Fattern og jeg var ute på torsdag og tittet på ny bil til han og var flere steder i Oslo og Hønefoss. Det er hovedsakelig BMW han vil ha, derfor var vi på Bilia, Bavaria og et par steder som er seriøse innen import av bla nyere BMWer.
Så til saken: Fattern hater dieselmotorer og en BMW F10 523iA er en bil han derfor kunne tenkt seg. Bilia hadde ingen F10 inne, men kunne lett skaffe en 523iA for prøvekjøring senere, veldig årleit selger. Da vi stoppet hos den første "importsjappa" sa pappa det samme at han nektet å kjøpe en så fin bil med dieselmotor, men svaret han fikk må jeg si jeg stiller meg tvilende til. Han kunne lett skaffe en F10 med bensinmotor til han, men han hevdet at den ville tape seg med det dobbelte i pris kontra en tilsvarende diesel den dagen den skal selges.
Jeg/vi prøvde å argumentere med at siden det er så få som går for bensinmotor i sånne biler vil det kanskje være lettere å selge en bensinbil igjen nettopp fordi det er så få til salgs og man lettere kan treffe den aktuelle kjøper.
Selgeren var på ingen måte uhøflig eller avvisende, men advarte han mot bensinmotor som et velment råd. Er det virkelig noe i det, eller var selger bitt av dreiemomentbasillen dieselfans tydeligvis har?
Da vi etterpå dro til Bavaria i Oslo var fattern såpass nære i å blåse alle fordommer og all fornuft og kunne lett endt opp med en X6 xDrive35d, men siden ingen av de tre selgerene på bruktbilavdelingen der sa så mye som et nei ble det ingenting av det.
Hva tror VGD Bil? Er det bare å kline til med en F10 523i å forvente et normalt verditap, eller vil det være det samme som å kaste penger ut av vinduet? Heldigvis har han vett nok til å ikke kjøpe en så pen bil som F10 med diesel, blir det diesel blir det i en traktor som X6.