Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bygge om Touran vare til personbil??

NYTT TEMA
JHOL
JHOLInnlegg: 1514
10.09.10 19:25

Jeg han en 2005 modell Touran varebil og ønsker å bygge om denne til personbil.

Er det noen som vet hva som må gjøres for å få til dette?

Vet jo at jeg må betale en del tusen i avgift, men hva må gjøres rent praktisk? Blir det noen stygge merker når man fjerner gitteret bak setene?

Er denne bilen varebil klasse 1 eller klasse 2?

DrPain
DrPainInnlegg: 3176
10.09.10 19:26

Klasse 2

stiglars
stiglarsInnlegg: 1052
10.09.10 21:23

Det blir ikke merker etter å ha fjerna gitteret hvis de som harbygd den har gjort ordentlig jobb.Regner med att du har de delene de har fjernet.

WastedYears3
WastedYears3Innlegg: 2544
10.09.10 21:28

blir ikke det styggdyrt når den er nyere enn ti år da?

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 15743
11.09.10 02:36
WastedYears3: blir ikke det styggdyrt når den er nyere enn ti år da?

Tja, jo. Dyrt er det jo, men alt i Norge er dyrt. Prisen på en Touran varebil er jo lav, siden det er en bil de færreste får plass bak rattet på. Så om du får en slengt etter deg, kan man jo fjerne gitteret, montere på plass sikkerhetsbeltene i baksetene, og betale det det koster for å få hvite skilter.

Hørte NRK gikk på en smell på noen varebiler av denne typen nylig, fikk svær bot for å ha flyttet på skilleveggen. For et komisk land Norge er.

gorgus
gorgusInnlegg: 2759
11.09.10 12:01

Gå inn på toll.no på kalkulator "stautsendring av kjøretøy. Husk at varebil er varebil kl 2. Det enkleste du kan gjøre er å ringe til tollevesenet i din tollregion, si hva du skal, oppgi reg nr på bilen, så regner de ut  avgiften for deg med en gang. 2005 modell blir ikke gærnt i avgift. Husk, co2 beregning blir det billigste for deg.

Når du har betalt, kan du ta ut skilleveggen. Først må du fjerne selve veggen som sitter i to skruer i bunnplaten, løsne festene i taket på hver side. Så kan du løsne selve gulvet. Deretter monterer du inn støttene til setene og setter på plastdelene over setefestene. Alt dette er enkelt å gjøre for alle. Værste jobben er å montere det ene setebelte som skal sitte i taket for det mellomste sete. Mulig du bør gjøre det hos en VW forhandler, da taktrekket må ned.
Så må du til trafikkstasjonen for å vise bilen. Da må du bestille time til visning og husk å samtidig bestille nye hvite skilt. Det blir det samme nummeret du har, bare i hvit utførelse.

Lykke til...

gorgus
11.09.10 12:18

En 2005  1,9 TDI 105 hk reg i 2005 vil koste ca 35000,- i tollavgift. Er bilen registrert i 2004 blir det enda billigere.

Da har du plutselig en personbil og det du legger ut i avgift, får du fint tilbake den dagen du selger den som personbil og at den blir mer anvendelig for deg selv ikke minst.

Touran er vel den mest solgte person/varebil i Norge og den er ikke i nærheten så trang (selv om ryggen må stå relativt rett) som Allergerita vil ha det til, men dette er vanlig retorikk fra den kanten.

Men Alfa og Fiat er jo verdens beste biler uansett, så bra er det.

Lite problemer og høy annenhåndsverdi sies det eller? Ikke vet jeg......

Får man kjøpt

Forfun
ForfunInnlegg: 3603
11.09.10 13:05
gorgus: Touran er vel den mest solgte person/varebil i Norge og den er ikke i nærheten så trang (selv om ryggen må stå relativt rett) som Allergerita vil ha det til, men dette er vanlig retorikk fra den kanten.

Hvis den ikke er så trang, hvorfor har da så mange flytt veggen? Det er mange som ikke sitter godt i touran vare.

Hvis avgiften bare er 35k er det billig. De som har hatt touran varebil i 6 år har hatt ett veldig mye lavere verditap enn de som kjøpte med bakseter.

Edit: svaret ditt som beskrev ombygningen fikk en tommel. Bra at det finnes brukere her med fagkunnskap.

(Innlegget ble redigert 11.09.10 13:07)

gorgus
11.09.10 13:34

Jeg sier ikke at den er veldig romslig, men ryggen må stå rettere for å kompensere å få sete lenger tilbake. Man kan altså ikke ligge å kjøre bil som noen liker. I og med at den er solgt i ett stort antall som varebil, kan det ikke være så ille. Selv er 1,86 høy og meget romslig rundt midtpartiet og jeg sitter bra i Touran vare(sitter som de som kjører rally, så rett i ryggen som mulig), men sitter desidert best i en personbil. Desverre så er det den imaginære kassa som skal inn, som gjør at skilleveggen må stå så langt frem. Det viste seg for noen år siden at Møller hadde satt litt lenger fester i taket for å få ryggen litt bakover og det medførte at kassa ikke gikk inn og de måtte gjøre noe med det for alle leverte biler til da. Alle ble innkalt. Ingen fikk ekstra avgift.

Takk for tommelen. Har gått den løypa før og har nå kjøpt meg en 08 Touran Excl vare som jeg skal bygge om til personbil -denne gangen til 7 seter. Bare hyggelig å fortelle andre gangen i dette, så de ikke kaster bort noe tid på å vente på f.eks skilter, da de må lages.

Yeti`n skal selges, trenger mer plass pga hundekjøp og det står folk klare til å kjøpe den til en meget god pris sett med mine øyne.

(Innlegget ble redigert 11.09.10 13:38)

JHOL
JHOLInnlegg: 1514
11.09.10 16:10

Takk for mange gode svar!

Allegerita
11.09.10 17:42
gorgus: Touran er vel den mest solgte person/varebil i Norge og den er ikke i nærheten så trang (selv om ryggen må stå relativt rett) som Allergerita vil ha det til, men dette er vanlig retorikk fra den kanten.

Men Alfa og Fiat er jo verdens beste biler uansett, så bra er det. Lite problemer og høy annenhåndsverdi sies det eller? Ikke vet jeg......

Vås og pølsevev fra gorgus.

Touran med skillevegg korrekt montert er satans trang, det er det ikke tvil om. For meg på 184 cm er den direkte ubehagelig, og selv de oppunder 180 cm sliter.

Hva du trekker inn Fiat og Alfa Romeo for her aner jeg ikke. Usaklig.

Annenhåndsverdien på Touran er ikke spesielt god, spesielt personbil.

(Innlegget ble redigert 11.09.10 17:44)

gorgus
11.09.10 18:42
Allegerita: Annenhåndsverdien på Touran er ikke spesielt god, spesielt personbil.

Det er vel du som er usakelig alltid når det gjelder VW. Du må alltid lire av deg noe dritt om VW. Listepris på en 2006 Touran 1,9 TDI concept ligger på  219.000,- som personbil. Da skal den ha gått 77000 km.Som varebil har den en listepris på fra 155`til 175` At noen er desperate for å selge, er vel ikke typisk vet jeg. Tilfeldigvis vet jeg at Touran er meget populær, lettsolgt bruktbil og dermed også etterspurt, spesielt 1,9 TDI, men med DSG og litt mer utstyr enn denne har.

At jeg drar inn Alfa Romlejo og Fiat er fordi du er blitt italienske bilers svar på BR. Når du blir usakelig, så blir jeg usakelig også.

Hadde plassen vært så ille som du sier, så hadde det da ikke vært solgt i nærheten så mye biler som det har blitt gjort, men dine meninger overskygger helt det som er en realitet som er den mest solgt bilen i den klassen i en årrekke!!!! Det er en realitet. Ta bort skylappene dine og bli realistisk og ikke vær så latterlig. Denne tråden har da ikke tatt opp plassen i en Touran - har den det da?

Oppfør deg, så skal jeg oppføre meg også.

(Innlegget ble redigert 11.09.10 18:45)

Allegerita
11.09.10 19:05
gorgus: Det er vel du som er usakelig alltid når det gjelder VW. Du må alltid lire av deg noe dritt om VW.

Hva var usaklig VAG-drittslenging i mitt første innlegg?

Du ser navnet mitt i en VAG-relatert tråd, og får på krigsmaling og blir helt usaklig. Tåpelig.

Allegerita
11.09.10 19:18
gorgus: Hadde plassen vært så ille som du sier, så hadde det da ikke vært solgt i nærheten så mye biler som det har blitt gjort, men dine meninger overskygger helt det som er en realitet som er den mest solgt bilen i den klassen i en årrekke!!!! Det er en realitet. Ta bort skylappene dine og bli realistisk og ikke vær så latterlig. Denne tråden har da ikke tatt opp plassen i en Touran - har den det da?

Jeg tok opp plassen i Touran, siden det er relevant. Og plassen er spesielt dårlig i varebilen. Vi kan la en eier fortelle:

"- Jeg kjøpte bilen med plan om å bruke den som varebil noen år, for så å omklassifisere den til personbil, sier han. Bilen jeg så hos forhandleren hadde personbilinnredning, og det var det jeg likte.

- Jeg har sett hvordan bilen blir etter endring. Det elegante innvendige taket bak blir erstattet med en simpel blekkplate samt en pålimt list. Det er meget dårlig tilpasning og finish, og det er festet med popnagler. Ønsket jeg en bil med varebilinnredning, kunne jeg valgt en Caddy eller en annen varebil."

En annen artikkel:
"- Jeg ble vinket inn rett etter grensen, forteller en eier av VW Touran varebil til BilNytt.no.

- De virket mindre interessert i varene vi hadde kjøpt billig i Sverige, enn i innredningen i Touranen.   Det ble oppdaget at skilleveggen var flyttet 2 centimeter i overkant. Få dager etter fikk den næringsdrivende bileieren et avgiftskrav fra Tollvesenet i posten på 174.500 kroner."
"Møller Bil har denne uken sendt ut e-post til sine Touran-kunder, hvor de informerer om konsekvensene dersom bilen ikke tilfredsstiller klasse 2-kravene.   De skriver blant annet: "Vi har erfart at en del eiere / brukere på tross av forbudet likevel har valgt å enten modifisere skilleveggene alternativt flytte innfestingene. Dette er strengt ulovlig, og vi er nå kjent med at Biltilsynet har intensivert kontrollene i sakens anledning."" Nok en artikkel:
"Også mindre varebiler på grønne skilter er tunge i bruktmarkedet. Det gjelder typer som VW Touran varebil. Det har vært en meget populær bil – men den er ikke like ettertraktet på bruktbilmarkedet. Mange klager over redusert førerkomfort på grunn av skilleveggen bak forsetene."
gorgus
11.09.10 19:44

Du viser jo til artikkeler som er flere år gamle, og at noen flytter skilleveggen selv gjøres på egen kappe. Det er ikke alle som må ligge for å kjøre bil.

Vet du hvorfor den simple blekkplata er der da, den var ikke det til å begynne med og hvorfor er den festet med popnagler?

Nok en gang, denne tråden handlet da ikke om dårlig plass foran, men ombygging til personbil. Hold deg til det en tråd handler om, så blir alt litt mer ordentlig og interessant.

ferdig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg