Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Båttur i Nordsjøen!

NYTT TEMA
Zinedine_Cygan
Zinedine_CyganInnlegg: 496
08.02.12 21:35

Hei, godtfolk! Vårens vakreste eventyr finner vi dette året i Nordsjøen. Etter mange "tradisjonelle" reiser, har jeg og min kamerat bestemt oss for å gjøre noe litt annereldes. Vi vet det høres veldig spesielt ut, og vi har ærlig talt ikke tenkt veldig mye igjennom dette, men vi føler vi i det minste bør lufte det med kremen på vgd!

Har anskaffet en Beneteau 680 Antares, Carbincruiser (22 fot) med 2 x 25 hk. Da vi kjøpte oss motorsykkel ifjor, kjørte vi helt til Kristiand. Og vi er bosatt i Bergen(!!). Vi skal ikke være dårligere denne gangen, og legger turen til det skotske høyland, nærmere bestemt Aberdeen. Verken jeg eller min kamerat har spesielt mye erfaring (har båtførerbevis), men vi har et brennende ønske om å gjennomføre dette for å hedre vår oldefar som var krigsseiler under andre verdenskrig.

Vi har allerede snakket endel med onkelen min som har tatt fergen over til Newcastle i en årrekke, og han sa at han aldri opplevde ubehag. Vi sliter litt med å tro han, så vi tenkte vi skulle forhøre oss litt rundt her før vi tar en avgjørelse. Det vi lurer på er om dette i hele tatt er gjennomførbart, og når vi eventuelt bør dra?

Alle svar settes pris på!

MrMate
MrMateInnlegg: 1773
12.02.12 13:18

Jeg vet ærlig talt ikke om du tuller eller ikke, men om du er seriøs bør du tenke deg om to ganger til (minst!!) før du vurderer å krysse Nordsjøen i en 22 fots motorbåt, ikke minst av hensyn til den eller de som skal redde dere når dere trenger det.

For å begynne et sted er det to ting som er grunnleggende: Skikkelig værmelding og drivstoff.  Distansen fra Bergen til Aberdeen er noe over 300 nm.  Uansett om været er bra er det svært få dager i året hvor man kan regne med samme marsjfart over nordsjøen som innaskjærs hjemme.

Værmeldingene må være så gode som mulig og helst bør det være et stabilt høytrykk som ligger over nordsjøen. Jeg har seilt på tankskip der i Nordsjøen i flere år, og kan telle på en hånd de dagene jeg selv kunne tenkt meg å krysse med en liten småbåt.

Uansett er det som gjelder: Forberedelse, forberedelse, forberedelse. For ikke å snakke om at dere må sette dere skikkelig inn i prosedyrer ved anløp av Skottland (UK) med fritidsbåt.

Forfun
ForfunInnlegg: 4824
15.02.12 19:46
Zinedine_Cygan: Verken jeg eller min kamerat har spesielt mye erfaring (har båtførerbevis),

Kjør en time vestover fra Marstein Fyr under en høststorm. Da får dere en liten smak på nordsjøen midt på sommeren en vanlig dag. Selv med god værmelding på land kan det blåse storm på havet.

Selv er jeg skeptisk til å være på havet i seilbåter under 40 fot (motorbåt bør være større). Man klarer det, men det er ikke komfortabelt. Greit at en det er ukomfortablelt med en motorbåt på 22 fot, men når en treffer en storm mistenker jeg at det ikke er trygt.

Har faktisk en behagelig kryssning, frisk bris første 12 timene, så vindstille og flatt vann. Normalen er perioder med sterk kulig og rotete sjø.

karstendronen
karstendronenInnlegg: 9
03.12.16 19:50

Hei. Mit navn er Karsten drønen, og har reist som overstyrmann i Nordsjøen, i over 20 år, og jeg har no kjøp meg en Carat 34 fot Seilebåt som jeg kommer til og seile over Nordsjøen med, mange ganger til hele somer halvåret til neste år, og jeg er villig til og ta med meg passasjerer, for ukesturer hvor det måtte vere i England, Skottland, ferøyene, Irland, og Island. Båten er meget solid bygget med en meget god yanmar diesel motor. Håper med denne infoen at det er noen som ønsker og vere med på en slik tur. Dere kan selv velge hvor dere vil dra. Ring meg gjerne på 93003595.               Vennlig hilse karsten

karstendronen
karstendronenInnlegg: 9
03.12.16 19:53

Hei. Mit navn er Karsten drønen, og har reist som overstyrmann i Nordsjøen, i over 20 år, og jeg har no kjøp meg en Carat 34 fot Seilebåt som jeg kommer til og seile over Nordsjøen med, mange ganger til hele somer halvåret til neste år, og jeg er villig til og ta med meg passasjerer, for ukesturer hvor det måtte vere i England, Skottland, ferøyene, Irland, og Island. Båten er meget solid bygget med en meget god yanmar diesel motor. Håper med denne infoen at det er noen som ønsker og vere med på en slik tur. Dere kan selv velge hvor dere vil dra. Ring meg gjerne på 93003595.               Vennlig hilse karsten

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg