Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Parkeringsbot-tråden

NYTT TEMA
Kompressor
KompressorInnlegg: 15375
31.03.09 00:08

Siden jeg til nå i år har mottatt min 7. parkeringsbot i dag, (eller parkeringsgebyr som det så fint kalles) så starter jeg en egen tråd for å få noe ut av dette tullet. Holdt på å få to stk i dag faktisk. Så dagen i dag har jeg kalt for "parkeringsvaktenes dag" i mitt liv.

Fra nå av skal jeg telle parkeringsbøtene fremover. Hvor mange parkeringsbøter har du så langt i år?

Totalsum så langt: 3500kr (motbydelig ekstraskatt)

(Innlegget ble redigert 31.03.09 00:14)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 15403
31.03.09 00:12
Kompressor: Hvor mange parkeringsbøter har du så langt i år?

He he, livet på landet er herlig! Null så langt.

Totalt etter 22 år med lappen så tror jeg det er 2. Da trekker jeg fra en jeg snakket med ut fra, og en jeg ikke betalte i Danmark. Før det ble over-grensen innkreving.

suprstr
suprstrInnlegg: 5677
31.03.09 00:12

1 hitil i år. Trodde ikke det var parkeringsvakter på kjøpesentrene hvor man må trekke lapp for å stå gratis i 3 timer.

Fikk en gang 3 på en dag på 2 forskjellige steder. Den siste gav meg både for manglene parkeringslapp og manglene piggdekkoblat.

Stanley_Matthews
Stanley_MatthewsInnlegg: 241
31.03.09 00:14

Brillenes dag - hadde det vært noe for deg da? ;)

quentez
quentezInnlegg: 20046
31.03.09 00:14

I år: Ingen

Men har vel fått tre stykker i løpet av livet.

Kompressor
KompressorInnlegg: 15375
31.03.09 00:25

I dag møtte jeg to ekle eksempler på parkeringsvoktere:

Eksempel 1: Jeg kommer ut fra æren (i jobbsammenheng) og ser at de går fra bilen bak meg til å begynne å skrive bot på min bil. Da går jeg bort og sa "flott at jeg akkurat rakk å flytte bilen!"

Den bedritne parkeringsvakten trykket så på knappen og sa like etterpå: "....men nå er den allerede skrevet ut". Inni hodet mitt så klinte jeg til han, men jeg sa - "du får ikke komme i min bursdag neste gang du da :-)"

De sa: "slapp av litt da, de andre fikk også".

Jeg sa: Tar du kort? Det er så mye tidsfordriv å måtte plotte inn på nettbank til stadighet.

De sa: "Nei"

Jeg: "Til neste gang må dere klare å ha det i orden, jeg er så lei av å betale gebyrer i øst og vest, kunne man ikke laget en enklere ordning"

....en forbipasserende dame kommer smilende tåpelig til meg med som hadde sportsbil, dress/slips og Ray Bands forbi....

Parkeringsvaktene sa igjen: "Alle de andre fikk også bot"

Jeg... "Så hyggelg, så flinke dere er!"... før jeg kjørte videre.

Eksempel 2:

Stod på et sted med 1 time gratis parkering med gjyldig lapp i vinduet. Kom på dette i tide og løp ned til bilen 2 min etter den hadde gått ut. Da hadde akkurat en parkeringsbil parkert på siden av bilen min og jeg flyttet bilen akkurat i tide til en annen plass før jeg så gikk bort for ny lapp :-)

Parkeringsvakten klarte å komme med følgende stakkarslige kommentar selv om det kun var min bil og en til på en plass hvor det kunne stå 30 biler:

"Du vet at det egentlig ikke går an å flytte bilen slik og at jeg egentlig kan gi deg bot for dette?"

Jeg: "Jeg står da på en helt ny plass og har derfor 1 time gratis parkering"

Hun: "Du skjønner hva jeg mener!!"

Jeg: Nei...? Står jeg i veien for deg?

Hun: Denne plassen er ment for butikken.

Jeg: Jeg skal inn og handle og ti minutter unna et æren og så tilbake, om du kan ha meg unnskyldt før tiden min renner ut!

Hun: Det kan du bare drite i, da blir det bot

Jeg: Ok, da tar jeg en tur rundt kvartalet og så parkerer på nytt, fornøyd? Jeg har nemlig fått bot før i dag så det hadde vært fint å slippe enda en...

Hun: Ok-ok, du får slippe denne gangen.

HVA GÅR DET AV PARKERINGSVOKTERE?? Er de ute etter bråk eller? Greit nok at det er smågebyrer hele tiden, men ærlig talt! Fremgangsmåten er så stakkarslig og idiotisk. Får de provisjon eller?

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11271
31.03.09 00:32
Kompressor: Får de provisjon eller?

Såklart de får, det var noe jeg trodde alle visste. Sågar kommunale parkeringsselskap gir provisjon til ansatte.

Takke seg til uniformert jobb-bil med allsone-kort :)

FFK1903_
FFK1903_Innlegg: 9446
31.03.09 01:28

Bror min måtte ut med et mindre hyggelig beløp for noen uker siden. Dro innom en skrothandler hvor de hadde avspist sine kunder med hele fire parkeringsplasser - som selvsagt var fullt opp.

Ved innkjøringen var det dog brøytet plass til en parkeringsplass, så han parkerte bilen der. Gikk ut og så at det på gjerdet på motsatt side var satt opp et "Stans forbudt" med pil til høyre og venstre, men ingenting på veggen som bilen stod inntil.

Etter fem minutter kommer vi tilbake og bilen er vekk. Da hadde svina vært der allerede og tatt med seg bilen. Det viste seg at klin inntil innkjørselen hadde de satt opp skilt om at det var stans forbudt på hele området. Hadde det skiltet stått et par meter inn i innkjørselen så hadde vi vel begge sett det, men her hadde de klint det helt inn til veikanten, så når man kom på hovedveien og svingte inn til høyre var det omtrent umulig å se skiltet.

Det hele endte med en gåtur på tre-fire kilometer, ei regning på 2600 og som ikke det var nok, ei parkeringsbot på 800 kroner.

Så er spørsmålet. Hva faen er vitsen med parkeringsbot når bilen blir tauet bort samtidig? Og hvorfor ble bilen tauet bort i utgangspunktet? Skal ikke det kun skje hvis den er til hinder for trafikken? Den stod parkert hvor de hadde brøytet fri en plass for bilen.

Så kjapt de var ute så skal jeg banne på at enten skrothandelen eller firmaet som eier bygget vi stod parkert inntil fikk prosenter hvis de tipset svina som hentet bilen. Da han ringte hadde de allerede satt fra seg bilen.

Angående parkering. Var rundt på fire-fem forskjellige bilforretninger i dag. Samtlige avspiste sine potensielle kunder med trange og overfylte parkeringsplasser. Et par av stedene var relativt nye også. Hvor vanskelige kan det være å gi sine kunder gode parkeringsmuligheter? Et sted gadd vi ikke engang gå inn, der måtte man inn og hente parkeringsbevis før man kunne parkere...

Rune_4
Rune_4Innlegg: 6668
31.03.09 02:27
Kompressor: I dag møtte jeg to ekle eksempler på parkeringsvoktere: Eksempel 1: Jeg kommer ut fra æren (i jobbsammenheng) og ser at de går fra bilen bak meg til å begynne å skrive bot på min bil. Da går jeg bort og sa "flott at jeg akkurat rakk å flytte bilen!"

Du høres ut som en sånn som lager trafikkaos med dine parkeringer i Oslo. Dette forsterkes også av noe du skrev i en annen tråd om at du med Z4 ikke kunne lukeparkere pga snøkanter, men måtte parkere ute i veien der du skulle i jobbsammenheng.

Jeg har kjørt endel lastebil i Oslo sentrum, og det hendte ofte at feilparkerte biler gjorde det anskelig å komme frem, spesielt gjaldt dette i trange gater der biler parkerte helt opptil krysset slik at det ikke var plass til å svinge og jeg kun kan kjøre rett frem (kjørte en lastebil som var 2,5 meter bred og 9,7 meter lang), lastebilen har også et langt overheng bak som gjør at det trengs litt plass i yttersving også.

Har vært på steder der det er sving og folk gateparkerer på begge sider av den smale veien (kun lovlig opå enen siden), så selv om jeg legger frontstøtfangeren maksimalt i yttersving blir det for trangt i innersving når det nærmerseg slutten av svingen, og jeg må rygge for å få plassert bakhjulene langt nok ut til at jeg kan klare svingen. Dette var i en gate i Oslo sentrum, men jeg har også opplevd det samme i et rikmannsområde litt utenfor sentrum, enda der hadde til og med mottakeren sørget for at endel biler hadde blitt fjernet før jeg kom med lastebilen.

Jeg har også blitt stående lenge og vente utenfor en McDonald rett utenfor Oslo. Der var det fire felter, hvorav de to ytterste var for parkering. Disse var fulle av biler og en sjåfør av en litt bred varebil hadde derfor valgt å parkere i et av de i utgangspunktet trange feltene i selve veien og gått inn for å kjøpe mat. Så da kom ikke jeg forbi denne parkerte bilen, og det ble skikkelig kø før denen personen omsider kom ut med burger og brus i hendene. Hadde han i det minste parkert ordentlig ut til siden i det feltet av veien han brukte, så hadde det nok i det minste vært mulig å lirke lastebilen forbi der, men det var visst ikke aktuelt for ham (og heller ikke å parkere 100 meter unna der det var ledige plasser), så da måtte isteden jeg og mange andre stå og vente på at han fikk seg mat.

Så det er en grunn til at vi har parkeringsvakter selv om det kan være tilfeller der det oppfattes som urettferdig at man får bot. Selv har jeg aldri fått parkeringsbot selv om jeg har hatt sertifikat i over 13 år nå og også har jobbet noe som yrkessjåfør.

legalize_it
legalize_itInnlegg: 8833
31.03.09 03:46

Har selv fått 4 pbøter i mitt liv, hvorav 2 av dem er betalt. Den siste fikk jeg av aker p-drift som ikke skjønner at vi som jobber der dem kontrolerer har en arbeidsdag som varer lengre enn 2 timer. De andre har også vært fra div lugubre private selskaper.

Virker som om man ikke trenger å tenke selv når man er pvakt, og jeg lurer bare på når de skipper menneskene og hyrer inn hunder eller aper.

Det finnes dog en del private selskaper som er bedre enn andre, men i en del borretslag har man jo noen late jævler av noen styremedlemmer som hyrer inn det første og beste pselskapet. (Smart security) Deretter sender man ett skriv til halvparten av beboerne og parkeringsreglene og tror alle skal huske dem utenatt.

Kommer man ikke inn på politiskolen, blir man vekter, kommer man ikke inn på vekterskolen, blir man offentlig pvakt, får man ikke jobb som offentlig pvakt, blir man en privat pvakt, får man ikke jobb der så legger man seg bare i venstre fila og leker politi.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 27946
31.03.09 08:00

Hittil i år har jeg ikke fått noen parkeringsbøter, men klarte å få gebyr på 750 kroner fra NSB for noen uker siden fordi jeg reiste med ukesbillett som ikke var stemplet.

(Innlegget ble redigert 31.03.09 08:01)

potetlada
potetladaInnlegg: 3370
31.03.09 08:05
legalize_it: Har selv fått 4 pbøter i mitt liv, hvorav 2 av dem er betalt. Den siste fikk jeg av aker p-drift som ikke skjønner at vi som jobber der dem kontrolerer har en arbeidsdag som varer lengre enn 2 timer. De andre har også vært fra div lugubre private selskaper. Virker som om man ikke trenger å tenke selv når man er pvakt, og jeg lurer bare på når de skipper menneskene og hyrer inn hunder eller aper. Det finnes dog en del private selskaper som er bedre enn andre, men i en del borretslag har man jo noen late jævler av noen styremedlemmer som hyrer inn det første og beste pselskapet. (Smart security) Deretter sender man ett skriv til halvparten av beboerne og parkeringsreglene og tror alle skal huske dem utenatt. Kommer man ikke inn på politiskolen, blir man vekter, kommer man ikke inn på vekterskolen, blir man offentlig pvakt, får man ikke jobb som offentlig pvakt, blir man en privat pvakt, får man ikke jobb der så legger man seg bare i venstre fila og leker politi.

Gratulerer med tidenes dårligste innlegg. Ikke verst å slå BR og Donald og Spartana, men du klarte det. Kake til deg!

potetlada
31.03.09 08:08
PassatGL: Såklart de får, det var noe jeg trodde alle visste. Sågar kommunale parkeringsselskap gir provisjon til ansatte.

Jeg har jobbet som p-vakt, jobbet i Europark. Vi fikk ikke provisjon. Sammenhengen så man med en gang det kom noen over fra et selskap som hadde provisjon, sjeldent noen av oss skrev ut flere enn 4 bøter på en vakt, hva er vitsen med å være k*k, liksom?

Når det er sagt jobbet det all slags rart der..

Someone
SomeoneInnlegg: 23176
31.03.09 08:09

Ingen til nå iår, men 3 totalt. Budsjetterer med 1 i året så ligger endel under budsjettet.

Ellers er det ironiske at hver gang jeg parkerer ulovlig med vilje så unngår jeg bot, men når jeg ubevist og ved et uhell står feil, da får jeg bot

sara_snorkfrøken
sara_snorkfrøkenInnlegg: 3680
31.03.09 08:19

Fått en i år og i fjor fikk jeg tre, men den ene klagde jeg på og fikk medhold - så da ble det vel bare to i fjor;)

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10348
31.03.09 09:09

De kommunale p-vaktene har jeg sjelden problemer med. Er det P-forbudt skilt venter de alltid 5-10 min før de skriver bot, så der tar jeg som regel sjansen for kortere parkering. Ikke er de til stede hvert kvarter heller, slik man kan få inntrykk av at de private er.

De private er derimot en kvise på samfunnets rumpe. De skriver heller en bot for mye enn en for lite. At noen klikker og går til fysisk angrep en gang i mellom skjønner jeg faktisk godt, uten at jeg er typen som tyr til vold selv.

Q-park har et seriøst problem mht kundeservice og smidighet. Jeg hadde en disputt med de for noen uker siden som jeg ikke helt skjønner hvordan de klarte å løse slik de gjorde. Så kort fortalt jeg klarer:

Jeg kom ut av treningssenteret 2 min over det jeg hadde lagt på. Der sto to karer, en skrev og en tok bilder. Jeg sa på en høflig måte at jeg er klar over at jeg var 2 min på overtid, men at jeg var kunde hos de på fast basis (1.500 pr mnd) i et annet parkeringsanlegg. Oblaten for dette lå synlig i vinduet. Vakten jeg hevnendte meg til svarte ikke en gang og fortsatte skrivingen. Jeg spurte om de hadde et snev av kundevennlig innstilling, noe han heller ikke svarte på (og tydeligvis ikke hadde). Han la lappen under viskeren og sa sarkastisk" ha en fortsatt fin kveld", og gikk...

Q-park har selvfølgelig hjemmesider uten noe som helst form for kontaktinfo, bortsett fra generelle telefonnr/epostadresser. Jeg fant etter en del søking navn og epost til markedssjefen og skrev en seriøs henvendelse hvor jeg påpekte at jeg synes de burde utvise en form for smidighet og kundebehandling, spes siden jeg var eksisterende kunde. Han ringte meg opp med en gang, var vennligheten selv og sa han skulle sende saken til områdesjefen og at han regnet med at dette var greit.

Etter en uke hadde jeg ikke hørt noe og purret opp svar. Da kom det en "one-liner" fra områdesjefen med avslag på klagen.

Jeg betalte de 600 kronene de skulle ha og leter i disse dager etter en ny garasjeplass i området for meg og min partner. Så fort vi finner det sier vi opp avtalen med Q-park som de tjener 3.000,- pr mnd. Men selvfølgelig, det er bedre å stå på sitt og kreve inn 600,- enn å gå glipp av 36.000,- pr år... Hvem er det egentlig som har ansvaret for de idiotene som styrer i Q-park? Det er i hvert fall ikke folk som har hatt matte eller kundebehandling på skolen. Jeg vil fatisk tro de ikke har hatt så mye skole i det hele tatt...

PS. Markedssjefen virket som en hyggelig kar, det er bare synd han jobber på et sted med tilbakestående kolleger.

Someone
31.03.09 09:29
Larsabal: De kommunale p-vaktene har jeg sjelden problemer med

Helt uskyldige er de da heller ikke. Å gi ut bøter klokken 1 om natten i gater uten trafikk til folk som står akurat litt for nærme et gatehjørne, da er man vel ivrig i tjenesten

(Innlegget ble redigert 31.03.09 09:30)

potetlada
31.03.09 09:36
Someone: Helt uskyldige er de da heller ikke. Å gi ut bøter klokken 1 om natten i gater uten trafikk til folk som står akurat litt for nærme et gatehjørne, da er man vel ivrig i tjenesten

Er dessverre noen som blir så provoserte av den kritikken man får, at man blir helt sinnssyke i tjenesten. Eller så ble de bare født sånn.
Kroneksempel fra da jeg jobbet i Europark:
Europark kontrollerer en liten parkeringshall i byen der jeg jobbet. Hallen har tidligere vært brukt som lager av noe slag. På den ene langveggen var det i sin tid en vareheis, og noen har skrevet (med maling) "parkering forbudt" på denne veggen. Min kollega fant da ut at her var det bare å skrive ut bot. Han skrev den rett før jeg tok over på kveldsskiftet. Jeg kjørte runden og kom til denne hallen, og der stod det en middelaldrende mann med boten i ene handa og gyldig p-billett i den andre. Forbannet, selvsagt. Sprutrød av skam tok jeg boten fra han og makulerte den, og ga beskjed til min kollega om at dersom han skriver flere bøter der så utleverer jeg skiltnummeret på den slitne gamle Audien hans til dem han skriver bot til..

passatkjorer
passatkjorerInnlegg: 1354
31.03.09 10:55

Ingen hittil i år, men regner nesten med den kommer snart. Lovlige parkeringplasser er mangelvare i Bergen, og nå har de fjernet den utenfor kontoret så alternativet er enten å gå et kvarter fra bilen evnt ta buss evighet. Parkerer derfor i soneparkeringen når jeg er der. Har gått bra så langt.

Timmelsjoch
TimmelsjochInnlegg: 18893
31.03.09 10:59

Parkeringsbot er det utrolig lenge siden jeg har fått. Jeg holder meg til fartsbøtene.

legalize_it
31.03.09 13:14
potetlada: Gratulerer med tidenes dårligste innlegg. Ikke verst å slå BR og Donald og Spartana, men du klarte det. Kake til deg!

Åja du har vært pvakt ja.. Da tar jeg ikke inlegget ditt seriøst når du prøver å forsvare den råtne bransjen.. Jaja synd du ikke klarte vekterkurset. Følte du du hadde mye makt når du stod der med bøteblokka?

(Innlegget ble redigert 31.03.09 13:14)

legalize_it
31.03.09 13:18
Larsabal: Q-park har et seriøst problem mht kundeservice og smidighet. Jeg hadde en disputt med de for noen uker siden som jeg ikke helt skjønner hvordan de klarte å løse slik de gjorde. Så kort fortalt jeg klarer: Jeg kom ut av treningssenteret 2 min over det jeg hadde lagt på. Der sto to karer, en skrev og en tok bilder. Jeg sa på en høflig måte at jeg er klar over at jeg var 2 min på overtid, men at jeg var kunde hos de på fast basis (1.500 pr mnd) i et annet parkeringsanlegg. Oblaten for dette lå synlig i vinduet. Vakten jeg hevnendte meg til svarte ikke en gang og fortsatte skrivingen. Jeg spurte om de hadde et snev av kundevennlig innstilling, noe han heller ikke svarte på (og tydeligvis ikke hadde). Han la lappen under viskeren og sa sarkastisk" ha en fortsatt fin kveld", og gikk...

Heldigvis er det en del selskaper som er såpass seriøse at dem er medlem av Parkeringsklagenemda. Da kan du klage der til en upartisk nemd. Tror de skal gi deg 3 min etter tiden har gått ut? Faren min fikk bot av qpark en gang, da påpekte han at det bare var ett min siden biletten hadde gått ut, noe vakta ikke var enig i. Vakta sa dem brukte klokka som stod på automaten, fattern min gikk bort å sjekka å når han kom tilbake og skulle si at klokka på automaten viste det samma som han, hadde pvakta dratt å bota lå under viskeren. Er litt klaging så ble bota sletta.

potetlada
31.03.09 13:52
legalize_it: Åja du har vært pvakt ja.. Da tar jeg ikke inlegget ditt seriøst når du prøver å forsvare den råtne bransjen.. Jaja synd du ikke klarte vekterkurset. Følte du du hadde mye makt når du stod der med bøteblokka?

Hvor har jeg forsøkt å forsvare bransjen? Følte vel jeg hadde like mye makt som du føler du har bak et tastatur?

Jeg trodde ikke du kunne toppe det latterlige innlegget du hadde før, men jaggu klarte du det

potetlada
31.03.09 13:54
legalize_it: Da kan du klage der til en upartisk nemd. Tror de skal gi deg 3 min etter tiden har gått ut?

Iflg. en eller annen paragraf eller artikkel skal man ikke skrive ut bot før det er gått 3 minutter på klokka på automaten der billetten ble utskrevet. Vet ikke hvor offisielt det er, men Europark opererte med 5 minutter.

biermann
biermannInnlegg: 47386
31.03.09 13:58
Someone: Helt uskyldige er de da heller ikke. Å gi ut bøter klokken 1 om natten i gater uten trafikk til folk som står akurat litt for nærme et gatehjørne, da er man vel ivrig i tjenesten

Kan være helt greit det. Der jeg bor, er det såpass trangt at hvis folk parkerer for nær hjørnene kommer ikke brannbiler fram. 

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10348
31.03.09 14:19

Jeg påpekte i min henstilling til Q-park om smidighet og kundeservice at det var 2 minutter over betalt tid. Fjolset som fungerer som områdesjef i Oslo har i hvert fall ikke hørt om regelen om 3-5 minutters smidighet.

Når det gjelder Parkeringsklagenemda ser jeg ikke helt på den som så veldig upartisk da medlemmer utelukkende er private p-selskap. Dessuten er fristen for å klage til disse utgått for min del.

Her er et utklipp av hva jeg fant om overskredet tid på parknemdas sider: 

6. Utløpt billett

Klager som begrunnes med at man finner det urimelig å bli ilagt kontrollavgift fordi man kun var noen minutter for sen, gis ikke medhold. Man har ingen ”rimelig frist” jfr. standardvilkårene pkt 4.4 til å betale eller sette seg inn i parkeringsvilkårene ved fornying av billett. Det er kun i nødrettslignende situasjoner at forsinkelser fører til medhold i klagene. Ordinær forsinkelse hos for eksempel lege og tannlege gir ikke grunnlag for medhold.

Someone
31.03.09 15:03
biermann: Kan være helt greit det. Der jeg bor, er det såpass trangt at hvis folk parkerer for nær hjørnene kommer ikke brannbiler fram. 

Det er IKKE trangt der hvor dette skjedde.

Premotus
PremotusInnlegg: 15526
31.03.09 18:52
Kompressor: Hvor mange parkeringsbøter har du så langt i år?

Ingen, hverken i år eller alle de årene jeg har kjørt bil.

SilvioDante
SilvioDanteInnlegg: 10959
31.03.09 18:59
Timmelsjoch: Parkeringsbot er det utrolig lenge siden jeg har fått. Jeg holder meg til fartsbøtene.

Da er vi to. Har fortsatt en "clean sheet" når det kommer til parkeringsbøter.

Rune_4
Rune_4Innlegg: 6668
31.03.09 20:51

Det kunne jo hende brannvesenets stigebil skulle ut på en kjøretur litt senere den samme natten for å redde deg ned fra femte etasje i den brennende bygningen. Selv om de kanskje kan klare å lirke seg forbi så skal de helst komme seg frem raskt uten å tape dyrebare sekunder.

Stod  senest i forrige uke i lokalavisa om problemet med folk som parkerer i et boligfelt (ikke de som bor der, men folk som går på skole i nærheten), der gateparkeres det på begge sider og er nesten ikke mulig å komme frem med brannbil.

Oversikten ved gatehjørner er også viktig i forbindelse med vikeplikten i kryss. Blir dumt om alle biler som har vikeplikt må nesten stoppe helt fordi det er minimal oversikt gjennom den feilparkerte bilen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg