Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

IF superforsikring på bil

NYTT TEMA
finken2
finken2Innlegg: 204
31.07.09 11:02

Fikk tilbud om denne forsikringen fra If, hva mener dere, er den verdt en tusenlapp mer enn vanlig kaskoforsikring i et annet selskap?

"- Vesentlig bedre erstatning hvis bilen din blir totalskadet. Er bilen under tre år gammel, får du fabrikkny bil. Er den tre år eller mer, økes erstatningsbeløpet med inntil 15 prosent 
- Erstatning for skader som plutselig oppstår på bilens motor og girkasse"

(sitat fra If)

Hva skiller denne forsikringen ved totalskade/kondemnert bil fra vanlig kaskoforsikring?

Ved motor/girskade så har man jo uansett garanti i 3 år (5 m/kjøpsloven), blir jo litt smør på flesk da...

Noen som har denne forsikringen, og kan utdype litt?

Skalleman
SkallemanInnlegg: 5626
31.07.09 11:04

Uten å ha satt meg nøye inn i vilkårene, så er den sannsynligvis mest super for IF.

GT28RSTT
GT28RSTTInnlegg: 1157
31.07.09 11:28
finken2: "- Vesentlig bedre erstatning hvis bilen din blir totalskadet. Er bilen under tre år gammel, får du fabrikkny bil. Er den tre år eller mer, økes erstatningsbeløpet med inntil 15 prosent 

En 3 år gammel bil har tapt seg mye i verdi.

En bil med nybilpris 500.000 vil etter 3 år være verdt ca 300.000 - 330.000. Det er klart at det er greit å få en nybil på nytt, i stedet for å få utbetalt 300.000 - 330.000.

Timmelsjoch
TimmelsjochInnlegg: 18893
31.07.09 11:37

Vilkårene som ligger på hjemmesidene til if... er ikke godt nok spesifisert til å kunne ta stilling til dette.

"Fabrikkny bil om bilen er mindre enn 3 år gammel" høres for godt ut til å være sant. En 3 år gammel bil som har gått litt langt er jo verdt bare halvparten av hva en ny bil koster.

For vanlig kasko gjelder det at om skadene overskrider 60% av bilens nybilpris så overtar selskapet vraket om bilen er mindre enn ett år gammel. Men man får ikke en blunk ny bil som erstatning.

Jeg har vraket en 9 måneder gammel bil der skaden ble taksert helt i grenseland av 60%. Jeg måtte akseptere et erstaningsbeløp (fra if...) som tilsvarte den laveste prisen på alle tilsvarende biler på finn.no.

"Opp til 15% høyere erstatning" er også vagt. Når de har brukt ordene "opp til" kan det også bety 0% høyere erstatning.

Jeg hadde ikke kjøpt superforsikring uten å få en selger hos if... til å forklare langt bedre hva denne faktisk dekker (ut over normal kasko).

finken2
31.07.09 11:59

Lurer også litt på hvordan de definerer "skade" på motor og girkasse?

trheim11
trheim11Innlegg: 4466
31.07.09 12:11
Timmelsjoch: "Fabrikkny bil om bilen er mindre enn 3 år gammel" høres for godt ut til å være sant. En 3 år gammel bil som har gått litt langt er jo verdt bare halvparten av hva en ny bil koster

Jeg har en slik forsikring på min S-max. Jeg kjøpte en slik førsteårsforsikring via forhandler og betaler kun 3000,- i året for ansvar/kasko/superbil for inntill 20000 km og 4000,- i egenandel.

Jeg ser i min polise at de dekker faktisk en helt ny bil og faktisk ny modell også selv om den er økt i pris med inntill kr 25000,-.

ævdunn
ævdunnInnlegg: 5053
31.07.09 12:13

Hvordan definerer IF totalskadet bil da? Er det 60 % av bilens nybilpris?

trheim11
31.07.09 12:15
ævdunn: Hvordan definerer IF totalskadet bil da? Er det 60 % av bilens nybilpris?

Helt korrekt.

gorgus
gorgusInnlegg: 2759
31.07.09 12:37
finken2: Fikk tilbud om denne forsikringen fra If, hva mener dere, er den verdt en tusenlapp mer enn vanlig kaskoforsikring i et annet selskap?

Dere fokuserer veldig på dette med oppgjør etter total skade. Det er svært sjelden at det ikke går veldig bra. IF har vært spesiellt dyktige der og de andre tar nå etter.

Det som er mye viktigere å fokusere på er, bortsett fra pris er ved skade på bil og f.eks leiebil. Ved vanlig kasko skade er leiebildekning fra ca 10 dg og kanskje opp til 30 dg. Superforsikringen til IF dekker leiebil så lenge behovet er der. Store skader kan ta tid først med å komme igang med jobben og at ting tar tid. Hos oss er det nå ventetid til september for å utbedre skade. Husk, det står aldri en oppretter arbeidsledig og kan starte opp på en ny jobb på sparket. Hele juli har det vært få opprettere på jobb for å få avviklet ferietidedn så kort som mulig. M.a.o. skade jobb i juli begynnes på august/september. 2 mnd uten bil, selskapet dekker kanskje 30 dg. Selv må du dekke  1 til 1 !/2 mnd selv  til kanskje kroner kr. 500,- pr.dag.

Det sier vel seg selv. Da er tusenlappen ekstra for Pluss kasko forsikring gull verdt etter min mening.

Toyopet
ToyopetInnlegg: 1528
31.07.09 12:37

Solgte brukt Avensis til en kunde i fjor vår med denne forsikringen. Nå i vinter ble bilen kondemnert, skade for over 60%.

If ringte meg + 2 andre bilbutikker og brukte snitt av opplyst markedsverdi. De la så til 15% og det endte med at kunden fikk mer for bilen enn hva de hadde betalt et halvt år tidl.

Så oppgraderte de til ny bil, betalte 90 000,- i mellom og alle var fornøyd. Har kun god erfaring med denne forsikringen.

Vi har 4 prefererte selskaper som vi selger forsikring for.
IF er ikke et av de, men da dette nok er markedets beste forsikring, selger jeg den til kunder selv om jeg ikke får noen provisjon for det.

Det som også er greit med denne forsikringen, er at det ikke er noe krav om 23 eller 25års grense, som det mange gang er på slike 1-års avtaler via forhandlere.
Her kan forsikring tegnes fra 18år.

Det er kun bonus, biltype,km og om du bor i Oslo eller ikke som bestemmer prisen.

trheim11
31.07.09 12:49

Jeg betaler forøvrig kr 301,- for denne forsikringen.

QTarantino
QTarantinoInnlegg: 927
31.07.09 22:50

Jeg har denne forsikringen på en av bilene mine.

Rett før ferien begynte bilen å fjuske og den måtte inn på verksted. Da fant de ut at det var en feil med et luftehus pluss minst en coil som var defekt.
Verkstedet mente de ikke rakk å skaffe delene før jeg skulle reise så jeg kontaktet If for å forhøre meg om leiebil.
Mens jeg satt i mobiltelefonen og raporterte skaden tikket det inn skadenummer og sak ble opprettet. Jeg kunne bare hente meg leiebil og alt som måtte repareres skulle de dekke.

Etter iherdig innsats fra meg selv og Møller gikk det i siste liten og møller monterte delen kl 20.00 før jeg dro. Genial service fra både Møller og If

Rune_4
Rune_4Innlegg: 6668
01.08.09 01:36
finken2: "- Vesentlig bedre erstatning hvis bilen din blir totalskadet. Er bilen under tre år gammel, får du fabrikkny bil. Er den tre år eller mer, økes erstatningsbeløpet med inntil 15 prosent 
- Erstatning for skader som plutselig oppstår på bilens motor og girkasse"

(sitat fra If)

Det er ikke bra at det er så ekstremt gunstige betingelser ved skade at du får igjen mye mer enn det bile ner verdt, for da kan det lett bli endel som med vilje skader bilen og sier at det var et uhell. Og mange vil rett og slett la være å kjøre forsiktig fordi det bare er bra om bilen blir vrak. I tilegg har vi de tilfellene der feks andre bryter vikepliken og det naturlige ville være å bråbremse for å unngå kollisjon, mens de som har en slik forsikring bare ville kjøre i samme hastighet og det blir kollisjon hvor de etterpå kan konstatere at det var han andres feil og de ska få en enda bedre bil.

Og blir det mye slik forsikringssvindel, ås blir det jo mer å betale i forsikring for oss andre.

finken2
01.08.09 08:33
Rune_4: Det er ikke bra at det er så ekstremt gunstige betingelser ved skade at du får igjen mye mer enn det bile ner verdt, for da kan det lett bli endel som med vilje skader bilen og sier at det var et uhell.

Jepp, leste nettopp en artikkel om det.

(Innlegget ble redigert 01.08.09 08:38)

Skalleman
SkallemanInnlegg: 5626
01.08.09 08:36

Jeg får en sånn "for godt til å være sant" følelse av denne forsikringen. Enten er det noe humbug med det hele, eller så veltes regningen over på andre. Har liten tro på at IF har begynt å bli så jævle snille.

quentez
quentezInnlegg: 20102
01.08.09 12:43
Timmelsjoch: Jeg har vraket en 9 måneder gammel bil der skaden ble taksert helt i grenseland av 60%. Jeg måtte akseptere et erstaningsbeløp (fra if...) som tilsvarte den laveste prisen på alle tilsvarende biler på finn.no.

Det vil si at vi hadde fått 370.000 kroner i erstatningsbeløp. Den lavest prissatte 530d E60 ute til salgs i dag. Hadde vært noe det...

quentez
01.08.09 12:44
Toyopet: Det som også er greit med denne forsikringen, er at det ikke er noe krav om 23 eller 25års grense, som det mange gang er på slike 1-års avtaler via forhandlere.
Her kan forsikring tegnes fra 18år.

Problemet der er at IF tar blodbetalt for alle under 25 år. I følge nettkalkulatoren må jeg ut med omkring 50.000 kroner i året for en kaskoforsikring på en 2005-modell Mini Cooper S...

Toyopet
ToyopetInnlegg: 1528
01.08.09 15:40

Ikke hvis du kjøper bil hos en forhandler som har tilgang til bilpartner.if.no.

Da er det samme pris på en 18-åring med 30% bonus, som en 40-åring med like mye. I 1år vel og merke, men det som er spart,er spart.

J Nissen
J NissenInnlegg: 46561
01.08.09 22:39
quentez: Problemet der er at IF tar blodbetalt for alle under 25 år.

Ja, den skal jeg skrive underpå..

Tenkte jeg skull sende forsikringpolisen min med sladdete tall for å se om jeg kunne få et bedre tilbud

q1w2e3r4t5
q1w2e3r4t5Innlegg: 2698
02.08.09 06:17

Jeg hadde denne forsikringen på en bil jeg hadde for noen år siden. Oljepumpen røk, med stor motorskade som følge. Ringte IF og sa fra, og bilen kunne bare settes på verksted, de tok hele regningen, inkludert leiebil.

Verkstedet brukte 3 mnd. på reperasjonen, og jeg hadde leiebil hele tiden. Jeg hadde dessuten kjørt over de 12000km som bilen var forsikret for, men IF krevde ingen regress.

Fikk svært god behandling av IF i forbindelse med denne skaden, og forsikringen lønte seg svært godt for min del.

Ønsket å ha tilsvarende forsikring på bilen jeg har nå, men det tok ikke IF sjansen på.

(Innlegget ble redigert 02.08.09 06:23)

finken2
02.08.09 08:29
q1w2e3r4t5: Jeg hadde denne forsikringen på en bil jeg hadde for noen år siden. Oljepumpen røk, med stor motorskade som følge. Ringte IF og sa fra, og bilen kunne bare settes på verksted, de tok hele regningen, inkludert leiebil.

Hmm...og dette var etter garantitidens utløp?

Hvordan defineres motorskade, er det ved totalhavari av motor/gir, eller får man dekket f.eks skifte av toppakning og slike ting?

Begynner å lure på om jeg skal revurdere forsikringen, har per nå "Bil ekstra"i Enter. Går vel glipp av rabattert 1.år, men det får bare være...

Rune_4
Rune_4Innlegg: 6668
02.08.09 14:48
quentez: Problemet der er at IF tar blodbetalt for alle under 25 år. I følge nettkalkulatoren må jeg ut med omkring 50.000 kroner i året for en kaskoforsikring på en 2005-modell Mini Cooper S...

Dessuten er dt ikke bare hvilket tilbud du får ved forespørsel til IF som er sesntlig, men også den prisen du faktisk må betale dersom du takker ja til tilbudet.

Selv var jeg såvidt over 25 år, hadde en gammel Sierra 2,0L og ikke så veldig mye opptjent bonus. Jeg hadde forsikring i Vesta og ble oppringt av en selger fra IF som lurte på om jeg ville bytte forsikringsselskap. Jeg sa at det kom an på prisen, så vi gikk gjennom de nødvendige opplysningene om meg og bilen min. Etter at han hadde spurt om noen data ved bilen kom han på at alt dette kom inn av seg selv hvis han fikk regnr, så da fikk han det, og prisen var litt lavere enn det jeg hadde i Vesta, så da takket jeg ja til å bytte og fik nen dager senere tilsendt papirer for å underskrive dem.

Noen dager senere fikk jeg tilbudet i posten om firsikring av min Sierra 1,6 med regnr ....... (korrekt regnr og det samme som jeg hadde oppgitt), men i tilbudet hadde motorstørrelsen krympet (har alltid vært samme motoren i denne bilen, ingen modifikasjoner, og den er kjøpt ny hos forhandler i Norge). Etter en kooreksjon for motorstørrelse ble det dyrere enn Vesta, så da lot jeg være på bytte.

Ellers så må man passe på betingelsene for tilhengerforsikring i IF ser jeg. Hørte om en bedrift som hadde to hengere stpende låst utendørs med noe utstyr oppå, og disse ble stjålet. Disse var forsikret i IF, og det viste seg at de ikke dekket noenting siden hengerne stod utendørs (selv om de var låst).

Politiet gjorde ikke så mye med saken selv om det totalt var snakk om verdier for 180.000 kr, men bedriftseieren sjekket overvåkningskamera i nabolaget, gikk til avisa med etterlysning og brukte totalt tre dagsverk på egen etterforskning, og fant etterhvert frem til tyvene på egenhånd (via tips han hadde fått inn). Tyvene ble dermed tatt og tilhengerne med utstyr kom tilbake heldigvis. Men det ble noen uker uten tilgang på utstyret i mellomtiden og mye ekstrajobb for bedriften.

quentez
02.08.09 14:53
Rune_4: Selv var jeg såvidt over 25 år

Ja, nettopp...

utmpakket
utmpakketInnlegg: 1620
02.08.09 17:04
Timmelsjoch: "Fabrikkny bil om bilen er mindre enn 3 år gammel" høres for godt ut til å være sant. En 3 år gammel bil som har gått litt langt er jo verdt bare halvparten av hva en ny bil koster. For vanlig kasko gjelder det at om skadene overskrider 60% av bilens nybilpris så overtar selskapet vraket om bilen er mindre enn ett år gammel. Men man får ikke en blunk ny bil som erstatning. Jeg har vraket en 9 måneder gammel bil der skaden ble taksert helt i grenseland av 60%. Jeg måtte akseptere et erstaningsbeløp (fra if...) som tilsvarte den laveste prisen på alle tilsvarende biler på finn.no

Jeg hadde samme type superforsikring i Vesta. Vraket en BMW som var 1 år gammel. Bilen hadde skader som oversteg 60% av bilens nyverdi.

Resultat: Jeg dro kortet på Jæger på egenandel på kroner 6.000 og fikk en fabrikk ny BMW lik den jeg hadde. Genial dekning på nye biler.

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 1634
04.02.10 11:59

Jeg oppgraderte idag fra vanlig kasko til superforsikring på Mazdaen, ca. 700kroner i året koster det meg. Vel anvendte penger hvis motoren eller girkassen ryker, spør du meg.

Nick_Name
Nick_NameInnlegg: 5930
04.02.10 12:07
utmpakket: Jeg dro kortet på Jæger på egenandel på kroner 6.000 og fikk en fabrikk ny BMW lik den jeg hadde. Genial dekning på nye biler.

Jeg har også slik forsikring.

Må man ta ut en tilsvarende bil eller kan man ta pengene en tilsvarende bil koster og kjøpe en annen?

kjell75
kjell75Innlegg: 4185
04.02.10 12:32

IF... er som alle andre forsikringsselskaper et selskap som skal gå med overskudd. Så ikke bli overrasket over at de tjener penger på forsikringspolisene! Det er jo halve poenget!

Få forsikringsselskaper ønsker derfor kunder som går i rødt i regnskapet. Det er typisk unge og uvørne sjåfører. De får da en svært høy forsikringssum, som i forsikringsspråk betyr " Hei, vi kan forsikre bilen din for 30.000 i året. Det håper vi er for dyrt for deg, og at du istedet kontakter et annet selskap."

Superforsikringens intensjon er da at du som bileier får enda større trygghet ifht uforutsette bilutgifter, og If... får bedre marginer.

BTW: Hvis denne forsikringen dekker girkassehavarier, så burde dette være gull for de som vurderer en brukt Volvo V/XC70 med automat!

Learka
LearkaInnlegg: 3240
04.02.10 12:51
kjell75: IF... er som alle andre forsikringsselskaper et selskap som skal gå med overskudd. Så ikke bli overrasket over at de tjener penger på forsikringspolisene! Det er jo halve poenget!

Hadde dem ikke tjent penger på dette, så hadde dem ikke tilbudt dette. Jeg hadde  nok ikke valgt en slik forsikring som dette. Har kjørt skadefritt i snart 10 år, og har tenkt å gjøre det neste 10 år også. Jeg har heller ingen planer om motorhavari/girkasse havari. (det skjer tross alt veldig sjelden på biler som er under 10 år og har gått under 150 000 km).

(Innlegget ble redigert 04.02.10 12:52)

FFK1903_
FFK1903_Innlegg: 9446
04.02.10 12:52

Leiebil eller

125 kroner for hver dag bilen står på verksted i inntil 10 dager når kaskoforsikringen betaler skaden eller motparten har skylden

Dette gjelder vanlig kasko hos IF... For det første er vel dagssummen latterlig lav? Hvor mye sparer vel ikke forsikringsselskapet på å betale 125 kroner dagen i steden for en rådyr leiebil?

For det andre, hva har If med dette å gjøre hvis motparten har skylden? Da er det vel motpartens forsikringsselskap som betaler for leiebilen eller setter prisen på hvor mye du får om heller vil ha pengene? Er det om If har begge parter som sine kunder de mener?

Det ble litt mye "kan", "hvis" og "opptil" i dette tilbudet til at det fristet for min del i hvert fall. Vil tro at enkelte skader som denne forsikringen dekker vil være billigere i lengden å ta fra egen lommebok.

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 1634
04.02.10 13:15
Learka: Har kjørt skadefritt i snart 10 år, og har tenkt å gjøre det neste 10 år også. Jeg har heller ingen planer om motorhavari/girkasse havari. (det skjer tross alt veldig sjelden på biler som er under 10 år og har gått under 150 000 km).

Et slikt utsagn tror jeg ikke jeg hadde turt å komme med. At det skjer veldig sjelden kan jeg være enig med deg i, men at muligheten er der, er det ingen tvil i. Det er sjelden noen får rotter eller mus i hus også, men hvis det skjer kan det fort bli veeeldig dyrt.... Det er derfor man har forsikringer...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg