Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

To biler - samme mekaniske problem. :)

NYTT TEMA
BMW320d
BMW320dInnlegg: 7177
30.08.10 00:19

Denne helga skjedde det noe som var både meget irriterende, men også morsomt når man tenker over det. :)

Vi tok en langtur til Røldal, Odda og Rosendal i Hordaland fylke fra tidlig lørdag morgen og kom hjem igjen nå på søndag.

Jeg hadde på forhånd fortalt foreldrene mine hvor fin naturen er i disse områdene og at vi burde ta en tur dit før høsten setter inn for fullt igjen. Dette hadde de lyst til og turen ble i grunnen planlagt ganske spontant. De hadde jo vært i disse områdene før, men det var lenge siden de var der sist.

Så vi bestilte et ganske fint hotell i Røldal ved E 134 på fredag kveld, dagen før vi reiste. Røldal er en liten bygd, men en utrolig fin plass naturmessig!

Vi bestemte oss for å kjøre med 530d'n, siden den er mest komfortabel og stillegående.

Så da begynte vi å kjøre mot retning Evje i Aust-Agder fra Farsund kl. 09 på lørdag morgen, men vi kjørte kun ca. 12 km hjemmefra før det plutselig hendte noe rart med 5-serien deres. Det begynte plutselig å riste og skjelve i rattet på bilen mens jeg holdt 90 til 100 km/t, og faren min trodde først at dette var p.g.a. veibanen. At veien kunne være veldig ujevn på stedet der rattet begynte å skjelve. Men det var den i grunnen ikke. Veien holder en normal standard kan man si.

Jeg mente at det kunne være et av hjulene som var halvveis punktert, så jeg stoppet ved neste busslomme. For ristingen ga seg ikke.

Men neida, ingen punkterte dekk. Bare en brent lukt i luften rundt bilen utenfor. Så la vi merke til at høyre framhjul var skikkelig varm. Altså ikke dekket, men hjulnavet og hele felgen.

Vi vurderte å snu og kjøre hjem derfra, men tenkte at vi skulle fortsette litt til for å se hvordan ting utvikler seg. Da vi kjørte ut fra busslomma, oppførte bilen seg helt som normalt igjen. Ingen skjelving på rattet. Merkelige greier...

Så begynte vi å høre enkelte pipelyder fra hjulet underveis og etter maks. 30 km siden sist gang begynte det å skjelve kraftig i rattet igjen.

Da stoppet vi opp igjen på en rasteplass og nå var felgen glovarm framme på den ene siden. Altså på samme side som sist gang. Faren min ble litt vågal og kjølte ned hele hjulet ved å ta en bøtte med vann og helle dette over hele greia.

Da dampet det godt og vannet freste. Hehe. Jeg trodde at bremseskiva skulle bli skeiv eller sprekke, for man skal jo ikke helle kaldt vann på glovarmt metall.

Men det hjalp tydeligvis, for bilen ble helt normal igjen å kjøre. Og det rare er at bremsene fungerte normalt hele tiden.

Men nå var vi lei og kjørte hjem igjen de 4 milene. For å parkere 530d'n. Vi hadde jo fortsatt min bil vi kunne bruke istedenfor! Hotellet i Røldal var jo bestilt og vi hadde ikke lyst til å gi faen i hele turen. Det rare er at bilen føltes helt normal på vei hjem og hjulet ble ikke varmt igjen nå.

Så da flyttet vi bagasjen over til min bil og kom oss avsted 1 og en halvtime forsinket i forhold til planen. Min bil var jo i orden. Hehe, trodde jeg først...bare les videre..:D

Vi kjørte da mot Evje og tok rv. 9 videre mot Haukeli. Fra Haukeli er det jo bare å følge E 134 videre mot Røldal. Vi var framme på hotellet på ettermiddagen. Der pakket vi ut og gjorde oss klare for å ta en tur til Odda via rv. 13.

Men på vei mot Odda så fikk 320d'n nøyaktig de samme symptomene som 530d'n til foreldrene mine! Hvor sprøtt er ikke det? Langt hjemmefra....

Det skalv plutselig litt i rattet på min bil nå, og jeg trodde igjen at det kunne være et punktert dekk. Men neida, ikke på min bil heller! Vi kjørte videre mot Odda og stoppet der. For vi skulle jo spasere rundt i denne lille byen uansett.

Nå merket jeg den samme brente lukten som på 530d'n tidligere på formiddagen. Og venstre framhjul var påfallende varm! Altså hele felgen. Den eneste forskjellen er kun at 530d'n var glovarm på høyre side.

Jeg trodde at jeg holdt på å innbille meg ting og gå fra vettet, for jeg hadde jo kjørt veldig langt med bilen tidligere på dagen. Og da virket den normal.

Jeg ville ikke tenke så mye mer på det og etter at bilen min sto en liten stund sluttet det å skjelve i rattet. Etter at hjulet hadde kjølt seg ned. Akkurat samme symptom på 530d'n også. Lot man den stå eller kastet vann på hjulet, virket den normal igjen. :)

Vi gikk rundt en stund i Odda, fikk sett et lite glimt av Folgefonna da vi kjørte inn en turistvei senere på kvelden og så kjørte vi tilbake igjen til Røldal. Nå var bilen min helt normal igjen å kjøre.

Men jeg hadde politiet kjørende bak meg hele veien fra Odda til Røldal på både rv. 13 og E 134. Så jeg kjørte maks. 5 til 10 km/t over fartsgrensen. :)

På kvelden fikk vi sett en bra thriller på hotellrommet, og så overnattet vi til søndag.

Neste morgen skulle vi besøke Rosendal, så vi kjørte til Odda igjen og kjørte gjennom Folgefonntunnelen. På rv. 551 mener jeg.

Inni tunnelen retning Rosendal begynte rattet mitt å skjelve igjen og jeg begynte da å bli bekymret. Faren min sa bare at jeg sikkert ble litt satt ut av opplevelsen med deres bil på lørdag. :)

Men etter hvert så skjønte også faren min at dette ikke var noe innbilning, han så meg egne øyne at rattet skalv og merket at bilen ristet litt han også.

Vi valgte allikevel å kjøre videre til Rosendal, skjelvingen kom og gikk liksom. Noen ganger var det ingen risting i det hele tatt.

Et lite stykke utenfor Rosendal fant vi en bensinstasjon og kikket på framhjulet. Det hadde blitt ganske varmt igjen. Kun ett hjul altså, akkurat som på 530d'n på lørdag.

Løsningen ble å helle kaldt vann over igjen, og dette hjalp på min bil også. :)

Vi hadde en pause i Rosendal men fortsatte å kjøre nedover rv. 48 mot steder som Etne og Ølen som ligger ved E 134. Men det var et godt stykke å kjøre bare fra Rosendal til Etne. :P

Vi stoppet på flere bensinstasjoner for å helle vann over hjulet hver gang rattet begynte å skjelve. Det dampet godt fra bremseskiva og hjulnavet da. Jeg følte meg utrolig dum, men den kuren hjalp faktisk som sagt. Av og til kunne jeg kjøre i 5 til 6 mil i strekk før hjulet ble for varmt.

Men det ble en slitsom tur med bilen min hjemover. Fra Ølen valgte vi å kjøre retning Sauda et stykke for å ta en ferje over til en plass som heter Sand. Der spiste vi middag på ettermiddagen. Herfra kunne vi kjøre ut på rv. 13 igjen for å følge den nedover gjennom Ryfylke mot Sandnes.

Av og til regnet det kraftig og vi trodde at dette kunne hjelpe til å kjøle ned dette stakkars hjulet som ble ordentlig varmt i ny og ne, men det var ikke godt nok. Innom en bensinstasjon igjen for tredje gang.....

Vi tok fire ferjer tilsammen og det var nok like greit. Da kunne hjulet kjøle seg ned ombord. :D

Da vi omsider nærmet oss Sandnes etter å ha sett mye vakkert landskap hele dagen lang og tatt fire ferjer tilsammen, så så jeg for meg en slitsom tur fra Oltedal i Rogaland og så videre hjemover via E 39 fra Ålgård. Og helt hjem mot Farsund.

Trodde at felgen skulle bli glovarm igjen. Men denne gangen ristet det ikke i rattet underveis i det hele tatt, og hjulet ble ikke glovarmt heller.

Kunne kjøre jevnt og fint på E 39 hjemover uten problemer. Både underveis og hjemme så måtte vi flire av at både min og deres bil hadde fått akkurat samme mekaniske problem.

Vi kunne nesten ikke fatte det. At det går an at to forskjellige biler kunne få akkurat de samme symptomene.

Nå har vi to biler i samme familie som skal inn på samme BMW-verksted snart. Det er faktisk litt morsomt. :)

Er det noen her som kan fatte og begripe hvorfor rattet skjelver og et av framhjulene blir glovarmt på både en BMW 320d E46 sedan (facelift) og en BMW 530d E39 sedan (facelift)?

Og at dette problemet ikke minst kommer og går? Vi mistenker at hjullagrene på begge våre biler har tatt kvelden. Eller at det kan være noe galt med hjulnavene på begge bilene? Kan jo også være at bremsene på begge bilene henger litt. Men altså kun på en av framsidene på begge biler...

Merkelig altså....

Det er også verdt å merke seg at dette problemet oppstår oftest og som verst på veldig svingete krøtterstier med mange bakker opp og ned. Altså mye ujevn kjøring.

Hvis vi kjører på finere veier der man kan kjøre lenge og jevnt uten å bremse så mye, så merker vi knapt noe på begge bilene. Til risting og glovarme hjul.

Jaja, vi får la BMW-verkstedet sjekke begge bilene. Min bil har nå blitt kjørt 146.000 km, mens 530d'n har mellom 130 og 140.000 km på klokka.

Men det er ganske vilt at begge bilene fikk samme problem nesten helt på likt. 530d'n måtte vi parkere på lørdag, og min bil fikk samme problemet på søndag dagen derpå.

Ellers har foreldrene mine opplevd risting på rattet 3 ganger tidligere, så slik sett har 530d'n hatt dette problemet i allerede 3 uker, mens det begynte å bli slik på min bil først på lørdag kveld.

:)

Say_what
Say_whatInnlegg: 1950
30.08.10 00:29

Fortsetter du slik sliter du ut tastaturet før Rune4

BMW320d
30.08.10 00:35
Say_what: Fortsetter du slik sliter du ut tastaturet før Rune4

Hehe, jeg tenkte på det samme. Men jeg følte meg så inspirert til å skrive mye i kveld. ;-)

Er det ikke rart at to forskjellige biler med forskjellig alder får akkurat samme mekaniske problem?

Begge bilene er laget av BMW, men det er jo litt forskjell på en 320d 2004-mod. og 530d 2001-mod.

Men bremser, hjulnav, styring o.s.v. er jo bygget og satt sammen på samme prinsipp når det gjelder begge bilene så det kan jo skje.

5-serien er bare litt større og tyngre.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 29285
30.08.10 00:35
Say_what: Fortsetter du slik sliter du ut tastaturet før Rune4

Jeg har ikke samme problemet.
Jeg arbeidet i helgen, og der er det en sån Q"#!"&!"# touch-screenskjerm slik at der ikek er noe tastatur å slite ut!

(Men trådstarter må si hva som blir fasit på dette problemet! (Problemene.)

BMW320d
30.08.10 00:40
rosmebraad: (Men trådstarter må si hva som blir fasit på dette problemet! (Problemene.)

Ja, det blir jo moro å høre hva verkstedet sier. De vil flire litt når de får inn to biler fra to personer med samme etternavn og med samme problemet på bilen.

Både 3 og 5-serien har vært på dette verkstedet p.g.a. rep. og service tidligere. Så de kjenner meg og faren min.

Skal huske å fortelle hva problemet (ene) var. :)

(Innlegget ble redigert 30.08.10 00:41)

Say_what
Say_whatInnlegg: 1950
30.08.10 00:44
BMW320d: Begge bilene er laget av BMW, men det er jo litt forskjell på en 320d 2004-mod. og 530d 2001-mod. Men bremser, hjulnav, styring o.s.v. er jo bygget og satt sammen på samme prinsipp når det gjelder begge bilene så det kan jo skje. 5-serien er bare litt større og tyngre.  

Jeg ville tro at klossene lå inn på skivene. Men dette skal jo bare gjøre skivene varme, ikke få rattet til og riste. Men det er nok en ren tilfeldighet at det skjedde med begge bilene. Uansett hvor utrolig det høres ut:P

Men kom det bare etter eller når du bremset eller helt tilfeldig?

BMW320d
30.08.10 00:59
Say_what: Men kom det bare etter eller når du bremset eller helt tilfeldig?

Det kommer helt tilfeldig. Uten at man har bremset nevneverdig. Så jeg tror det muligens kan være noen ødelagte hjullagre slik sett. Jeg har ikke alt for mye peiling på bil.

Men som sagt, hele felgen (på begge bilene) blir skikkelig varm slik at man brenner seg. Og det strømmer heftig varme ut fra bremsene. Merkelig at kun et av hjulene på begge bilene framme blir så varmt og sørger for risting.

Kan utslitte lagre virkelig være årsaken til kraftig varmeutvikling (i hele hjulet) og risting i rattet? At det skjedde med begge biler er en ren tilfeldighet ja. Uansett er det ganske komisk dette her.

Det mest rare er at dette problemet kommer og går. Et uslitt lager blir vel bare verre og verre, istedenfor at det stabiliserer seg innimellom. Hehe.

(Innlegget ble redigert 30.08.10 01:02)

mrpink1069
mrpink1069Innlegg: 6275
30.08.10 08:49

Hadde et lignende problem med varmeutvikling og skjelving i rattet.

Da måtte bremsecalipern byttes.

BMW320d
30.08.10 11:20
mrpink1069: Hadde et lignende problem med varmeutvikling og skjelving i rattet. Da måtte bremsecalipern byttes.

Vi ringte verkstedet nå, forklarte problemet og det viser seg at det er den ene bremsecalipern som henger av og til på begge bilene våre. :)

Slik som du også har opplevd. Så nå må bilene inn på verksted så fort som mulig. :P

maxg
maxgInnlegg: 6283
30.08.10 11:36
BMW320d: Skal huske å fortelle hva problemet (ene) var. :)

Det er vel det vanlige. Kalipperen trekker ikke bremseklossen tilbake så de blir hengende på etter bruk av bremsen. Tror jeg har byttet 4-5 kalipere pga. av dette. De kan også vær at bremseklossen har rustet fast i kalipperen eller rust som gjør at den ikke beveger seg tilbake. Pusse bort rust og smøre med kopperpasta så virker det igjen. Dette har du saltingen MESTA å takke for.

Etter at du har kjølt det ned så får du det nødvendige klaringen mellom skiver og klosser, helt til du bremser igjen. Da er det igang på nytt.

Trikset er å kjøre uten å bremse med fotbremsen. Holde god avstand, bremse på girene og håndbrekket når du er nær gangfart. Har kjørt noen uker med dette. Husk 5 liters dunk i passasjer setet til nedkjøling hvis du MÅ nødbremse.

RED: Så du hadde funnet det ut litt sent...

(Innlegget ble redigert 30.08.10 11:37)

Ribba
RibbaInnlegg: 31016
30.08.10 11:40

Startet så vidt å lese på innlegget ditt, men kom nokså raskt frem til at jeg heller venter til den kommer ut på film.

BMW320d
30.08.10 12:08
Ribba: Startet så vidt å lese på innlegget ditt, men kom nokså raskt frem til at jeg heller venter til den kommer ut på film.

Hehe, jeg kan forstå at mange ikke orker å lese hele teksten. Jeg kunne heller ha fattet meg i korthet og forklart problemet på en kjapp og enkel måte. Slik som andre gjør.

Men jeg syntes at turen var så fin og innholdsrik til tross for bremsecalipere som henger av og til. Derfor ble det grusomt mange ord. Nå har vi funnet løsningen på problemet og begge bilene må rett og slett inn på verksted for å bytte caliperne.

potetlada
potetladaInnlegg: 3370
30.08.10 12:13

Du er av en annen støpning enn meg. Hadde dette skjedd meg hadde jeg endt opp i en busslomme skjelvende av skrekk. Ikke fordi bremsene sliter, men fordi jeg alltid biller meg inn at bilen er i ferd med å falle fra hverandre når slike ting skjer..

BMW320d
30.08.10 12:13
maxg: Etter at du har kjølt det ned så får du det nødvendige klaringen mellom skiver og klosser, helt til du bremser igjen. Da er det igang på nytt. Trikset er å kjøre uten å bremse med fotbremsen. Holde god avstand, bremse på girene og håndbrekket når du er nær gangfart. Har kjørt noen uker med dette. Husk 5 liters dunk i passasjer setet til nedkjøling hvis du MÅ nødbremse. RED: Så du hadde funnet det ut litt sent...

Ja, jeg og faren min må bruke bilene så lite som mulig nå før de kjøres inn på BMW-verkstedet. Faren min fikk en verkstedtime på førstkommende onsdag, men jeg må nok vente en stund til.

Verkstedet har veldig mye å gjøre nå, og det var akkurat så vidt at 530d'n kunne ordnes så tidlig.

Ja, jeg får prøve å ta hensyn til bremsecaliperen. Den henger seg heldigvis kun av og til, ikke hele tiden.

Litt nervepirrende det hele....

BMW320d
30.08.10 12:17
potetlada: Du er av en annen støpning enn meg. Hadde dette skjedd meg hadde jeg endt opp i en busslomme skjelvende av skrekk. Ikke fordi bremsene sliter, men fordi jeg alltid biller meg inn at bilen er i ferd med å falle fra hverandre når slike ting skjer..

Hmm, jeg var i grunnen ganske anspent da jeg kjørte så langt med min bil i hele går. Var ikke særlig avslappet. Faren min merket at jeg begynte å komme i dårlig humør og ba meg om å ikke bekymre meg alt for mye. Vi måtte jo komme oss hjem også.

Men når hele hjulet varmer seg kraftig opp og rattet begynner å skjelve så er det god grunn til bekymring....

Og når det i tillegg skjer med to biler så er det enda verre.

BMW320d
30.08.10 16:57

Bilen min fikk en verkstedtime allerede kommende fredag. Det var en stor lettelse. Ikke mye moro å kjøre rundt med bremseproblemer!

Da kan begge bilene bli fullt kjørbare igjen allerede i løpet av denne uken.

Litt hell må man ha.

Grisepikk
GrisepikkInnlegg: 660
30.08.10 20:00

Vi får håpe det ikke er blitt kast i skivene etter du har dynka dem i vann da!

Det lønner seg å splitte kaliperen fra glideren og smøre opp hvert 2 år hvertfall så holder en kaliper nærmest uendelig. Fordelen med det er jo også at man slipper å kjøpe nye bremseskiver og klosser hele tiden fordi det subber mye. Klarer du å bytte dekk klarer du dette.

Du skulle forresten tatt kontakt med meg så skulle jeg fiksa kaliperen for en øl og ett glass saltstenger.

rallysport
rallysportInnlegg: 3346
30.08.10 20:03
Grisepikk: Vi får håpe det ikke er blitt kast i skivene etter du har dynka dem i vann da! Det lønner seg å splitte kaliperen fra glideren og smøre opp hvert 2 år hvertfall så holder en kaliper nærmest uendelig. Fordelen med det er jo også at man slipper å kjøpe nye bremseskiver og klosser hele tiden fordi det subber mye. Klarer du å bytte dekk klarer du dette. Du skulle forresten tatt kontakt med meg så skulle jeg fiksa kaliperen for en øl og ett glass saltstenger.

Helt enig med deg. Dette er en kurant jobb om en ikke har 10 tommeltotter.. Har gjort mange slike "kompisjobber" for lignende betaling.. :-)

mrpink1069
31.08.10 12:47
Grisepikk: Du skulle forresten tatt kontakt med meg så skulle jeg fiksa kaliperen for en øl og ett glass saltstenger.

Hehe trenger en slik nabo! :D

BMW320d
31.08.10 23:01
Grisepikk: Vi får håpe det ikke er blitt kast i skivene etter du har dynka dem i vann da! Det lønner seg å splitte kaliperen fra glideren og smøre opp hvert 2 år hvertfall så holder en kaliper nærmest uendelig. Fordelen med det er jo også at man slipper å kjøpe nye bremseskiver og klosser hele tiden fordi det subber mye. Klarer du å bytte dekk klarer du dette. Du skulle forresten tatt kontakt med meg så skulle jeg fiksa kaliperen for en øl og ett glass saltstenger.

Jeg tenkte også på dette med kast i skivene, men det var faren min som ville gjøre det. Først på han sin bil, og så på min egen. :P

Jeg ble svært skeptisk, og sa til ham at vi egentlig ikke burde gjøre det. Men så mente han at det forhåpentligvis burde gå bra og at vi blir stående veldig lenge hvis vi skal vente på at bremseskiva skal kjøle seg ned på egen hånd.

Så jeg gikk motvillig med på det. Vi får se hva verkstedet sier.

Når det gjelder å ordne mekaniske saker, så vil jeg ikke rote med slikt selv. Jeg vasker bilen av og til, sjekker oljestanden, etterfyller olje, skifter pærer der det ikke blir for vanskelig, skifter dekk, fyller på spylervæske men aldri noe mer enn dette.

Først og fremst stoler jeg ikke helt på meg selv, men jeg vil heller ikke gjøre det av ren latskap. Jeg takker for tilbudet om å hjelpe, en øl og saltstenger kunne jeg lett ha ordnet. Hehe.

Men jeg er veldig nøye på ting og liker å få ting ordnet på BMW-verksted. Uansett om en privatperson kan ordne det enkelt for meg. Det blir dyrt, men jeg er kresen på slikt. :)

BMW320d
31.08.10 23:04
rallysport: Helt enig med deg. Dette er en kurant jobb om en ikke har 10 tommeltotter.. Har gjort mange slike "kompisjobber" for lignende betaling.. :-)

Hmm, nå er jo bremsene veldig viktige på bilen, så det blir ganske kritisk hvis jeg skulle ha fiklet med de selv og så bare ha gjort ting vondt verre.

:P

Fighterpilot
FighterpilotInnlegg: 660
01.09.10 01:23

'Malerisk' artig, lang, og kanskje ikke overraskende historie om BMWenes kranglevorne bremser :). Selv har jeg nå kuttet ut firehjulte BMWer, men har fortsatt en tohjult fra 2005. Den har også bremseproblemer, bl. a...........

mrpink1069
01.09.10 12:00
BMW320d: Vi ringte verkstedet nå, forklarte problemet og det viser seg at det er den ene bremsecalipern som henger av og til på begge bilene våre. :) Slik som du også har opplevd. Så nå må bilene inn på verksted så fort som mulig. :P

Kryss i taket, jeg kunne bidra med noe teknisk.

...bare ikke hold pusten til neste gang det skjer :D

BMW320d
01.09.10 18:07
mrpink1069: Kryss i taket, jeg kunne bidra med noe teknisk. ...bare ikke hold pusten til neste gang det skjer :D

Hehe, 530d'n ble heldigvis ordnet i dag. One more car to go! :D Og det blir ordnet allerede på fredag på min bil.

Vi er gode kunder for BMW-verkstedet. :)

Grisepikk
GrisepikkInnlegg: 660
01.09.10 18:23

Du må legge ut prisen på arbeidet da. For hundre år siden når jeg jobbet på Bertel O Steen tok vi 500kr for to sider. Det var med nye gummi mansjetter og glidepinner rundtom.

(Innlegget ble redigert 01.09.10 18:26)

steffenmac
steffenmacInnlegg: 3875
03.09.10 10:09
BMW320d: Hehe, 530d'n ble heldigvis ordnet i dag. One more car to go! :D Og det blir ordnet allerede på fredag på min bil. Vi er gode kunder for BMW-verkstedet. :)

hadde samme problemet på carina'n min, jeg gjorde som kvinnfolk og ignorerte det lenge.  ca 6 måneder.

så skifta jeg og bestefar tromler bak, det hjalp jo selvfølgelig ikke, for jeg prøvde å forklare han at det kom fra venste forhjul, men han syns nå ikke det virka sånn, selv om felgen ble glovarm. tok den til verkstedet og de skifta caliper foran, både venstre og høyre for sikkerhets skyld.

Vanos_1986
Vanos_1986Innlegg: 2282
03.09.10 16:55
BMW320d: Denne helga skjedde det noe som var både meget irriterende, men også morsomt når man tenker over det. :) Vi tok en langtur til Røldal, Odda og Rosendal i Hordaland fylke fra tidlig lørdag morgen og kom hjem igjen nå på søndag. Jeg hadde på forhånd fortalt foreldrene mine hvor fin naturen er i disse områdene og at vi burde ta en tur dit før høsten setter inn for fullt igjen. Dette hadde de lyst til og turen ble i grunnen planlagt ganske spontant. De hadde jo vært i disse områdene før, men det var lenge siden de var der sist. Så vi bestilte et ganske fint hotell i Røldal ved E 134 på fredag kveld, dagen før vi reiste. Røldal er en liten bygd, men en utrolig fin plass naturmessig! Vi bestemte oss for å kjøre med 530d'n, siden den er mest komfortabel og stillegående. Så da begynte vi å kjøre mot retning Evje i Aust-Agder fra Farsund kl. 09 på lørdag morgen, men vi kjørte kun ca. 12 km hjemmefra før det plutselig hendte noe rart med 5-serien deres. Det begynte plutselig å riste og skjelve i rattet på bilen mens jeg holdt 90 til 100 km/t, og faren min trodde først at dette var p.g.a. veibanen. At veien kunne være veldig ujevn på stedet der rattet begynte å skjelve. Men det var den i grunnen ikke. Veien holder en normal standard kan man si. Jeg mente at det kunne være et av hjulene som var halvveis punktert, så jeg stoppet ved neste busslomme. For ristingen ga seg ikke. Men neida, ingen punkterte dekk. Bare en brent lukt i luften rundt bilen utenfor. Så la vi merke til at høyre framhjul var skikkelig varm. Altså ikke dekket, men hjulnavet og hele felgen. Vi vurderte å snu og kjøre hjem derfra, men tenkte at vi skulle fortsette litt til for å se hvordan ting utvikler seg. Da vi kjørte ut fra busslomma, oppførte bilen seg helt som normalt igjen. Ingen skjelving på rattet. Merkelige greier... Så begynte vi å høre enkelte pipelyder fra hjulet underveis og etter maks. 30 km siden sist gang begynte det å skjelve kraftig i rattet igjen. Da stoppet vi opp igjen på en rasteplass og nå var felgen glovarm framme på den ene siden. Altså på samme side som sist gang. Faren min ble litt vågal og kjølte ned hele hjulet ved å ta en bøtte med vann og helle dette over hele greia. Da dampet det godt og vannet freste. Hehe. Jeg trodde at bremseskiva skulle bli skeiv eller sprekke, for man skal jo ikke helle kaldt vann på glovarmt metall. Men det hjalp tydeligvis, for bilen ble helt normal igjen å kjøre. Og det rare er at bremsene fungerte normalt hele tiden. Men nå var vi lei og kjørte hjem igjen de 4 milene. For å parkere 530d'n. Vi hadde jo fortsatt min bil vi kunne bruke istedenfor! Hotellet i Røldal var jo bestilt og vi hadde ikke lyst til å gi faen i hele turen. Det rare er at bilen føltes helt normal på vei hjem og hjulet ble ikke varmt igjen nå. Så da flyttet vi bagasjen over til min bil og kom oss avsted 1 og en halvtime forsinket i forhold til planen. Min bil var jo i orden. Hehe, trodde jeg først...bare les videre..:D Vi kjørte da mot Evje og tok rv. 9 videre mot Haukeli. Fra Haukeli er det jo bare å følge E 134 videre mot Røldal. Vi var framme på hotellet på ettermiddagen. Der pakket vi ut og gjorde oss klare for å ta en tur til Odda via rv. 13. Men på vei mot Odda så fikk 320d'n nøyaktig de samme symptomene som 530d'n til foreldrene mine! Hvor sprøtt er ikke det? Langt hjemmefra.... Det skalv plutselig litt i rattet på min bil nå, og jeg trodde igjen at det kunne være et punktert dekk. Men neida, ikke på min bil heller! Vi kjørte videre mot Odda og stoppet der. For vi skulle jo spasere rundt i denne lille byen uansett. Nå merket jeg den samme brente lukten som på 530d'n tidligere på formiddagen. Og venstre framhjul var påfallende varm! Altså hele felgen. Den eneste forskjellen er kun at 530d'n var glovarm på høyre side. Jeg trodde at jeg holdt på å innbille meg ting og gå fra vettet, for jeg hadde jo kjørt veldig langt med bilen tidligere på dagen. Og da virket den normal. Jeg ville ikke tenke så mye mer på det og etter at bilen min sto en liten stund sluttet det å skjelve i rattet. Etter at hjulet hadde kjølt seg ned. Akkurat samme symptom på 530d'n også. Lot man den stå eller kastet vann på hjulet, virket den normal igjen. :) Vi gikk rundt en stund i Odda, fikk sett et lite glimt av Folgefonna da vi kjørte inn en turistvei senere på kvelden og så kjørte vi tilbake igjen til Røldal. Nå var bilen min helt normal igjen å kjøre. Men jeg hadde politiet kjørende bak meg hele veien fra Odda til Røldal på både rv. 13 og E 134. Så jeg kjørte maks. 5 til 10 km/t over fartsgrensen. :) På kvelden fikk vi sett en bra thriller på hotellrommet, og så overnattet vi til søndag. Neste morgen skulle vi besøke Rosendal, så vi kjørte til Odda igjen og kjørte gjennom Folgefonntunnelen. På rv. 551 mener jeg. Inni tunnelen retning Rosendal begynte rattet mitt å skjelve igjen og jeg begynte da å bli bekymret. Faren min sa bare at jeg sikkert ble litt satt ut av opplevelsen med deres bil på lørdag. :) Men etter hvert så skjønte også faren min at dette ikke var noe innbilning, han så meg egne øyne at rattet skalv og merket at bilen ristet litt han også. Vi valgte allikevel å kjøre videre til Rosendal, skjelvingen kom og gikk liksom. Noen ganger var det ingen risting i det hele tatt. Et lite stykke utenfor Rosendal fant vi en bensinstasjon og kikket på framhjulet. Det hadde blitt ganske varmt igjen. Kun ett hjul altså, akkurat som på 530d'n på lørdag. Løsningen ble å helle kaldt vann over igjen, og dette hjalp på min bil også. :) Vi hadde en pause i Rosendal men fortsatte å kjøre nedover rv. 48 mot steder som Etne og Ølen som ligger ved E 134. Men det var et godt stykke å kjøre bare fra Rosendal til Etne. :P Vi stoppet på flere bensinstasjoner for å helle vann over hjulet hver gang rattet begynte å skjelve. Det dampet godt fra bremseskiva og hjulnavet da. Jeg følte meg utrolig dum, men den kuren hjalp faktisk som sagt. Av og til kunne jeg kjøre i 5 til 6 mil i strekk før hjulet ble for varmt. Men det ble en slitsom tur med bilen min hjemover. Fra Ølen valgte vi å kjøre retning Sauda et stykke for å ta en ferje over til en plass som heter Sand. Der spiste vi middag på ettermiddagen. Herfra kunne vi kjøre ut på rv. 13 igjen for å følge den nedover gjennom Ryfylke mot Sandnes. Av og til regnet det kraftig og vi trodde at dette kunne hjelpe til å kjøle ned dette stakkars hjulet som ble ordentlig varmt i ny og ne, men det var ikke godt nok. Innom en bensinstasjon igjen for tredje gang..... Vi tok fire ferjer tilsammen og det var nok like greit. Da kunne hjulet kjøle seg ned ombord. :D Da vi omsider nærmet oss Sandnes etter å ha sett mye vakkert landskap hele dagen lang og tatt fire ferjer tilsammen, så så jeg for meg en slitsom tur fra Oltedal i Rogaland og så videre hjemover via E 39 fra Ålgård. Og helt hjem mot Farsund. Trodde at felgen skulle bli glovarm igjen. Men denne gangen ristet det ikke i rattet underveis i det hele tatt, og hjulet ble ikke glovarmt heller. Kunne kjøre jevnt og fint på E 39 hjemover uten problemer. Både underveis og hjemme så måtte vi flire av at både min og deres bil hadde fått akkurat samme mekaniske problem. Vi kunne nesten ikke fatte det. At det går an at to forskjellige biler kunne få akkurat de samme symptomene. Nå har vi to biler i samme familie som skal inn på samme BMW-verksted snart. Det er faktisk litt morsomt. :) Er det noen her som kan fatte og begripe hvorfor rattet skjelver og et av framhjulene blir glovarmt på både en BMW 320d E46 sedan (facelift) og en BMW 530d E39 sedan (facelift)? Og at dette problemet ikke minst kommer og går? Vi mistenker at hjullagrene på begge våre biler har tatt kvelden. Eller at det kan være noe galt med hjulnavene på begge bilene? Kan jo også være at bremsene på begge bilene henger litt. Men altså kun på en av framsidene på begge biler... Merkelig altså.... Det er også verdt å merke seg at dette problemet oppstår oftest og som verst på veldig svingete krøtterstier med mange bakker opp og ned. Altså mye ujevn kjøring. Hvis vi kjører på finere veier der man kan kjøre lenge og jevnt uten å bremse så mye, så merker vi knapt noe på begge bilene. Til risting og glovarme hjul. Jaja, vi får la BMW-verkstedet sjekke begge bilene. Min bil har nå blitt kjørt 146.000 km, mens 530d'n har mellom 130 og 140.000 km på klokka. Men det er ganske vilt at begge bilene fikk samme problem nesten helt på likt. 530d'n måtte vi parkere på lørdag, og min bil fikk samme problemet på søndag dagen derpå. Ellers har foreldrene mine opplevd risting på rattet 3 ganger tidligere, så slik sett har 530d'n hatt dette problemet i allerede 3 uker, mens det begynte å bli slik på min bil først på lørdag kveld. :)

Skjønner godt det var irriterende. Aldri gøy når bilene blir "syke", og spesielt ikke begge samtidig. Noe som også hindret turen deres fullstendig dessverre. Men det at begge sviktet samtidig var jo også det morsomme i det. hehe..:-) Hvor stor er sannsynligheten for at begge bilene svikter omtrent samtidig med samme feil? Skjønner godt dere fikk et godt flir av det (til tross for hvor kjedelig det er når slikt skjer). Det er noe jeg knapt ville tro var mulig.  

Jeg oppdaget tråden først nå (har dessverre ikke hatt ordentlig tid til VGD før nå) og ser det har skjedd mye og kommet mange innlegg siden ditt startinnlegg. Så da blir det litt vel sent å komme med råd nå..hehe..

Så da passer det bedre å spørre om hvordan det går med bilene og om alt har blitt bra igjen?:-)

(Innlegget ble redigert 03.09.10 16:58)

BMW320d
03.09.10 21:11
Vanos_1986: Så da passer det bedre å spørre om hvordan det går med bilene og om alt har blitt bra igjen?:-)

Begge bilene er nå "up and running again". :)

530d'n fikk en ny bremsecaliper (staves det slik?) på onsdag denne uken, og min bil fikk en ny bremsecaliper i dag. På samme BMW-verksted.

Så nå kan vi trygt bruke begge bilene igjen. Nå er det bare å vente på regningen(e).

Men det ventes jo flere kostnader med tanke på bilen min, om ca. 10.000 km må den inn på service igjen.

Og ellers trenger lakken en ny Ditec-behandling før vinteren setter inn for fullt igjen. :)

BMW320d
15.09.10 20:56

I dag fikk vi regningene for begge bilene fra BMW-verkstedet. Og jeg syntes ikke at det ble så ille prismessig:

BMW 320d E46:

1 stk. venstre bremsecalipter foran montert = 2438,- totalt

BMW 530d E39:

1 stk. høyre bremsecalipter foran montert = 3063,- totalt

BMW320d
17.09.10 00:07
Grisepikk: Du må legge ut prisen på arbeidet da. For hundre år siden når jeg jobbet på Bertel O Steen tok vi 500kr for to sider. Det var med nye gummi mansjetter og glidepinner rundtom.

Slik ble prisene totalt for begge bilene:

BMW 320d E46:

1 stk. venstre bremsecalipter foran montert = 2438,- totalt

BMW 530d E39:

1 stk. høyre bremsecalipter foran montert = 3063,- totalt

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg