Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan fjerne røyklukt fra bil?

NYTT TEMA
FredPerry
FredPerryInnlegg: 27984
06.08.07 13:03
Mine foreldre og jeg har kanskje kanskje blitt enige om en bil som skal avløse Lanceren nå, men har nettopp funnet ut at "drømmebilen" har vært røyket i. Har ikke sett eller luktet på den selv ennå, men jeg ser nærmest for meg en orgie i stank med en gang den skal prøvekjøres og muligens avvises ene og alene på grunn av at noen for lenge siden har tent en sigarett bak rattet.

Er det noen muligheter for å fjerne gammel røyklukt fra kupéen så den blir god som ny? Isåfall, hvordan?
Larsabal
LarsabalInnlegg: 10373
06.08.07 13:07
Et par-tre Wonderbaum vil vel gjøre susen? ;-)
FredPerry
06.08.07 13:11
Jeg tror jeg heller hadde foretrukket å kjøre konstant rundt med baksetet fullt av kjederøykende gamle vaskekjerringer av Vivi Haug-typen framfor å ha en wunderbaum i bilen.
Plarpert
PlarpertInnlegg: 390
06.08.07 13:16
FredPerry skrev:
Er det noen muligheter for å fjerne gammel røyklukt fra kupéen så den blir god som ny? Isåfall, hvordan?

>>>>>>>>>>>>
Start med et par liter vinylfornyer, og mye tekstilrens om det er stoffseter. Skinnrens dersom skinnseter. Burde hjelpe bra..! :-)
sjakal1
sjakal1Innlegg: 417
06.08.07 13:19
Hvis ikke du har veldig ømfintelig nese, så merker du antageligvis ikke at det har vært røyka i en bil for lenge siden. Men hvis du først vasker bilen med noen egnede produkter og så åpner alle vinduene over natta, så den får lufta ut seg så blir nok lukta borte.
DrPain
DrPainInnlegg: 3202
06.08.07 13:56

Det finnes eget opplegg for dette. Koster et par tusen kroner, men er meget effektivt. Ioniserer lukta i kupeen.

Man setter inn en sirkulasjonsvifte i bilen, heller på et slags stoff, setter kupevifta på resirkulering, og lar varmeapparatet gå på full guffe i noen timer med dørene stengt.

Dette dreper all form for lukt, men husk at røyklukt sitter forjævelig noen ganger.

FredPerry
06.08.07 14:03
"DrPain skrev:"

Dette hørtes veldig interessant ut. Hvor får man tak i det? Nå har jeg ikke sett bilen ennå, men en fra et annet forum som hadde sett på den sa at den var røyket i. Hvor ille det er vet jeg ikke...men om jeg hadde kjent noe som helst ville det irritert meg hver eneste jeg satt i bilen.
Larsabal
LarsabalInnlegg: 10373
06.08.07 14:10
Hvorfor forteller du ikke hvilken bil det er snakk om? Det er jo det vi egentlig bryr oss om her inne ;-)
BeorgeGush
BeorgeGushInnlegg: 4393
06.08.07 14:40
Oppskrift på å bli kvitt røyklukt i bilen:

1) Vask alle flater innvendig på vanlig måte.

2) Rens setene, gjerne med Biltemas seterens.

3) Sett fra deg noen kopper med eddik rundt om i bilen og lukk dørene. La det stå over natten.

4) Luft godt ut.
DrPain
06.08.07 14:42

Det er ikke noe man får tak i selv. Et firma gjør det, da utstyret er forholdsvis dyrt.

Du kan høre med Bertel O. Steen Lørenskog f. eks.

TVe200
TVe200Innlegg: 23588
06.08.07 14:50
Larsabal skrev:
"Hvorfor forteller du ikke hvilken bil det er snakk om? Det er jo det vi egentlig bryr oss om her inne ;-)"

Akkurat hva jeg var iferd med å skrive.

Når vi har hørt så mye om mor-FP's mange forslag til bil for sønnen er det et minstekrav at vi umiddelbart får vite hva slags bil det er snakk om her :-)

ioctl
ioctlInnlegg: 2685
06.08.07 15:07
Svaret er ozonbehandling.
psyk38
psyk38Innlegg: 2037
06.08.07 15:12
Eddikk funker.
DrPain
06.08.07 15:12
ioctl skrev:
Svaret er ozonbehandling.

>>Det var det! Hadde bare glemt hva det het. Meget effektivt er det i alle fall. Testet det på min egen bil en gang pga mugglukt fra varmeapparat pga ac.

Azdma
AzdmaInnlegg: 227
06.08.07 15:37
Det kan vel være et større problem med svimerker....
brosmeraad
brosmeraadInnlegg: 11134
06.08.07 16:37
FredPerry skrev:
Jeg tror jeg heller hadde foretrukket å kjøre konstant rundt med baksetet fullt av kjederøykende gamle vaskekjerringer av Vivi Haug-typen framfor å ha en wunderbaum i bilen.

-----------------------

Enn Rolf Haug?
Ville du hatt ham i baksetet?
sl500
sl500Innlegg: 8862
06.08.07 17:00
Ozonbehandling er svaret ja.
Får noen årsiden fikk vi bilen til morra mi.
Den hadde hun røyket flere paller Moore i og ikke for å glemme bikja.
Fy f.... å det luktet og den gang røyket jeg selv også.
Det var min røykfrie samboer som skulle bruke bilen men hun nektet plent.
Tok en Ozonbehandling og bilen ble luktfri.
Så vidt jeg husker sto bilen inne på verkstedet over helgen til denne behandlingen.
Jeg husker ikke prisen men det var ikke så dyrt.
Obs glemte det viktigste det var en Astra 1,8 16v st vogn.
FredPerry
07.08.07 00:06
"TVe200 skrev:
Larsabal skrev:
"Hvorfor forteller du ikke hvilken bil det er snakk om? Det er jo det vi egentlig bryr oss om her inne ;-)"

Akkurat hva jeg var iferd med å skrive.

Når vi har hørt så mye om mor-FP's mange forslag til bil for sønnen er det et minstekrav at vi umiddelbart får vite hva slags bil det er snakk om her :-)"

Vel, det har vært mange sære forslag fra den kanten i det siste. Her om dagen spurte mamma om jeg ikke ville overta den "nye" Laguna 1,6'en hennes, så kunne hun kjøpe seg en Yaris. Jeg avfeide det høflig ved å si at nei Lagunaen den skulle hun få beholde selv siden det var hennes bil og ikke min. Jeg kjørte nemlig den til og fra Trondheim i forrige uke, og jeg aner ikke hvor mye tid jeg brukte på å irritere meg over forbikjøringer jeg ikke klarte på grunn av at den var så forferdelig treig.

På lørdag ble enda en person trukket inn i hva som ville være en fornuftig bil for meg. Da hadde nemlig pappa besøk av bladet Motor's Rune Korsvoll. Som mente at Alfa Romeo var fantastisk flotte biler, men han hadde aldri turt å kjøpe en selv. Så det ble vel mer eller mindre spikeren i kista for min drøm om å få sponset en slik av foreldrene mine. Det positive var at han sa til pappa at Toyota ikke var så bra som alle skulle ha det til, bare at de var flinkere til å ordne opp i feil før det ble kjent. Så nå har det evinnelige Toyota-maset stilnet litt heldigvis.

Bilen det handler om i denne tråden er egentlig en bil jeg har lagt ut her før i forbindelse med en "Velg en bil". Og da ble den slaktet sønder og sammen av de fleste her inne, derimot syns jeg den er ganske fin siden den har litt større motor enn standard, samt automatgir som jeg har litt lyst på for tida: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8253010

Riktignok er det ikke sikkert at det blir den bilen, siden foreldrene mine går veldig opp og ned på hva de syns det er verdt å bruke på bil til meg. Noe som er forståelig nok da jeg vitterlig burde være gammel nok til å kjøpe en selv. Senest i kveld ble jeg spurt om jeg ikke hadde lyst på en 96-modell Galant, men den sa jeg nei takk til. Ikke bare fordi jeg syns den er kjempekjedelig, men fordi den ikke innehar den ene kvaliteten hvor japanske biler herjer, nemlig driftssikkerhet.

I et forsøk på å komme de i møte hva gjaldt biler til en mer fornuftig pris har jeg nå foreslått disse bilene:

- http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10752739
- http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10777605

Begge disse ble godt tatt i mot. Spesielt Citroën'en da mine sterkt frankofile foreldre ikke bryr seg så veldig om bilene er driftssikre eller ikke, så lenge det er en Citroën eller Renault som oppfører seg dårlig - og ikke en Alfa Romeo. Men jeg dummet meg litt ut ved å vite litt for mye om Xantia Activa, så da jeg sa at jeg begynte å legge ut om 150 turbohester og at den i en gammel test tålte flere g-krefter i sving enn både Ferrari 512, Bmw M3, Honda NSX og Chevrolet Corvette var pappas kommentar at "Nei fy faen, du kan ikke ha den der."

...så nå er det egentlig tilbake til tegnebrettet. Jeg kunne tenkt meg den innrøyka Galanten, men den er ikke noe jeg ligger våken og tenker på om nettene. Det er fortsatt Alfa Romeo som er drømmen, men som kjent er de ikke helt med på notene der. Spesielt ikke etter at min fetter som hadde 156 i et år sa at han aldri ville ha Alfa igjen, og at denne Rune Korsvoll fra Motor sa at kvaliteten på de Alfaene jeg likte ikke var stort å skrive hjem om.

En litt morsom ting derimot er at pappa ovenfor mamma har innrømt at jeg er prikk lik slik han var da han var på min alder. Som bare vil ha sære biler ingen andre kjøper, og at jeg som han i sin tid nekter å høre på fornuft fra foreldre og andre velmenende mennesker med relativt god peiling.

Nå har jeg lyst på denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10672063
quentez
quentezInnlegg: 20120
07.08.07 00:14
Sær, udriftsikker, sjelden og litt kvikkas bil? Her er ditt/deres nye kjøp:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10747819
FredPerry
07.08.07 00:21
Hehe. Syns jeg hører sirenene fra Harrypolitiet i det fjerne når jeg ser det anlegget der. Sikkert en morsom bil, men etter å ha oppdaget "gleden" ved å kjøre i fred fra UP med mammas Laguna til tross for relativt dristig kjøring spørs det om en råne-Porsche blir helt det samme.
TORANA_XU-1
TORANA_XU-1Innlegg: 5347
07.08.07 05:45
Dennne er ikke så mange som har .........har hørt kvaliteten skal være rimelig god men litt høyt drivstoff forbruk

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10783389&sid=xz17abc-g0V3069379
DrPain
07.08.07 07:17

Den Maximaen du linket til der, var horribelt billig! Hvis det ikke er noe alvorlig galt med den bilen, bør du uansett kjøpe den bare for å selge den videre!

Nå skal det sies at jeg kjører nesten identisk bil selv, og er godt fornøyd med den bortsett fra ytelsene som er i slappeste laget. Maxima er kjent for å være evighetsmaskiner, og det er meget sjeldent det oppstår noe feil med de.

FredPerry
07.08.07 14:24
Ja jeg har luftet tanken for de hjemme om å bare kjøpe den og legge den ut for salg igjen for ca. 70 000,- et par uker senere. Burde være mulig det.. Men hvis du ser på bildene, har den ikke en bulk ved venstre forskjerm?
DrPain
07.08.07 14:29
FredPerry skrev:
Ja jeg har luftet tanken for de hjemme om å bare kjøpe den og legge den ut for salg igjen for ca. 70 000,- et par uker senere. Burde være mulig det.. Men hvis du ser på bildene, har den ikke en bulk ved venstre forskjerm?

>>Jo, den har også en skramme i støtfangerlist på venstre side.

Forskjermen bør skiftes her. Totalt er det en jobb til ca 10000,- ink mva på merkeverksted.

ronander
ronanderInnlegg: 5246
07.08.07 14:55
Husk at det er ingen som gir bort biler, hvis bilen er priset lavt, så er det en grunn til det.
DrPain
07.08.07 15:08
ronander skrev:
Husk at det er ingen som gir bort biler, hvis bilen er priset lavt, så er det en grunn til det.

>>Det hender ganske ofte at folk priser bilene sine veldig lavt pga uvitenhet. Mao er det ikke alltid en grunn, nei...

fcuk
fcukInnlegg: 14503
07.08.07 15:28
Så stor underholdningsverdi biljakten til familen FP har, så frykter jeg den dagen den tar slutt.

.fcuk
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg