Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Registerreim/kjede

NYTT TEMA
kanutten85
kanutten85Innlegg: 20614
19.04.07 10:41
Er det noen regel på hvilke biler som har hva? Eller kan dette være forskjellig på to biler av samme type?
MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 14937
19.04.07 10:45
Alle biler som har bostaven V i seg har registerkjede
Fysjdustinkerfisk
FysjdustinkerfiskInnlegg: 1126
19.04.07 10:45
Her går det på modeller, men de fleste biler har register reim, mens de mer momentsterke og dyrere modellene ofte har kjeder.

Det er ingen fasit på dette, men må undersøkes hva din bil har.

Det er ikke 2 forskjellige ting på en og samme modell i fra samme år, det er 2 forskjellige systemer som ikke går og byttes om hverandre som høyre og venstresokker.


****
VAG? Nei takk, jeg har sluttet!
kanutten85
kanutten85Innlegg: 20614
19.04.07 10:50
Ok, takk :o)
hthaug
hthaugInnlegg: 1725
19.04.07 11:25
Toyota Yaris?

BeorgeGush
BeorgeGushInnlegg: 4393
19.04.07 14:38
Alle biler jeg har vært borti med støtstangmotor, har også kjede. Blant OHC-motorene er det i alle fall langt vanligere med reim. (Jeg har forstått det slik at BMW og Mercedes er blant unntakene her.)
Spartana
SpartanaInnlegg: 5776
19.04.07 15:45
Suzuki Liana har f.eks. kjede, mens andre Suzukimodeller har reim.
kanutten85
kanutten85Innlegg: 20614
19.04.07 15:47
Hva med Nissaner. Som en -97 Primera, f.eks.
Riviera430
Riviera430Innlegg: 5810
19.04.07 16:08
"gamle" amcars har kjeder. Det kan jeg si med relativt stor sikkerhet, at 95% har kjede. I hvertfall fram til 1990.....
kanutten85
kanutten85Innlegg: 20614
19.04.07 16:13
Rart. Har ikke hørt om det før nå i det siste, jeg. Trodde alle biler hadde den forhatte reima.
Fysjdustinkerfisk
FysjdustinkerfiskInnlegg: 1126
19.04.07 16:14
kanutten85 skrev:
Rart. Har ikke hørt om det før nå i det siste, jeg. Trodde alle biler hadde den forhatte reima.
***
Neida, det er mange som bruker registerkjede.


****
VAG? Nei takk, jeg har sluttet!
maxg
maxgInnlegg: 6305
19.04.07 19:34
kanutten85 skrev:
Hva med Nissaner. Som en -97 Primera, f.eks.
----------------
Den har kjede.
Samme som (de fleste) BMW og Mercedes, et mindre kjent tysk merke med mange kostymer og navn bruker reima...


____________________
VWaksinert mot VAG.
Aldri mer.
kanutten85
kanutten85Innlegg: 20614
19.04.07 19:48
Helt sikker?

(kunne jo selvfølgelig ha gått i bilen og funnet det ut der på en eller annen måte, men det er enklere her)
hh_6
hh_6Innlegg: 5888
19.04.07 20:32
Rem var vanlig fra 1970-2005. Kjede er vanlig på nyeste bilene. Men rema kan komme tilbake. Continental har utviklet ei rem som skal skiftes på 300.000km. Klarer de de å fordoble det, så holder den motoren ut. Noen snakket om kjede på støtstangmotorer. Det var vanlig. Men tannhjul var også vanlig.
maxg
maxgInnlegg: 6305
19.04.07 20:47
kanutten85 skrev:
Helt sikker?
------------
Har ikke sett etter men en kollega hadde en Primera og fikk brev fra forhandleren om at reg.reima måtte skiftes.
Noe han syntes som var litt morsomt da bilen har kjede.
____________________
VWaksinert mot VAG.
Aldri mer.
SMURFEN_5
SMURFEN_5Innlegg: 2029
19.04.07 20:52
kanutten85

I dag var eg og prøvekjørte en 98mod primera 2,0.Den var det i vertfall kjede på.
Det er vel samme bil som du har?
maxg
maxgInnlegg: 6305
19.04.07 20:54
Har ikke Primera selv. Men har BMW med, kjede naturligvis :-)
____________________
VWaksinert mot VAG.
Aldri mer.
kanutten85
kanutten85Innlegg: 20614
19.04.07 20:55
-97 mod, 1,6.
Droffel
DroffelInnlegg: 2314
20.04.07 08:38
Det sikreste er nok å klippe neglene, ta på gummihansker og så gå ut og åpne panseret og se etter. :P
kanutten85
kanutten85Innlegg: 20614
20.04.07 08:42
Trur'uergæærn! Klippe neglene? Disse har jeg betalt en formue for, så det blir nok ikke aktuelt! Dessuten vil jeg nok ta viftereima for registerreim, og da er vi egentlig like langt.

Blond også, vet du.
TR-Box
TR-BoxInnlegg: 213
20.04.07 09:11
Det er hip som hap.
Se etter på bilen du lurer på eller spør.
Det er ingen sammenheng mellom motorstyrke eller mye moment om bilen har reim eller kjede. Ofte har det med produksjonskostnader å gjøre eller designbehov. Enkelt kjede tar mindre plass enn en reim.
Dessuten støyer det mer fra kjededrift så konstuktørene foretrekker ofte reim for bedre komfort. Kjededrift fører også til økt bensinforbruk da det blir mer masse for motoren å dra rundt.
Eldre motorkonstruksjoner har ofte kjede pga gammel teknologi.
kanutten85
kanutten85Innlegg: 20614
20.04.07 09:13
Men det er vel normalt at to biler av samme modell og år har det samme? Har vondt for å tro at de produserer en Primera med reim og en med kjede litt sånn hipp som happ, liksom.
webwilder
webwilderInnlegg: 2601
20.04.07 09:17

Det er riktig, men det kan være forskjell på 1,6 og 2,0. Uten at jeg vet.

Men jeg antar spørsmålet du vil ha svar på er:

Er det registerrem eller registerkjede på en 1997 Nissan Primera 1,6?
maxg
maxgInnlegg: 6305
20.04.07 09:23
kanutten85 skrev:
Men det er vel normalt at to biler av samme modell og år har det samme? Har vondt for å tro at de produserer en Primera med reim og en med kjede litt sånn hipp som happ, liksom.
---------------
Noen bilmerker har brukt reim og kjede om hverandre på samme karroseri.
På BMW E36 (gammel 3 serie) mener jeg de brukte reim på de minste 4 sylinder og kjede på større 6 sylinder utgaver så det er greit å sjekke.
____________________
VWaksinert mot VAG.
Aldri mer.
kanutten85
kanutten85Innlegg: 20614
20.04.07 09:23
Nja.. Er rimelig sikker på at det er reim, egentlig. Men som sagt så ble jeg litt overrasket over at noe så..vel, elementært hadde gått meg hus forbi.
maxg
maxgInnlegg: 6305
20.04.07 09:40
TR-Box skrev:
Ofte har det med produksjonskostnader
-----------
Det er et meget godt poeng, billigere å produsere.
Dyrere for eiere å vedlikeholde i ettertid.

TR-Box skrev:
Dessuten støyer det mer fra kjededrift så konstuktørene foretrekker ofte reim for bedre komfort
------------
Javel, en kjede som sitter innkapslet i motoren som støyer ikke mere en ei reim som sitter utenfor motoren under et støvdeksel.
Tror de færreste ville høre forskjellen ved en blindtest.

TR-Box skrev:
Eldre motorkonstruksjoner har ofte kjede pga gammel teknologi.
-----------
Den holder ikke vann.
BMW og mercedes bruker kjede pga av gammel teknologi men VW Golf fra 1977 bruker reim pga den er så moderne???
Det er snakk som prod.kostnader som gjør at reim brukes.
Mere avanserte støpeformer , kjede koster mer en reim i innkjøp fra produsent osv.
Sparer man 1000 kr pr.motor blir det penger av det når 250.000 motorer skal produseres.

Kjede bruker mere hk , slik at bruken "kan" forsvares på minimotorer på 1 liter, på større motorer er forskjellen marginal.

Hip som hap er det alikevel ikke.
Står valget mellom f.eks BMW 525TDS og Audi A6 2.5 TDI betyr det en ekstra utgift på 12-15.000 kr på Audi ved rundt 90000 km. Det er vel omtrent det en slik bruker i drivstoff på 15.000km ( 1 års forbruk).


____________________
VWaksinert mot VAG.
Aldri mer.
TR-Box
TR-BoxInnlegg: 213
20.04.07 09:47
På de bilene jeg kjenner, japanske, er intervallet for reimskift 100.000 km.
Det er enkelt å bytte reim selv hvis man er bilkyndig, noe mannfolk liker å tro:)
Et kjedeskift er ganske kostbart det også når kjedet er blitt for slakt for strammeren å ta opp.
Droffel
DroffelInnlegg: 2314
20.04.07 10:13
TR-Box skrev:

Det er enkelt å bytte reim selv hvis man er bilkyndig, noe mannfolk liker å tro:)

-> Risikosport vil jeg kalle det.

-> Jeg demonterte dette på en VAG-motor en gang. HELDIGVIS var dette en motor av en type der stempel aldri møter ventil uansett, for jeg greide naturligvis å montere det feil på første forsøk.
TR-Box
TR-BoxInnlegg: 213
20.04.07 10:27
Hvis du hadde vært bilKYNDIG hadde ikke det skjedd.
Droffel
DroffelInnlegg: 2314
20.04.07 10:31
Det finnes jo grader av bilkyndig. Dessuten finnes det grader av surrehue. Jeg hadde merket registerremmen og kamdrevet slik at jeg skulle få det riktig på plass igjen, men jeg tenkte feil da jeg gjorde det. Det hjelper ikke å være kyndig når hjernen går på 3 sylindre.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg