Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Årsavgift

NYTT TEMA
Pernillel
PernillelInnlegg: 3604
13.05.11 16:19

Vi kjøpte en splitter ny bil i April og leverte inn den gamle som innbytte. Denne var det da allerede betalt årsavgift på. I dag dumpet det ned enda ny blankett med årsavgift i postkassen, denne gangen for den nye bilen. Slik sett har vi betalt årsavgift to ganger i år. Er dette riktig? Det virker noe urimelig å betale 5600 kroner for å ha "en" bil - for vi har jo i prinsippet bare byttet en bil mot en annen. Kan heller ikke huske at vi har måttet gjøre dette de andre gangene vi har kjøpt en ny bil.

Noen som vet?

MortenABC
MortenABCInnlegg: 42
13.05.11 16:23

Dette er vel helt normalt. Står man som eier på en bil 01. januar, får man årsavgifta.

Kjøper man ny bil får man ny årsavgift på den. Staten skal ha sitt, som vanlig.

Beretta
BerettaInnlegg: 5116
13.05.11 16:31

Årsavgiften følger bilen, ikke eieren. Og nye biler blir nå etterskuddsfakturert for årsavgiften. Den er ikke lenger inkludert i nybilprisen.

Kjøpte selv nettopp ny bil, og sammen med vognkortet kom denne beskjeden om ny årsavgift.

veegee
veegeeInnlegg: 4080
13.05.11 16:49

Hvis den nye bilen din var registert på forrige eier i tidsrommet 1. jan til dere kjøpte den, er den han som skal betale den.

Ble bilen avregistrert før 1. jan 2011 er det du som må betale.

Litt urettferdig noen ganger, og hvis man vil slippe gratis unna kan man kjøpe en ny bil 16.mars hvert år.

(Innlegget ble redigert 13.05.11 16:52)

t109
t109Innlegg: 2336
13.05.11 16:59
veegee: Litt urettferdig noen ganger, og hvis man vil slippe gratis unna kan man kjøpe en ny bil 16.mars hvert år.

Kjøper man splitter ny bil 16. mars må en betale årsavgift for hele året. Man har heller ingen garanti for å slippe unna om en kjøper en bruktbil dersom denne har stått på "lager" siden før nyttår, og årsavgift for inneværende år ikke er fakturert.

Kjøper man en bil som hadde en annen eier per 01.01, er det vel vedkommende selger som står ansvarlig for årsavgiften, men mange selgere prøver å "dytte" regningen over på ny eier dersom de selger bilen i tidsrommet januar - tom 15. mars....

Etter 15. mars har man, som selger (hvertfall privatselger) et forklaringsproblem dersom regningen ikke er betalt

veegee
veegeeInnlegg: 4080
13.05.11 17:09
t109: Kjøper man en bil som hadde en annen eier per 01.01

Var vel det jeg sa, glemte å si at det selvfølgelig ikke gjelder ny bil.

Billbabba
BillbabbaInnlegg: 10955
13.05.11 23:28
t109: Kjøper man en bil som hadde en annen eier per 01.01, er det vel vedkommende selger som står ansvarlig for årsavgiften, men mange selgere prøver å "dytte" regningen over på ny eier dersom de selger bilen i tidsrommet januar - tom 15. mars....
Etter 15. mars har man, som selger (hvertfall privatselger) et forklaringsproblem dersom regningen ikke er betalt

Selger har overhode ingen forklaringsproblem.

Han kan bare si: årsavgift ikke betalt. Og da går det på ny eier uansett, om han vil ha ut skiltene igjen.

Det er da ikke noe nytt att bruktbilselgere leverer inn skiltene, og henter dem inn på dagen, når bilen blir solgt, men da + omreg + årsavgift. Jeg gjør da altid dette selv, og ingen klager eller syter over dette. Det er da helt normalt.

lobotomist1
lobotomist1Innlegg: 4142
14.05.11 03:47

Alternativet, om du ikke er enig i Norsk bilpolitikk og avgiftspolitikk generelt er å slutte å stemme sosialistisk...

Så om du har stemt sosialistisk ved forrige valg, har du pr. definisjon ingen grunn til å klage, og har fått akkurat den varen du bestilte.

Pernillel
PernillelInnlegg: 3604
14.05.11 19:57

Hrmpf... Men er dette en ny ting? Jeg er nesten sikker på at vi ikke betalte to årsavgifter da vi kjøpte den forrige bilen vår (også helt ny og hos samme forhandler, i 2006 ved omtrent samme tidspunkt). Denne avgiften er vel omtrent den mest meningsløse avgiften jeg vet om så jeg tror jeg hadde husket det isåfall (forresten bra at den ble omdøpte fra veiavgift til årsavgift ellers kunne vi ha trodd den faktisk gikk til norske veier).

t109
14.05.11 20:17
Billbabba: Selger har overhode ingen forklaringsproblem

Jeg tenkte nå mest på privatsalg jeg da...

Men, uansett er det - rent formelt eier per 01.01 som står ansvarlig for at avgiften er betalt.

Billbabba
14.05.11 22:25
t109: Jeg tenkte nå mest på privatsalg jeg da...
Men, uansett er det - rent formelt eier per 01.01 som står ansvarlig for at avgiften er betalt.

Ja, men det blir jo det samme.

Han bare forteller dette til kjøper, og om da kjøper ikke betaler, og selger får kravet, ringer han inn og sier att dem bare kan ta skiltene, siden bilen er ikke i hans eie. Har gjort det 2 ganger i fjor. Gikk helt fint for meg det.

t109
14.05.11 23:16
Billbabba: Han bare forteller dette til kjøper, og om da kjøper ikke betaler, og selger får kravet, ringer han inn og sier att dem bare kan ta skiltene, siden bilen er ikke i hans eie. Har gjort det 2 ganger i fjor. Gikk helt fint for meg det.

Glad jeg ikke har vært borti slike selgere (enda). Jeg betaler årsavgiften på biler jeg eier per 01.01 - og forventer egentlig at andre gjør det samme.

Inngår man en annen avtale før salg av bilen - og skriver det i kontrakten - er hvem som til slutt får regninga selvsagt en sak mellom selger og kjøper...

Jeg ville imidlertid ikke likt å handle bil av en privatselger som gir f.. i å betale årsagiften - og senere hadde møtt meg med "de får bare klippe skiltene om ikke DU betaler den". Selger man en bil etter 01.01 og før 20.03 får en heller bake årsavgiften inn i prisen da :-)

Nå er ikke akkurat årsavgiften den største kostnaden ved bilholdet, så det er sjelden vits å bruke mye krefter på å krangle om denne. Men som nevnt over liker jeg best å handle med ryddige folk, som betaler de regningene de har ansvar for å betale - og eier du en bil 01.01 er årsagiften en utgift som - i de aller fleste tilfeller - tilfaller deg...

Billbabba
14.05.11 23:45
t109: Jeg ville imidlertid ikke likt å handle bil av en privatselger som gir f.. i å betale årsagiften - og senere hadde møtt meg med "de får bare klippe skiltene om ikke DU betaler den". Selger man en bil etter 01.01 og før 20.03 får en heller bake årsavgiften inn i prisen da :-)

Samme for meg, men holder du ikke kontrakten, når du kjøper bil av meg, så klippes skiltene.

Jeg er IKKE nådig mot slikt.

Jeg liker best å selge til ryddige folk, som holder seg til kontrakten.

Jeg plukker som regel ut folk som deg, og derfor ungår jeg å selge til folk som ikke holder seg til kontrakten. Selv om jeg bomma 2 ganger i fjor, så solgte jeg totalt 60 biler og da 58 kjøpere som følgte kontrakten og gjorde opp for seg etter hva avtalen var.

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7026
15.05.11 02:02
Billbabba: Samme for meg, men holder du ikke kontrakten, når du kjøper bil av meg, så klippes skiltene.
Jeg er IKKE nådig mot slikt.
Jeg liker best å selge til ryddige folk, som holder seg til kontrakten.
Jeg plukker som regel ut folk som deg, og derfor ungår jeg å selge til folk som ikke holder seg til kontrakten. Selv om jeg bomma 2 ganger i fjor, så solgte jeg totalt 60 biler og da 58 kjøpere som følgte kontrakten og gjorde opp for seg etter hva avtalen var.

Jeg synes dette høres ganske tvilsomt ut med mindre det står klart og tydelig at "kjøper betaler årsavgiften, ellers klippes skiltene". For det er da den som eide bilen 1/1 som er ansvarlig for årsavgiften om ingen vil betale den, og da blir det da feil at vedkommende (du som selger) sier at det er bare å klippe skiltene.

Om man opplyse klart om slikt på forhånd er det nok greit, men om det kommer som en ny opplysning (evt med en uklar formulering i kontrakten) etter at handelen er gjort og kjøper har valgt bil fra deg istedenfor fra konkurrentensom har makan bil til salgs 1000 kr billigere (men dyrere når det kommer årsavgift-overrawskelse hos deg).

Hvordan er det når du kjøper biler da? Da er det vel selger som tar årsavgiften om han eide den 1/1, mens de bilene du selger tydeligvis ikke følger denne regelen.

Det med å ta av skiltene på bruktbiler som er til salgs synes jeg virker litt merkelig med tanke påårsavgiften med mindre bilen skal stå et halvår i ro. Er det virkelig sånn at ved å avregistrere bilen og så sette på skiltet (i samme halvår) så kan selger lure seg unna årsavgiften?

Er det sånn atdu i kontrakten at kjøper betaler registreringskostnader, og da regner kjøper med at det er de 1557 kronene man må ut med for å omregistrere en bil (om den er gammel), men så dukker det altså opp en årsavgift på 2800 kr (eller hva det nå er) i tillegg, som kunden regnet med var inkludert.

At 58 av 60 har betalt årsavgiften er jo ikke så rart om de ikek har noe annet valg om de skal fortsette å kjøre bilen de allerede har betalt en gang. Men jeg regner med at det er ganske mange av disse 58 som føler seg lurt om de får en slik tilleggsregning. Og hvor mange av dem som har kjøpt bil av deg og fått denne overraskelsen er det som velger å kjøpe bruktbil av deg en gang til etter dette?

Selv synes jeg dette høres ut som lureri om det ikke går helt klart frem av kontrakten at årsavgift ikke er betalt.

Hvba står det konkret om årsavgiften i kontraktene du bruker?

t109
15.05.11 07:28
Billbabba: Jeg plukker som regel ut folk som deg, og derfor ungår jeg å selge til folk som ikke holder seg til kontrakten. Selv om jeg bomma 2 ganger i fjor, så solgte jeg totalt 60 biler og da 58 kjøpere som følgte kontrakten og gjorde opp for seg etter hva avtalen var.

Jeg har ikke noe problem med å forholde meg til klare kontrakter og seriøse selgere. Opplyses det klart, FØR avtale inngås, at forfalt årsavgift tilfaller kjøper, og dette nedfelles i kontrakten - er dette en klar og grei avtale - og kjøper er gjort oppmerksom på hva bilen totalt koster. Helt greit.

Sist jeg holdt på å kjøpe bil av en "bakgårdsbruktbilforhandler" (jeg holder meg som regel langt unna disse, men det var snakk om en bil jeg hadde veldig lyst på) presanterte han meg imidlertid en kontrakt som var til de grader useriøs at jeg trakk meg. Han fraskrev seg ethvert ansvar (selv om forbrukerkjøpsloven faktisk har bestemmelser en proff selger må forholde seg til). I tillegg kom han drassende med "årsavgiftkrav" muntlig. Dette sto det selvsagt ingen ting om i kontrakten han brukte, og pengene skulle selvsagt gå rett inn på selgers konto (det vil nok si at forrige eier hadde betalt årsavgiften, men at selger ville "tyne" noen kroner mer ut av handelen). Blæh. Jeg er fullstendig klar over at jeg hadde knust vedkommende selger i en evt rettsak dersom jeg hadde fått alvorlige problemer med bilen. Men jeg gadd rett og slett ikke å handle med den fyren. Det luktet useriøst og problemer lang vei, og slikt blir det bare arbeid av - dersom noe skulle skje. Og du kan banne på at det er akkurat i slike tilfeller "noe" vil skje... 

Klare og greie kontrakter er positivt. Jeg tillater meg imidlertid fortsatt å mene at det er mest ryddig at den som står ansvarlig for årsavgiften per 01.01 betaler den, så får man ordne evt "deloppgjør" mellom selger og kjøper på annen måte :-)

PS! De gangene jeg har byttet inn bil hos seriøse merkeforhandlere er det alltid en forutsetning at forfalte avgifter er betalt - noe jeg finner ryddig.

gorgus
gorgusInnlegg: 2759
15.05.11 11:07
SUV_4WD: Det med å ta av skiltene på bruktbiler som er til salgs synes jeg virker litt merkelig med tanke påårsavgiften med mindre bilen skal stå et halvår i ro. Er det virkelig sånn at ved å avregistrere bilen og så sette på skiltet (i samme halvår) så kan selger lure seg unna årsavgiften?
Er det sånn atdu i kontrakten at kjøper betaler registreringskostnader, og da regner kjøper med at det er de 1557 kronene man må ut med for å omregistrere en bil (om den er gammel), men så dukker det altså opp en årsavgift på 2800 kr (eller hva det nå er) i tillegg, som kunden regnet med var inkludert.

Det at en seriøs bilforhandler tar av skiltene er da ikke så merkelig. Det har da ikke noe med årsavgiften å gjøre, men med forsikring på bilen. Da en kunde bytter inn sin gamle bil så blir jo forsikring på innbyttebilen oppsagt. Det er heller ikke lov å bruke prøveskilter samtidig med orginale skilter.
Etter mange års kamp med biltilsynet har bilforhandleren fått lov til å oppbevare skilter selv og slippe å levere inn de hver gang, mot å oppbevare de i ett låst skap. Dette skjedde da bilforhandlerene fikk anledning til også å registrere bruktbiler selv.
Man kan aldri lure seg unna årsavgiften. At folk tror at regavgiften er lik årsavgiften tror jeg ikke noe på. Registreringskostnader er noe hel annet. Det er en kostnad bilforhandleren beregner seg for å registrere bilen på ny eier. Du må ikke blande begrepene her.

Tips: Bytter man inn en bil i jan - april hos en bilforhandler vil jeg ta opp med  forhandleren hva jeg gjør med årsavgiften på innbyttebilen på forhånd. Hør om du skal komme med innbetalingsgiroen til forhandler i god tid før forfall. Det er jo ikke riktig moralsk at du skal betale for hele året. Kanskje for 4 mnd maksimum. For privatsalg blir det det samme. Avtal og ikke minst å gjøre som avtalt. Det er kjøper som plutselig står uten bil med skilter i motsatt fall, så jeg antar han er minst like mye interessert at årsavgiften blir betalt i rett tid som selger er.

TommyLee32
TommyLee32Innlegg: 10266
15.05.11 11:34

Hvorfor betaler ikke folk som skal selge bilen sin videre årsavgiften?

Personlig synes jeg dette er dårlig service, oppfordrer alle som skal selge bilen sin om å betale årsavgift!

Ser at det er en del firma også som ikke betaler avgiften, makan!

Billbabba
15.05.11 12:09
t109: Jeg har ikke noe problem med å forholde meg til klare kontrakter og seriøse selgere. Opplyses det klart, FØR avtale inngås, at forfalt årsavgift tilfaller kjøper, og dette nedfelles i kontrakten - er dette en klar og grei avtale - og kjøper er gjort oppmerksom på hva bilen totalt koster. Helt greit.
Sist jeg holdt på å kjøpe bil av en "bakgårdsbruktbilforhandler" (jeg holder meg som regel langt unna disse, men det var snakk om en bil jeg hadde veldig lyst på) presanterte han meg imidlertid en kontrakt som var til de grader useriøs at jeg trakk meg. Han fraskrev seg ethvert ansvar (selv om forbrukerkjøpsloven faktisk har bestemmelser en proff selger må forholde seg til). I tillegg kom han drassende med "årsavgiftkrav" muntlig. Dette sto det selvsagt ingen ting om i kontrakten han brukte, og pengene skulle selvsagt gå rett inn på selgers konto (det vil nok si at forrige eier hadde betalt årsavgiften, men at selger ville "tyne" noen kroner mer ut av handelen). Blæh. Jeg er fullstendig klar over at jeg hadde knust vedkommende selger i en evt rettsak dersom jeg hadde fått alvorlige problemer med bilen. Men jeg gadd rett og slett ikke å handle med den fyren. Det luktet useriøst og problemer lang vei, og slikt blir det bare arbeid av - dersom noe skulle skje. Og du kan banne på at det er akkurat i slike tilfeller "noe" vil skje...
Klare og greie kontrakter er positivt. Jeg tillater meg imidlertid fortsatt å mene at det er mest ryddig at den som står ansvarlig for årsavgiften per 01.01 betaler den, så får man ordne evt "deloppgjør" mellom selger og kjøper på annen måte :-)
PS! De gangene jeg har byttet inn bil hos seriøse merkeforhandlere er det alltid en forutsetning at forfalte avgifter er betalt - noe jeg finner ryddig

Det er langt fra værgang alle avgifter er betalt, ved å kjøpe bruktbil hos merkeforhandlere.

Ser jo tilstadig att årsavgift ikke er med i prisen der også, så denne kommer også da i tillegg.

Att du har møtt 1 privatperson som selger noen biler, ikke er like ærlig som de fleste forteller ingenting.

Og jo selv merkeforhandlere kan selge billig biler som rep.objekt eller delebil uten å ha noe som helst ansvar for event på kommende feil etter kjøp av bilen. Du nevnte hos "din" useriøse selger, att han skreiv det i kontrakten. Da er han ikke SÅ useriøs, men resten av kontrakten forteller bare att han ikke kan skrive.

Og norsk lov sier faktisk att muntlig avtale er like gjeldene som skriftlig. Men beviset er enklest med skriftlig.

Jeg har ALDRI kjøpt bil uten å måtte betale årsavgift. Selv om jeg har kjøpt bil i April, så vel som juni.

Årsaken er att jeg altid kjøper deffekte biler, som fikses og selges vidre. Og jeg må ha eu-godkjenning og skilter på bilen når jeg selger den.

Derfor skriver jeg 1 pris, og legger til avgiftene for å dekke disse.

Finn. legger til disse avgiftene helt automatisk. Og disse kan ikke prutes. Derfor er det naturlig att jeg setter en pris, som kan diskuteres, og en avgift info som IKKE kan diskuteres.

Du og 2 til de siste 10åra har reagert på dette. De 2 andre mista skiltene på bilen sin, og må komme til meg med penger for å få løst ut skiltene sine. Da jeg må ordne opp for dem. (i følge dem selv, etter kontakt med biltilsynet/tollvesenet)

Jeg satte NAF på saken, og jeg fikk medhold, ikke kjøper.

Så jeg oppfordrer alle selgere å skrive kontrakt, for en kan møte kjøpere som ikke er redlige.

Billbabba
15.05.11 12:11
TommyLee32: Hvorfor betaler ikke folk som skal selge bilen sin videre årsavgiften?
Personlig synes jeg dette er dårlig service, oppfordrer alle som skal selge bilen sin om å betale årsavgift!
Ser at det er en del firma også som ikke betaler avgiften, makan!

De fleste betaler avgiften, men skal ha igjen dekkning for avgiften.

Derfor sier dem att avgiften ikke er betalt, og avtaler att avgiften betales, når kjøper legger dette tillegget på prisen.

TommyLee32
15.05.11 12:32

Hvis alle har betalt ville problemet vært ute av verden, slik ville man være sikker på at når man kjøper ny bil er den allerede betalt!

JHOL
JHOLInnlegg: 1514
15.05.11 12:41
TommyLee32: Hvis alle har betalt ville problemet vært ute av verden, slik ville man være sikker på at når man kjøper ny bil er den allerede betalt!

Hvis en kunde lever inn en bil til en forhandler i desember og den ikke blir solgt videre før i mai.

Hvem mener du da skal betale årsavgiften?

TommyLee32
15.05.11 12:51
JHOL: Hvem mener du da skal betale årsavgiften?

Selgeren selvfølgelig!

Når man bedriver butikk handler det om å yte god service, betaler man årsavgiften på kjøretøyet har man eliminert bort et problem.

t109
15.05.11 14:13
Billbabba: Så jeg oppfordrer alle selgere å skrive kontrakt

Enig i at det skrive en god kontrakt er viktig både for kjøper og selger. Resten av innlegget må jeg ærlig innrømme at jeg ikke skjønte så mye av dessverre :-)

Årsavgiften ser jeg på som en del av våre andre - mer eller mindre populære skatter og avgifter.

Kjøper man et hus i desember, blir man uansett lignet for ligningsverdien per 31.12, mens forrige eier "slipper unna". Har man en TV påløper det lisens, om man ser på NRK eller ikke. Kjøper du en bil skal staten ha registeringsavgiften innbetalt før du får vognkort. Eier men en bil per 01.01 plikter man å betale årsavgift (dersom bilen ikke skrotes innen en viss dato da). Sånn er det bare.

Og selger man en bil til en bilforhandler innen 31.12 står man ikke som eier per 01.01, og skal selvsagt ikke betale årsavgift. At forhandleren ved videresalg av bilen oppgir at denne bilen må man betale årsavgift for for inneværende år, ser jeg ikke som noe problem (dersom det oppgis til kunden vel og merke...).

Og for å gjenta meg selv, ser jeg det heller ikke som noe problem at kjøper og selger evt deler på årsavgiften (eller at kjøper betaler hele årsavgiften) dersom dette fremgår klart av en kontrakt/avtale dem i mellom.

Men det er fortsatt eier per 01.01 som er ansvarlig for betaling av avgiften. Der er loven klar. Ellers er jeg - som nevnt over - enig i at en kan avtale evt fordeling av avgiften i en god avtale/kontrakt. At noen velger å velte hele ansvaret over på ny eier ved å true med å ta skiltene, syns ikke jeg noe særlig om.

For å si det sånn; akkurat på dette punktet kan vi være enige om at vi er uenige...

(Innlegget ble redigert 15.05.11 14:26)

gorgus
gorgusInnlegg: 2759
15.05.11 16:27
TommyLee32: Selgeren selvfølgelig!
Når man bedriver butikk handler det om å yte god service, betaler man årsavgiften på kjøretøyet har man eliminert bort et problem

Den som skal betale årsavgiften er selfølgelig vedkommende som skal bruke bilen. Dette er en avgift til staten og ikke en inntekt for bilforhandleren. Kalle det en service handling er i beste fall rent sprøyt.

Noen plikter skal vel en kjøper også ha. Kontakt Statens vegvesen før du kjøper bilen, så får du beskjed om både reg avg, årsagift og PKK.

Billbabba
15.05.11 18:14
t109: Årsavgiften ser jeg på som en del av våre andre - mer eller mindre populære skatter og avgifter.

Og ved kjøp av bruktbil, må du regne med å måtte betale den avgiften bilen har.

Att du ikke forstår får være din sak. Jeg er bare glad jeg i 58 av 60 ganger greier å plukke ut slike kjøpere som deg.

Så jeg slipper å bruke NAF for å få folk til å forstå.

Billbabba
15.05.11 18:17
TommyLee32: Hvis alle har betalt ville problemet vært ute av verden, slik ville man være sikker på at når man kjøper ny bil er den allerede betalt!

Hvorfor skal en slippe bilavgiften når en kjøper seg ny bruktbil?

Og hvorfor skal selger som ikke skal ha eller kjøre bilen betale avgiften for att ny eier skal kunne kjøre bilen?

Men likevell godtar du att merkeforhandlere lesser nybil avgiftene på deg, når du kjøper NY bil.

250GTO
250GTOInnlegg: 8697
15.05.11 18:48

Årsavgiften skal betales av den første personen som har hatt skilter på bilen etter 01.01 i salgsåret. Mao hvis man kjøper en bil som ikke har hatt skilter i salgsåret, så er det kjøperen som skal betale årsavgift. Hvis bilen har vært registrert tidligere i salgsåret, så er årsavgiften selgerens gjeld til staten, og selger skal således betale denne.

TommyLee32
15.05.11 19:35

Poenget mitt er at selger har et produkt som er til salgs, da mener jeg at produktet bør være i orden, dvs i dette tilfellet at årsavgift må være betalt.

Er ikke avgiften betalt får ikke kunden skilt på bilen før den er betalt, da er det ikke lenger et produkt som selger kan gjøre seg betjent av mener jeg.

Det er ikke verre enn at selger betaler avgiften og legger på 3000,- på kjøpesummen.

t109
15.05.11 19:40
Billbabba: Att du ikke forstår får være din sak. Jeg er bare glad jeg i 58 av 60 ganger greier å plukke ut slike kjøpere som deg.

Det var da voldsomt da. Ja, ja visse typer bruktbilselgere er det nok kanskje best jeg holder meg unna :-)

Kan ikke si det plager meg nevneveridig. Det er nok biler til salgs - og nok seriøse aktører å forholde seg til i markedet.

Jeg skjønner imidlertid ikke hva som trigger så voldsomt da vi i hovedsak antagelig er nokså enige. Dvs; opplyses det i forkant, og avtales i kontrakts form - kan kjøper og selger bli enige om det meste mht både betaling av årsavift, reg.avgift, garantier osv...

Mht reklamasjon kan man imidlertid ikke inngå avtaler som gir dårligere rettigheter enn forbrukerkjøpsloven (dersom det ikke uttrykkelig dreier seg om et "vrak" eller et rep.objekt)

Og ansvaret for betaling av årsavgiftregningen tilfaller den som står som eier per 01.01. Velger man å selge bilen i februar er det forståelig at man forsøker å få til en deling med ny eier, men ansvaret er det fortsatt eier per 01.01 som har. Det hjelper lite å være uenig i dette, dessverre...

250GTO
250GTOInnlegg: 8697
15.05.11 19:44

Det er nok ikke helt riktig. Som jeg og flere andre skriver, så er det den første som registrerer bilen i kalenderåret som blir skyldig årsavgift. Hvis bilen ikke har vært registrert i kalenderåret før du kjøper den, så er ikke bilen skyldig årsavgift, og du får registrert bilen uten å betale. Myndighetene mener altså at krav om årsavgift utløses først ved at du registrerer bilen, og regningen blir derfor ettersendt. Dersom selger har hatt skilt på bilen i kalenderåret, så hefter han ved skyldig årsavgift, og neste eier får ikke registrert bilen før selger har betalt denne.

Edit: innlegget var ment til TommyLee

(Innlegget ble redigert 15.05.11 19:45)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg