Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny vs (bedre) brukt?

NYTT TEMA
trheim11
trheim11Innlegg: 4451
23.11.11 22:57

Om man kjøper en helt ny bil og beholder den i 6 år så blir det like dyrt eller billig som å kjøpe en litt nyere brukt bil utenfor garanti.

Kompressor
KompressorInnlegg: 15375
23.11.11 23:08
ævdunn: Du får en helt annen "ro" av å tenke på at garantien dekker feil.

På nyere bruktbiler eller godt holdte bruktbiler kjøpt via forhandler er det ofte inntil 2 års bruktbilgaranti.

Og det gir meg en helt annen "ro" å tenke på at jeg får igjen det samme som jeg gav for bilen etter et års bruk.

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10350
23.11.11 23:21
Hi-Po: Vi normale foretrekker å bruke gullkortet

Sist gang gullkortet gikk varmt var det på tilsvarende tilstilling som videoen under. Ikke samme dag som akkurat denne ble teipet, men samme sted, med samme publikum, noen uker etter (for 4,5 uke siden).

Så får det bli opp til hver enkelt om man foretrekker å svi av 7-8k på en uventet ødelagt slitedel til bilen eller en helvetes fet ettermiddag ved poolen...

Møkka-vgd, her er url i stedet for embedded video: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=S097wWWR298#!

(Innlegget ble redigert 23.11.11 23:22)

Burkar
BurkarInnlegg: 7181
23.11.11 23:26

Larsabal!

Dårlig gjort å komme drassende med sånne videoer en mørk novemberkveld i Oslo.

Larsabal
23.11.11 23:32

Vel, jeg føler jeg må forsvare prioriteringene mine – selv på et bilforum.

Du skjønner kanskje hvorfor det ble Gansevoort og ikke Fountainbleu? Vi var oppom F et par kvelder også, på LIV og i den runde lobbybaren. "Greit" sted det også, for å si det pent :)

Hi-Po
Hi-PoInnlegg: 3456
23.11.11 23:34
Larsabal: Så får det bli opp til hver enkelt om man foretrekker å svi av 7-8k på en uventet ødelagt slitedel til bilen eller en helvetes fet ettermiddag ved poolen...

Ekle, unge mennesker med alt for lite klær og mye alkohol sammenliknet med å trykke inn koden på et Gold MasterCard for å betale for et nytt PREMIUM DYRT eksosanlegg til en 15 år gammel Subaru? Jaja, du trenger virkelig profesjonell hjelp.

Touareg
TouaregInnlegg: 1501
23.11.11 23:38

Denne roen ved nybilkjøp dere snakker om, er det samme roen som man får ved å vite at du taper 100.000 første året?

Larsabal
23.11.11 23:39
Hi-Po: Ekle, unge mennesker med alt for lite klær

Nevnte jeg at det sto to(!) 430 Scuderia utenfor hotellet nevnte lørdag? En hvit og en rød... 

Burkar
BurkarInnlegg: 7181
23.11.11 23:40

Gansevoort virker helt "greit" ja :-)

Misunnelig nå.

Buick-Riviera
Buick-RivieraInnlegg: 15149
24.11.11 00:09
250GTO: Jeg mener at biler i dag er designet for en levetid på rundt 10 år, hvilket gir en del svake tekniske løsninger, samtidig som bilene blir mer og mer avanserte, og delene dyrere og dyrere. Totalt sett fører dette til at den typiske etter-service-kommentaren "ja, og så fant vi et par småting" i dag fort kan koste en månedslønn.

Ja. Derfor er det best med gamle amcars, med solide løsninger, billige deler og generelt overdimensjonering. Det er og blir det mest rimlige. Kan selvsagt ta med noen gamle MBer og Volvoer også, men disse er ikke like komfortable og har som regel helt essensielle mangler innen utstyr og motor. Ellers kan det være både vanskelig og dyrt med deler til enkelte biler.

Buick-Riviera
24.11.11 00:11
Larsabal: Så får det bli opp til hver enkelt om man foretrekker å svi av 7-8k på en uventet ødelagt slitedel til bilen eller en helvetes fet ettermiddag ved poolen...

Det beste er kanskje å gjøre begge deler? Ikke at jeg har noen interesse av noe av det men...

(Innlegget ble redigert 24.11.11 00:12)

Buick-Riviera
24.11.11 00:14
trheim11: Selv fikk jeg nær 60.000 i rabatt.

Ja, du fikk altså mer i rabatt enn hva min bil har kostet med alle utgifter inklusive innkjøp, forsikring, bensin osv. på 1 år. Og min gamle haug overlever din nye Ford med glans....

Ribba
RibbaInnlegg: 31018
24.11.11 06:38
trheim11: Så det er nok blitt en myte dette at det er så voldsomt dyrt å handle ny bil.

Det er da fortsatt like dyrt å handle nybil som før med tanke på verditapet, men ja, det har nok blitt dyrere å eie nyere biler. Så ting taler mer for å handle nybil kontra å handle nyere bil nå enn tidligere.

Derimot står man jo alltids der med sjansen å handle gamle biler som er så billige at man ikke trenger å reparere dem når de får feil ettersom det er ofte billigere å bare kjøpe ny gammel bil. Om det er lurt eller ikke med tanke på sikkereheten, det er jo en annen sak, men man kan kjøpe mange 10000-kronersbiler for verditapet til en ny bil.

(Innlegget ble redigert 24.11.11 06:38)

t109
t109Innlegg: 2244
24.11.11 07:26

Flere regnestykker viser vel at ny bil gir minst kostnader (eller ihvertfall ikke mer kostnader) enn kjøp av bruktbil dersom man skal ha bilen i mange år. For oss som bytter bil ofte er imidlertid regnestykket noe mer nyansert.

Jeg har kjøpt både nye og lettere brukte biler i min "karriere" som bileier. Alle bilene har imidlertid vært omfattet av nybilgaranti, eller i "verste fall" 5 års reklamasjonsrett. Min erfaring er at det er tildels betydelige variasjoner i hva de ulike forhandlere/importører definerer inn under garanti/reklamasjonsbegrepet. Man har derfor dessverre ingen garanti for et bekymringsløst bilhold, som koster deg bare service (og verditap) selv om man kjøper ny bil, med lang garanti...

Men jeg er i utgangspunktet enig i at det er deilig å ha nybilgaranti, og at den - i de fleste tilfeller - er verdt å betale litt ekstra for...

Someone
SomeoneInnlegg: 23217
24.11.11 08:19
Larsabal: Kjedelig? Det kommer an på hvordan men ser det. Jeg synes det er morsommere å svi av 50k på guttetur til ett eller annet varmt sted med piker, vin og sang – enn på en eller annen jævla del som ryker på bruktbilen som er utenfor garanti. Men det er kanskje bare meg... ;)

Du er ikke alene, og er en av grunnene til at jeg ikke har bil

trialmaster
trialmasterInnlegg: 302
24.11.11 09:19
Buick-Riviera: Ja. Derfor er det best med gamle amcars, med solide løsninger, billige deler og generelt overdimensjonering. Det er og blir det mest rimlige. Kan selvsagt ta med noen gamle MBer og Volvoer også, men disse er ikke like komfortable og har som regel helt essensielle mangler innen utstyr og motor. Ellers kan det være både vanskelig og dyrt med deler til enkelte biler.

Her må jeg si meg dønn enig.

Noe som virkelig skremmer meg, er verkstedsprisene den siste tiden. helt opp i 2000,- timen!!! Det er jo ikke rart det er dyrt å ha gamle biler på verksted! Jeg tror dette er en taktikk bilbransjen bruker på å få solgt flere nye biler. Så skremmer de oss med at bilen MÅ inn på merkeverksted for helt basale små servicer.

Så har det jo blitt så poppis med biler som har 30000 km serviceintervaler. Det er groteskt. Skift olje hver 10000 km, punktum, men, så kommer det et MEN! Dette blir ikke serlig lønnsomt når de tar 1500 kr timen.

Jeg har hatt 2 amcars. en 1975 Cougar, og Neon'en jeg har i dag. Enkel og billig mekanik. Får ikke blitt bedre. Som familiebil har vi noe mer trygt og nyere fra Volvo, noe jeg foretrekker når vi har ungene med på ferie ol.

Jeg har en STOR oppfordring til alle bileiere, som har IQ over 100. Kjøp en eldre rustfri bil med lav km stand (2001 -), og skru selv. Det er ikke så veldig vanskelig. Gratis arbeid. Er det amcar, kjøp deler fra US.

Jeg forstår også dem som velger ny bil. Hadde gjerne gjort det om jeg hadde råd til det. De nye garantiene som alle skryter av, krever også at man har alle servicer på et autorisert verksted. I løpet av 5 år, blir det en del kroner + verditapet på bilen + finanskostnader for dem som må ty til det.

Til slutt: For dem som er avhengige av verksteder, vil det kanskje lønne seg med ny bil, men for oss som har interessen og kan skru selv, er det mye billigere med en eldre bil.

arirug
arirugInnlegg: 697
24.11.11 09:46

Jeg har full forståelse for de som kjøper gamle biler, og har de i tillegg muligheter til å skru selv så er det bra. Selv har jeg hatt mange gamle biler. De fem første årene etter at jeg fikk førerkortet, kjøpte jeg 21 biler spredt på dette tidsrommet. De varierte fra 1963-1981. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle kjøpe noen ny bil noen gang, men det ble nå til at jeg kjøpte ny Skoda Octavia ifjor fra Nilsson Bil i Sverige. Den kostet da 258000Nkr. med DSG-kasse, motorvarmer og masse utsyr. det synes jeg ikke er verst. Og jeg har aldri hatt så god følelse noen gang når det gjelder bil, som da jeg satte meg inn i den og vred om nøkkelen. Og bilen føles etter 18mnd fortsatt som ny. Og med kone og barn, så synes jeg det er en trygghet nå med så nytt som mulig. 

(Innlegget ble redigert 24.11.11 09:47)

JHOL
JHOLInnlegg: 1514
24.11.11 09:51

Jeg foretrekker nyere bruktbil da man nesten slipper verditap og hvis man i tilegg kjøper en bilmodell med få tekniske feil så går det som regel bra. F.eks så kjøper jeg ikke en bil med dieselmotor, det er for stor risiko.

Holdt på å bestille ny Audi A4 for et par år siden (har 10% rabatt gjennom jobben), men når jeg fikk vite leveringstiden tå droppet jeg det.  

trialmaster
24.11.11 10:05
JHOL: F.eks så kjøper jeg ikke en bil med dieselmotor, det er for stor risiko.

Hva er den ekstra risikoen med Diesel, mener du? BMW er vel gode der?

Vurderer forsten en 2009 318d touring med M-Sport. Der har det vel vært en del forbedringer siden 2005...

Spartana
SpartanaInnlegg: 5776
24.11.11 11:20
trialmaster: Hva er den ekstra risikoen med Diesel, mener du? BMW er vel gode der?

moderne dieselmotor har:

- turbo (ny 50000 ?)

- partikkelfilter (ny 20000 - 30000 ?)

- svinghjul (ny 20000 - 30000 ?)

- dieselmotorer veier mer og sliter mer på forstillingsdeler

Alt dette + lydspetakle og vibrasjoner bare for å spare noen øre pr dag.

JHOL
24.11.11 11:47
Spartana: moderne dieselmotor har:
- turbo (ny 50000 ?)
- partikkelfilter (ny 20000 - 30000 ?)
- svinghjul (ny 20000 - 30000 ?)
- dieselmotorer veier mer og sliter mer på forstillingsdeler
Alt dette + lydspetakle og vibrasjoner bare for å spare noen øre pr dag.

Fått med det meste her, tror da ikke turbo er så dyrt, kommer nok langt med 20.000kr.

I tilegg så har dieselpumpen en tendens til å slutte å virke på mange modeller, denne koster fort noen titusener.

Hvis man har pumpedysemotor så har også disse begrenset levetid, koster vel 5000-10000kr pr. dyse.

En jeg kjenner måtte plutselig bytte topp på sin 3 år gamle VAG 2.0 TDI, koster "bare" 60.000kr.

EGR ventil pleier jo også å slutte virke etter en stund, koster vel noen lapper å fikse det også.

Altså, ikke mye positivt.

Skalleman
SkallemanInnlegg: 5626
24.11.11 11:52

For min del var nyere brukt (2007 Ford galaxy) eneste mulighet til å få en bil som oppfylte mine transpotbehov.

Nybilfølelsen vil for min del uansett fort bli borte når bilen brukes med hund og 3 unger til daglig og på shabby hytteveier.

Spartana
SpartanaInnlegg: 5776
24.11.11 12:51
JHOL: EGR ventil pleier jo også å slutte virke etter en stund, koster vel noen lapper å fikse det også.

EGR ventil glemte jeg ja, selve akileshælen på dieselmotorer fra Opel og dieselpumpene på bl.a. Caraveller har en lei tendens å rykke.

(Innlegget ble redigert 24.11.11 12:52)

trialmaster
24.11.11 16:01
JHOL: Fått med det meste her, tror da ikke turbo er så dyrt, kommer nok langt med 20.000kr.

Fra Gik Turbo 12000,- til 120d. Akkurat samme turbon fra Garreth. Merkeverksteder tar seg godt betalt, og litt til.

Som jeg har sagt tidligere. Bytt olje ved 10000 km, ikke 30000. Det er de lange intervalene som er synderen. Punktum.

Det er akkurat dette forhandlerne vil. Tjene penger på reparasjoner. Så prøver de å inbile oss at turboer er en slitedel. Aldri vært det før. Skift olje hver 10000 km!!!!

Buick-Riviera
24.11.11 16:25
Spartana: EGR ventil glemte jeg ja, selve akileshælen på dieselmotorer fra Opel og dieselpumpene på bl.a. Caraveller har en lei tendens å rykke.

Nå koster som regel en EGR ventil under 1000 kr, gjerne 500-600 kr, så det er ikke så rare kostnaden. Men på nyere biler er de gjerne gjemt godt og vonde å skifte kan være. På 89 Caprice skifter man dette på et kvarter. Evt, kan en bare stenge den igjen slik jeg har gjort...

JHOL
24.11.11 16:30
Touareg: Denne roen ved nybilkjøp dere snakker om, er det samme roen som man får ved å vite at du taper 100.000 første året?

Ja det er nok det. Hvis har har nybil vet man at det blir dyrt uansett og kan slå seg til ro med det.

Kjøper man bruktbil så går man å uroer seg for man vet ikke om det blir dyrt eller ikke dyrt.

JHOL
24.11.11 16:34
Spartana: EGR ventil glemte jeg ja, selve akileshælen på dieselmotorer fra Opel og dieselpumpene på bl.a. Caraveller har en lei tendens å rykke.

Og en ting til, da dieselmotoren begynner å fuske så bruker da de overbetalte bilmekanikerene som regel latterlig lang tid på å finne ut hvor feilen er, og når de tror de har funnet feilen så er det ofte noe helt annet som er feil slik at man risikerer å måtte bytte masse deler som har vært i orden hele tiden. 

Timmelsjoch
TimmelsjochInnlegg: 18893
24.11.11 19:16

På det pool partyet ville nok 97% betraktet meg som en gammel gris av en kikker. Så pengene får heller gå til noen slitedeler :-) 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg