Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Galskap å kjøpe "stor" bensinmotor i ny bil?

NYTT TEMA
ferrek
ferrekInnlegg: 14466
15.08.10 19:33

Fattern og jeg var ute på torsdag og tittet på ny bil til han og var flere steder i Oslo og Hønefoss. Det er hovedsakelig BMW han vil ha, derfor var vi på Bilia, Bavaria og et par steder som er seriøse innen import av bla nyere BMWer.

Så til saken: Fattern hater dieselmotorer og en BMW F10 523iA er en bil han derfor kunne tenkt seg. Bilia hadde ingen F10 inne, men kunne lett skaffe en 523iA for prøvekjøring senere, veldig årleit selger. Da vi stoppet hos den første "importsjappa" sa pappa det samme at han nektet å kjøpe en så fin bil med dieselmotor, men svaret han fikk må jeg si jeg stiller meg tvilende til. Han kunne lett skaffe en F10 med bensinmotor til han, men han hevdet at den ville tape seg med det dobbelte i pris kontra en tilsvarende diesel den dagen den skal selges.

Jeg/vi prøvde å argumentere med at siden det er så få som går for bensinmotor i sånne biler vil det kanskje være lettere å selge en bensinbil igjen nettopp fordi det er så få til salgs og man lettere kan treffe den aktuelle kjøper.
Selgeren var på ingen måte uhøflig eller avvisende, men advarte han mot bensinmotor som et velment råd. Er det virkelig noe i det, eller var selger bitt av dreiemomentbasillen dieselfans tydeligvis har?

Da vi etterpå dro til Bavaria i Oslo var fattern såpass nære i å blåse alle fordommer og all fornuft og kunne lett endt opp med en X6 xDrive35d, men siden ingen av de tre selgerene på bruktbilavdelingen der sa så mye som et nei ble det ingenting av det.

Hva tror VGD Bil? Er det bare å kline til med en F10 523i å forvente et normalt verditap, eller vil det være det samme som å kaste penger ut av vinduet? Heldigvis har han vett nok til å ikke kjøpe en så pen bil som F10 med diesel, blir det diesel blir det i en traktor som X6.

trheim11
trheim11Innlegg: 4430
15.08.10 20:31

Har jo sett utrolige eksempler på hvor stort verditapet kan være på en ny stor bensinmotor. Min nykjøpte er et eksempel. Tapet er 230000,- på en 2009 modell som enda ikke er innkjørt (9500 km)
Men noe sier meg at det kan være anerledes med F10. Annen type marked.
Hva er prisdiff på feks 523I og 525D?

Burkar
BurkarInnlegg: 7168
15.08.10 20:34

At en bensindrevet 5-serie vil tape seg dobbelt så mye i verdi som en dieseldrevet tror jeg ingenting på. En dieselbil er kanskje lettere å få en god innbyttepris på, men om dere selger privat tror jeg bensinvarianter vil være populære blant ganske mange.

Burkar
BurkarInnlegg: 7168
15.08.10 20:36

Denne har ikke hatt noe verre verditap enn denne, har den det da?

BMW320d
BMW320dInnlegg: 7177
15.08.10 20:36

Jeg synes at faren din bør gå for en 523iA F10, nettopp fordi han gjerne kunne tenkt seg en slik. :)

Synes også på samme måte som dere at det høres veldig overdrevent ut at en 523iA skulle tape seg med det dobbelte som en 520dA ved et senere salg igjen. En 523i kan da ikke være så uattraktiv, selv her i Norge?

Det vil nok sikkert bli solgt betydelig flere 520dA både ny og brukt enn 523iA her til lands, ikke bare fordi den er litt billigere ved nykjøp, men også fordi mange har blitt bitt av dreiemomentbasillen som du sier, og fordi mange prioriterer mye ekstrautstyr over motor.

Synes det er idiotisk av selgeren å "advare" mot bensinmotor, selv om mange andre går for dieselmotor i denne bilen.

Jeg har nå kommet til det punktet der jeg kan si at jeg er lei av 4-sylindrete dieselmotorer, og i mine øyne gjør det 523i til en betydelig mer attraktiv og interessant bil enn 520d. Selv om begge bilene har samme skall og utseende.

523i har jo en R6 bensinmotor og det gjør den mer ekslusiv enn en standard 520d med R4 diesel....

Egentlig ganske kjedelig å velge en såpass fin bil med den minste dieselmotoren ja. Som attpåtil gjerne har blitt strupet ned i effekt fra originale 184 til 163 hk for å gjøre den mer "Norgesvennlig". :D

Jeg mener at man skal handle en ny bil etter hjertet og ikke alltid fornuften.

Selv handlet jeg min bil litt etter fornuft for litt over 2 år siden. Selveste bilen er jeg fornøyd med, men ikke den 4-sylindrete oljebrenneren under panseret.

Jeg taklet kaklingen greit i begynnelsen, men nå har jeg også begynt å ønske meg bensinmotor igjen.

Nei, jeg synes som sagt at faren din bør gå for F10 med bensinmotor og ikke tenke så mye på dette med verditap.

Nybiler taper seg mye i verdi uansett, og jeg tror virkelig ikke at en 523i kan tape seg så voldsomt mye mer i verdi enn en 520d i løpet av 2 til 3 år.

(Innlegget ble redigert 15.08.10 20:42)

ferrek
15.08.10 20:45
BMW320d: Jeg mener at man skal handle en ny bil etter hjertet og ikke alltid fornuften.

Det er jeg helt enig i også, men alt har sin grense. Om det å kjøpe den aktuelle bilen er det samme som å kaste penger ut av vinduet må man revurdere om man ikke skal kjøpe en annen bil.

ferrek
15.08.10 20:47
trheim11: Hva er prisdiff på feks 523I og 525D?

En 523i er 20k billigere enn en 525d.

trheim11
trheim11Innlegg: 4430
15.08.10 20:50

Om han vil ha stor bensinmotor så er det jo akkurat F10 han skal kjøpe. Har sett i prislista og prisen for 523i er ikke ille sammenlignet med 520D og 525D.
523i er jo nokså snill på utslipp.

BMW320d
15.08.10 20:52
ferrek: Det er jeg helt enig i også, men alt har sin grense. Om det å kjøpe den aktuelle bilen er det samme som å kaste penger ut av vinduet må man revurdere om man ikke skal kjøpe en annen bil.

Jeg ser den. Men jeg mener ganske bestemt at å kjøpe en splitterny bil dessverre er et tapsprosjekt uansett. De fleste nybilene taper seg i verdi ganske kjapt har jeg inntrykk av, og tapet blir selvfølgelig ikke mindre med alderen.

Uansett så bør man ikke la seg påvirke av en selger om å gå for diesel istedenfor bensin, bare fordi diesel er et mer vanlig valg for den aktuelle bilen. Ikke at dere har latt dere overtale eller påvirke i retning diesel altså.

Sikkert et velmenende råd ja, men det er jo kjedelig å velge en 520dA bare fordi "alle andre" gjør det.

Er jo litt moro å komme med en ny 5-serie som faktisk har bensinmotor, det begynner å bli sjeldent å se. :) 

fade_
fade_Innlegg: 1650
15.08.10 21:01
ferrek: Fattern hater dieselmotorer og en BMW F10 523iA er en bil han derfor kunne tenkt seg.

Uten å blande meg inn i diskusjonen vil jeg bare si at det er forfriskende å høre at ikke alle gamlinger foretrekker kakleverk.

Spartana
SpartanaInnlegg: 5776
15.08.10 21:09

Som en fersk dieseleier så vil jeg anbefale å prøve den modellen du vil kjøpe med begge deler siden jeg mistenker at der er store forskjeller på dieselmotorer.

BMW320d
15.08.10 21:27
Spartana: Som en fersk dieseleier så vil jeg anbefale å prøve den modellen du vil kjøpe med begge deler siden jeg mistenker at der er store forskjeller på dieselmotorer.

Ja, det vil jo være en vesentlig forskjell på 520d og 525d, der sistnevnte sikkert vil gjøre et bedre inntrykk som rekkesekser og med mer effekt også selvfølgelig.

Men rent lydmessig så vil 523i bli en helt annen og bedre opplevelse, spesielt hvis man også vektlegger turtallsvillighet og absolutt ikke liker dieselmotorens egenskaper på noen måter.

Hør på meg nå...nå snakker jeg plutselig varmt om bensinmotorer. :)

(Innlegget ble redigert 15.08.10 21:28)

Billbabba
BillbabbaInnlegg: 10955
15.08.10 21:38

Hvorfor kjøpe bil, som passer til nestemann??

Jeg forstår att det er skjedlig med stort tap.

Men har en råd til å kjøpe nyerebil (event ny bil) så bør en takle event større tap, om det er en mulighet på akkurat den bilen med det utstyret en ønsker mest.

(Innlegget ble redigert 15.08.10 21:38)

ferrek
15.08.10 21:47
Billbabba: Men har en råd til å kjøpe nyerebil (event ny bil) så bør en takle event større tap,

Det er ikke det om han har råd eller ikke, det er mer det at han ikke vil kaste bort unødvendig mye penger. Utover det trenger vi ikke dra inn personlig økonomi i denne tråden. Er mer diesel vs bensin jeg er ute etter.

ferrek
15.08.10 21:50
Spartana: Som en fersk dieseleier så vil jeg anbefale å prøve den modellen du vil kjøpe med begge deler siden jeg mistenker at der er store forskjeller på dieselmotorer.

Fattern har kjørt en kompis sin '09 525dA med 3 liters diesel, chippet så den yter rundt 260 hk. Etter flere mil med den er det fremdeles ikke aktuelt å kjøpe en 5-serie med diesel.

Timmelsjoch
TimmelsjochInnlegg: 18893
15.08.10 21:59
trheim11: Om han vil ha stor bensinmotor så er det jo akkurat F10 han skal kjøpe.

Her har trheim11 et godt poeng. Ingen bilmerker i Norge selger så mange bensinseksere som BMW. En 523i vil trolig tape seg litt mer de første 2 årene enn en 525d, men ikke dramatisk mer. Deretter jevner det seg ut.

Jeg har jo hatt to 3-serie med R6 bensin som tapte seg nokså mye, men det gjør 330d og 335d også.  

Billbabba
BillbabbaInnlegg: 10955
15.08.10 22:07
ferrek: Det er ikke det om han har råd eller ikke, det er mer det at han ikke vil kaste bort unødvendig mye penger. Utover det trenger vi ikke dra inn personlig økonomi i denne tråden. Er mer diesel vs bensin jeg er ute etter.

Du må lese bedre.

Fordi en må ta seg råd til tapet, ved salg. om bilen han ønsker taper seg mer en bilen han ikke ønsker.

Om han går vekk fra sine ønsker, i frykten for å tape mer penger ved salg, en andre biler som han ikke har lyst på. Så har ikke mannen så stort ønske for denne bilen likevell, så hvorfor ikke kjøpe en Toyota Avensis med 120Hk Diesel.

veegee
veegeeInnlegg: 4076
15.08.10 22:42
ferrek: Er det bare å kline til med en F10 523i å forvente et normalt verditap, eller vil det være det samme som å kaste penger ut av vinduet? Heldigvis har han vett nok til å ikke kjøpe en så pen bil som F10 med diesel, blir det diesel blir det i en traktor som X6.

Hvis man ser på brukte E60 med bensin-motor på Finn, synes jeg verditapet vs. dieslene ikke er så ille. På både E60 og nå F10 vil bensinerne være i fåtall, slik at man ikke konkurerer med alt for mange like biler når man skal selge. Og som nevnt tidligere er vel 5-serie en bil det alltid vil finnes et marked for "petrol-heads" i forhold til mange andre biltyper(passat, mondeo, suv osv.).

ferrek
15.08.10 22:46
veegee: Hvis man ser på brukte E60 med bensin-motor på Finn, synes jeg verditapet vs. dieslene ikke er så ille.

Det er jeg enig i. Fattern kjøpte sin '04 E60 520iA for 2 1/2 år siden og har kjørt på den nesten 100 000 km og innbytteprisen han har fått vil gi et verdifall på ikke mer enn 70 000,-.

Velger han en F10 med riktig farge og det mest vesentlige utstyret får han nok en bil han vil like godt. Om det koster han et par kroner ekstra per kilometer får han tåle.

Someone
SomeoneInnlegg: 23176
15.08.10 23:35
ferrek: Velger han en F10 med riktig farge og det mest vesentlige utstyret får han nok en bil han vil like godt. Om det koster han et par kroner ekstra per kilometer får han tåle.

Tror nok riktig farge og utstyr har langt mer å si for verdifallet enn om det er diesel eller bensin

....men her har dere tydeligvis møtt på en selger som tror diesel er gud

(Innlegget ble redigert 15.08.10 23:36)

Spartana
SpartanaInnlegg: 5776
15.08.10 23:39
ferrek: Det er jeg enig i. Fattern kjøpte sin '04 E60 520iA for 2 1/2 år siden og har kjørt på den nesten 100 000 km og innbytteprisen han har fått vil gi et verdifall på ikke mer enn 70 000,-.

Meningsløs sammenligning: At faren din kjøper brukte biler så billig at han kan bare tape 70k sier ingenting om det totale verditapet. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg