Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor vanskelig er det å seile en havseiler?

NYTT TEMA
gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2151
10.02.12 00:45

Har seff tenkt å unngå piratene v somalia,men lurer både på Middelhavet og Karibien.

Har 750 000 i formue hvis jeg får 2 mill for huset.

En selbåt på 35 fot koster ca 2-350 000 og har sengeplass til 6+.Den har både toalett og pantry (Kjøkken)

Den har ofte en dieselmotor på 20-35 hk.

Så er spørsmålet.Er det vanskelig å seile en slik båt alene?

Finnes det utstyr man kan koble til for å få hjelp med seilføringen?

Er Bermuda triangelet fremdeles like farlig?

Diclotican
DicloticanInnlegg: 6408
10.02.12 13:10
gamecrazy: Har seff tenkt å unngå piratene v somalia,men lurer både på Middelhavet og Karibien.
Har 750 000 i formue hvis jeg får 2 mill for huset.
En selbåt på 35 fot koster ca 2-350 000 og har sengeplass til 6+.Den har både toalett og pantry (Kjøkken)
Den har ofte en dieselmotor på 20-35 hk.
Så er spørsmålet.Er det vanskelig å seile en slik båt alene?
Finnes det utstyr man kan koble til for å få hjelp med seilføringen?
Er Bermuda triangelet fremdeles like farlig?

Gamecrazy

Det beste er nok og lære det på forhånd - før du forsøker deg på en havseiler.. De fleste som tar en tur rundt jorden i en havseiler har god erfaring med og seile... Og har gått gradene fra en jolle, til mer avanserte saker, gjerne både motor og seilbåt... 

Men, om du har litt erfaring fra før, og ikke er totalt landkrabbe, så burde det være mulighet for og kunne lære hvordan det er og seile ganske enkelt.. Men det hele avhenger av hvor avansert du ønsker og ha det...

Nå er vel ikke Middelhavet kjent for piratvirksomhet, ikke etter midten av 1800 tallet i alle fall (Romere klarte jo også og rydde opp i piratvirksomheten, og gjorde Middelhavet til "vårt innhav" for de neste 500 årene.. Men utover 400 og 500 tallet ble det kaos, romerriket klarte ikke og kontrollere noe som helst, falt og ble erstattet av mange kongedømmer, fyrstedømmer osv, som ikke hadde kontroll. Og piratvirksomhet ble resultatet, til langt ut på 1800 tallet.. Selv om man forsøkte, tildels vellykket til og gjøre noe med det i deler...

Tja, Bermuda triangelet er vel ikke mer farlig i dag, en den var for 500 år siden. Men den har ett notorisk dårlig rykte..

Diclotican

Andropov
AndropovInnlegg: 32845
10.02.12 17:14

Dette har jeg (dessverre) lang erfaring med.

Jeg kjøpte en 36 fot lang seilbåt for mange år siden av en danske. En slyngel, skulle det siden vise seg.

På veien hjem over Skagerrak sprang båten lekk - undervannsvinduet som dansken hadde installert i nærheten av kjølen knuste etter at en hval (tror jeg) prøvde å komme seg inn i båten og spise mine forsyninger med brødskiver med makrell i tomat.

Båten tok inn vann, og jeg kastet meg over bord for å redde livet. Jeg lå i vannet i over en uke, og det ble faktisk holdt begravelse for meg i mellomtiden. Da jeg endelig ble plukket opp av et tyrkisk frakteskip, fikk jeg telefonert hjem, og nyhetene jeg fikk servert av min advokat var nedslående:

Mine brødre og søstre hadde arvet meg!

Jeg eier i dag ikke nålen i veggen - kun et båtvrak på havbunnen mellom Norge og Danmark.

ghog
ghogInnlegg: 9455
10.02.12 19:29
gamecrazy: Så er spørsmålet.Er det vanskelig å seile en slik båt alene?

Jeg ville synes det, men jeg kjenner også de som har seilt karibien - middelhavet alene i langt større båter en 35 fot.

Invester noen tusen i et kurs, og få en fin opplevelse på kjøpet? Lær å seile i Kroatia.

Andropov
AndropovInnlegg: 32845
11.02.12 07:47

Jeg kan legge til at det tyrkiske frakteskipet som reddet meg var på vei fra Istanbul til Marseille.

Den dag i dag er jeg kaptein Rüştü ombord på SS Osman I stor takk skyldig. Jeg sender julekort hvert år rundt juletider.

(Innlegget ble redigert 11.02.12 07:51)

gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2151
11.02.12 17:08

Andropov:Regner med at du tuller?

hrix
hrixInnlegg: 1842
29.03.12 00:59
gamecrazy: Andropov:Regner med at du tuller?

Neida han tuller ikke, han ble berget av en tyrker som bare var LITT ute av kurs... Bare sprøyt selfølgelig.

Som sagt over her, ta deg et seilkurs, les og les om andre på langtur, du finner haugevis av stoff her på nettet.

Og ang. Bermudatriangelet, glem det. Bare sprøyt!

gråskjegg
gråskjeggInnlegg: 13375
03.04.12 22:56
gamecrazy: Har seff tenkt å unngå piratene v somalia,men lurer både på Middelhavet og Karibien. Har 750 000 i formue hvis jeg får 2 mill for huset. En selbåt på 35 fot koster ca 2-350 000 og har sengeplass til 6+.Den har både toalett og pantry (Kjøkken) Den har ofte en dieselmotor på 20-35 hk. Så er spørsmålet.Er det vanskelig å seile en slik båt alene? Finnes det utstyr man kan koble til for å få hjelp med seilføringen? Er Bermuda triangelet fremdeles like farlig?

Du, din pirat, har tatt trollet mitt!! :-P

drillern
drillernInnlegg: 6429
14.05.12 06:40
gråskjegg: Du, din pirat, har tatt trollet mitt!! :-P

Ingen grenser for hva pirater tilegner seg,sjøl om de bor på Høland.

MajBrittHelland
MajBrittHellandInnlegg: 1
05.07.14 20:17

Dette er pinadø det dummeste jeg har lest på år og dag!!!!!;(;(  Liksom død, begravet, OG arven gjort opp innen en UKE??? KJØSS MEG!!!! TOSK!!!!!;(;(

Vanligvis går det SYV år fra en person forsvinner det de kan bli erklært død!!!

ynnory
ynnoryInnlegg: 46489
05.07.14 20:25
Andropov: Dette har jeg (dessverre) lang erfaring med.
Jeg kjøpte en 36 fot lang seilbåt for mange år siden av en danske. En slyngel, skulle det siden vise seg.
På veien hjem over Skagerrak sprang båten lekk - undervannsvinduet som dansken hadde installert i nærheten av kjølen knuste etter at en hval (tror jeg) prøvde å komme seg inn i båten og spise mine forsyninger med brødskiver med makrell i tomat.
Båten tok inn vann, og jeg kastet meg over bord for å redde livet. Jeg lå i vannet i over en uke, og det ble faktisk holdt begravelse for meg i mellomtiden. Da jeg endelig ble plukket opp av et tyrkisk frakteskip, fikk jeg telefonert hjem, og nyhetene jeg fikk servert av min advokat var nedslående:
Mine brødre og søstre hadde arvet meg!
Jeg eier i dag ikke nålen i veggen - kun et båtvrak på havbunnen mellom Norge og Danmark.

Genial humor! Takk, Andropov!

fargerik
fargerikInnlegg: 45642
17.07.14 17:38
gamecrazy: Så er spørsmålet.Er det vanskelig å seile en slik båt alene?

Ja, det er vanskelig. Har du ikke vært i en seilbåt?

rogerns
rogernsInnlegg: 571
06.10.15 12:02

nei, det er ikke vanskelig å seile, det blir litt som å sykle. Man prøver seg litt fram og plutselig har man det. Men selv om du kan sykle, så vinner du ikke Tour de France. Det samme er vel med seiling, det er ikke komplisert eller vanskelig å få båten til å gå fremover ved hjelp av seil, er vindretningen gunstig så kan man faktisk bare heise seilene å la det stå til. Da seiler du, men for å bli en seiler som behersker båten ,kreves det derimot mye mye mer og det krever virkelig sin mann, ( og mannskap)

(Innlegget ble redigert 06.10.15 12:04)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg