Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Parkeringsbot i sverige

NYTT TEMA
marcusj
marcusjInnlegg: 1701
03.12.10 22:55

Er det noen som har erfaring med parkeringsbøter man får i sverige? 

Kan jeg glemme denne med god samvittighet?

Presterte å få en parkeringsbot på SEK 1000,- for parkering på handicap-plass (så ikke skiltet)

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10387
03.12.10 23:07

Jeg tror du bør avvente litt før du drikker opp pengene hvis det er et kommunalt p-firma. Jeg fikk en p-bot i Kjøben og etter noen mnd kom det innkreving via et norsk selskap, vil tippe de samarbeider med svenskene også. :)

marcusj
03.12.10 23:11

Det er securitas som har skrevet ut boten til meg...

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10387
03.12.10 23:27

Jeg er 98% sikker på at det bare er å avvente situasjonen. Jeg tror det i følge lover og regler ved innkreving over landegrenser ikke er lov å legge på massive gebyrer og at de må overføre fordringen til et norsk selskap som først må sende en betalingoppfordring før de kliner på med straffegebyrer i hytt og pine. 

Det var i hvert fall situasjonen da jeg fikk p-bot fra Københavns amt. Alt som sto skrevet på baksiden om forhøyning av bot ved ikke-betalt innen frist var utelatt da jeg fikk brev fra det norske selskapet. Jeg betalte det de skulle ha i NOK og slapp gebyret fra banken for betaling til utlandet.

PopMyHead
PopMyHeadInnlegg: 2210
04.12.10 00:39
marcusj: Kan jeg glemme denne med god samvittighet?

Gikk før i tiden å gi faen,da ikke Sverige hadde noen avtale med Norge vedrørende inndrivelse av p-bøter.Desverre så ble dette endret for noen år siden,og du kan regne med at boten kommer i posten.Betal heller nå,og unngå straffegebyr/inkasso.

(Innlegget ble redigert 04.12.10 00:39)

lusekoftan
lusekoftanInnlegg: 40041
04.12.10 06:06
marcusj: Presterte å få en parkeringsbot på SEK 1000,- for parkering på handicap-plass (så ikke skiltet)

Då bör du klage på boten ettersom det er et handicap at se dårligt, at vare blind er et meget stort handicap.

(Innlegget ble redigert 04.12.10 06:09)

fishnet
fishnetInnlegg: 4211
04.12.10 12:04
marcusj: Er det noen som har erfaring med parkeringsbøter man får i sverige?  Kan jeg glemme denne med god samvittighet? Presterte å få en parkeringsbot på SEK 1000,- for parkering på handicap-plass (så ikke skiltet)

Jag lyckades med en liknande tavla. Fick två st lappar a 1000 kr på en handikapplats. Lyckades förhandla ner priset till 200 kr efter div ursäkter och förklaringar. Tror det är svårt att komma undan. Det är ju deras affärside att kasta sig över folk som råkar parkera fel. Dessa parkeringsföretag har inte det bästa rykte ska sägas. Jag antar att det finns samarbete över gränsen i såna här frågor. Jag har fått ett par fortkörningsböter i Norge som förföljde mig till Sverige en gång och det blev ett saftigt belopp till slut. Jag avvaktade och försökte "vänta ut"det hela men det gick inte. En på 4500 kr och en på 800 kr. Nu mera tar jag det lugnt på norska sidan. "Fjellinjen" som debiterar bomavgifter har ju ett svenskt gironummer man kan betala till, efter passeringar av dessa i Norge. Förmodar att det är likadant åt andra hållet. Att parkera på handikapplats utan tillstånd ser dom extra allvarligt på.

Rune_4
Rune_4Innlegg: 6668
04.12.10 16:56
lusekoftan: Då bör du klage på boten ettersom det er et handicap at se dårligt, at vare blind er et meget stort handicap.

I Norge så får ikke blinde parkere på handikapparkering av den enkle grunn at de ikke får lov til å kjøre bil i det hele tatt. Volvo var jo hvertfall før en sikker bil sammenlignet med mye annet på samme størrelse og samme prisklasse, og om blinde får lov til å kjøre bil i Sverige så skjønner jeg godt deres storstilte satsning på kollisjonssikkerhet.

Det er forresten litt ulike regler i Norgfe og Sverige når det gjelder parkeringsbevis (av den typensom festes permanent i ruta). I Norge skal disse vanligvis plasseres i bunnen av ruta, mens de i Sverige skal plasseres i toppen av ruta. En svensk professor fortalte at han hadde fått parkeringsbot i Norge med riktig oblat klistret i toppen av ruta på sin Volvo. Og han kunne jo heller ikke ha denne klistret i bunn av frontruta for han er veldig lav og ville da fått sperret sikten ganske mye.

Jeg så du klaget på at FredPerry la ut en youtube-link til noe som du mente ikke var relevant for en annen debatt. Dette her er en debatt om parkering på plasser for folk med sykdom/handikap, og det er snakk om Sverige, så da er denne relevant: http://www.youtube.com/watch?v=vz0rGmc5u_c

lusekoftan
04.12.10 17:38
Rune_4: I Norge så får ikke blinde parkere på handikapparkering

Da vet vi det.

Hva med de som ser dårligt da ?

Jeg mener trådstarter kan pröve med att klage på boten ettersom han mener han ikke så skiltet vilket kan bero på et handicap av noet slag.

En god regel er att alltid klaga på parkeringsboten, mange får faktiskt igjenom sina klagomål.

(Innlegget ble redigert 04.12.10 17:44)

Rune_4
04.12.10 18:41
lusekoftan: Da vet vi det. Hva med de som ser dårligt da ? Jeg mener trådstarter kan pröve med att klage på boten ettersom han mener han ikke så skiltet vilket kan bero på et handicap av noet slag. En god regel er att alltid klaga på parkeringsboten, mange får faktiskt igjenom sina klagomål.

Jeg syens det blir feil å ha det som fast regel at man skal klage på parkeringsbøter. Selv om det finnes endel tilfeller av feilaktige parkeringsbøter (som ikke skulle vært gitt), så er nok de fleste korrekte, men det er de feilaktige vi hører om i media og endel tilfelelr er de kanskje også pyntet på.

I denne tråden så er det en so har feilparkert og som dermed skulle ha boten og spørsmålet da var hvordan prosedyrene er sidne dette var i et annet land.

Selv har jeg aldri fått parkeringsbot, da jeg pleier å være nøye med hvor jeg parkerer. Så skulle jeg få bot så er det mest sansynligvis fordi jeg kommer litt for seint tilbake til bilen pga ekstremt lang kassakø eller lignende i butikkene der jeg iblant handler (i samme sentrene som har parkeringen). Igår var det litt nære på at jeg ikke rakk det fordi jeg handlet i en butikk der man må betale for parkeringen og kyllingen viste seg å ikke være ferdigstekt så jeg måtte vente til like før tiden gikk ut.

Har man gjort alt rett og parkert lovlig så skal man selvfølgelig klage for å få pengene tilbake, men har man gjort en feil så har man gjort en feil og får ta boten. Bøter er jo nødvendig for å få folk til å bruke vettet når de parkerer. mange parkerer også helt bevisst på handikapparkeringer og lignende. Jeg så en gang en som parkerte bilen sin på en handikapplass og småløp mot inngangen til en butikk og jeg sa ifr om at det var handikapplass og fikk til svar at parkeringsbeviset ligger i bilvinduet før han løp videre. Men som ventet var det ingen handikap-parkeringsbevis i ruta på bilen hans.

Jeg tror forøvrig ike det er noe sjakktrekk å argumentere med at man ser dårlig (ikke så skiltet) når man kjører bil.

(Innlegget ble redigert 04.12.10 18:43)

3itmarck
3itmarckInnlegg: 7720
04.12.10 19:05
lusekoftan: En god regel er att alltid klaga på parkeringsboten, mange får faktiskt igjenom sina klagomål.

Ikke i Norge.

3itmarck
3itmarckInnlegg: 7720
04.12.10 19:05
lusekoftan: Då bör du klage på boten ettersom det er et handicap at se dårligt, at vare blind er et meget stort handicap.

Kanskje svensken som monterte skiltet er blind.

lusekoftan
04.12.10 20:17
Rune_4: Jeg tror forøvrig ike det er noe sjakktrekk å argumentere med at man ser dårlig (ikke så skiltet) når man kjører bil.

Det argumentet går ikke hjem hos polisen, med hvis man ikke ser en skilt så er den troligen dårligt plasserad, skadad, klottrad på eller att man kanskje er farveblind.

Min rekommendation till TS är att klage på boten, man måste dock alltid betale boten i tid för att undvika påminnelseavgift.

Klage innen klagetiden gått förbi.

Skriv for eksempel:

Hej !

Beträffande P-boten xxxxxxxxxxx

Jag överklagar härmed den rubricerade uhemula boten på 1.000:-, som motiv för min klagan anger jag att jag på grund av bristande skyltning uppenbarligen inte observerade att det var fråga om en parkeringplats som reserverats för handicappade, jag är tyvärr inte så bekant med skyltningarna i Sverige.

Jag ber så mycket om ursäkt för min överträdelse och skall plugga på svenska trafikmärken och skyltat inför mitt nästa besök i Sverige.

Jag ber Er sända tilbake 1.000:- till mitt konto xxxxxxxxxxxx i banken xxxxxxxxxxx.

Tack på förhand och tillönskan om ett riktigt God Jul !

Med vänlig hälsning

Ola Nordman

(Innlegget ble redigert 04.12.10 20:18)

lusekoftan
04.12.10 20:23
fishnet: Jag lyckades med en liknande tavla. Fick två st lappar a 1000 kr på en handikapplats. Lyckades förhandla ner priset till 200 kr efter div ursäkter och förklaringar.

Ja i Sverige är det en god regel att alltid överklaga p-böterna, man skall i alla fall inte kasta in handduken innan man ens försökt.

Man bör dock "göra en pudel" som du gjorde, då är förutsättningarna bättre att lyckas i förhandlingarna.

Rune_4
04.12.10 20:24
3itmarck: Kanskje svensken som monterte skiltet er blind.

Kanskje lusekoftan er blind?

Han så jo ikke at enannen tråd omhandlet en som lurte tips til billig SUV ville ha SUV og ikke forhjulsdrevet Ford Galaxy. Han så helelr ike atdet gang på gang ble presisert at detvar norske biler det var snakk om og pøste på med tips om svenske biler.

Så får vi se om førerhunden hans trykker på klage-knappen på dette innlegget.

Men du kan nok ha rett i at deter endl blinde (eller nesten blinde) som jobber med oppmerking av handikap-plasser:

http://wheeldude.net/tag/handikapp-symboler

Der er dt blitt malt opp med sjabloner so legges oppå asfalen før et males over. Det brukes flere sjabloner for å få hele symbolet ferdig, og en av disse (hjulet) har blitt lagt litt feil.

(Innlegget ble redigert 04.12.10 20:32)

notlob
notlobInnlegg: 32920
04.12.10 20:25
marcusj: Er det noen som har erfaring med parkeringsbøter man får i sverige? 

Fikk en bot i år 2000 da jeg hadde parkert litt vel tvilsomt utenfor et hotell i Gøteborg. Jeg kastet den, og hørte aldri noe mer.

Rune_4
04.12.10 20:46
lusekoftan: Det argumentet går ikke hjem hos polisen, med hvis man ikke ser en skilt så er den troligen dårligt plasserad, skadad, klottrad på eller att man kanskje er farveblind. Min rekommendation till TS är att klage på boten, man måste dock alltid betale boten i tid för att undvika påminnelseavgift. Klage innen klagetiden gått förbi. Skriv for eksempel: Hej ! Beträffande P-boten xxxxxxxxxxx Jag överklagar härmed den rubricerade uhemula boten på 1.000:-, som motiv för min klagan anger jag att jag på grund av bristande skyltning uppenbarligen inte observerade att det var fråga om en parkeringplats som reserverats för handicappade, jag är tyvärr inte så bekant med skyltningarna i Sverige. Jag ber så mycket om ursäkt för min överträdelse och skall plugga på svenska trafikmärken och skyltat inför mitt nästa besök i Sverige. Jag ber Er sända tilbake 1.000:- till mitt konto xxxxxxxxxxxx i banken xxxxxxxxxxx. Tack på förhand och tillönskan om ett riktigt God Jul ! Med vänlig hälsning Ola Nordman  

Dersom ikke det svenske handikap-symbolet er veldig ulikt det norske så tror jeg ikke det fungerer å skylde på at man ikke kjenner til de svenske skiltene. Og om det var kun tekst, så er jo det svenske ordet "handicappade" ikke så veldig ulikt det norske "handikappede" at det skulle by på problemer.

Da tror jeg nok det er verre for en gjennomsnittlig nordmann (inkludert meg) å forstå noen av ordene du bruker i brevet: "rubricerade uhemula" Hva betyr det egentlig?

Tror nok ogsådet vil ta seg bedre ut (selv med svensk mottager) å skrive brevet på norsk (men unngå vanskelige ord som svensker kanskje ikke forstår), for det virker litt rart å si at man ikke forstod noen enkle svenske ord mens man bruker mange enda vanskeligere svenske ord som nordmenn flest nok ikke kjenner til.

lusekoftan
04.12.10 20:46
notlob: Fikk en bot i år 2000 da jeg hadde parkert litt vel tvilsomt utenfor et hotell i Gøteborg. Jeg kastet den, og hørte aldri noe mer.

Det er et godt tips, hvis man har en utlandsregistrerad bil og får en p-bot i Sverige kan man chansa och slänga bort boten, om man får påminnelse kan man sie at man aldrig sett någon p-bot och slippa påminnelseavgiften, sedan ska man klaga på selve boten.

misterGE
misterGEInnlegg: 894
04.12.10 20:51

bor i gbg selv... Om man får bøter på kommunale plasser kan man bare gi faen, de har ikke lov til å kreve dem inn. Private selskaper har dette.

Grunnen til dette er at på kommunale plasser får du en parkeringsAVGIFT noe som ikke er lov å kreve inn over landegrenser.

Mens de private selskapene gir deg parkeringsGEBYR noe som er lov å kreve inn =)

lusekoftan
04.12.10 20:55
Rune_4: Dersom ikke det svenske handikap-symbolet er veldig ulikt det norske så tror jeg ikke det fungerer å skylde på at man ikke kjenner til de svenske skiltene. Og om det var kun tekst, så er jo det svenske ordet "handicappade" ikke så veldig ulikt det norske "handikappede" at det skulle by på problemer. Da tror jeg nok det er verre for en gjennomsnittlig nordmann (inkludert meg) å forstå noen av ordene du bruker i brevet: "rubricerade uhemula" Hva betyr det egentlig? Tror nok ogsådet vil ta seg bedre ut (selv med svensk mottager) å skrive brevet på norsk (men unngå vanskelige ord som svensker kanskje ikke forstår), for det virker litt rart å si at man ikke forstod noen enkle svenske ord mens man bruker mange enda vanskeligere svenske ord som nordmenn flest nok ikke kjenner til.

Selvsagt skal brevet skreves på norsk, blanda in lite norska begrepp som brukes i juridiken.

Ohemult = Obefogat, orättmätigt, felaktigt

Rubricerade = Hänvändelse till vad som står i rubriken.

notlob
04.12.10 20:56
lusekoftan: Det er et godt tips, hvis man har en utlandsregistrerad bil og får en p-bot i Sverige kan man chansa och slänga bort boten, om man får påminnelse kan man sie at man aldrig sett någon p-bot och slippa påminnelseavgiften, sedan ska man klaga på selve boten.

Vet jo også, da jeg så boten og grunnen til den, at jeg hadde parkert som en idiot. Så sånn sett var den jo helt på sin plass, men jeg sjanset nå på det og kom heldig ut av det. Jeg og dama kjørte cirka 300 mil tur/retur for fire dager i Gøteborg, og i all hovedsak for å gå på Liseberg.

En liten avsporing: har du noen ganger hørt hvor mye penger Liseberg genererer inn i Gøteborgs kommunkasse. Det må jo være snakk om flere hundre milloner pr. år. Vet jo at det på en god gjennomsnittsdag er pluss/minus cirka 20 000 mennesker innenfor portene.

lusekoftan
04.12.10 21:17
notlob: En liten avsporing: har du noen ganger hørt hvor mye penger Liseberg genererer inn i Gøteborgs kommunkasse. Det må jo være snakk om flere hundre milloner pr. år. Vet jo at det på en god gjennomsnittsdag er pluss/minus cirka 20 000 mennesker innenfor portene.

Ingen aning, måste vara massor, en riktig "turistfälla", vi var i Göteborg för två helger sedan och vi var også på "Jul på Liseberg" på lördagskvällen, mye folk på Liseberg og mye folk på shoppingen i "Nordstan" och hela det stora shoppingområdet med gågator innanför vallgraven både på lördagen och söndagen.

Ingen P-bot denne gang ettersom vi lämnade bilen hemma och åkte snabbtåget X2000 från Stockholm på mindre än 3 timmar.

notlob
04.12.10 21:20
lusekoftan: "Jul på Liseberg" på lördagskvällen

Skulle gjerne opplevd det. Det ser skikkelig mysigt ut.

fishnet
fishnetInnlegg: 4211
05.12.10 12:58
notlob: Fikk en bot i år 2000 da jeg hadde parkert litt vel tvilsomt utenfor et hotell i Gøteborg. Jeg kastet den, og hørte aldri noe mer.

Fick utskrivet ett inbetalningskort då jag skulle igenom en bomstation (manuell) vid Drammen för ett antal år sedan. Det fattades två kronor i norsk valuta och det godtogs inte att betala resterande med svenska pengar. Kort togs inte. Beloppet på inbetalningskortet var på ett mycket högre belopp än de 12 kr det skulle kosta. Jag rev sönder kortet och slängde ut det genom sidofönstret. Hörde heller inget vidare. Så, tydligen bäst att chansa på att nonchalera och hoppas på att det går vägen.... Har heller aldrig köpt "piggdekksoblat" för att passera Oslo. Skulle aldrig falla mig in. Känner mig inte särskilt kriminell för det.

marcusj
05.12.10 16:43

Når det er ett skilt som opplyser at en hel rad er reservert for HC-parkering å det er en stor bil som står i veien for skiltet sånn at jeg ikke ser det tar jeg ikke så mye selvkritikk for den!

Forøvrig er vel hver enkelt HC-plass merket med skilt her til lands...

ferrek
ferrekInnlegg: 14612
05.12.10 16:48
marcusj: Forøvrig er vel hver enkelt HC-plass merket med skilt her til lands...

I Sverige ville det medført så mange skilter at produksjonen ikke hadde strukket til. ;-)

lusekoftan
05.12.10 19:38
marcusj: Når det er ett skilt som opplyser at en hel rad er reservert for HC-parkering å det er en stor bil som står i veien for skiltet sånn at jeg ikke ser det tar jeg ikke så mye selvkritikk for den!

Også en meget god anledning at klage på boten !

Då bör du enligt min mening ha goda möjligheter at få tilbake pengerne med ränta og portoutlägg !

Se bara til att få iväg din klagan innan klagetiden har passerats !

Har du inte redan  betalt den så betala in den + 1 krona som du i samma brev ber at få tilbake omgående, sätt parkeringsbolaget i arbete !

(Innlegget ble redigert 05.12.10 19:45)

lusekoftan
06.12.10 18:49
marcusj: Forøvrig er vel hver enkelt HC-plass merket med skilt her til lands...

Godt !

Skriv i din klagan at i Norge er minsann "hver enkelt HC-plass merket med skilt" og at du selvsagt hade forventet det samme i Sverige.

Da får du sikkert tilbake dine penger med ränta og ersättning för portoutlägg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg