Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tvangsauksjon av biler

NYTT TEMA
Kubrak
KubrakInnlegg: 1830
16.09.11 20:08

Var en gang inne på en side hvor biler fra konkursfirmaer ble tvangsolgt fortløpende. Men jeg husker ikke hva den hette. Noen som vet om en slik side?

Nå som jeg har vraket min bil (ikke min feil :p), trenger jeg rett og slett en ny en snarest.

rallysport
rallysportInnlegg: 3346
16.09.11 20:12
Kubrak: Var en gang inne på en side hvor biler fra konkursfirmaer ble tvangsolgt fortløpende. Men jeg husker ikke hva den hette. Noen som vet om en slik side?
Kubrak
16.09.11 20:15
rallysport: http://www.crifo.no/

takktakk men bergen blir litt for langt unna

GalMannIStudio
GalMannIStudioInnlegg: 392
16.09.11 21:33

Er denne nærmere deg da ? 

http://www.crifo.as/

Cobber
CobberInnlegg: 6123
16.09.11 23:00

http://www.stadssalg.no/index.php?current_page=sale&cat=10

Nå virker ikke lenkeknappen så du får kopiere og lime

Kubrak
16.09.11 23:26
Cobber: http://www.stadssalg.no/index.php?current_page=sale&cat=10
Nå virker ikke lenkeknappen så du får kopiere og lime

sehr gut!

J Nissen
J NissenInnlegg: 46561
16.09.11 23:30

Har det noe for seg å konkurs og inkasso-biler kontra vanlige bruktbiler?

Jeg vet at noen "før i tiden" sa at inkassofirmaene solgte dem billigere på "pur faen", bare for å få dekket kravene sine. Men er det virkelig slik?

En annen ting som slår meg er at vedlikehold av bilen kanskje ikke er det som får høyest prioritert om man er i ferd med å gå dukken personlig eller firmaet går på skakke..  

Kubrak
17.09.11 00:01
J Nissen: Har det noe for seg å konkurs og inkasso-biler kontra vanlige bruktbiler? Jeg vet at noen "før i tiden" sa at inkassofirmaene solgte dem billigere på "pur faen", bare for å få dekket kravene sine. Men er det virkelig slik?
En annen ting som slår meg er at vedlikehold av bilen kanskje ikke er det som får høyest prioritert om man er i ferd med å gå dukken personlig eller firmaet går på skakke..

Tenkte kanskje at jeg skulle kjøpe meg en varebil og de selges vel kanskje ofte underpriset på sånne nettauksjoner eller? Jeg vet ærlig talt ikke, men du har nok sikkert gode poeng der. Vil uansett ha muligheten til å skjekke innom feks stadssalg også i tillegg til finn.no

drillern
drillernInnlegg: 6430
17.09.11 00:09
Kubrak: Vil uansett ha muligheten til å skjekke innom feks stadssalg også i tillegg til finn.no

Har du mulighet for å forhåndssjekke bilene,så kan jo aksjon være et alternativ..På oslo bilauksjon selges også mye biler for staten .

http://www.oslobilauksjon.no/

veegee
veegeeInnlegg: 4074
SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7027
18.09.11 21:41
J Nissen: vedlikehold

Akkurat på vedlikehold tror jeg nokogså det er mange som svikter på tvangssalg. Ikek bare fordi økonomien tilsier at de ikek har råd til det, men fordi det ofte er de folkene som blåser i konsekvenser på et pområde som gjør det samme på andre områder, som feks det md å betale regninger eller rett og slett det medå droppe å kjøpe diverse ting de ikek har råd til (som så knekker økonomien).

En bekjent kjøpte en tvangsauksjonsbil (Mitsubiushi Evo). den var tømt for olje og deretter kjørt, så motoren var selvfølgelig ødelagt, men det visste han om og det var jo derfor bilen var billig. For ham var det en god handel, men det skyldes at han hadde god peiling på akkurat dennebiltypen (han hadde en til fra før) og at han hadde mye deler til dennesom kunne brukes på den nye, samt interesse for å drive me slikt.

men tilbake til bilen han kjøpte, jeg så bilder av den på nettet, og endel ting var jo demontert hos forrige eier (han som ikke kalrte å betale), og så ble bilen hentet derfra (av namsmanen eller noe sånt). Da ble det bare lagt inn ei papplate i setene og lempet in motordeler og slit, som jo selvfølgelig ikek er så voldsomt reint. Så det griser jo til litt ekstra når det tas sånne enkle løsninger.

Men for namsmannen så er vel dtte et vanlig hente-oppdrag av mange og de vet ikek alltid hvordan tilstanden er og de må hente der og da kasnkje (for at ikke bilen skal gjemmes unna i mellomtiden), så da må de kasnkje gjøre det slik. Også kan det o hende at det ikek er om å gjøre å få den frem med høyest mulig verdi, men med en verdi som hvertfall er over det som skyldes dersom det er mulig (overskuddet tilfaller vel den som eier bilen, altså den dårlige betaleren).

Jeg kjenenr også til et annet tilfelle med en som kjøpte noe for flere tusen kroner og ikke betalte. det endte med at dt lokale politiet hentet det hos ham, og jeg var med på mesteparten av transporten derfra til rett adresse. Det var endel ting som manglet og det som vr igjen var jo ike så veldig godt behandlet, men bedre å få tilbbake dette og så kunen selge det tilredusert pris til noen andre enn å bare la kjøper (som ikke betaler) får beholde det.

Ved kjøp av bil (og annet) på tvangsauksjon er det vel helelr ikke neon garanti, og man kan heller ikke snakke med selger (tidligere bruker) sånn som ved vanlig handel.

Man kansikkert gjøre neon gode kjøp på slike auksjoner, men generelt ville jeg nok sagt at om man finenr to biler av samme type med same km og alder så skulleden på tvangssalg vært endel billigere om jeg skulle satset på den.

En annen ting er at ved vanlig kjøp fra privatperson så kan man gjerne kikke på bilen og så kjøre derfra i egen bil om man vil kjøpe til den fastsatte prisen. mens ved auksjon så må mange dra og se på bilen og ta seg dette bryderiet før en får kjøpe den. Selvfølgelig mulig å kjøpe uten å kikke, men det er jo litt dristig da, og det er vel kasnkje ofte nettoppdene personen som får tilsllaget, hvertfall på de dårlig bilene (og altså uten garanti).

PopMyHead
PopMyHeadInnlegg: 2210
19.09.11 18:18
J Nissen: Har det noe for seg å konkurs og inkasso-biler kontra vanlige bruktbiler?

Nei snarere tvert om:Denne typen bransje skal ikke jeg fore med penger iallefall.

Ligger mange triste histrorier bak en bil som er tvangssolgt..

(Innlegget ble redigert 19.09.11 18:18)

J Nissen
19.09.11 18:54
PopMyHead: Nei snarere tvert om:Denne typen bransje skal ikke jeg fore med penger iallefall.
Ligger mange triste histrorier bak en bil som er tvangssolgt..

Du er absolut inne på noe der..

PopMyHead
20.09.11 14:12
J Nissen: Du er absolut inne på noe der..

Kall meg gjerne rar,men jeg hadde liksom ikke greid å nyte en bil eller et hus for den saks skyld,som stammet fra et tvangssalg.

Har aldri opplevd dette selv,men likevel..

veegee
20.09.11 14:26
PopMyHead: Kall meg gjerne rar,men jeg hadde liksom ikke greid å nyte en bil eller et hus for den saks skyld,som stammet fra et tvangssalg.

Men du vet jo ikke historien til en bil du kjøper hos forhandler heller. Folk kan jo ha dødd i bilen, kan ha vært eid av homse-par som har misbrukt girstanga på det groveste og gud vet hva. 

Tror du er inne i en litt feil tankerekke..

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 15948
20.09.11 14:35
PopMyHead: Kall meg gjerne rar,men jeg hadde liksom ikke greid å nyte en bil eller et hus for den saks skyld,som stammet fra et tvangssalg.

Når jeg ser de håpløse fyrene på Luksusfellen hadde det gått ganske fint å kjøpe en tvangsinndrevet bil...

Cobber
20.09.11 14:38
veegee: kan ha vært eid av homse-par som har misbrukt girstanga på det groveste og gud vet hva.

En av dine fantasier?  ;)

veegee
20.09.11 15:36
Cobber: En av dine fantasier

Nei, det er marerittet til Popmyhead :-)

Hvis bare baksetet til brukte Taxier kunne snakke..

PopMyHead
20.09.11 15:55
veegee: Nei, det er marerittet til Popmyhead :-)
Hvis bare baksetet til brukte Taxier kunne snakke..

Hehe=)

legalia
legaliaInnlegg: 854
20.09.11 16:10
PopMyHead: Nei snarere tvert om:Denne typen bransje skal ikke jeg fore med penger iallefall. Ligger mange triste histrorier bak en bil som er tvangssolgt..

Ved å være med på å by på tvangssolgte biler, bidrar du faktisk til å bedre økonomien/minske gjelden til tidligere eier.

Jo mer penger inn, jo større del av gjelden blir redusert for vedkommende. Inkassobyråene tjener slik sett ikke noe, annet enn at de får dekket mer av gjelden de har ansvar for å kreve inn.

Så en trenger overhodet ikke å ha samvittighetskvaler for å være med på å by på tvangssalg. Noe annet er jo selvfølgelig at folk som driter i åp betale regninger, sikkert driter i å ha service og å kjøre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt og at bilen dermed ikke trenger å være et godt kjøp selv om prisen er lav.

(Innlegget ble redigert 20.09.11 16:11)

PopMyHead
20.09.11 19:31
legalia: Ved å være med på å by på tvangssolgte biler, bidrar du faktisk til å bedre økonomien/minske gjelden til tidligere eier.
Jo mer penger inn, jo større del av gjelden blir redusert for vedkommende. Inkassobyråene tjener slik sett ikke noe, annet enn at de får dekket mer av gjelden de har ansvar for å kreve inn.

Må innrømme at det hadde jeg ikke tenkt på gitt=)

Cobber
20.09.11 19:33
legalia: Jo mer penger inn, jo større del av gjelden blir redusert for vedkommende.

Betyr sikkert ikke så mye for folk som Johs Lunde

Kubrak
20.09.11 19:56
SUV_4WD: Ikek bare fordi økonomien tilsier at de ikek har råd til det

ikek? :P

(minst 3 ganger på rad)

Kubrak
20.09.11 19:58

Enn med denne bilen da folkens? Godt kjøp?

SUV_4WD
20.09.11 20:11
Kubrak: ikek? :P
(minst 3 ganger på rad)

3 er da vel ingenting :-)

Jeg skriver litt fort og da er det ikke så lange tidsintervallet man har på seg for å trykke k før det er for seint og blir et rart ord. Og siden høyre piltast har tatt kvelden for lenge siden så blir det litt tungvint å dra rundt i teksten og rette ting også,, så da gidder jeg ikke det.

Elkjøp mener at når tastaturet er såpass slitt (4 år og feks heel E er borte) så er det nok slitasjeskade og dekkes ikke av reklamasjon eller noe slikt.

Fant forøvrig en ikek i teksten, men rettet dt (sistnevnte er med vilje, da jeg jo må skrive hva jeg fant).

J Nissen
20.09.11 20:15
Har aldri opplevd dette selv,men likevel..

Jeg synes ikke du er så rar.
Endel inndrivinger er jo triste forhold. Enten det er folk som uforskyldt kommer i økonomisk uføre og må gå fra "gård og grunn".
Selvsagt er det som Allegerita poengterer, endel mennesker er bare ignorante og gir faen og prioriterer helt på viddene tullete. F.eks forlystelser og moro før hus og hjem. Og når det kommer til dem, så er det selvsagt fortjent at fordringshaver tvangsselger gjenstanden.

Men at det kan ha en bismak er jeg absolut helt enig i.

SUV_4WD
20.09.11 20:24
Kubrak: Enn med denne bilen da folkens? Godt kjøp?

Jeg synes det virker drøyt å skulle betale 11500 kr for en 13 år gammel Corsa, spesielt med visse minus.

Når bilen har byttetut førersetet med Recaro-sete, så er det neppe fordi vedkommende kører pent og forsiktig med bilen, sannsynligvis heler det motsatte, så bilen ahr nok fått litt hardere medfart enn en gjennomsnittlig Corsa. Såp ike ne annet sete på bildene heller, så da er dt nok kun dette ogman må ha uliek seter i bilen i tillegg.

Da jeg så bildet av dekket så ble mistanken om hard kjøring forsterket, for grov oveflate på kantene av mønsteret er et tydelig tegn på dette. For vanligvis erdet ikke slitasje der i det heel tatt, og når det er det så betyr det at den har blitt presset mot asfalten og sklidd der så man får lørvet opp overflaten litt.

Ser også mye steinspruthakk under kanaler, så der har man nok snart en job (omdet ikek er ille allerede). Og kanten av døra er det jo ramlet av et digert flak av lakken og blitt helt brunt, noe som tyder på at bilen ikek stelles så voldsomt godt.

Man velger selvfølgelig selv om man vil kjøpe, men jeg synes det virker somet dårlig kjøp. antar det er enkelt å finne mye som er bedre for inntil 11500 kr på finn.no.

Erebus84
Erebus84Innlegg: 946
20.09.11 20:40

Bilen skal være betydelig mye billigere for at jeg skal være interessert i å kjøpe den på en av disse bilauksjonene.

Flesteparten av disse bilene står jo inne i hallen og synes synd på seg selv med 4 skitne vinterdekk stappet inn i baksetene. Ikke akkurat et fristende syn.

SUV_4WD
22.09.11 21:46
legalia: Ved å være med på å by på tvangssolgte biler, bidrar du faktisk til å bedre økonomien/minske gjelden til tidligere eier.
Så en trenger overhodet ikke å ha samvittighetskvaler for å være med på å by på tvangssalg. Noe annet er jo selvfølgelig at folk som driter i åp betale regninger, sikkert driter i å ha service og å kjøre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt og at bilen dermed ikke trenger å være et godt kjøp selv om prisen er lav.

Helt enig med deg.

Og angående det med at man ikke skal ha dårlig samvittighet overfor disse som ikke gidder (er som regel viljen dt står på, ikke muligheten) så må man huske på at disse ved å handle over evne (og som regel ting man ikke trenger) så ødelegger de for mange andre med sin manglende betaling. De ødelegger for både privatpersoner og bedrifter, og i tillegg til de manglende pengene fra disse så må mange også bruke mye tid på å vurdere bettalingsevnen til mulige kunder. Og i tillegg så betyr dette dårligere og mindre praktiske løsninger for kunder de ikke vet så mye om.

Feks så skulle jeg i sommer betale 2000 kr til et bilglassfirma, og da de ikke tok kredittkort så tenkte jegat det var bare å få regning og betale den når jeg kommer hjem. Jeg er jo en som betaler regningene mine og ikke har noen betalingsanmerkninger, men for dette firmaet så er jeg bare en alminnelig ukjent person de ike vet om de kan stole på. Men dessverre så var det mange som da lar være å betale så de må bruke mye tid på inkasso og edel penger får de ikke inn, så de måtte da ha betaling før jeg fikk ut bilen min, så da måtte jeg gå til en minibank og ta ut penger med de gebyrene det medfører, bare pga sånne som ikke betaler regningene sine. Dette er ikke ment som kritikk av bilglassfirmaet, for de har sikkert nok av dårlige erfaringer ved å slippe folk avgårde med ny rute som de ikke betaler for.

Og grunnleggeren av min forrige arbeidsplass fortalte om oppstarten av firmaet og hvordan han (som betaler regningene sine i tide og ikke snylter noen) pga endel andre dårlige betalere ikke fikk handle hos et firma og dermed måtte bruke konkurrenten som vel hadde et litt dårligere utvalg og hvordan dette medførte tungvinte løsninger i mange år for firmaet. Det strtet medat han ville bestille noen deler hos denne leverandøren. De så da et totalt ukjent navn (han er mer kjent nå) og visste ikke om han ville betale en regning som de sendte med elen, så de sa de ikke ville selge deler til ham. Han kontaktet da konkurenten deres og handlet der. Hadde han fått vite at det var bekymring for manglende betaling med en gang så kunne han betalt forskudd og alt hadde vært i orden, men det fortalte de ikke. I mange år kjøpte de derfor konkurrentens produkter og dette har påvirket firmaets tekniske løsninger pluss at de som var skeptiske til denne fremmede i starten mistet noe som etterhvert ble en veldig stor kunde da det nå er en stor bedrift med over 100 ansatte som handler for mange millioner hvert år i slike produkter. Nå benyttes imidlertid også denne leverandøren siden misforståelsen er blitt oppklart og han også er blitt kjent (og da som en ærlig person) sånn at folk vet de kan stole på ham.

Kubrak
22.09.11 22:02

at noen bryr seg om etikk og moral når det kommer til bilauksjon er over min fatteevne.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg