :) 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg