Da ble ting litt mer oppklart for meg, og sikkert for trådstarter også. Du kan jo jobbe litt som jurist for kameraten hans ser det ut som.
Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk benytet meg av kommisjonssalg hos bilforhandler, men da for to brukte vinterdekk som ikke passet til bilen min.
Saken var den at tidligere eierav bilen hadde kjøpt bilen der (merkeforhandler) og etter endel år skulle viterdekkene byttes ut og han gikk da til stedt der bilen var kjøpt. Bilforhandleren velger da (uten å si noe til kunden om dette) å legge på mindre dekk enn originaldimensjonen som står på felegene fra før, dette betyr også at det blir for liten lastindeks slik at dekkene ikkeer lovlige å bruke på denne bilen (pluss at det blir ulik dekkdimensjon foran og bak). Når jeg oppdager dette er dekkene to år gamle og fortsatt like ulovlige på denne bilen (men fullt lovlige til mange andre mindre biler, men jeg har bare denne bilen), men det er minimal slitasje, mangler maks 1mm. Jeg går da til bil/dekkforhandleren med dekkene og kvitteringen på 1500 kr og krever at de tar dekkene tilbake, og sier at jeg kan nøye meg med å få tilbake halve kjøpesummen siden dekkene er brukt litt i mellomtiden. Bilforhandleren nekter å ta dekkene i retur og sier at jeg kan jo bare la være å utnytte bilens lastekapasitet (fortsatt like ulovlig), noe jeg ikke er interessert i. Jeg nevner jo ogsåså for dem at de kan bruke dekkene til å øke verdien om en bruktbil kommer inn med dårlige dekk som de da kan bytte ut med noen bedre. Jeg sier at jeg vil ta saken til forbrukerrådet.
Det eneste de kan tilby er at de tar dekkene i kommsjonssalg sånn at de kan selger dem for med hvis det kommer noen innom og spør etter brukte dekk i min dimensjon (hvor ofte kommer det folk innom en bilforhandler og spør etter brukte dekk, det er nok sjelden, har du hørt om dette skjer ofte?). Vi ble enige om at de selger dem dersom det kommer en som vil betale 750 kr for dem, og hvis det kommer noen som ikke er villige til det så skal de ringe meg så vi ser om vi (jeg og dekk-kjøper) blir enige om en pris. Jeg tenkte at da tar hvertfall ikek dekkene plass, og jeg kan jo selv komme og hente dem om noen skulle være interessert i å kjøpe dem fra meg (uten at jeg drev noen markedsføring), så da tok de ikke plass, pluss at de måtte ha erstattet dekkene etter min pris om de hadde kalrt å rote dem bort. Jeg dro derfra med underskrift på at de hadde tatt imot dekkene for kommsjonssalg, men ingen penger.
Noen uker senere kom det et svar fra forbrukerrådet om at det skulle se på saken og at kopi var sendt til bil/dekk-forhandleren (som kanskje i første omgang trodde det med forvbrukerrådet var noe jeg bare sa). Omtrent samtidig ringer telefonen, og forhandleren kan fortele at det kom en person innom og kjøpte dekkene mine for 750 kr, så da var saken løst (og pengene kom kort tid etterpå inn på min konto).
Jeg har en sterk mistake om at personen som kom og kjøpte dekkene mine rett og slett er forhandleren selv som har kjøpt dem eter å ha innsett at saken var tapt og for å slippe å få en dom fra forbrukerrådet mot seg (jeg varslet selvfølgelig forbrukerrådet om at saken var løst).
Saken løste seg altså til slutt, men det var endel bryderi med den i forhold til om de med en gang hadde innsett at de hadde solgt et ulovlig produkt og tatt det i retur.
Hvirdan ville du som bilforhandler (eller hvertfall ansatt i bransjen ettersom jeg har forstått det) ha løst dene saken (ser bort fra muligheten til å ikke selge ulovlige dekk i utgangspunktet, men når dette allerede er skjedd og kunden kommer med dekkene og vil heve kjøpet med halve kjøpesummen i retur). Det kan nevnes at bil/dekkforhandleren i mellomtiden hadde narret dekk-kjøperen enda en gang til å foreta et bomkjøp hos dem basert på lureri/feilinformasjon fra dem. Jeg har siden kun handlet hos dem en gang (støtdempere foran), og da jeg skulle kjøpe splitter ny bil var denne forhandleren uaktuell, og nå eksisterer de ikke lenger.