Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Det tok tid, men nå er Maybach snart historie. MB satser i stedet på en oppskalert S-klasse for dette segmentet.
Jeg foretrekker nyeste S-klasse før en Maybach, så det synes jeg høres logisk ut. S-klasse har svært høy status rundt i verden og i Top Gear-testen mellom Ghost og S 65 AMG sa de at S-klassen kjørte bedre og var raskere.
Det blir spennende nå som nye S-klasse kun er et par år unna.
(Innlegget ble redigert 27.11.11 15:54)
Synd at merket forsvinner, og at Mercedes ikke hadde evne til å gjøre noe spennende ut av dette merket. En oppgradert S-klasse blir ikke det samme, og vil ikke konkurere i segmentet der de dyreste Rolls og Bentleyene regjerer.
Helt enig.
En oppgradert utgave av en bil som leveres med 4-sylindret dieselmotor blir definitivt ikke noen RR-konkurrent.
Det kan du si, men nå lever vi i en verden hvor de fleste er avhenige av å tjene penger. MB har prøvd med Mayback i rundt 10 år nå, og salget har bare gått nedover. Når du har en produksjonskapasitet på 2000 biler i året så lever du ikke av å levere 200-400 biler i året som de har gjort i de siste årene. 200 biler er for 2010.
Bentley og RR selger 8-10x så mange biler i året.
De har helt sikkert vurdert frem og tilbake, men de har tydligvis funnet ut at de ikke slår seg inn i dette segementet.
Enig i den. Et tankekors er jo om/når vi får se diesel i en Rolls-Royce? Bentley har vel allerede kommet med ganske konkrete planer om en SUV med diesel. Kommer Bentley med det er vel Rolls-Royce en av de desidert siste produsentene som lager biler med fler enn 2 dører som utelukkende går på bensin.
Om det skulle komme en dieselmotor i RR (noe jeg selvsagt håper aldri vil skje) kan jeg garantere at den ikke blir på 4 sylindre :-)
Jeg skjønner godt at de gir opp.
Forsåvidt er det alltid litt synd at gamle merker forsvinner, men i dette tilfellet kan jeg ikke si at det plager meg nevneverdig. Det er evig lenge siden Maybach egentlig forsvant, og det å gjenoppvekke et gammelt merke bare på grunn av merkenavnets kommersielle verdi slik som Mercedes gjorde, det tiltaler meg lite. Og spesielt når de ikke klarte å gjøre noe som helst ut av det - utover det å produsere en grisedyr bil som mest av alt fremsto som en oppvisning i for mye penger og lite smak.
Jepp, og det burde vært fullt mulig for Mercedes å tjene penger på Maybach. Grunnen til at de ikke har klart å tjene penger er ikke at segmentet er umulig å ta seg inn i, men at de har gjort en elendig jobb fra begynnelse til start. I valget mellom å begynne å gjøre en god jobb og å gi opp, valte de altså det siste.
Ingen husket Maybach før de gjenopplivet merket, og få kommer til å savne det, men det var heller ikke poenget mitt. Mercedes har mye kompetanse og mye ressurser, og de bruker de i dag på stort sett å lage bruk og kast biler. Ikke misforstå, Mercedes er bra biler, men i prinsippet er det ikke store forskjeller i oppbygningen av en Mercedes S-klasse og en liten Fiat. Det hadde vært morsomt for oss bilentusiaster om Mercedes brukte noen av ressursene sine på å bygge noe virkelig unikt.
Det kommer aldri en dieselmotor i en RR dersom man ikke utvider segmentet sitt betraktelig. På samme måte som at man aldri får se en diesel i Bentleys toppmodell.
Vel, jeg "husket" merket, dog uten å ha nevneverdig kunnskap om det utover det at jeg har nok en liten fetisj for de store førkrigsmerkene.
Mercedes er et av de få eksisterende merkene som kan (og burde) lage utfordrere i det absolutte toppsjikt under eget navn. Det at de bestemte seg for å benytte Maybach ble for min del bare en meningsløs PR-jippo - som heller ikke var særlig vellykket.
Jeg har forøvrig litt samme tanker rundt dagens Bugatti, men der har man i hvert fall klart å lage noe ekstremt. Men som har ingenting med merket Bugatti å gjøre egentlig.
Jaja, jeg fikk i det minste testet en Maybach før merket døde (igjen).
Det er skuffende at Daimler-Benz - med sitt slagord "Das Beste oder Nichts" - gjorde så slett jobb med Maybach. Det var vel også snakk om mulig samarbeid med Aston Martin for eventuell arvtager til nåværende Maybach. Det skulle ikke forundre meg om Aston Martin likevel tar den jobben alene, og kommer med en bra bil. Bittelille Aston Martin klarer det som svære Daimler-Benz - oppfinneren av automobilen - ikke klarer. Det hadde tatt seg ut...
Når det er sagt vil det øke statusen til Mercedes-Benz at de tør å løfte merket helt opp. Maybach har status, men hadde det vært en MB L-klasse (Luksusklasse) ville MB hatt høyere statusnivå som merke, til tross for A-klasse og alt rasket... :-)
Enig i hele ditt innlegg.
Bugatti Veyron kunne like gjerne (og kanskje mer heldig) vært en Bentley.
Bentley var jo sportslig før. Hvorfor ikke la Bentley få æren av Veyron?
Ikke så rart Daimler ga opp Mayback. Hvis det som står her er riktig så tapte de €330.000 for hver solgte bil.
I UK kostet hver Mayback fra £279.000 til £367.000. Etter 7 år så ble det totakt solgt 3000 biler verden over.
Daimler-gutta kunne heller ha leid inn en drøss med Chip Foose-wannabies til å modde om en bråta med S600 etter kundenes ønsker, med Maybach-logo i grillen. Bilene hadde blitt like bra, og kundene like fornøyde. Kostnadene hadde derimot vært en brøkdel.
Kan du utdype?
Når du sier "oppbygningen", hva legger du i det? Og hvilke biler skiller seg i så måte fra disse, og på hvilken måte?
Dette er veldig interessant, men langt utenfor mitt kompetanseområde.
Det vil si at de er laget med en designlevetid på 10-12 år, og absolutt alt er dimensjonert for dette. Alt fra lakktykkelse og rustbeskyttelse, til materialer i brytere, hendler Interiørdeler etc. Et sete feks i en masseprodusert millionbil har gjerne mange flere innstillingsmuligheter, og haugevis med finesser, men for å få til det til en vettug pris, så brukes samme kjiipe skumgummiputer, samme svake varmetråder, skinn fra plastkuer etc. På en skikkelig luksusbil er ting ofte dimmensjonert på en annen måte, litt sånn som det ble gjort for 30 år siden. Skikklelige fjærer i seter med førsteklasses skinnkvalitet. Deksler som er festet mes skruer eller klips, ikke med innstøpte plasttapper som ryker etter 2-3 demomnteringer etc. Om 30 år vil det trolig bli mer kostbart og vanskelig å restaurere en A-klassen enn en Murcielago.
Du sier noe. Det var tider det, gjerne eldre og!
Det var det. For USA biler var det imidlertid den mørke middelalder
Neinei, for USA biler så er 90 tallet med sine fremhjulsdrevne "hvaennjegskalkalledet" en dyster tid med få godbiter. 70 tallet var tiden med høy komfort og biler store som busser. Dessuten var det på 70 tallet mye ny teknologi kom på markedet.
Nåja. Enig i at designet kanskje ikke var noen høydare på flere av modellene i 1982. Men de lagde fremdeles kvalitetsbiler den gang.
Tror ikke det er mange som er enige med dere i det. Selv en av US bilindustriens nestorer og en stor amcarfan, Bob Lutz mener jo at amerikansk bilindustri sluttet å lage kvalitetsprodukter på begynnelsen av 70 tallet.
Nei. Men en ting ble dårligere utover 70-tallet. Enkelte interiørdetaljer og spesielt finish på karosseritilpasninger. Spesielt på billigmerker som Chevrolet. Når man så på bakluka på en ny Malibu i 1979 kunne man begynne å lure på om bilen hadde vært kollisjonsskadd. Men drivverket, det holder evig med litt stell.
Men ja, mer plast i interiøret, vesentlig dårligere finish, etterhvert mindre holdbare elektriske komponenter.
Jeg skal ikke si så mye om kvaliteten. Driftssikkerheten på gamle amcars vet jeg lite om, og finnishen har alltid vært humhum. Det jeg merker meg med 70-80 tallets amcars er to ting. Det ene er det tekniske. Konseptene ble merkeligere, pakkingen dårligere og det dynamiske sakket stadig mer akterut i forhold til europeiske biler. Det andre er designet, som etter min mening ble katastrofalt.
Det er mange meninger om gamle amcars, men McQueen så unektelig bra ut i Shelbyen i Bullitt. Det samme kan sies om Newman i Challengeren i Vanishing Point. Så hvor er bilene fra 1980 som det var mulig å se kul ut når man kjørte rundt i? Jeg kan ikke se for meg en eneste bil blandt hele den amerikanske bilindustrien i 1980 som var det minste kul.