Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lystrøbbel med Peugeot 406

NYTT TEMA
Ole-Werner
Ole-WernerInnlegg: 141
06.08.09 20:44

Noen andre her med Peugeot 406 som har problemer med at lysene går i hytt og pine? Både front- og baklysene har blitt bytta flere ganger og til og med skilt- og reverslys har vi måttet skifte. Merkelig nok så har blinklysene holdt seg rimelig bra. Lyset i kupeen virker også, men ellers har det vært en del tull. Noen som vet om dette er dette en generell svakhet for de fleste 406, eller har vi vært ekstra uheldige med vår modell?

piezo
piezoInnlegg: 4643
06.08.09 20:51

Det virker som om 307 sliter med det samme.
Om det skyldes sløve eiere eller at bilen er sulten på pærer skal jeg ikke spekulere så mye i, men det er sjeldent jeg ser en 307 med fungerende lys på begge sider både foran og bak.

BMW-brukeren
BMW-brukerenInnlegg: 366
06.08.09 22:27

Jeg har inntrykk av at mange av peugeots modeller fra slutten av 90tallet og frem til idag er fryktelig glad i pærer... Har kjørt både 307, 406 og 607 jevnt de siste årene, og alle sammen knasker lyspærer i forrykende tempo. Irriterende, og antakelig unødvendig, men det er vel kanskje en forbedring til de eldre modellenes tendens til å spise lysreleer?

Tror nok ikke du har vært spesielt uheldig med din... de bare er sånn hehe :D

FredPerry
FredPerryInnlegg: 27984
06.08.09 22:31

Jeg har ikke vært nødt til å bytte pærer på Meganen på flere måneder nå. Lurer på hva som feiler den.

BMW-brukeren
06.08.09 22:33
FredPerry: Jeg har ikke vært nødt til å bytte pærer på Meganen på flere måneder nå. Lurer på hva som feiler den.

Den har vel fått svineinfluensa, og glemt pærefobruket i forfjamselsen...

Rune_4
Rune_4Innlegg: 6668
06.08.09 23:24
Ole-Werner: Noen andre her med Peugeot 406 som har problemer med at lysene går i hytt og pine? Både front- og baklysene har blitt bytta flere ganger og til og med skilt- og reverslys har vi måttet skifte. Merkelig nok så har blinklysene holdt seg rimelig bra. Lyset i kupeen virker også, men ellers har det vært en del tull. Noen som vet om dette er dette en generell svakhet for de fleste 406, eller har vi vært ekstra uheldige med vår modell?

Når det gjelder problemer med Peugot 406 så får du høre med Riviera om et er vanlig, for ifølge ham så er det problemer med ale biler som ikke er AmCar :-)

Men fra spøk til alvor så har vel faren til Riviera en slik, og når jeg leste emnet "Lystrøbbel med Peugot 406" så ble jeg litt overrasket over at det ikke var en Riviera-tråd.

Blinklysene dine fungerer som de skal skriver du, så du er altså ikke plaget med at de slår seg av og på hele tiden når du bruker dem? :-)

Når det gjelder feil på blinklys så virker det som om det er problemer med dette på mange dyre biler i rundkjøringer og slikt, men det kan jo også hende det er bak rattet problemet sitter på mange biler.

På min Honda HR-V som er gått 64000 km på 4,5 år har jeg vel byttet 2-3 frontlyspærer (gjort på 5 min og koster ca en hundrelapp for Osram-pærer). Ei baklyspære og to parklys er også byttet. Dessuten pæra som lyser opp nede ved koppholderen og rommet fremfor der (men slikt lys kan jeg ikke komme på å ha sett på andre biler, en kjekk detalj når man skal finne frem ting der og deter mørkt, merket det spesielt godt da jeg hadde blitt vant til dette og pæra gikk. Har deres biler slikt lys?)

Har også tatt en sikring til baklysene en gang, men det skyldes en henger med lysfeil, en VW Sharan som brukte den samme hengeren med samme feilen fikk imidlertid verkstedregning på 6000 kr pga bruk av denne, så da synes jeg at jeg som Honda-eier har det lettvint, og en slik sum er jo nesten nok til å kjøpe seg en god og ny henger med brems.

307sw
307swInnlegg: 2
07.08.09 12:24
BMW-brukeren: Jeg har inntrykk av at mange av peugeots modeller fra slutten av 90tallet og frem til idag er fryktelig glad i pærer... Har kjørt både 307, 406 og 607 jevnt de siste årene, og alle sammen knasker lyspærer i forrykende tempo. Irriterende, og antakelig unødvendig, men det er vel kanskje en forbedring til de eldre modellenes tendens til å spise lysreleer?

Har hatt en 307SW i tre år nå, og har erfart akkurat det samme. Den spiser lyspærer til frokost, lunsj og middag, spesielt nærlys/kjørelys ryker ofte.

Heldigvis er det en overkommelig oppgave å skifte pærer selv, selv for en med ti tommeltotter sånn som meg..

Blesp
BlespInnlegg: 425
07.08.09 15:32

Hadde en 01 406 tidligere og der presterte begge nærlysa å takke for seg samtidig. Dette var jo selvfølgelig om vinteren med to matpauser dagslys pr. døgn.

Buick-Riviera
Buick-RivieraInnlegg: 15149
07.08.09 15:35

Samme som in fars 406 og onkels 307. Antakeligvis for høy spennig...

Billbabba
BillbabbaInnlegg: 10955
07.08.09 18:25
Buick-Riviera: Samme som in fars 406 og onkels 307. Antakeligvis for høy spennig...

Skulle til å si det samme.

Jeg sleit med dette selv, hadde spenning på 16,5V når turtall kom over 3000 O/min.
men ved tomgang og opp til 3 000 O/min så var det 14,6V.

Trur nok det kan være mye av det samme problemet med Peugeot, som på Citroën.

Event dårlig jordinger. Blinklys er vel jorda ved blinklys rélet derfor kan det være ok.
Det kan også være irring i pæreholder. da kan det komme flimring i pæra i halvt sek, føre den er varm, og da lyse ok. Dette vill gjøre att pære ryker unormalt fort.

Ole-Werner
Ole-WernerInnlegg: 141
07.08.09 21:22

Jaja, greit å få bekreftet at så og si alle Peugeoter er slik... :o)

Og senest de siste dagene har jeg oppdaget at et av ryggelysene må skiftes igjen. Jaja..... :-p

BMW-brukeren
07.08.09 23:33
Buick-Riviera: Samme som in fars 406 og onkels 307. Antakeligvis for høy spennig...

Riktig! Det forklarer det gulaktige lyset i hiacen som fatter hadde før, og ikke minst at den hadde de samme frontlyktpærene i 11år uten å måtte bytte haha!

Klikk for å gå tilbake til toppen