Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Legge finer - noen med erfaring?

NYTT TEMA
TrudeX
TrudeXInnlegg: 5299
27.11.13 17:21

Jeg har et gammelt bord med behov av ny teakfiner. På nettet ser jeg at gammeldags, vannløselig lim er anbefalt (hestelim?), mens leverandøren av fineren anbefaler epoxy.

Noen som har prøvd? Triks?

Jeg legger tråden her under Båt og sjø, ettersom det trolig er her det eventuelt finnes noen som har prøvd...

justanothername
justanothernameInnlegg: 11506
04.12.13 18:51
TrudeX: På nettet ser jeg at gammeldags, vannløselig lim er anbefalt (hestelim?), mens leverandøren av fineren anbefaler epoxy.

Hestelim? Hvor fant du det rådet?

Hvor gamle var de rådene?

Bruk epoxy du.

(Innlegget ble redigert 04.12.13 18:52)

TrudeX
06.12.13 06:12

Hand veneering på Youtube.

Nå er det jo et salongbord jeg skal finere, og ikke en båt. Og epoxymetoden har jeg ingen oppskriftsvideo for...

Hestelimet er forøvrig bestilt fra England.

Sparklebrus3
Sparklebrus3Innlegg: 4109
14.02.14 01:26

Ser litt MacGyver ut :)

TrudeX
14.02.14 20:01
Sparklebrus3: Ser litt MacGyver ut :)

Jeg har samlet sammen alle remedier, og prøver nå bare å samle mot (kvinne meg opp)... :)

(Innlegget ble redigert 14.02.14 20:10)

Sparklebrus3
Sparklebrus3Innlegg: 4109
15.02.14 00:43

Si i fra hvordan det går da :)  Kan bli kjekt å høre

fargerik
fargerikInnlegg: 40778
05.03.14 18:00
TrudeX: Jeg har samlet sammen alle remedier, og prøver nå bare å samle mot (kvinne meg opp)... :)

Jeg bygget noen høyttalere av sponplater en gang, og disse limte jeg bladfiner på. Jeg brukte helt vanlig trelim, og resultatet ble pent, og det løsnet aldri. Med noen strøk god lakk ble de nydelige..

Fikk tips om å bruke et strykejern med moderat varme for å presse fineren skikkelig fast før limet tørket helt. Fineren svellet litt når den ble lagt i limet og ble våt, så den hadde en tendens til å bukle seg litt. Men den lot seg presse på plass med strykejernet.

Lurte faktisk på i ettertid om det kunne være smart å smøre limet på fineren i stedet for på underlaget, det vet kanskje andre noe om.

(Innlegget ble redigert 05.03.14 18:06)

Klikk for å gå tilbake til toppen