Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rengjøring av kalesje

NYTT TEMA
drygolin
drygolinInnlegg: 608
21.04.04 22:11
Har noen et tips om enkel, rimelig og skånsom måte å vaske
båtkalesja på?
Når det gjelder impregnering anbefaller jeg Hyfotex som blir
produsert hos seilmaker Roald Solvang &co ved Manstad.
Et glimrende produkt som man ruller eller pensler på.
Alto
AltoInnlegg: 133
22.04.04 06:30
Beklager, men det hadde vært ineressant å visst hvordan man kan vaske båtkalesjen selv. Sende den bort koster ca. 1500.- og da tar de og impregnerer den også.
magnusm
magnusmInnlegg: 3693
22.04.04 21:05
Går ann å kjøpe ny også, vettu.
drygolin
drygolinInnlegg: 608
22.04.04 22:05
Kalesja er 8 måneder gammel, men full av måkedritt.
Siden kalesja er så ny vil jeg rengjøre den på en skånsom måte.
1500,- er for mye for en jobb man kan greie selv på 2-3timer.
Dessuten så bidrar Hyfotex til at kalesja tåler mere slitasje,
så denne legger jeg på selv.
Yatzy86
Yatzy86Innlegg: 12
19.03.15 14:19

Hei.

Kan dette være løsningen?

Vi har nå lansert en nettbutikk med produktet Fugleskremmeren. Produktet har vært på markedet noen år med gode tilbakemeldinger - det har blitt forbedret slik at tidlige problemer med kondens ikke lenger eksisterer. 

Fin gave til seg selv når tankene begynner å fly mot en deilig sesong på sjøen:)

Gå inn på www.fugleskremmeren.no for mer info.

Mvh

Sørlandsinnovatøren

SUV
SUVInnlegg: 2962
12.04.15 20:48
Yatzy86: Vi har nå lansert en nettbutikk med produktet Fugleskremmeren. Produktet har vært på markedet noen år med gode tilbakemeldinger - det har blitt forbedret slik at tidlige problemer med kondens ikke lenger eksisterer.

Jeg har hørt at fugler har lett for å drite når de blir skremt, hvis man da skremmer dem når de er over båtkalesja (kanskje bare på overflygning til og med og uten planer om å drite) så er vel ikke det helt bra?

Mange har jo en sånn som snurrer i vinden (men står stille når det er vindstille), og den hindrer jo landing på en måte som gjør at det ikke er brått og skremmende, kun noe som blokkerer for landing.

Selv har jeg sjelden fått dritt på kalesja, så jeg har ikke hatt behov for slike ting.

SUV
SUVInnlegg: 2962
12.04.15 20:54
magnusm: Går ann å kjøpe ny også, vettu.

Den tanken slår man nok fra seg når man får høre prisene. Jeg har en 15 fots båt, hvor bare ca halvparten har kalesje og der var det en del dårlige sømmer. Jeg fikk en som driver med slikt til å sy en del nye sømmer og litt småfiks på den for 900 kr. Jeg spurte samtidig hva det ville koste om jeg heller kjøpte ny kalesje og svaret var ca 8000 kr. Dette eren enkelt kalesje med bare et vindu og han ville hatt tilgang til denne og båten hvis han skulle sydd ny. Valget falt selvfølgelig på å få fikset (sydd) den jeg hadde, og han gjorde en god jobb. Impregnering bruker jeg seilakerens (tror det står Fredrikstad eller noe slikt på den), kjøpt samme sted. Men han er dessverre blitt pensjonist så det er jo litt synd (men jeg kjøpte opp det han hadde igjen av kalesjeimpregnering, så da slipper jeg å bekymre meg for det på en stund.

Det står det skal sprayes på, men jeg synes det var veldig tungvint og mye blåste bort, så jeg foretrekker å pensle det på som når man maler.Bruker rett og slett en avskåret flaske og vanslig malerpensel. Går med ca en liter til kalesja mi og dette gjrø jeg normalt en gang i året. Det er voldsomt forskjell på å ha en kalesje som er impregnert og en som ikke er det har jeg funnet ut, og viktig når man bor under kalesja 1 uke hvert år og også får noe regnvær iblant.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg