Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bil Forsterker

NYTT TEMA
B3nnY
B3nnYInnlegg: 169
25.04.10 02:43

Hei, i bilen jeg kjører så står det på forsterkeren 4x40 watt.

Hva menes med det egentlig? Kan forsterkeren ta f.eks 2x80 watt da?

Kan jeg ta hvilket som helst 40 watts høyttalere i bilen så klarer den det? 

eller må det være bil høytalere? Hvis det har noe og si da...

Lurer bare litt på hvordan dette fungerer. Hvis noen bare kunne fortalt litt generelt om dette emnet. Takk!

hillebillys
hillebillysInnlegg: 7276
25.04.10 08:50
B3nnY: Hei, i bilen jeg kjører så står det på forsterkeren 4x40 watt. Hva menes med det egentlig? Kan forsterkeren ta f.eks 2x80 watt da? Kan jeg ta hvilket som helst 40 watts høyttalere i bilen så klarer den det?  eller må det være bil høytalere? Hvis det har noe og si da...   Lurer bare litt på hvordan dette fungerer. Hvis noen bare kunne fortalt litt generelt om dette emnet. Takk!

Hvis forsterkeren har en kvalitet som klarer brokobling, så ja da kan du få 2X 80w. eller 2X40w + 1 X80w.

I Teorien kan du ha 4 stk 40W høytalere, men non høytalere er strømkrevende. og 40W sier ikke alltid sannheten om forsterkerens evne til og levere strøm. (teoretisk utregnbart ja).

Er det lav kvalitet kan det hende att målingene er gjort med høy forvrengining og en kanal i bruk.
Er det god kvalitet er det målt md lav eller ingen forvrengining med alle 4 kanalene i bruk.

Andre ting som spillr inn er hvilken motstand forsterkeren takler.
Takler den F.eks 2 ohm, så kan du ha 2 stk 40 w høytalere per kanal koblet slik att dem får 2 ohm. da øker W til ca 80w.(parall)

Takler den kun 4 ohm, å kan du og koble 2 stk høytalere men må da koble i serie. da får du 8 ohm og lavere w. ned mot 20w

hillebillys
25.04.10 08:53

haha ser jeg glmt noe. men kan ikke redigre eget innlegg da vgd sier jeg ikke kan redigere andrs innlegg.

Jeg glemte og skrive att jeg tenkte på 4ohms høytalere. noe de fleste bilhøytalere er på.

B3nnY
25.04.10 17:20
hillebillys: Takler den kun 4 ohm, å kan du og koble 2 stk høytalere men må da koble i serie. da får du 8 ohm og lavere w. ned mot 20w

Takk for svar! 

Men, Hva er det som funker i en bil? vet du det? hvis du har 4x40 watt i bilen, dunker det fett da? 

Bare spørr siden det virker som du har peiling, og tilbake det om jeg kunne sette inn noen høytalere jeg har hjemme? 

litt info om stereoen, kostet 5000kr, merke yamaha NX-E400, det er 6 OHMS, 

Og så står det noe jeg ikke skjønner helt: Nominal input 60W

og Maximum input 110W...vet du hva dette betyr?

;-) 

hillebillys
25.04.10 18:49
B3nnY: Og så står det noe jeg ikke skjønner helt: Nominal input 60W og Maximum input 110W...vet du hva dette betyr?

underlig

60/4 er jo bare 15 W Forsterkern produserer jo ikke W og kan ikke levere mere en den får inn.

Men det kan værra att den har høynivå inganger. og det er disse det sikter til.
Dette bør ikke brukes. oftest blir lyden ræva.

Bruk phono koblingene.

Jeg kjenner ikke den forsterkeren.

men 6ohm betyr att den vil ytte bitte litt mere på 4 ohms høytaler. (trolig ikke merkbart)

generelt så vil en real 4X40W funke bra i en bil. spesielt om det er en golf type bil. altså ikk kraftig skillevegg til bagasjerommet.

Jeg er foresten selvlært og ikke ekspert. Dt finnes heller ingen fasit på lyd.

Men montering bør gjørras ordentlig. og kabler legges godt. unna strømstøy og under tepper. signal og strømkabler bør ikke ligg sammen.

Trur du kan kjøpe ett kurant 5" frontsett. dette består av 5" mellom tone og en 1" diskant. (event 3/4") kobles i stereo på 2 kanaler.

De to siste kanalene brokobles. (se etter tegning under forsterkeren) der kobler du inn en 10" subb bass. som du setter i en kasse i bagasjen. (lukket eller open avhenger i type basser, typisk lukket fortiden, det sparer også plass)

stortset er høytalere i 4 ohm.

Kost på Feks høytalere fra Focal. jeg liker lyden der. og kan skaffes utn og ta opp bygge lån.

eks

http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=15022

http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=16008

Den basseren tåler endel mere. så du kan utvide forsterker uten og bytte basser.

Under justering pass på att du ikke får blafrelyd.

obs dette er bare eksempler. Men jeg ser på focal som grei kvalitet. om du vil like dem er umulig og si. du må nesten prøve og få hørt dem.

hillebillys
25.04.10 18:52

yamaha NX-E400

ser bar høytaler systemer med den betegnelsen...

hillebillys
25.04.10 18:55

dunker ikke fett før 500W foresten.

Jeg kjørt 500W til hver 12" i en T4. + 300 W til hver 8"

Så vidt det kilte litt når jeg sto i kjelleren og bilen på gata.

B3nnY
25.04.10 20:58
hillebillys:   ser bar høytaler systemer med den betegnelsen...

Hehe, ja det var det jeg mente :P

Tusen takk for godt svar ;)

Skal ta turen til thorsov bilrekvisita og se om de kan hjelpe meg ut ifra det du har sagt ;)

cbx750f85
cbx750f85Innlegg: 2717
25.04.10 22:51

Kan jo hive meg på jeg også.........

Hadde en gammel Camry som jeg fikla litt stereo i. Med begrenset budsjett så ble det å prøve å gjøre det beste ut av det. Hadde en CD spiller på 4x45W ( Pioneer ). Satte inn skikkelig mdf plate i hattehylla i stedet for den pappen som var der, og ett par 6x9" der. Og fikk bygget inn en mdf plate så front høyttalerene fikk noe å spille mot også.  Med tanke på at det bare var den innebyggede forsterkeren så låt det rimelig bra, også greit med trøkk. Som ekstra supplement går det jo å sette inn en aktiv sub også.

Men det er ikke tvil om at det blir bedre med en ekstern forsterker. Du får mye bedre både kontroll og trøkk. 

Men alt har med budgett å gjøre.  Det er bedre å legge litt innsats i selve installasjonen enn å bare putte masse penger i utstyr. Skikkelige kabler for både strømforsyning og høyttalere. Ikke noe dyre fancy smacy greier, men lønner seg med litt godt tversnitt i bil. Er en del strøm som skal til siden det er 12V anlegg. Og høyttalere som bare spiller i friluft, ev. i noe plastikk ræl som det ofte er vil aldri spille bra uansett hva du putter inn til dem..........

pinglepongle4
pinglepongle4Innlegg: 2011
25.04.10 23:00

Originalt ftw.

B3nnY
26.04.10 14:33
cbx750f85: og ett par 6x9

hva er det?:P

cbx750f85
26.04.10 14:54
B3nnY: hva er det?:P

6x9 tommers høyttalere. D.v.s. at de er litt ovale. Var i alle fall veldig populært å sette inn i hattehylla. Da får man større element enn ett rundt da dybden på hattehylla som regel er begrensningen på plassen. Og større element betyr mer bass ;-)       I hvert fall muligheten for det.

Men hva for slags bil har du egentlig ?  I noen tilfeller er det beste å bare bytte ut org. høyttalerene med noe bedre. Og ev. supplere med kabler med større tversnitt. Og om det blir for lite bass da er basskasse veien å gå i tillegg.  Har tenkt å prøve en slik modell som man kan putte under setet.

Må prøve å få litt godlyd igjen i bilen nå. Har jo bare hjulpet kamerater i det siste.......... Men nå skal jeg gå for minst mulig synlige inngrep. D.v.s. bruke original fester i størst mulig grad.

BrannSeriemester07
BrannSeriemester07Innlegg: 3436
26.04.10 15:33

Dunker vel ikke fett før du nærmer deg 1000.
Har selv to 12" 500W RMS, to 6x9 på 300W RMS, samt to litt roligere fronthøytalere. Funker jo rimelig greit, selv om batteriet snart tar kvelden:)
Hørtes litt drøyt ut med 5000kr for den info'n du gav. Selge'n og kjøp en bedre av meg til halve prisen:) jaaa!

cbx750f85
26.04.10 15:54
BrannSeriemester07: Dunker vel ikke fett før du nærmer deg 1000.
Har selv to 12" 500W RMS, to 6x9 på 300W RMS, samt to litt roligere fronthøytalere. Funker jo rimelig greit, selv om batteriet snart tar kvelden:)
Hørtes litt drøyt ut med 5000kr for den info'n du gav. Selge'n og kjøp en bedre av meg til halve prisen:) jaaa!

Alt er relativt......... Kommer helt an på hva en er ute etter. Er det rølp og fest så er det mest mulig effekt for penga som gjelder.  Når det gjelder god-lyd er det litt mer viktig å bygge riktig.

Og du gjør jo den klassiske feilen å oppgi effekten på høyttalerene når man skal skryte.......  Det er forsterker effekten som betyr noe.........

Siden TS ikke er helt inne i det så leste i alle fall jeg det som det var CD spiller/Radioen sin innebygde forsterker som var på 4x40W.  Ikke en egen forsterker. Så 5000 er ikke for mye i så tilfelle.

B3nnY
26.04.10 16:00
cbx750f85: Men hva for slags bil har du egentlig ? 

Moren min sin atos prime :S vet det er dritt bil så jeg vil egentlig ikke bruke noe penger på det... de høytalende som er i bilen nå for jeg vondt i øret av. Bare diskant eller hva man kaller det :P

Så jeg har 2 høytalere hjemme som gir 80Watt.( gode høytalere som gir god bass) ;)

Kan jeg sette dem inn i bilen da? bare koble om ledningene? og skru dem fast?

Er det så lett? eller er det mye annet jeg må kjøpe og styre med ? ;)

(Innlegget ble redigert 26.04.10 16:04)

BrannSeriemester07
26.04.10 16:11

Der fikk du tommel av meg og :P Helvetes knapp altfor nærme svar-knappen. 4x40 er vel helt greit i cd-spiller'n. Skal man ha no mer enn 50 så må man uansett kjøpe forsterker ved siden av. Har 2x200W forsterker til høytalerne. Men batteriet tåler ikke detta. Har kondensator på 1,5farhad i tillegg, men den er jeg ikke imponert over. I tillegg så nekter viftereima å stramme seg skikkelig, så fucker opp litt.
Men rølp og fest for alle penga!

cbx750f85
26.04.10 19:45
B3nnY: Moren min sin atos prime :S vet det er dritt bil så jeg vil egentlig ikke bruke noe penger på det... de høytalende som er i bilen nå for jeg vondt i øret av. Bare diskant eller hva man kaller det :P Så jeg har 2 høytalere hjemme som gir 80Watt.( gode høytalere som gir god bass) ;) Kan jeg sette dem inn i bilen da? bare koble om ledningene? og skru dem fast? Er det så lett? eller er det mye annet jeg må kjøpe og styre med ? ;)

Da hadde jeg gått for å bytte høyttalerene med noen som passe i org. festene. Pioneer har noen sider som er greie å søke på. Der så det ut til at 17cm høyttalere burde passe rett inn.

Du er ikke bundet til Pioneer på noen som helst måte. Hvilken som helst 17cm vil i så tilfelle passe.  Men åpne deksel og mål for sikkerhets skyld før du ev. handler !!!

Hvor store er de høyttalerene du har da ??  Men sånn i teorien er det bare å plugge om å skru fast ja ;-)   Men du må også få skrudd dem fast på en måte som gjør at de ikke er i veien for noe, og helst at det ikke blir alt for stygt... he,he.  Det er her plunderet starter.

Anbefaler også å dra ledning med større tversnittt til spilleren. Har opplevd dimming i lysene på spillere når man spiller litt høyt med originale ledninger. Da må du gjennom veggen til motorrommet, og koble rett på batteriet MED sikring.

Og så kan du prøve en sub f.eks denne typen. Den kan du enkelt ta med deg til en annen bil også. 

cbx750f85
26.04.10 19:59
BrannSeriemester07: Skal man ha no mer enn 50 så må man uansett kjøpe forsterker ved siden av. Har 2x200W forsterker til høytalerne. Men batteriet tåler ikke detta. Har kondensator på 1,5farhad i tillegg, men den er jeg ikke imponert over. I tillegg så nekter viftereima å stramme seg skikkelig, så fucker opp litt.
Men rølp og fest for alle penga!

Ikke bare, bare når en drar på med litt effekt nei.. He,he.

Da er det vel aktiv sub du har i tillegg ? 

Hva mener du med at batteriet ikke tåler det ? Hvordan merker du det ? Har du skikkelige strømledninger rett fra batteri til kondensator og forsterker ?

Hvis du har så har du dårlig batteri som du burde bytte.

Og som du sier, skal man over 50W må man ha en forsterker i tillegg ja.

B3nnY
26.04.10 20:57
cbx750f85: Da hadde jeg gått for å bytte høyttalerene med noen som passe i org. festene. Pioneer har noen sider som er greie å søke på. Der så det ut til at 17cm høyttalere burde passe rett inn. Du er ikke bundet til Pioneer på noen som helst måte. Hvilken som helst 17cm vil i så tilfelle passe.  Men åpne deksel og mål for sikkerhets skyld før du ev. handler !!! Hvor store er de høyttalerene du har da ??  Men sånn i teorien er det bare å plugge om å skru fast ja ;-)   Men du må også få skrudd dem fast på en måte som gjør at de ikke er i veien for noe, og helst at det ikke blir alt for stygt... he,he.  Det er her plunderet starter. Anbefaler også å dra ledning med større tversnittt til spilleren. Har opplevd dimming i lysene på spillere når man spiller litt høyt med originale ledninger. Da må du gjennom veggen til motorrommet, og koble rett på batteriet MED sikring. Og så kan du prøve en sub f.eks denne typen. Den kan du enkelt ta med deg til en annen bil også. 

Yo! Tok ut høytaleren nå og den passet perfekt inn bak med skruer og alt det der..

MEN! hva nå? ser et lite hull bak der...inn der skal jo ledningen...men hakke peiling hvordan jeg skal koble det inn i den innebygde forsterkeren eller hvordan jeg faktisk skal klare og tre den igjennom...er helt blank?

Noen ideer? ;-)

cbx750f85
26.04.10 21:19
B3nnY: Yo! Tok ut høytaleren nå og den passet perfekt inn bak med skruer og alt det der.. MEN! hva nå? ser et lite hull bak der...inn der skal jo ledningen...men hakke peiling hvordan jeg skal koble det inn i den innebygde forsterkeren eller hvordan jeg faktisk skal klare og tre den igjennom...er helt blank? Noen ideer? ;-)

Så bra, stepp en gjennomført......

Men så forsto jeg deg ikke helt........ Prøv først med å bruke høyttalerkablene som ligger klar. Og som vel var kobla til den høyttaleren du bytta ut ?? 

Hvis det derimot var en ledig plass som du satte inn en ekstra høyttaler, og det ikke ligger ledninger klar så har du litt jobb forran deg...... Må bare finne en måte å få dratt kabel fram til spilleren. Og da må du se i boka til spilleren hvordan å koble inn. Ev. pleier det å stå en klistrelapp på selve spilleren som sier hva de forskjellige koblingene er.

Blir litt vanskelig å forklare dette......

B3nnY
26.04.10 21:27
cbx750f85: Så bra, stepp en gjennomført...... Men så forsto jeg deg ikke helt........ Prøv først med å bruke høyttalerkablene som ligger klar. Og som vel var kobla til den høyttaleren du bytta ut ??  Hvis det derimot var en ledig plass som du satte inn en ekstra høyttaler, og det ikke ligger ledninger klar så har du litt jobb forran deg...... Må bare finne en måte å få dratt kabel fram til spilleren. Og da må du se i boka til spilleren hvordan å koble inn. Ev. pleier det å stå en klistrelapp på selve spilleren som sier hva de forskjellige koblingene er. Blir litt vanskelig å forklare dette......

det var ingen høytalere bak på den shittende bilen :( 

nei, kan ikke se noen form for klistremerke... men skjønner liksom ikke helt hvor jeg skal sette inn de ledningene fra de nye høytalerne nå? liksom hvor skal jeg putte dem inn :P Hvor er den røde og svarte porten liksom...hvis du skjønner (fargen på ledningene) :P

Sorry ass har ikke peiling på dette her ass...

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 1639
26.04.10 21:41

Et lite tips hvis du vil ha billig og god lyd i en bil. Kjøp et sett PC-høyttalere med sub. De ha nemlig noe så genialt som innebygd forsterker. Hvis du har flaks kan denne drives direkte av 12V (da må trafoen overkobles), alternativet er å kjøpe en vekselretter på biltema (Denne produserer 230V AC utav 12VDC)

Hvis du har null peiling må du få litt hjelp med noen som har det, men dette er en billig måte å få bra lyd. Har ikke alle liggende et sett med PC-høyttalere som ikke er i bruk?:)

cbx750f85
26.04.10 21:54
B3nnY: det var ingen høytalere bak på den shittende bilen :(  nei, kan ikke se noen form for klistremerke... men skjønner liksom ikke helt hvor jeg skal sette inn de ledningene fra de nye høytalerne nå? liksom hvor skal jeg putte dem inn :P Hvor er den røde og svarte porten liksom...hvis du skjønner (fargen på ledningene) :P Sorry ass har ikke peiling på dette her ass...

Oki, det forklarer litt.

Sikker på at det ikke ligger ledninger klare ? Er ofte det gjør det selv om ikke selve høyttalerene er montert.

Men om du må dra nye ledninger er det jo litt jobb da. Men ikke noe voldsomt vanskelig. Må bare løsne litt deksler og prøve å dytte ledningene under teppet.

Bak på spilleren er det ikke høyttaler terminaler som du er vandt til fra hjemmestereoen. Det blir kobla via noe som heter ISO kontakt. Dette er en standardisert kontakt som passer i alle biler. Da er det en del som kommer fra bilen som da gir spilleren både strøm og koblet til høyttalerene i bilen. Og så er det en del på spilleren som passer inn i denne.

Fant en oversikt over hva som er hvor på denne kontakten. Så da er det bare å finne en måte å spleise seg inn på bil-siden av denne kontakten med de nye kablene ;-) 

BrannSeriemester07
26.04.10 22:58
cbx750f85: Da er det vel aktiv sub du har i tillegg ?  Hva mener du med at batteriet ikke tåler det ? Hvordan merker du det ? Har du skikkelige strømledninger rett fra batteri til kondensator og forsterker ? Hvis du har så har du dårlig batteri som du burde bytte. Og som du sier, skal man over 50W må man ha en forsterker i tillegg ja.

Sub i tillegg ja. Forskjell på aktiv og vanlig sub? :P
Frontlysa dempes på hvert dunk fra halvt volum og opp. Vært sånn et år nå. Søndag så var hele bilen tom for batteri (hehe). Første gang, dog, men er vel et hint om hva som vil skje. På de heftigste låtene så detter spenninga ned under 11 volt også (kondensatorn). Batteriet detter ned i 12. Kunne vært bedre den delen, men er begrensa hvor mye man koster på. Skal være bra nok ledninger ja. Muulig jordinga er dårlig. Har bare dempertårnet tilgjengelig. Bassen sliter litt på maks om dagen. Irriterende, men orkkk å fikse. 

cbx750f85
26.04.10 23:09
BrannSeriemester07: Sub i tillegg ja. Forskjell på aktiv og vanlig sub? :P
Frontlysa dempes på hvert dunk fra halvt volum og opp. Vært sånn et år nå. Søndag så var hele bilen tom for batteri (hehe). Første gang, dog, men er vel et hint om hva som vil skje. På de heftigste låtene så detter spenninga ned under 11 volt også (kondensatorn). Batteriet detter ned i 12. Kunne vært bedre den delen, men er begrensa hvor mye man koster på. Skal være bra nok ledninger ja. Muulig jordinga er dårlig. Har bare dempertårnet tilgjengelig. Bassen sliter litt på maks om dagen. Irriterende, men orkkk å fikse. 

Aktiv sub så er det innebygget forsterker. Med passiv sub så må du ha en egen forsterker i tillegg. Ev. samme forsterker som til hovedhøyttalerene, bare forskjellige utganger.

Det første jeg ville gjort var å forsøke å lade opp batteriet helt med en ekstern lader.

Om ikke det gjør saken bedre så er det nok ingen vei utenom nytt batteri.

BrannSeriemester07
27.04.10 00:55

Da er'e passiv:)
Lada opp, så går greit forlebi. Spent på hvor lenge det varer. Første dagen i dag, så får se. Mye utgifter om dagen, så klarer meg fint uten nytt batteri :p

B3nnY
27.04.10 11:59
cbx750f85: Oki, det forklarer litt. Sikker på at det ikke ligger ledninger klare ? Er ofte det gjør det selv om ikke selve høyttalerene er montert. Men om du må dra nye ledninger er det jo litt jobb da. Men ikke noe voldsomt vanskelig. Må bare løsne litt deksler og prøve å dytte ledningene under teppet. Bak på spilleren er det ikke høyttaler terminaler som du er vandt til fra hjemmestereoen. Det blir kobla via noe som heter ISO kontakt. Dette er en standardisert kontakt som passer i alle biler. Da er det en del som kommer fra bilen som da gir spilleren både strøm og koblet til høyttalerene i bilen. Og så er det en del på spilleren som passer inn i denne. Fant en oversikt over hva som er hvor på denne kontakten. Så da er det bare å finne en måte å spleise seg inn på bil-siden av denne kontakten med de nye kablene ;-) 

Nei, kan ikke se dem...kanskje jeg kan prøve å fiske dem opp hvis det er noe der...men det hullet er i veggen og har ikke peiling for enden er på det hullet.. 

Så dette er det jeg lurer på da...må jeg kjøpe sånne ISO koblinger til høytalerene?  og nye ledninger kanskje? skjønner ikke helt hvordan jeg skal få ut den forsterkeren heller? må jeg drive og skru opp ting? 

og du! sorry ass...men skjønte ikke alt for mye av det bilde... :P sorry...

cbx750f85
27.04.10 17:51
B3nnY: Nei, kan ikke se dem...kanskje jeg kan prøve å fiske dem opp hvis det er noe der...men det hullet er i veggen og har ikke peiling for enden er på det hullet..  Så dette er det jeg lurer på da...må jeg kjøpe sånne ISO koblinger til høytalerene?  og nye ledninger kanskje? skjønner ikke helt hvordan jeg skal få ut den forsterkeren heller? må jeg drive og skru opp ting?  og du! sorry ass...men skjønte ikke alt for mye av det bilde... :P sorry...

Alle må begynne en plass. Og spør en ikke lærer en ikke heller ;-)

Men jeg lurer på om du kanskje skulle få hjelp av noen som har vært borti det før. Sånn reint fysisk også, ikke bare her på VGD ....

Men den ISO kontakten jeg linka til er bak på selve spilleren. Og for å komme til den må du ta ut hele spilleren. Det følger med egne bøyler eller pinner til å få ut spilleren.

Du vil nok forstå bildet bedre når du ser denne kontakten i virkeligheten.

På høyttalerene er det flatstift kabelsko. Du ser noen pinner som stikker ut bak på høyttalerene. Og du får da kabelsko som klemmes på ledningene som passer inn på disse pinnene.

Leita litt og fant omsider en guide med litt bilder....... Og med forklaring på det meste. Les litt der

B3nnY
09.05.10 20:54
cbx750f85: Alle må begynne en plass. Og spør en ikke lærer en ikke heller ;-) Men jeg lurer på om du kanskje skulle få hjelp av noen som har vært borti det før. Sånn reint fysisk også, ikke bare her på VGD .... Men den ISO kontakten jeg linka til er bak på selve spilleren. Og for å komme til den må du ta ut hele spilleren. Det følger med egne bøyler eller pinner til å få ut spilleren. Du vil nok forstå bildet bedre når du ser denne kontakten i virkeligheten. På høyttalerene er det flatstift kabelsko. Du ser noen pinner som stikker ut bak på høyttalerene. Og du får da kabelsko som klemmes på ledningene som passer inn på disse pinnene. Leita litt og fant omsider en guide med litt bilder....... Og med forklaring på det meste. Les litt der  

halla...har funnet 2 sånne sølvaktige ting som jeg skal bruke for å få den innebygde forsterkeren ut...men hakke peiling på hvordan jeg skal gjøre det....det er jo ingen steder jeg kan stikke de inn og bare dra ut hele greia ? har du/dere peiling på dette?:)

cbx750f85
10.05.10 08:06
B3nnY: halla...har funnet 2 sånne sølvaktige ting som jeg skal bruke for å få den innebygde forsterkeren ut...men hakke peiling på hvordan jeg skal gjøre det....det er jo ingen steder jeg kan stikke de inn og bare dra ut hele greia ? har du/dere peiling på dette?:)

Hei igjen. Svarer deg på denne tråden siden det ble bare skittkasting på den andre. Satt med PC-en på fanget og sløva i går men catcha ikke at det var deg....

Men litt ydmykhet når du snakker om ting du ikke kan er en fordel ;-)  

Det hadde hjulpet veldig om du hadde sagt hva for slags spiller som sitter i bilen. For det er jo en utrolig mengde med forskjellige løsninger på dette her.....

Men generellt må du plukke av fronten, ta vekk en plast ramme som sitter på selve spilleren. Dette er bare plæææstikk så være litt forsiktig så du ikke knekker noe.

Da skal du kunne se noen hull på hver side som skal passe til dine pinner. Stikk dem inn og dra ut. Det er i alle fall teorien. Noen ganger må man bruke litt makt også. Men da øker jo faren for å ødelegge noe da........

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg