Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

TIlhengertråd for amatører

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 29154
09.09.09 01:18

Det gjelder vel de fleste her, siden Rune supplerer de fleste oppfatninger?

1. Må tilhengere EU-godkjennes?

2. Hva er typiske leilepriser for tilhengere? Jeg mener at disse kan være meget høye ofte, og er det populært så kan de jo tjene godt på dette!

3. Hva er de mest vanlige tilhengerne, og prisklasse ny og brukt og bruktområde?

4. Hva er de vanligste tilhengertabbene? (F. eks overlast, feil sikring av last, for mye løse ting som fyker av i fart osv.)

5. Kjøreregler for tilhenger; Vekten på festet skal vel ikke overstige 75 kg? Oppfører bilen seg annerledes?

6. Tips for billig/gratis hengererfaring: Dra på Ikea og låne henger gratis?

7. Hvilke hengere kjøres på vanlig førerkort? Hvor er innslagt for at man må ta ekstra føreropplæring?

8. Hvilke vektklasser/klassifisering på bil anbefales for å trekke hestehenger? Og er disse tette så hestene ikke fryser under langt og evt. kalde transportetapper? Litt forskjell på US-trucks med V8 og V10 evt. med kompressor og HiAcemed 86 hk diesel...

9. Er RWD eller FWD å foretrekke til å trekke henger med? Jeg så XM omtalt som trekkvogn for caravan, men tenkte fort på at det da kunne bli hjulspinn når man skulle ut fra campingplasser på vått gress. (Er forresten caravan regnet som tilhenger i det hele tatt?)

10. Finnes det piggdekk for tilhengere? Hva er vanlig dimensjon på tilhengerdekk, balanseres disse på samme måte som bildekk, og hva er typisk levetid for tilhengerdekk vanligvis, er det vanlig at de blir så lite brukt at de sprekker pga. alder? Og med levetid tenker jeg både på antall år, antall km og omdreininger, da dekkomkretsen på noen er betydelig mindre enn på bilen som trekker, og det medfører nødvendigvis mange flere omdreininger på. km!

Sånn, da har Rune og andre noe å jobbe med!

BMW320d
BMW320dInnlegg: 7177
09.09.09 13:02

Jeg har et godt råd angående tilhengere:

Sjekk at alle lysene fungerer bak, og at alle lys også er riktig koblet!

Dessverre er det mange som gir faen i dette. Både på jobb og privat. Ellers bør man vel sjekke luften i tilhengerhjulene av og til.

:)

Cobber
CobberInnlegg: 6123
09.09.09 13:16

9. Når hengeren begynner å bli tung (caravan) er det absolutt en fordel med 4-hjulsdrift. XM var gunstig å trekke med av flere årsaker: Høy vekt, lang akselavstand, turbomotorer og ikke minst gasskulene som sørget for stabilitet og konstant bakkeklaring.

Forfun
ForfunInnlegg: 3751
09.09.09 14:48

1, nei, hengere har ingen eu godkjenning

4. Dårlig sikret last sammen med overlastet er ikke bra. Ler når jeg ser hengere uten brems lastet med sand så det renner over. Av en eller annen grunn står slike ofte i veikanten pungtert.

5, kuletrykket avhenger av bil, se vognkort. Har kjørt med alt fra ca 0 til 120 kg. Passerer det 100 kg bør det være en stor bil med firehjulstrekk, kan fort bli lite vekt på forhjulene.

7, mange tråder om dette. uten ekstra bokstaver i førerkortet ca 1300kg tillatt totalvekt på golfklasse, 1100 kg på større stasjonsvogner. 750 kg på US biler.

8, en hest går greit bak en vanlig stasjonsvogn, to hester må en opp i størrelse. Ser mye store suver med hestehengere. Bilen bør være tung da hestehengere har høyt tyngdepunkt.

9 RWD er vestentlig bedre enn FWD pga kuletrykk. 4WD er klart best. Som Cobber skrev, høy vekt, lang akselavstand og automatisk nivåregulering er store fordeler. I tillegg lavt tyngdepunkt og stiv fjæring. BMW 7 serie er kanskje den beste tohjulsdrevne trekkbilen.

10, ja det finnes piggdekk til hengere, men det er sjelden. Hva er vanlig? Alt for mange trillebårdekk ute å kjører, bittesmå som har elendige egenskaper spesielt på hengere med hjulene under planet. En skikkelig henger har ca 205-65-15 med loadindex ca 105. Billige varebildekk som er bra og solide. Veldig få dekk blir slitt ut, de står seg ovale eller råtner. Vi bytter hver 3dje år, hver 20ende år er mer vanlig.

Rune_4
Rune_4Innlegg: 6668
11.09.09 00:00
rosmebraad: Det gjelder vel de fleste her, siden Rune supplerer de fleste oppfatninger? 1. Må tilhengere EU-godkjennes? 2. Hva er typiske leilepriser for tilhengere? Jeg mener at disse kan være meget høye ofte, og er det populært så kan de jo tjene godt på dette! 3. Hva er de mest vanlige tilhengerne, og prisklasse ny og brukt og bruktområde? 4. Hva er de vanligste tilhengertabbene? (F. eks overlast, feil sikring av last, for mye løse ting som fyker av i fart osv.) 5. Kjøreregler for tilhenger; Vekten på festet skal vel ikke overstige 75 kg? Oppfører bilen seg annerledes? 6. Tips for billig/gratis hengererfaring: Dra på Ikea og låne henger gratis? 7. Hvilke hengere kjøres på vanlig førerkort? Hvor er innslagt for at man må ta ekstra føreropplæring? 8. Hvilke vektklasser/klassifisering på bil anbefales for å trekke hestehenger? Og er disse tette så hestene ikke fryser under langt og evt. kalde transportetapper? Litt forskjell på US-trucks med V8 og V10 evt. med kompressor og HiAcemed 86 hk diesel... 9. Er RWD eller FWD å foretrekke til å trekke henger med? Jeg så XM omtalt som trekkvogn for caravan, men tenkte fort på at det da kunne bli hjulspinn når man skulle ut fra campingplasser på vått gress. (Er forresten caravan regnet som tilhenger i det hele tatt?) 10. Finnes det piggdekk for tilhengere? Hva er vanlig dimensjon på tilhengerdekk, balanseres disse på samme måte som bildekk, og hva er typisk levetid for tilhengerdekk vanligvis, er det vanlig at de blir så lite brukt at de sprekker pga. alder? Og med levetid tenker jeg både på antall år, antall km og omdreininger, da dekkomkretsen på noen er betydelig mindre enn på bilen som trekker, og det medfører nødvendigvis mange flere omdreininger på. km! Sånn, da har Rune og andre noe å jobbe med!

1. Vanlige personbilhengere trenger ikke EU-godkjenning, mens lastebilhengere trenger det.

2. Sjekket litt leiepriser da jeg skulle kjøpe båt og det var en viss sjanse for at det dukker opp en bra båt uten henger. Tror ikek jeg fant noe rimeligere enn 300 kr/dag for båthenger, og det virket ikke som om det var aktuelt med noe rabatt for at det var utenfor sesongen (det var vel om vinteren jeg sjekket dette). Å leie henger synes jeg har ganske drøye priser, men det kommer vel av at mange av dem som leier henger ikke er vant til henger og derfor gjør endel dyre tabber. Vanligste feilen er nok at de kverker ledningen til lysene ved å sette dragstøtta eller lignende ned på den osv. Dessuten erdet mange som gjør rare ting når de skal rygge. En jeg kjenner driver en bensinstasjon og hadde utleiehengere, disse var imidlertid eid av et annet selskap som tok seg av vedlikehold og slikt, og en av skaphengerne hadde en skade i toppen fordi noen hadde rygget den mot noe som var for lavt. Ellers er det ofte slik at når man på finn.no ser en rimelig båthenger og kikker på bildene, så ser man navnet til en bensinstasjonkjede klistret på den. Sjekket forrestenlitt rundt det å leie bilfrakthenger ifjor sommer, og da tror jeg det var umulig å komme under 500 kr for de ca 3-4 timene jeg ville trenge den. Et sted hadde de en nesten ny bilfrakthenger, men den var plutselig ikke til leie fordi den hadde fått revet av akselen, sikkert noen som har kuttet svingen litt for mye med den eller glemt at den er bredre enn bilen. Litt av det samme fenomenet har man med store varebiler som går som leiebil, vi leide en gang en og den hadde massevis av hakk i felgen på høyre side foran pga folk som feilberegner. Kjørte også en gang en Mercedes Sprinter leiebil og den hadde massevis av ferske småskader. Og her lkalt er det flere ganger blitt annonsert med byens beste priser på leie av stor varebil (Peugot boxer eller tilsvarende størrelse), med en døgnpris på 975 kr for inntil 100 km tror jeg det var. Nesten så det er fristende å kjøpe en slik bil og starte utleie, men det kan nok bli endel skader og mye sånt styr.

3. Vanligste tilhenger er nok en liten gammel varehenger med diverse feil på lysene. Når det gjelder gamle hengere ser det ut til å være mye som er laget utenom de store fabrikkene og som derfor er av ubestemmelig merke, har sev kjørt mye med en slik lokalt laget henger, somer laget etter kjøpers spesifikasjoner. Nå er det imidlertid litt blitt vanskelig å få godkjent selvbygd henger fikk jeg høre da jeg vurderte å kjpe aksler og sette igang. Men jeg har siden snakket med folk som har bygget selv og fått godkjent det enkelt, men da via tilhengerbyggerbransjen.

Når det gjelder hvilke hengere det er mest av blant de gamle er mitt inntrykk at det er Brenderup. Om mange år har jeg også en gammel Brenderup.

Når det gjelder gamle hengere så er det ikke så mange ekstremt gamle båthengere, og dette gjørat prisene på gamle båthengere i kategorien billig ikke er så billig likevel siden mange vil kjøpe billige båthengere. Hvis man skal selge en gammel båthenger er jo det gunstig, så da gjorde jeg det.

4. Vanligse tilhengertabbe er velat folk ikke har lært seg å rygge med henger, men det er jo ike sånt som får alvorlige konsekvense akkurat som regel. Ser endel ganger dårlig sikret last, mendet går som regel bra fordi de ikke trenger å bråbremse (men man vet jo aldri).

Elers er jo overlast av grus typisk. En kollega fortalte at han for lenge siden kjøpte et hengerlass med grus, og lastet på mesteparten bak siden det var tungt å spa og det tross alt skulle spaes av bak også når han kom frem. Så kom han til et veikryss der han måtte stoppe, og han kom ikke igang igjen med sin bakhjulsdrevne bil på den våte asfalten (nesten ikke motbakke), så han ble stånde i krysset og spa grusen fremover i hengeren før han kunne kjøre derfra. Leste også om et grustak der det ble lastet på med hjullaster og prisen var selvføgelig pr lass, og kundene pleide å gi tegn til at hjullasterføreren skulle ha opi mer, og slik fortsatte det selv om han hadde mest lyst til åstoppe, men folk skulle jo ha mye når de hadde betalt for lasset, så de hadde et dekkverksted de pleide å henvise disse kundene til kort tid etterpå.

Trelast er nok også en annen ting det lett blir overlast av, denne har også tyngden spred så det lett blir vinglete kjørig og ofte uhell.

Ellers så var det en tid at kioskvogner i trøndelag som ike hadde lukket luka skikelig varen gjenganger. Hvertfall leste jeg i avisa om et tilfelle der ei dame hadde kjørt gjennom byen med ei slik vogn der luka hadde åpnet seg (topphengslet og peker langt ut til siden), et sted langs veien stod det noen ved et lyskryss og vente på grønn mann, men istendenfor kom denne vogna og meide ned trafikklyset de stod ved så de ble truffet av stolpen. Og ikke lenge etter (evt før) så jeg ei dam som kjørte med kioskvogn med samme type luke på vidt gap. det vil si jeg hørte henen først for det raste bakover alt som stod løst idet hun kjørte opp bakke, da stod det syltetøyglass og vafler og slikt på disken, men kjøleskapene også ramlet bakover. Men hun fortsatte bare likevel og passerttederetter en parkert lastebil og luka traff kapellet til denne så det ble bråstopp og bilen hennes ble trukket en halvmeter rett til siden da det ble stopp siden hengeren ble holdt igjen på ene siden pga luka.

5. Kjøreregler for henger er ganske mange regler, men jeg kan jo nevne hovedsakene (for mer info se www.vegvesen.no ). Sertifikat i bare klasse B betyr at du kan kjøre bil og henger som tilsammen har en maks tillliatt totalvekt på 3500 kg (evt bil på inntil 3500 og henger på inntil 750 kg), her er det uinteressant hva egenvekten er (innenfor lovlige verdier), for det er tillatt totalvekt som teller. Så man kan kjøre en liten henger som er lastet helt opp til hva den tåler, men velger du å heller sette dette på en solid henger som tålerdette med god margin, men som har lov til å veie mer (UTEN NØDVENDIGVIS Å VEIE MER), så er du lovbryter. Man må også passe på å ikek ha større henger (i tillatt totalvekt) enn det bilen har lov til å trekke. Et godt eksempel på dette er at min gamle båthenger uten brems og med tillatt totalvekt på 600 kg veide omtrent akkurat dette med båten min på, og det kan en med bare klasse B fint trekke etter min bil. Men så kjøpte jeg meg ny båthenger med tillatt toatlvekt 1300 kg (og med båten på så veier den bare 700 kg), bilen min kan trekke 1200 kg og takler dermed greit 700 kg, hadde det ikek vært for at hengeren er solid nok til dette med god margin og dermed atså ulovlig for en med bare klasse B.

Så for å ta et litt ekstremt tilfelle, om man skulle fraktet begge mine båthengere (uten båt) ved å stroppe den enne fast oppå den andre og kjøre avgårde (da veier det uansett 470 kg), da måtte en med bare klasse B ha satt den puslete lille hengeren uten bremser nederst for å følgereglene, mens jeg som har BE kan følge sunn fornuft lovlig og sette den solide brede hengeren med bremser nederst. For med BE er det aktuelle vekter som teller.

Hva kuletrykket skal være varierer og er også ulikt fra bil til bil, som regel bør man på en personbil ha ca 10% på kula, men bare opp til ca 50-75 kg. Har selv kjørt litt med 90 kg på kula, og det er for mye, men gir jo god vekt på drivhjulene hvis man skal forsere diverse gjørmete partier og tilhengerhjulene er knøttsmå og lite egnet for denslags. Større biler kan jo takle større kuletrykk, men jeg synes likevel en fyr med en Chevrolet Starcraft overdrav en tanke da han hadde et kuletrykk på 320 kg når han kjørte med båthengeren sin med ei snekke oppå.

BIlen vil oppføre seg annerledes med stort kuletrykk, det blir jo det sdammesom å laste tungt baki, bare at du laster enda lenger bak så det blir enda verre, og trykket på forhjulene minker jo også, så forhjulsdrevne biler spinner ofte lett med henger.

6. Gratis tilhengererfaring kan man selvfølgelig få ved å låne henger på IKEA og lignende, bare vær obs på at disse nok ofteer utlånt, og at du nok bør handle noe stot for å få låne dem. Ellers kan man jo være litt obs når andre har behov for tilhengerfrakt opg stille opp som sjåfør, eler om noen trenger å få rygget en henger på plass et litt plundrete sted (men da erdet jo en fordel å ha erfaringen på plass først, ellers kan det jo bli flaut). Noen har jo en naturlig fobi mot å kjøre med tilhenger og vil absolutt ikke gjøre det, og hvertfall ikke om det betyr rygging.

Ellers så arrangerer Norsk Caravan Club iblant konkurranser innen ferdighetskjøring med campingvogn. Dette er gratis, morsomt og anbefales. Min beste plassering der er en fjerdeplass av 7 deltakere der alle de andre var caravanfolk, me sjeg kjørte med campingvogn for første gang. Jeg var også den eneste som kjørte med kun bilens originalspeil, mens alle de adre brukte campingvognspeil på bilene sine.

7. Angående vanlig førerkort så er det maks 3500 kg tillatt totalvekt på bil + henger eller 3500 + 750 kg (men ikke feks 3000 + 800). Husk også på at bilen må kunne trekke hengeren lovlig. hengerlappen til bil koster vel ca 8000 kr tror jeg (jeg tok den sammen med lastebillappen). Hva slags henger det er (varehenger/campingvogn/båthenger osv er uten betydning).

8. Hest anbefales ikke i hengere da hester har en tendens til å stinke (men noen bryr seg jo ikke om det). Men hvis man skal trekke hest så bør man passe på at man har en bil som lovlig kan trekke nok vekt, og gjerne tung bil generelt sett for trekking av tunge hengere.

9. Bakhjulstrekk er stort sett å foretrekke fremfor forhjulstrekk, en det beste er jo å ha "forhjulstrekk OG bakhjulstrekk" som det ble sagt i Flåklupa Grand Prix.

10. Mankan bruke vanlige bil-piggdekk på tilhengere, men bare pass på å få høy nok lastindenks. ELlers skal man være litt forsiktig med å ta tilhengerdekk på en bil, da endel tilhengerdekk er merket med "For trailer use only".

Dimensjoner på tilhengerdekk er ofte 155/80-13, mensdet tidligere ofte var 10 tommers felger og noe tomme-greier i bredde (typisk 5 tommer). Men det er også mange dek som er større, feks har jeg 195/70-14 på båthengeren. Og på lastebilhengere går det mye tvillingmonterte 265/70-19,5 , disse er litt mindre enn vanlige lstebildekk.

Levetiden til tilhengerdekk varierer veldig, men en henger jeg kjørte mye hasdde samem dekkene i nesten 30 år før de var utslitte og måtte byttes. De virket faktisk ikke morkne, men de hadde stort sett stått inne i en garasje. Men dekk bør jo generelt byttes før dette. Ellers er det nok mane so blir urunde etter å ha stått med last på over lengre tid i samme posisjon. Det var sikkerttilfellet for en so jeg kjørte bak, for der bledet noen helt ekstrme vibrasjoner i akselen på tihengeren før begge dekkene punkterte på E18. Og senest idag så jeg en henger med fullstendig ødelagt dekk. Det minner meg på at jeg skal sjekek om bilens reservehjul passer på båthengeren, og evt bestille reservehjul nå som jeg har fått vite at jeg får gode rabatter på tilhengerutstyr fra en leverandør.

Det står nederst i innlegget ditt at jeg får noe å jobbe med, samtidig som overskriften sier "Tilhengertråd for amatører", som vel betyr at jeg ikke får være med :-(

rosmebraad
11.09.09 18:21
Rune_4: Det står nederst i innlegget ditt at jeg får noe å jobbe med, samtidig som overskriften sier "Tilhengertråd for amatører", som vel betyr at jeg ikke får være med :-(

Bra og langt innlegg, her har man oppslagsverk for den som vil prøve seg! Nesten så det er firstende å ta en prøvetur på Ikea bare for å få testa tilhenger!

Vel å merke er tråden FOR (tilhenger-)amatører, men den kan jo samtidig være AV tilhengerproffer, så da er nok Rune en autoritet som vil være til hjelp for mange!

Enda eet tilleggsspørsmål, ville ikke lage noe 11-tall uttav den fine totalen: HVOR utføres service og reparasjoner på tilhengere? Er der forhandlere som har egne verksteder? Og/eller er det bilverksteder som tar slike jobber? (Mange småhengere selges vel av ikke-tilhengerspesialister som byggevare forretninger og lignende.) Skjønt med alt som er av manglende lys og dårlig tilstand på annen måte på tilhengere kan man nok anta at servicegraden på slike er liten elelr moderat.

Tomme gitt!

Rune_4
13.09.09 22:23
rosmebraad: Bra og langt innlegg, her har man oppslagsverk for den som vil prøve seg! Nesten så det er firstende å ta en prøvetur på Ikea bare for å få testa tilhenger! Vel å merke er tråden FOR (tilhenger-)amatører, men den kan jo samtidig være AV tilhengerproffer, så da er nok Rune en autoritet som vil være til hjelp for mange!   Enda eet tilleggsspørsmål, ville ikke lage noe 11-tall uttav den fine totalen: HVOR utføres service og reparasjoner på tilhengere? Er der forhandlere som har egne verksteder? Og/eller er det bilverksteder som tar slike jobber? (Mange småhengere selges vel av ikke-tilhengerspesialister som byggevare forretninger og lignende.) Skjønt med alt som er av manglende lys og dårlig tilstand på annen måte på tilhengere kan man nok anta at servicegraden på slike er liten elelr moderat. Tomme gitt!

Hvis man har lyst til å prøve tilhenger og ikke har gjort det etter å ha hatt sertifikat i lang tid er det nok på tiden ja. Selv har jeg kjørt med henger tre av dagene denne uka, tilsammen 128 km, men det er jo litt mer enn ei gjennomsnittlig uke. Ofte går det noen uker mellom hver gang.

Service og reparasjoner blir det ofte til at man ordner selv dersom det er kurant. Selv har jeg flyttet akselen på begge båthengerne mine, reparert/forsterket karmlåser på en annen henger og etterstrammet hjullager på den samme. Men man kan jo også sette det bort til verksteder, feks har vel Norsk Tilhengersenter ( www.nts.no ) eget verksted og forhandler endel merker, men ingen av de merkene jeg har eller har hatt, kjenner ikke til prisene på slike tilhengersteder, men tror nok hvertfall at de tar seg god fortjeneste på endel deler. Hvertfall når man ser på pris på reservehjul til min båthenger så ligger det vel på 1200 kr for komplett hjul (dekk og felg) hos forhandler, mens jeg har funnet ut at jeg kan få kjøpt det for under halvparten ved å kjøpe det til innkjøpspris, men det er jo ikke alle som har mulighet til.

Skal også lagetil noen forsterkninger på en av hengerne mine og har laget de fleste delene, en litt tilpasninger må til før alt er klart.

Bilvekrseder kan nok også reparere hengere, men når du skal betale nærmere tusenlappen pr time så blir det fort dyrt. Dessuten er dt vel slik at de som har henger gjerne er forlk som ordner mye selv (og derfor trenger henger), så da klarer de ofte å fikse endel selv også på tilhengere. Men så kan det jo hende jeg har et litt feil inntrykk der ettersom jeg har jobbet mye innen teknsike bransjer og derfor kanskje har en litt mer mekanisk interessert bekjentskapskrets enn gjennomsnittet.

Ellers så er det jo også endel små mekaniske bedrfter som påtar seg dierse småjobber med reparasjoner med tilhengere.

Leste forrsesten i siste utgave av Motor om noen som dro på ferie til Tyyskland med bobil OG combicamp (sånn henger med telt på som var vanlig på 80-tallet, men som jeg de senere år kun har sett  i nevneverdig antall på Island). De hadde sjeket alt på hengeren før avreise, unntatt draget, og det knakk selvfølgelig, så da fikke de problemer, men fikk fikset et nytt og sterkere drag der nede. Det er jo egentlig ganske enkelt, for man bestiller jo bare en vanlig hulprofil i stål fra feks Ruukki, kapper det i riktig lengde, borer noen hull og skrur det på plass.

rosmebraad
13.09.09 22:25

Fortell gjerne mer om combicamp, det er noe jeg kan huske å ha sett men ikke helt skjønt greia med!

Rune_4
13.09.09 22:48
rosmebraad: Fortell gjerne mer om combicamp, det er noe jeg kan huske å ha sett men ikke helt skjønt greia med!

Combicamp er en slags lett campingvogn der man har en tilhenger med en overdel og en underdel og gjerne hengslet samem disse enten bak eller på siden sånn at du kan vippe toppen over og dene blir et gulv akkurat som det bunnen allerede er. Også er det også noen bøyler så det da blir slått opp et slags telt omtrent som man slår opp ei kalesje på en båt. Det er også kjøkken der og ofte kan dette kjøkkenet felles ut så det er tilgejengelig utenfra uten å slå opp teltet om man feks stopper underveis på en rasteplass og trenger litt mat.

Mulig jeg blander litt sammen Combicamp og Nor-Lett som er to merker som baserer seg mye på det samme, har ikke noen erfaring med noen av dem egentlig, så dette baserer seg bare på det jeg har sett og lest om dem. Minuset med dem er at de har lite plass til alt man ellers har inne i ei campingvogn (som jeg heler ike har noenerfaring md unntatt å ha deltatt et par ganger på konkurranser i ferdighetskjøring med campingvogn, samt ei uke i campingvogn som hele tiden stod i ro på en campingplass i Danmark da jeg var liten og Legoland og lignende stod på ferieplanene. Så på en Combicamp blir lasten surret på toppen, men det er nok ikke så mange kg man kan laste der. Dekkene er ofte ganske små, så det kan lett bli problemer med varmgang der.

En annen ulempe er at om deter vått og du pakker sammen teltet og deretter kommer hjem så må du så det opp og tørke det, elers kan det gå dårlig med det. Det er kanskje også grunnen til at man endel ganger ser varehengere som helt tydelig tidligere har vært en combicamp, dette ser du lettest på at de gjerne er akråkappet bak eller evt at de er satt sammen av to deler med en skrå skjøt.

Ellers så finnes det en norsk gammel vriant av dette (usikker på nasjonalitet til Combicamp og Nor-Lett), det er Lillebror, som ble produsert av Widerøe på 60-tallet eller deromkring. Denne vippes ut sideveis til begge sider og består av diverse kryssfinerplater med et telt oppå. Man kan iblant se endel av dem når mange veteranbiler møtes og da har med seg noe på slep på samme alder. Eller er det bare her i området det er vanlig å ha tilhengere til enhver anledning :-)

rosmebraad
13.09.09 22:53

Tilhengertommel gitt!

Rune_4
13.09.09 23:18
rosmebraad: Tilhengertommel gitt!

Takk, ser ut til at du er TILHENGER av mine innlegg :-)

rosmebraad
13.09.09 23:20
Rune_4: Takk, ser ut til at du er TILHENGER av mine innlegg :-)

Ja, kanskje mine barndomsdrømmer om tilhenger og caravan gjenoppstår......    når jeg kom i kjørbar alder har jeg mer og mer sett på tilhengere og annet "ekstrautstyr" ved og på bilen på utsiden av bilen som uting.

Rune_4
15.09.09 00:08
rosmebraad: Ja, kanskje mine barndomsdrømmer om tilhenger og caravan gjenoppstår......    når jeg kom i kjørbar alder har jeg mer og mer sett på tilhengere og annet "ekstrautstyr" ved og på bilen på utsiden av bilen som uting.

Jeg har kjørt med sykkelstativ og sykkel stående på taket mens jeg har hatt tilhenger etter bilen. Det er vel et syn du ikke hadde likt etterhver som du likte mindre at det var ekstrautstyr utenpå bilene.

Spiralis
SpiralisInnlegg: 3161
15.09.09 23:35

Rune, sykkelstativet har du jo selvsagt på tilhengerdraget!?

Rune_4
16.09.09 00:23
Spiralis: Rune, sykkelstativet har du jo selvsagt på tilhengerdraget!?

Hadde ikke vært noen vits i å montere dette på tilhengeren, da jeg ikke trengte sykkelen. Hadde vært på jobben med sykkel og uten henger fordi vi hadde sykkeltrening etter jobb like ved jobben. Deretter skulle jeg hjem og klippe plenen og fylle opp hengeren før jeg koblet på denne og kjørte avgårde til søppelplassen før den stengte, og da tok jeg meg ikke tid til å ta av sykkelen først.

Men jeg har da også hatt transport av sykkel og henger ved flere anledninger, men da har det vært båthenger og jeg har som regle hat sykkelen oppi båten, alternativt stroppet den fast til baugstøtta nårt jeg har kjørt med sykkelen på båthengeren uten båt like før jeg har kjørt båt med sykkelen ombord i båten uten bil og henger med en sykkeltur med bare sykkel i mellomtiden (det finnes faktisk en logisk forklaring på dette logistikk-opplegget, da jeg hadde alt sammen på et sted og skulle reise derfra med alt sammen, men måtte til et annet sted for å finne ei båtrampe, og ikke hadde noen andre til å kjøre hverken båt eller bil akkurat da). Og den gangen jeg hadde noen andre til å kjøre noe av dette så ville de hverken kjøre båt elelr kjøre bil med 6m lang henger på noen temmelig trange vingete veier, så det ble å bruke en annen bil til mellomtransoporten.

Så for å ta et litt enklere logistikkproblem for dem som liker slikt:

La oss anta at dere har en gummibåt som tar maks 100 kg last, og at to voksne på 95 kg hver skal over, samt to unger på 45 kg hver og en hund på 25 kg. Alle skal fraktes over tørre oppi gummibåten, og dere har bare en gummibåt, og ikke noe tau til å hale den tilbake. Alle unntatt hunden klarer å ro. Hvordan gjør dere dette og hvor mange turer frem og tilbake (den siste bare en vei) må man ta før alle er over på rett side.

Så et logistikkproblem til (litt mer hjernetrim). Du skal opp en stige og ta med deg en bolle korn, en høne og en rev, men klarer bare å ta med deg en om gangen, og hvis du forlater høna sammen med kormbollen blir kornet spist opp, og hvis du forlater reven og høna sammen blir høna spist opp (raskere enn du klarer å gå en stige kan vi anta), reven spiser ikke korn. Hvordan ville du klart dette.

Spiralis
SpiralisInnlegg: 3161
17.09.09 11:04
Rune_4: Men jeg har da også hatt transport av sykkel og henger ved flere anledninger, men da har det vært båthenger og jeg har som regle hat sykkelen oppi båten, alternativt stroppet den fast til baugstøtta

Det greieste er å montere et ekstra kulefeste på draget til tilhengeren. Da kan du klipe fast sykkelstativet på denne kula. Da får du med både tilhenger og sykkel. Har slik kule på alle tilhengerne mine. Får et "bolt on" kit hos Biltema for ganske få kroner. De største Tule stativene for 3-4 sykler får ikke plass foran på en tilhenger, men de enkle saksestativene for opp til 3 sykler går greit.

rosmebraad
17.09.09 13:15
Rune_4: Jeg har kjørt med sykkelstativ og sykkel stående på taket mens jeg har hatt tilhenger etter bilen. Det er vel et syn du ikke hadde likt etterhver som du likte mindre at det var ekstrautstyr utenpå bilene.

Nei litt mye styr der .....   jeg reiser som regel med håndbagasje alene, og den går inni bilen!
Men alle som har mye "tilbehør" får huske å sikre lasten godt!

Rune_4
17.09.09 19:05
Spiralis: Det greieste er å montere et ekstra kulefeste på draget til tilhengeren. Da kan du klipe fast sykkelstativet på denne kula. Da får du med både tilhenger og sykkel. Har slik kule på alle tilhengerne mine. Får et "bolt on" kit hos Biltema for ganske få kroner. De største Tule stativene for 3-4 sykler får ikke plass foran på en tilhenger, men de enkle saksestativene for opp til 3 sykler går greit.

Jeg har sett disse og tenkt litt på denne muligheten, men det er ikke så ofte jeg trenger å ta med sykkelen og båthengeren. Dessuten kommer baugen ganske langt frem og Honda-en har en ganske liten svingdiameter så hvis jeg svinger maksimalt så går støtfangeren nesten mot draget allerede, mens tilhengerhjulet i innersving står i ro eller kjører i en sirkel med radius maks en halvmeter. Så da er det ikke mye plass til sykelstativ der fremme, mens det er god plass oppi båten, bare legger ned seteryggene og leggersykkelen oppi og stropper den fast i forbindelsen mellom setene og evt legger ei tøyfille eller to mellom de stedene de vil gnisse mest, selv om dette ikke er så alvorlig (eneste gnissinga i båten som har plaget meg er da jeg skulle frakte noen 3 meter lange aluminiumsdeler noen mil og la dem oppi båten og det ble litt mørk avfarging etter aluminiumen som det viser seg er vanskelig å få bort).

Når det gjelder ekstra tilhengerkuler så har jeg imidlertid ofte tenkt på at det hadde vært praktisk å ha en slik bak på tilhengere for å kunen ta med  seg en tilhenger til (de gangene man skal ha med seg en tom tilhenger ekstra). Men dette er nok ikke lov tenker jeg og man ville nok ganske raskt blitt vinket inn siden dette vekker litt oppsikt (ville sikekrt vært mange som hadde laget dårlige innfestninger og slikt også). Er jo ikke alltid logistikken passer helt, feks om man vil ha med seg båten for å ta en tur rett etter jobben (i nærheten av jobben), men dette blir blokkert av at man må ta med en tom henger til jobben i tilfelle man skal ta med seg last på hjemturen etter jobb.

Dessuten øker morsomhetsgraden på tilhengerryggingen om man får på en ekstra henger, det blir jo litt det samme som å rygge med slepevogn (sånn med forhjul som svinger) etter lastebil, noe jeg sjelden har hatt anledning til.

Rune_4
17.09.09 19:12
rosmebraad: Nei litt mye styr der .....   jeg reiser som regel med håndbagasje alene, og den går inni bilen!
Men alle som har mye "tilbehør" får huske å sikre lasten godt!

Jeg passer på å sikre lasten tilstrekkelig uansett om det er tilhenger eller ikke.

Husk også å sikre lasten som er inni bilen. Da jeg kjørte flyttelasset mitt fra Trondheim til Østlandet hadde jeg alt sammen inni Sierra-en (pluss to sykler bakpå og sannsynligvis takbøyler på taket siden det ikke var plass inni bilen) ble jeg vinket inn til bilbeltekontroll. Jeg hadde bilbelte på (det har jeg alltid når jeg kjører bil), og sa også til kontrolløren at jeg hadde stroppet fast lasten baki bilen (hadde satt de største gjenstandene foran som en sperre og sikret disse med stropper), og kontrolløren virket overrasket overat jeg hadde sikret lasten min, så dt var nok ikka akkurat normalt blant bilistene.

ronander
ronanderInnlegg: 5246
17.09.09 19:16
Rune_4: Så for å ta et litt enklere logistikkproblem for dem som liker slikt: La oss anta at dere har en gummibåt som tar maks 100 kg last, og at to voksne på 95 kg hver skal over, samt to unger på 45 kg hver og en hund på 25 kg. Alle skal fraktes over tørre oppi gummibåten, og dere har bare en gummibåt, og ikke noe tau til å hale den tilbake. Alle unntatt hunden klarer å ro. Hvordan gjør dere dette og hvor mange turer frem og tilbake (den siste bare en vei) må man ta før alle er over på rett side. Så et logistikkproblem til (litt mer hjernetrim). Du skal opp en stige og ta med deg en bolle korn, en høne og en rev, men klarer bare å ta med deg en om gangen, og hvis du forlater høna sammen med kormbollen blir kornet spist opp, og hvis du forlater reven og høna sammen blir høna spist opp (raskere enn du klarer å gå en stige kan vi anta), reven spiser ikke korn. Hvordan ville du klart dette.

Først ror begge ungene over, deretter ror den ene ungen tilbake og henter en voksen, som ror alene over elva, mens en unge ror tilbake og henter den andre ungen. Deretter ror en av ungene over og henter den andre voksne, som ror alene over mens ungen blir igjen. Så ror ungen som er kommet over tilbake og henter den andre ungen, og til slutt henter han hunden. 5 turer totalt.

Først bærer du opp høna. Deretter tar du med deg reven opp og høna ned igjen. Når du kommer ned tar du kornet med opp til reven, mens høna venter nede. Til slutt henter du høna.

ronander
17.09.09 19:17

Ingen tommler?? :-.)

rosmebraad
17.09.09 19:36
ronander: Ingen tommler?? :-.)

Tommel gitt!

Dette Rune kom med er vel en versjon av båt-geit-ulv-korn-problemet?

(Tommelen er vel så mye i Volvosympati osm for svaret over!)

Rune_4
17.09.09 19:50
ronander: Først ror begge ungene over, deretter ror den ene ungen tilbake og henter en voksen, som ror alene over elva, mens en unge ror tilbake og henter den andre ungen. Deretter ror en av ungene over og henter den andre voksne, som ror alene over mens ungen blir igjen. Så ror ungen som er kommet over tilbake og henter den andre ungen, og til slutt henter han hunden. 5 turer totalt. Først bærer du opp høna. Deretter tar du med deg reven opp og høna ned igjen. Når du kommer ned tar du kornet med opp til reven, mens høna venter nede. Til slutt henter du høna.

Der var det riktig svar på begge logistikkoppgavene, tommel gitt.

Idag kom jeg opp i 300 tomler etter at det kom en fra Riviera.

(Innlegget ble redigert 17.09.09 19:53)

Rune_4
17.09.09 20:11
rosmebraad: Tommel gitt! Dette Rune kom med er vel en versjon av båt-geit-ulv-korn-problemet? (Tommelen er vel så mye i Volvosympati osm for svaret over!)

Båt-geit-ulv-problemet???

Det må vel være omtrent slik:

Du skal på båttur med en tønne korn (uten lokk), geita di og en ulv som også hadde lyst til å bli med. Du har nettopp rygget båthengeren ned rampa og sjøsatt båten da du kommer på at du må forlate alle i 5 minutter for å parkere bilen og båthengeren. Også kommer du på at kollegene som skal sitte på imorgen har storgrad av geite-allergi så man ikke kan ta geita med i bilen. Dessuten har du bare et tau så du ikke kan binde fast bege dyrene (og dette tauet kan ikke deles eller brukes til flere ting samtidig), hva gjør du.

Svar:
Man fester ulven til båten med tauet så den har adgang til kornet. (Båtens baug trekker man litt opp på land så den ikke driver avgårde, da trengs ikke tauet til det). Geita går løs, men tør ikke nærme seg kornet i frykt for ulven, og geita blir ikke spist av ulven heller siden den holder seg unna. Så er det bare å passe på så man ikke rygger på geita med båthengeren om den følger etter denne når man kjører, for da har man ikke klart oppgaven likevel :-)

ronander
17.09.09 20:45
Rune_4: Du skal på båttur med en tønne korn (uten lokk), geita di og en ulv som også hadde lyst til å bli med. Du har nettopp rygget båthengeren ned rampa og sjøsatt båten da du kommer på at du må forlate alle i 5 minutter for å parkere bilen og båthengeren. Også kommer du på at kollegene som skal sitte på imorgen har storgrad av geite-allergi så man ikke kan ta geita med i bilen. Dessuten har du bare et tau så du ikke kan binde fast bege dyrene (og dette tauet kan ikke deles eller brukes til flere ting samtidig), hva gjør du. Svar:
Man fester ulven til båten med tauet så den har adgang til kornet. (Båtens baug trekker man litt opp på land så den ikke driver avgårde, da trengs ikke tauet til det). Geita går løs, men tør ikke nærme seg kornet i frykt for ulven, og geita blir ikke spist av ulven heller siden den holder seg unna. Så er det bare å passe på så man ikke rygger på geita med båthengeren om den følger etter denne når man kjører, for da har man ikke klart oppgaven likevel :-)

Hehe, godt jobba :-)

rosmebraad
17.09.09 21:27
Rune_4: Båt-geit-ulv-problemet??? Det må vel være omtrent slik:

Ja, omtrent sånn.

Eller varianten for viderekomne: To Volvodrosjer som skal inn og ut av verksted opptil flere ganger i uken, fire sjåfører, kun to nøkler, sykemeldinger og hentetider og forskjellig døgnrytme og bosted på alle sammen, samt verksted som stenger presis, pluss folk som ikke svarer på telefon pga. soving etc, prøv da å få til å arbeide til en på forhånd oppsatt plan, så snakker man meget innfløkt matrise .....

ronander
17.09.09 22:07
rosmebraad: Eller varianten for viderekomne: To Volvodrosjer som skal inn og ut av verksted opptil flere ganger i uken, fire sjåfører, kun to nøkler, sykemeldinger og hentetider og forskjellig døgnrytme og bosted på alle sammen, samt verksted som stenger presis, pluss folk som ikke svarer på telefon pga. soving etc, prøv da å få til å arbeide til en på forhånd oppsatt plan, så snakker man meget innfløkt matrise .....

To av leiesjåførene kidnapper eieren av drosjene og plasserer han på et kott med bind for øynene. De to andre tar Volvoene med seg og kjører veldig pent (livredd for at girkassene skal ryke for tredje og fjerde gang på ett år) bortover til den lokale Toyotaforhandleren. Der prøver de etter beste evne å få noen småpenger igjen for de to drosjene som begge er passert 200 000 km og sånn sett er langt "over the top". De får bare 100 000 kroner pr Volvo, men når de tenker på reparasjonene som har vært og hva de har kostet, anser de det som et scoop, og velger å ta lånene på seg selv, da de nå tross alt har muligheter for å få kjørt mer enn en tur om dagen uten driftsfeil og tror at de kommer til å tjene på det i lengden. De kjøper 2 nye Avensis 2,0D4D aut Exevutive stv hos Toyopet som hardnakket hevder at Toyotaene er både mer komfortabel, har bedre plass og har mye bedre styrefølelse enn de to Volvoene. De to sjåførene velger å tro på dette, det er jo tross alt snakk om en bil som ble "best i test" i det seriøse programmet TV2 hjelper deg. På veien hjem kjøper de to nye Volvomerker og planter i grillen til Toyotaene. Eieren er så opptatt av profitt at han aldri kommer til å oppdage at de har fått nye biler før det har gått noen mnd og bilene ennå er i drift, da vil han oppdage at de nå kjører verdens beste biler; Toyota!

Rune_4
17.09.09 22:20
rosmebraad: Eller varianten for viderekomne: To Volvodrosjer som skal inn og ut av verksted opptil flere ganger i uken, fire sjåfører, kun to nøkler, sykemeldinger og hentetider og forskjellig døgnrytme og bosted på alle sammen, samt verksted som stenger presis, pluss folk som ikke svarer på telefon pga. soving etc, prøv da å få til å arbeide til en på forhånd oppsatt plan, så snakker man meget innfløkt matrise .....

Den drosjelogistikken hørtes trasig ut, krever sikert ei drosje eller to på heltid. Får dere tid en gang iblant til å frakte vanlige betalende passasjerer også?

Tenkte først at det letteste for dere måtte være å bare la en nøkkel sirkulere og overleveres samtidig som man leverer drosja og at dette burde være problemfritt. Men så kom jeg på at drosjene sikkert ikke går hele tiden (muligens ikke så mange som trenger drosje feks klokka 3 natt til onsdag), og at man nok derfor ofte må levere drosja til en sovende sjåfør som ikke vil vekkes, og at man sikkert da må tilkalle den andre drosja for å bli kjørt hjem selv.

Kom på at i en av lastebiljobbene mine så kjørte jeg fra morgenen til et godt stykke utpå ettermiddagen. Og ca klokka 21 de fleste dagene så var det en annen lastebil som kom gjennom nærmeste by og hadde med seg endel ting jeg skulle levere på ruta neste dag. Og der også hadde vi bare en nøkkel, så det var litt tungvint. Prøvde varianten med at jeg parkerte hjeme og kjørte en tur til byen utpå kvelden for å motta varer, men dette fungerte dårlig pga kjøre og hviletidsbestemmelsene. Så da ble det å parkere på avtalt sted i byen og legge nøklene på avtalt sted så han andre sjåføren kunne låse inn varene. Og i tilegg måtte jeg kjøre til og fra dette stedet med privatbilen min og hele tiden måtte enten bilen min eller lastebilen stå der. Tungvinte greier. Da jeg parkerte hjemme hadde jeg den fordelen at jeg kunne starte en Webastovarmet lastebil istedenfor å først måtte starte dagen med en kald personbil, og slapp også omveien og kald personbil på vei hjem siden jeg bare måtte innom dette stedet en gang daglig om jeg parkerte hjemme. Dessuten kunne jeg etter å ha kommet frem gå rett inn og spise middag for deretter å litt senere på kvelden se etter hvor jeg skulle dagen etter istedenfor å finne ut av dette klokka 5 om morgenen når det er kaldt.

rosmebraad
17.09.09 22:22
Rune_4: Den drosjelogistikken hørtes trasig ut, krever sikert ei drosje eller to på heltid. Får dere tid en gang iblant til å frakte vanlige betalende passasjerer også?

Ja der hadde jo vært "vanntett" opplegg med minimal tid til avløsning og organisering dersom visse biler hadde fungert som de skulle!

Men trøsten får være at lønns/omsetningsnivået er så lavt at alternativkostnaden ved å surre rundt ikke er noe særlig....

Rune_4
17.09.09 22:47
ronander: To av leiesjåførene kidnapper eieren av drosjene og plasserer han på et kott med bind for øynene. De to andre tar Volvoene med seg og kjører veldig pent (livredd for at girkassene skal ryke for tredje og fjerde gang på ett år) bortover til den lokale Toyotaforhandleren. Der prøver de etter beste evne å få noen småpenger igjen for de to drosjene som begge er passert 200 000 km og sånn sett er langt "over the top". De får bare 100 000 kroner pr Volvo, men når de tenker på reparasjonene som har vært og hva de har kostet, anser de det som et scoop, og velger å ta lånene på seg selv, da de nå tross alt har muligheter for å få kjørt mer enn en tur om dagen uten driftsfeil og tror at de kommer til å tjene på det i lengden. De kjøper 2 nye Avensis 2,0D4D aut Exevutive stv hos Toyopet som hardnakket hevder at Toyotaene er både mer komfortabel, har bedre plass og har mye bedre styrefølelse enn de to Volvoene. De to sjåførene velger å tro på dette, det er jo tross alt snakk om en bil som ble "best i test" i det seriøse programmet TV2 hjelper deg. På veien hjem kjøper de to nye Volvomerker og planter i grillen til Toyotaene. Eieren er så opptatt av profitt at han aldri kommer til å oppdage at de har fått nye biler før det har gått noen mnd og bilene ennå er i drift, da vil han oppdage at de nå kjører verdens beste biler; Toyota!

Etter å ha kidnappet drosjeeieren finner de ut at de må sjekke avisa for å se om det er noen Avensis-annonser eller evt noen annonser med "drosjekjørt Volvo med automatgir ønskes kjøpt", så da det kommer en Jimny med digre ekstralys får de aviser og tidsskrifter i 13 ulike varianter og får da også sjekket at det ikke står "Politiet søker etter to farlige drosjesjåfører" på forsiden av noen av disse enda.

Mens de leser avisene kommer Riviera forbi og kommer med noen kommentarer om Volvo-girkasser og anbefaler Caprice som drosje.

Så kjører de i retning Toyopet og idet de ser en HR-V kommer de på at de også må bestille hengerfeste til de nye Toyota-ene. Underveis ringer de også Timmel og får et tilbud på bilforsikring, samt en gjeldsforsikring i tilfelle de skulle få sparken pga bilbyttet og sitte der med Avensis-lånene selv.

I en sving står en søppelbil og tømmer noen dunker og de kjører forbi denne, og neste dag leser de innlegg på vgd om at Premotus har fått innstallert kameraet sitt og allerede gjort de første opptakene av folk som kjører forbi i uoversiktlige svinger. Og grunnen til at søppelbilen stod i gata istedenfor å kjøre inn i bakgården for å hente dunkene var en feilparkert Z4 med parkeringsbot under vindusviskeren, som snart blir plukket opp av en dresskledd eiendomsmegler.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg