Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Synspunkter på "bruktbilsjapper"

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 29314
01.01.08 15:42
Her inviterer jeg til at man kan nevne ulike "uoffisielle" forhandlere og skrive hva man mener om disse.

Om ikke annet for å advare folk mot hvor de ikke skal handle om de vil unngå å havne på TV2 hjelper deg.

Plusset er kanskje at disse sjappene kan ha noe lavere pris enn "merkeforhandlerne", men hvor sterk organisasjon er de når det kommer til å bære store garantireparasjoner?

Blant alle de tvilsomme må der jo være noen som er gode og seriøse?

Jeg har ikke erfaring med å handle bil, så jeg må bare nevne noen av de "finere" sådanne og be om synspunkter på disse;:

Sandven AS i Bergen:
Autoselect.no

Mine instinkter tilsier at det vil være verdt det å handle med en seriøs og snill og vennlig merkeforhanler fremfor noen av disse "sjappene". (Ihvertfall om de heter noe med "Invest" og "Consult".)

Erfaringer og tips mottas med takk!
Brumlemann
BrumlemannInnlegg: 5423
01.01.08 15:46
Jeg kjøpte min nåværende bil hos en antatt "velrennomert" merkeforhandler, men som viste seg å være et rent bandittfirma. Så man kan like godt kjøpe bil hos en brukthandler.
Stein_Glasshus
Stein_GlasshusInnlegg: 1835
01.01.08 15:58
Jeg kjøpte en bruktimportert BMW fra Technicas utenfor Drammen for noen år siden.

Det gjorde jeg fordi det er et firma som har drevet med dette i mange år. Hele handelen og firmaets oppfølging etterpå var helt OK. De fikset de småfeil jeg fant på bilen lenge etter at jeg hadde fått den.

Jeg hadde ikke handlet med et nystartet firma.
rosmebraad
01.01.08 16:03
Så hittil har man ulike synspunkter: Brumelmann som mener man kan tape mye uansett hvor man handler og Stein-Glasshus som emner å ha funnet god "sjappe".

Vel å merke er jeg ute etter "snill og seriøs" merkeforhandler.

Var Brumelmanns kjøp brukt? Og skjedde feilene innenfor eksplisitt garanti?

Man registrerer at "hvert merke" har sine nemesiser; Spartana med VAG og Brumlemann med BMW.

Jada.
Brumlemann
01.01.08 16:17
rosmebraad skrev:
Var Brumelmanns kjøp brukt? Og skjedde feilene innenfor eksplisitt garanti?

-Bilen var kjøpt brukt, ja. Var full av feil, og betydelig mer slitt enn km-stand skulle tilsi. Var et jæla spetakkel med Stenshagen, som var mer enn nok opptatt med å lure seg unna alt ansvar. Noe ble oppdaget før garantitiden var ute, noe ble oppdaget på en service utført 3 uker etter at garantitiden var ute. Det hadde null betydning, Stenshagen brukte uthalingstaktikk, svarte ikke på flere henvendelser, krangla på det lille de svarte på og har fortsatt ikke gjort opp for seg, tre år etter at bilen ble kjøpt. Styr klar, Stenshagen er useriøs.
rosmebraad
01.01.08 16:24
Prøvde du flere kanaler?

Kontakte BMW Norge, Forbrukerråd, evt. tv-programmer og evt. BMW i Europa?
Tok du "tiltak" som NAF garantiutløpstest for ¨å få "objektive" beviser på tilstanden før garantien gikk ut?

Kontaktet du media i forsøk på å få artikler om dette?

Stenshagen tjener jo godt på å selge ting til "riktige" priser, så det virker jo rart om de skulle bevisst prøve å spare i sin sammenheng småpenger på å krangle seg fra en garanti som burde være utvetydig.
TORANA_XU-1
TORANA_XU-1Innlegg: 5347
01.01.08 17:02
Jeg har handlet hos Ove's bil i Fagerstrand......og skjønner godt at folk stiller opp der med våpen etter en handel og vil kverke dusten
ævdunn
ævdunnInnlegg: 5055
01.01.08 17:04
haha...allikevel, klarer de å fortsette bedriften, og selger biler som varmt brød. Utrolig at folk handler hos slike "typer".
rosmebraad
01.01.08 17:05
TORANA_XU-1 skrev:
Jeg har handlet hos Ove's bil i Fagerstrand......og skjønner godt at folk stiller opp der med våpen etter en handel og vil kverke dusten

------------------

Ja hvem vil vel legge seg ut med noe slikt?
Nå skal jeg surfe på Ove's bil!
rosmebraad
01.01.08 17:13
ævdunn skrev:
haha...allikevel, klarer de å fortsette bedriften, og selger biler som varmt brød. Utrolig at folk handler hos slike "typer".

--------------------

Overprisede eldre biler fra en "bakgårdssjappe" og "rulleblad" på bla. TV2 hjelper deg og en del nettforum?

Bare å handle hrøes det ut som!
ævdunn
ævdunnInnlegg: 5055
01.01.08 17:20
Søkte litt på oves bil på nettet jeg også. Der var det nok av skrekkhistorier, folk som vil se på bil, og avtaler møte, men må vente i timesvis før fyren dukker opp osv. Falske km-stand, falsk eu-godkjenning, falske kvitteringer på ting som er gjort, rent lureri.

rosmebraad
01.01.08 18:45
Bare "opptredenen" på TV 2 Hjelper Deg burde være nok til å ligge unna Oves Bil. Dessuten dette med at ting vises "kun etter avtale".
Ordentlige forhandlere har jo demobiler og viser det de har.

Jeg venter gjerne på flere synspunkter på brukt/parallellhandlere.
Brumlemann
01.01.08 19:09
rosmebraad skrev:
Prøvde du flere kanaler?

Kontakte BMW Norge, Forbrukerråd, evt. tv-programmer og evt. BMW i Europa?
Tok du "tiltak" som NAF garantiutløpstest for ¨å få "objektive" beviser på tilstanden før garantien gikk ut?

-Hadde hjelp av advokat, men både Stenshagen og BMW Norge deriv med det samme, uthalingstaktikk, og ansvarsfraskrivelse.

rosmebraad skrev:
Kontaktet du media i forsøk på å få artikler om dette?

-Nei, burde nok ha gjort det.

rosmebraad
01.01.08 19:27
Mye "gøy" å lese på Ove's bil om man søker på nett.....
rosmebraad
01.01.08 19:30
Brumlemann skrev:

-Hadde hjelp av advokat, men både Stenshagen og BMW Norge deriv med det samme, uthalingstaktikk, og ansvarsfraskrivelse.

----------------

Var advokaten enig i dine påstander?
Mens importør etc. var uenige?

Burde være en glimrende sak for media og forbrukermyndigheter, for om det er slik så er det fagfolk som tar feil. ...
Brumlemann
01.01.08 21:58
rosmebraad skrev:

-Ja, både han og lokalt verksted her i byen.
rosmebraad
01.01.08 22:08
Brumlemann skrev:
rosmebraad skrev:

-Ja, både han og lokalt verksted her i byen.

-------------------

Da er det jo helt klart en mediesak om fagfolkene strides.
Det virker rart om det offisielle "apparatet" går imot flere fagfolk for å spare litt penger.
rosmebraad
19.01.08 20:13
Flere eksempler fra Bergen.

http://bil1.as/

http://www.mercedes.no/index.php?&bredde=1280&hoyde=800

http://www.mbauto.no/

[url]http://www.valle-bil.no/[/url]

Pluss realbil på Paradis, dem finner jeg ikke nettside på!
(Lite biler utenfor der i det siste, er de også konk eller?)
eddard
eddardInnlegg: 14511
19.01.08 20:37
rosmebraad skrev:Pluss realbil på Paradis, dem finner jeg ikke nettside på!
(Lite biler utenfor der i det siste, er de også konk eller?)
----------
Lurer på om de har flyttet, de har biler annonsert på finn, men på paradis er det jo nesten ingenting.
promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 26557
19.01.08 20:46
I Bergen har man da kukstad bil.

har vel mellomnavn som svindel?
eddard
19.01.08 20:49
De aller minste bruktforhandlerne utmerker seg gjerne ved å ha forskjellig antall biler på finn.no og egne nettsider

GoBil AS
http://www.go-bil.no/pages/ukensbruktbiler.asp?Merke=Opel
7 biler på nettside 3 på finn.no

ANTO BIL (TONY)
http://www.antobil.com/biler/
nettside helt dau med 3 biler, på finn er det 30 stk !
http://www.finn.no/finn/car/used/result?orgId=1861535106
Riviera430
Riviera430Innlegg: 5810
19.01.08 20:51
rosmebraad skrev:
Mye "gøy" å lese på Ove's bil om man søker på nett.....

-------------------
Det er neimen ikke rart. Jeg veit om et par som har handla der, og en kompis prøvde å handle der, utrolig at den sjappa går videre. Makan til useriøs fyr skal en lete lenge etter.

Der er det snusk med absolutt alt, alt i fra bytting av chassisplater til triksing med km-stand, til salg av regelrette vrak!
eddard
19.01.08 20:51
Denne Tony i ANTOBIL er ganske raus med 6mnd garanti på "gamle hauger" må jeg si.
Relativt gode priser også kan det virke som.
rosmebraad
19.01.08 20:53
eddard skrev:
De aller minste bruktforhandlerne utmerker seg gjerne ved å ha forskjellig antall biler på finn.no og egne nettsider

---------------

Oi, antobil hadde jeg ikke hørt om!

Gode nettsider har de ihvertfall ikke!

Hvordan har du hørt om de der?
rosmebraad
19.01.08 20:55
eddard skrev:
Denne Tony i ANTOBIL er ganske raus med 6mnd garanti på "gamle hauger" må jeg si.
Relativt gode priser også kan det virke som.

-------------------

Spørs om den lille sjappa klarer å bære store garantireparasjoner?

"Einar Haavik (Bergen)," står det om det taxiprogrammet.
Noen du vet hvem er?
eddard
20.01.08 19:35
Var du innom Bil 1 A/S ?
De har en solid overpriset peugeot 306 til salgs, fikk inntrykk av at overpris var gjennomgangsmelodien da jeg surfet litt på finn her.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12219977&sid=xz1abcRbglj781754

Det kan jo være min aversjon mot biltypen gjør meg partisk, men men....

rosmebraad
20.01.08 19:39
eddard skrev:
Var du innom Bil 1 A/S ?

--------------------

Nei, bare kjørte forbi utenom åpningstid.

Skremmende mye overpriset og dårlig rundtomkring!
Men det mest "shabby" var nok kanskje det der "go'bil"? Langt vekk og 2skjult" er det også.
eddard
20.01.08 19:46
Etter å ha sett litt på RealBil begynner jeg å bli lei av denne avslutningen som de liker å legge på annonsene sine:
"NB! Dette er billig for denne bilen så vær rask!!!!!!!!!!!"

- De kunne heller skrive P.S. vi er ikke konk, har kun flyttet fra paradis. Men de er kanskje konk, da flere av bilene er bilde av på paradis, men der står de ikke lenger.
rosmebraad
20.01.08 19:53
Hvor har de flyttet TIL da?

Jeg undres litt over at der er såpass mange slike brukbilsjapper i byen. Er der mange ukritiske bilkjøpere?
Jeg går ut fra at NAF underkjenner en hel del av det som er tilsalgs dersom de blir spurt om å teste; mange gjør ikke dette?

Selv er jeg "superkritisk" til merkeforhandlerne, mer enn nok å ta tak i med disse.
eddard
20.01.08 20:10
Min holdning er at å kjøpe privat er like bra med hensyn til risiko for å kjøpe "katta i sekken", mens privat helt klart er best om en ønsker lav pris. Det er jo bare å se hvor lave innbyttepriser merkeforhandlerne gir, klart mange prøver å selge privat og få litt mer. Sjappene beregner nok god fortjeneste på innbytte tenker jeg.
Klikk for å gå tilbake til toppen