Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alle skal på sjøen

NYTT TEMA
Qizz
QizzInnlegg: 88
27.07.13 17:12

Jeg er sørlending og har vært på sjøen fra jeg var nyfødt. Vi hadde alle våre ferier-omtrent- på sjøen og jeg var 7 år når jeg fikk min første robåt. Min ektefelle har samme erfaringen med båt. Men i år er første gang vi ikke har satt båten på sjøen og nå har vi bestemt oss for å selge den, og grunnen er all uvettug kjøring på sjøen. Det er selvfølgelig gøy å kjøre fort, men ikke for den som nesten blir kasta på land pga all sjøinga, eller får velta alt som er om bord i båten på fine dager. Noen har det så travelt at de ikke har tid til å passere deg på riktig side, men presser seg forbi. Det er synd at den tiden er over og at farten og støyen dominerer på sjøen. Vi har hytte ved et sund som ikke er så ille trafikkert, men de siste årene har vi måtte stå og holde på båtene pga all sjøinga til en del båter. Greit når vi overnatter, da går dreggen, men i alle tider har vi kunne ha dagsbesøk med fortøyning og fender uten å få ødelagt båtene. Jeg husker min far når han lærte oss unger opp til å bli båtfolk, å ta hensyn til båter som lå langs fjell og brygger. Men den tiden er over. Hvordan opplever andre båtfolk livet på sjøen? Jeg gidder ikke å sutre meg ut på sjøen- vi selger heller båten:). Men er roen over på sjøen? Er det noen kommuner som blokkerer for hurtigkjøring i visse områder der du bor? Kunne tenke meg å høre andres tanker rundt dette.

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7026
27.07.13 19:17
Qizz: Det er selvfølgelig gøy å kjøre fort, men ikke for den som nesten blir kasta på land pga all sjøinga, eller får velta alt som er om bord i båten på fine dager. Noen har det så travelt at de ikke har tid til å passere deg på riktig side, men presser seg forbi.

Jeg har i grunnen mye av de samme erfaringene som deg (er riktignok ikke sørlending, men har feriert mye der i båt).

Særlig de med stor cabincruiser, men lite vett er ille syunes jeg, for de tar ikke særlig hensyn til at det blir digre bølger i visse hastigheter. De mener tydeligvis at  så lenge de holder seg til fartsgrensa (sånn omtrntlig) så er alt ok, selv om de passerer rett ved småbåter med kjempebølger.

Jeg har selv seilt optimistjolle (liten seilbåt på ca 8 fot og med lav rett baug, du vet det jo, men sikekrt andre som lurer på hva det er) i kraftig medvind (ned med baugen) og møtt på store bølger fra cabincruiser som skal passere rett foran meg med store bølger. resultatet ble at båten jeg satt i ble  nesten halvfull med vann, og det eneste jeg kunen gjrøe var å slippe skjøtet og la seilet blafre mens jeg øste båten og  selvføglelig var søkkblaut (man sitter  jo på gulvet, og må hvertfall holde seg lavt  når båten er så ustabil som den blir når den er nesten halvfull av vann). Cabincruisere durte bare videre.

Og de ssite årene har jeg feriert mye på sørlandskysten med en 15 fots With Vital, og ser mye av det  samme. Jeg har kjørt hele strekningen Lillesand - Risør flere ganger, men de verste bølgene jeg har blitt utsatt for var innaskjærs, i Blindleia. Jeg kjørte i rolig tempo i en fjord og nærmet meg trangere farvann, som skulle tilsi at det var lite behov for å øke farten. bak meg kommer en stor cabincruiser stadig litt nærmere, og med kursen for passering tett opptil meg, og med bølger som gjør at det vil bli en god del gynging. Istedenfor å få voldsomt mye gynging velger jeg åp øke farten bitelitt sånn at jeg holder meg foran båten, men det ender med at han øker farten litt og stadig litt mer (er på vei mot trangere farvann, så null logikk i at han skal øke farten der). TIl slutt så er jeg oppe i full gass med min 30 hk motor på 15 fots båt med to personer i og kan dermed ikke øke farten mer, og cabincruiseren haler innpå, og nå med kjempebølger, og tett innpå meg. Jeg er ikek kjent i farvannet der (vet at leden er trygg å kjølre i, men ikke hva som finnes av skjær og grunner utafor den), og det frister derfor ikke å svinge unna på full gass inn i ukjent farvann for å unnslippe bølgene. Og det er for tett innpå til at det nytter å få snudd båten opp mot bølgene, så de må kome inn bak fra siden. For å ikke gå for full gass ned i en bølgedal med baugen idet jeg blir innhentet må jeg sakke ned farten og det blir noe voldsomt til gynging idet bølgene kommer.

Hadde jeg tatt fanglina lett tilgjengelig (den lå da i et rom litt bortgjemt) så hadde det nok vært smart å rett og slett kaste den ut foran cabincruiseren så han kunne fått den i propellen og jeg kunen unnsluppet de store bølgene, for det var tett på at jeg fikk fylt båten med vann.

Stort sett så forsvinner båtene etter å ha gjort sine senkingsforsøk på småbåter, men iblant så treffer man på dem litt senere når de kjører roligere. En gang utafor Arendal var det et slikt tilfelle og en cabincruiser som passerte tett ved skylte bølger over dekk på båten min (har også vært noen tilfeller der det skyller over frontruta så vi som sitter der blir blaute, da er det ikek snakk om sjøsprøyt, men at vannmassene fosser over dekk og skyller over frontruta). Litt senere kom jeg opp på siden av båten og ropte opp til dem på flybridgen at de burde ta litt mer hensyn når de passerte småbåter pga bølgene. Jeg ropte flere ganger, men det var null respons der oppe fra, de lot som de ikke så elelr hørte meg. Så da dro jeg frem fotoapparatet og knipset noen bilder av båten, og da ble de plutselig pratsomme, og sa jeg ikke fikk lov til å ta bilder av dem, så da fikk jeg kontakt med dem. Jeg sa at jeg tar bilder av dem fordi de ikek tar hensyn på sjøen, men de  mente det var helt greit å kjøre slik så lenge de holdt seg til fartsgrensa på stedet, selv om de vel ikke holdt seg til fartsgrensa på 5 knop heller akkurat da.

Det blir dessverre stadig flere av denne typen som ikke har peiling på båt, men skal ha størst mulig båt og motor for å vise seg frem. Og de ødelegger for mange. i mange tilfeller tar de også minimalt med hensyn og tar seg til rette, og klager på andre osv.

En gang skulle jeg grille og fant en ledig liten holme og fortøyde båten min der og fyrte opp grillen få meter fra båten. Og av alle mulige steder så kom en av dissse digre cabincruiserne og la seg til akkurat samme sted og fortøyde i samme jernstolpen som meg mellom meg og båten min. Der legger de  seg til med musikk og høy mobilprating og slikt og er ganske støyende. Det var jo massevisav andre steder de kunne fortøyd.

Og en gang fant jeg ut jeg skulle overnatte ved ei brygge der det er tillatt (friluftsområde er det vel), og ofte ligger en del båte, men ikke så mange da. Baugen inn og dregg bak og opp med kalesja. Men så kommer et par av disse cabincruiserne og  legger seg på hver side og nærmest blokekrer meg inne, mens de ligger og gnikker baugene sine mot kalesja mi (kaleskje koster ca 7-12.000 kr til min båt, så jeg vil helst ike ødelegge den). Når kalesja ligger utapå bøylen og får gnikking fra annen båt så skal det nok ikke så mye til før det går dårlig. Tror det endte med at  jeg fikk skviset meg ut og la meg til et stykke fra land (kun dregg, ikke landforbindelse) for å slippe å ofre kalesja.

Og en gang på samme sted så var det en cabgincruiser ved siden av og de lå med fendere imellom, så det skulle jo være greit, men da var det klaging på at fenderne bråkte (gnikkelyd), men at det ikek var greit å la de ligge side mot side (min gamle grå gummmilist mot deres båtside. De mente jeg burde fortøye meg fast i en annen båt på andre sida for å dra min båt så den ikke kom i kontakt med deres båt. Jeg skulle vel heldigvis bare i land en liten tur for å gå på do, så jeg slapp nå å ha dem som naboer lenge.

Og i Risør har man løst problematikken med små og store båter ved at de store båtene fortøyer et sted og småbåtene ved ei annen brygge. Det står tydelig skliltet at det kun er for småbåter. Hvor grena går for småbåt er jeg ikke sikker på, men en dag midt i fellesferien lå det en 50 fots Princesss der, og neste dag lå jammen den samme båten på samme plassen fortsatt, mens det jo var trangt om plassene for småbåtene på andre siden av brygga. For Princess-en hadde ogsåp tatt seg til rette ved å fortøye longside, altså med hele sida langs brygga.

Egentlig ganske vanlig det at folk fortøyer slik, selv om det står tydelig skiltet at man skal fortøye rett inn og ut så det blir plass til flere.

En gang ved Tvedestrand (litt øst for Tvedestrand, der det er drivstoffpumpe) så fortløyde jeg med kun fangline foran så det skal bli plass til mange, og fortøyde et stykke unna pumpa pga dem som må inntil med båtsida (jeg skulle fylle kanner). da komer det en seilbåt som manølvrerer klønete, og de spør meg om jeg kan flytte båten min litt så de kommer. Det er massevis av plass så det skulle ikke være nødvendig akkurat, men det er visst for at de skal fortøye på langs og ha rikelig med marginer til alle kanter der ale skal fortøye med kun baugen inn. jeg dtrodde de skulle fylle drivstoff og trengte å komme inntil med sida og flyttet båten, men det vioste seg jo at de skulle bareinni butikken og handle.

Men heldigvis så finens det fremdeles også en del vanlige folk og folk som tar hensyn ibåt, men det blir dessverre stadig færre av dem. Selv passer jeg på å ta hensyn, og hjelper også dem som trenger det enten det er båtbrann eler bare behov for litt tauing eller slikt. Faktis oftere enn en gang i året i snitt at jeg tauer folk som trenger hjelp, selv om jeg ikke er blant dem som er mest ute på sjøen.

Angåenmde det med passering på rett side så er det ekstremt mange som på steder der det er veldig bredt absolutt skal skvise seg inn på feil side, og mange av dem er også temmelig uklare på hvordan de tenker å manøvrere, og det virker som om mange tror det er på venstre side man skal passere. Iblant når jeg har valget mellom å omtrent kjøre på land eller å passere til venstre for folk (der det er ekstremt mye plass) så passerer jeg på venstre side, da markerer jeg det tydelig ved å svinge tydelig til venstre, men det er jo en del som da selv begynner å svinge samme vei, og om jeg da svinger tydelig til høyre, så svinger de etter samem vei, så det kan bli litt forvirrende hvilken side de har tenkt å møte på siden de hele tiden vil legge seg på kollisjonskurs uansett hvor man svinger for å unngå dem.

Også finens det jo en del folk som ikke følger med i det hele tatt hvor de kjører. Noen ender i kollisjon, mens andre har flaks og blir advart. Jeg kjørte en gang inn mot Skredderbrua innafor Tvedestrand, og ved campingplassen elelr hva det nå er der så er det en vesntre - høyre sving. Jeg holdt godt til høyre inn mot venstresvingen, inn mot samme sving kommer en båt med to jenter. De må jo snart ta en høyresving, men det vet de ikke, for begge er opptatt med å kikke til venstre inn mot land. Jeg holder godt mot høyre og etter hvert så blir det ganske trangt, land tett på hølyre side, og jentene som kommer faretruende nærme på venstre side (vi kjører alle sakte). Når de er få meter unna gir jeg full gass, og det  var nok sikkert en grei påminnelse for dem om at de skal følge med hvor de kjrøer. tipper de ble litt skremt når de kjørte og ante fred og ingen fare og plutselig hører lyden av en 30 hk totakt som gir på til full gass og som de ikke engang ante var foran dem etter å ha kommet fra høyreside. Hadde jeg ikke vært der så hadde de vel bare kjørt rett på land. Møtte de nesten samme sted dagen etter, og de kjente meg visst igjen og så litt flaue ut.

Qizz
28.07.13 08:49

Takk SUV_4WD, altså ikke bare her! Alt du skriver er opplevelser jeg kunne oppleve litt lengre syd enn deg! Du nevner ofte Cabincruisere og det er cabincruisefolket som herjer langs kysten her også. Mange av disse båtene er veldig store og tar derfor ofte all plass på de småbryggene som er rundt på øyer og holmer. Heldigvis kommer ikke de store plastikkbåtene inn til de beste øyene, men det virker som de er overalt med sjøinga si.

Men SUV_4WD, hvem er de som - jeg skriver kjører med vilje-kjører disse store cabincruiserene?  Det er så tydelig at mange ikke er sjøvante eller har noen som helst erfaring med båt. Kjøper folk båter til flere mill uten å kunne bruke båten? Tror mange arbeidsplasser har båter som ansatte låner/leier, spesielt i olja. Virker som et stort flertall er rogalendinger i veldig store båter ikke er sjøvante!

Jeg kunne tenkt meg soner der vi kunne slippe høy fart og musikk, men det er vel å drømme:)

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7026
28.07.13 15:58
Qizz: Men SUV_4WD, hvem er de som - jeg skriver kjører med vilje-kjører disse store cabincruiserene? Det er så tydelig at mange ikke er sjøvante eller har noen som helst erfaring med båt. Kjøper folk båter til flere mill uten å kunne bruke båten? Tror mange arbeidsplasser har båter som ansatte låner/leier, spesielt i olja. Virker som et stort flertall er rogalendinger i veldig store båter ikke er sjøvante!
Jeg kunne tenkt meg soner der vi kunne slippe høy fart og musikk, men det er vel å drømme:)

Jeg vet ikke helt hvem disse cabincruiserfolka er. Min erfaring på området er fra ferier på Sørlandet, og de jeg har lagt merke til som utmerker seg negativt har i de tilfellene jeg har hørt dem snakket østlandsdialekt, sånn ca Oslo. Men det er jo også mange oslofolk generelt som ferierer der så det kan jo være noe av forklaringen.

Men de som er fastboende og oppvokst i båt har jo lært en del mer om båt og hvordan man skal oppføre seg og det er vel grunnen til at de ikke i så stor grad dummer seg ut på sjøen og lager trøbbel for andre. Dessuten har jo ofte de fastboende et litt annet båtbehov og velger derfor litt annen type båt enn cabincruiser, de har jo allerede et hus de kan bo i, og det blir mer dagsturer på sjøen for dem, evt at de har en fiskebåt. Rogalendinger og oljefolk vet jeg ikke så mye om (har aldri vært i båt i Rogaland tror jeg). Men jeg har en mistanke om at en del av de som lager trøbbel på sjøen er fpolk som har blitt rike og liker å vise at de er rike og har fått kjøpt seg en dyr cabincruiser (som vel ofte er temmelig belånt i tillegg). I Arendal så jeg forresten at blant mange dyre båter så lå det en ganske enkel og ikke særlig dyr båt som hadde fått navnet Gjeldfri, flott navnevalg blant alle båtene folk ikke har råd til, men må låne for å kjøpe.

Man ser for øvrig samme fenomenet i biltrafikken med sånne "se på meg-biler" som presser seg frem uten å bry seg om andre eller lover og regler. Ofte dyre biler som de sikkert har tatt opp store lån for å finansiere.

Når det gjelder soner hvor man kan slippe høy fart så har man jo allerede det, ofte de 100 meterne langs land og mange trange farvann. Problemet er bare at mange ikke overholder dette, unntatt muligens om de ser en politibåt akkurat der.

Qizz
29.07.13 10:39

Ja, altfor store båter uten evne til å bruke dem! Du er nok inne på noe der- mange som vil vise fram rikdommen, den nye eller den de ikke har. De hundre metrene langs land blir stort sett ikke overholdt her. Vi mista en 19 åring her i byen pga det for to-tre år siden. En ung gutt med sin første snekke...... En ivrig en som ville kjøre fort, og da kan jo andre komme iveien, noe denne unge gutten var. Har også mistet en god arbeidskollega pga sauer i båt. Må trafikken på sjøen reguleres slik den er på land pga alle som vil være på sjøen? Kunne tenkt meg stillesoner omtrent som i tog:D-  uten støy og fart. Seilbåter og snekker og småbåter- det er drømmen!

Huttetutta
HuttetuttaInnlegg: 2
24.08.13 10:28

Hei! Jeg er så enig med dere! Vi har en Nidelv 24 og putrer og koser oss bortover i sjøen, som også irriterer oss over de som vil "hvise" seg frem å kjører så fort at vi plutselig sitter i en vugge. Vi har en sønn som er redd for de voldsomme bølgene og en liten hund som må klore seg fast til gulvet for å ikke miste balansen å fly vegg i mellom i høye bølger etter en flott dyr båt har kjørt forbi i ego-hastighet. At de ikke kan holde litt avstand til andre båter når de MÅ kjøre i full fart? Ser også at mange av rikingene ikke er mye ute på sjøen, men KUN sitter i sin dyre båt å drikker rødvin. Vi pleier å le litt vi da. De med flotte dyre båter (ikke alle, men de fleste) som liker å hvise seg frem  i full fart, som ikke hilser, de er nok stolte der de kjører, det jeg pleier å tenke er at de sikkert har potensproblemer.  Sjøen er for alle, alle plikter å hvise hensyn, det har i dag dessverre blitt en sjeldenhet.  

remington07
remington07Innlegg: 1889
24.08.13 21:16

heldigvis snur trenden, nå er det bobil som gjelder i årene framover, og da blir det roligere for oss med 5 liter dieselforbruk i døgnet.

sl500
sl500Innlegg: 10224
27.08.13 22:37
Qizz: Er det noen kommuner som blokkerer for hurtigkjøring i visse områder der du bor? Kunne tenke meg å høre andres tanker rundt dette.

Tønsberg,Nøtterøy og Tjøme har generel fartsgrense på max 30 knop i skjærgården.
Det er også max 5 knop 100 meter i fra skær,holmer,øyer og land.

Mine tenker om dette er at det er unødvendig detalj styring som har liten eller ingen misjon.
Jeg lager akkurat like lite hekksjø i 30 knop som i 55 knop.
Dra båten ut av plan og ned i gangfart når man paserer et folketomt fast punkt er i beste fall meningstløst.
Er det snakk om et punkt kan man selvfløgelig legge kursen over 100 meter unna men 100 metersgrensen gjelder alle veier.

Da må man ha hundre meter klaring alle veier så da kan ikke feks øyene ligge nærmere enn 200 meter i fra hverandre hvis man vil passere i plan mellom de.
Møter man en båt da vil man jo også ha god klaring til denne så da trenger man ends bedre plass.
Gidder man å dra båten ut av plan i en slik sitvasjon?
Med en liten båt som ikke lager sjø tar jeg meg ikke bryet.

Nå er ikke jeg så plaget av andres hekksjø da farten er mitt våpen men till dere halvplanende snekke folk som drar opp halve fjorden når dere masjer så synes jeg ikke synd på dere når dere møter en Prinsess 40 fot i plan.
Det eneste som har sjedd de siste 10-15 årene er at dere har fått litt konkurannse på å lage hekkbølger .
Dette er dere ikke vant med men vi andre har fått vårt i alle år når vi møter dere

(Innlegget ble redigert 27.08.13 22:48)

Forfun
ForfunInnlegg: 4942
02.09.13 18:00
sl500: Tønsberg,Nøtterøy og Tjøme har generel fartsgrense på max 30 knop i skjærgården.

Den var jeg faktisk ikke klar over. Var der sist i seilbåt, så ikke helt relevant... Var noen bølgeprinser, så forstår frustrasjon fra mindre båter. Så også en del stygg kjøring. Når så mange kjører blinde svinger i 30 knop må det gå galt av og til. Synes derfor ikke det er helt urimelig med 5 knop 100 meter fra land. Synd at sunn fornuft ikke holder lenger. Når landkrabber kommer om bord i båt med for mye kraft og lite dømmekraft må det lages regler. Men hadde jeg vært der med min "fiskebåt" hadde jeg nok brutt begge regler (setter uansett sjelden marsfarten over 40 knop, så ikke ett grovt brudd).

Her jeg bor i ytre gokk er jeg mer bekymret for å treffe meteorer enn andre båter, så her kjører jeg som jeg vil. Herlig avveksling fra all manglende kunnskap i Oslofjorden. Tviler på om noen har tenkt på å lage regler på fjorden her.

sl500
sl500Innlegg: 10224
08.09.13 18:43
Forfun: Når landkrabber kommer om bord i båt

Slik jeg ser det så er det landkrabber bak et skrivebord som lager et duste regelverk for noe de ikke har erfaring med.

Nå begynner det å tynes ut på fjorden og regelboka har jeg kastet over bord for i steden bruke min egen erfaring.
Tror ingen har irritert seg over meg før kanskje bortsett fra en å annen fjott på land som har sett en båt i plan der man skulle ha gangfart.

sis
sisInnlegg: 88
09.03.14 00:39

Du har nok tapt denne debatten kjære deg, for båtfolket har nok lagt sine klamme hender over din skjebne. Det handler ikke om sjøvett og fornuft lenger. Det handler om at det er om å gjøre å vise frem sine twin-motorer  og vellykkethet, og at du kan plane 36 foteren før du har nådd 20 knop. du kan nok bare selge båten.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg