Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

bildiganose/ scanner apperat

NYTT TEMA
kvitfors
kvitforsInnlegg: 211
04.12.11 16:15

hvor får mann kjøpt slike apperat.  til en rimelig pris.. å som passer på en ( opel astra 1996 modell.)  å  aller helst på alle biler ,,,  :)

JHOL
JHOLInnlegg: 1514
04.12.11 16:27

finn

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7027
04.12.11 16:30
kvitfors: apperat

Overskriften kan det kanskje være lurt å rette opp skrivefeil i. "Bildiagnose" og "apparat" skal det være.

Jeg så hvertfall ikke sånn helt umiddelbart hva det skulle være før jeg klikket meg inn på tråden. Funderte litt på om det kunne være noe med bilde annonse som skulle scannes, altså at du har papirbilder som du vil benytte i annonse på finn eller noe sånt. Med rette ord er det større sjanse for at rett person (den med peiling på det du lurer på) klikker seg inn og svarer. kanskje lurt å ta med Opel eller Astra i overskriften for å få rette personer til på svare (om du har mulighet til å redigere da).

Ser også at det er endel skrivefeil i de to linjene med tekst i innlegget ditt, men tror ikke jeg skal rope for høyt der ettersom jeg ofte har noen trykkfeil selv som jeg ikke gidder å rette i mine innlegg (eller sjekke om er tilstede). Men akkurat trådoverskrifter på vgd kan jeg hvertfall garantere at jeg ikke har en eneste skrivefeil i (av den enkle grunn at jeg aldri har startet noen tråder, og kun derfor).

Ojsann, så mange skrivefeil jeg måtte rette opp i mitt eget innlegg for at det ikke skulle se altfor galt ut her. (skulle tatt se ut å ha mange skrivefeil i et innlegg om andres skrivefeil). Innlegget er forøvrig ikke ment som kritikk av trådstarter, kun forbedringsmulighet i overskriften, skrivefeil har vi alle, inkludert meg.

3itmarck
3itmarckInnlegg: 7596
04.12.11 17:00

Du får kjøpt på ebay.

Michael-Knight
Michael-KnightInnlegg: 13098
04.12.11 17:26

Fader så ubrukelig SUW_4WD er. Mannen som har innført å skrive "ikek" konsekvent istedenfor "ikke", skriver stil om at trådstarter bytter om på et par bokstaver i sitt innlegg.

SUV_4WD
04.12.11 18:54
Michael-Knight: Fader så ubrukelig SUW_4WD er. Mannen som har innført å skrive "ikek" konsekvent istedenfor "ikke", skriver stil om at trådstarter bytter om på et par bokstaver i sitt innlegg.

Du leste tydeligvis ikke gjennom hele innlegget mitt ser jeg, for du fikk ikke med deg siste setningen:

"Innlegget er forøvrig ikke ment som kritikk av trådstarter, kun forbedringsmulighet i overskriften, skrivefeil har vi alle, inkludert meg."

Og akkurat overskiften er jo litt mer vesentlig å få rett enn diverse inni setningene. Det blir som om du ser en feilskrevet overskrift på forsida til VG så er dt verre feil enn om det er en skrivefeil i teksten inni avisa på side 14.

Du skriver at jeg skriver stil om at trådstarter bytter omet par bokstaver i sitt  innlegg. det jeg kommenterte var i hovedsak at det var TO steder det var skrivefeil (altså ikke bare to bokstaver som var byttet om), og det i overskirften. At det var endel skrivefeil i de to linjene laget jeg ike noe stort nummer ut av selvo m det er fire skriverfeil der pluss tre tilfeller av manglende stor forbokstav, og litt rar bruk av punktum her og der.

Når det gjelder mine skrivefeil så nevnte jeg som sagt at vi alle har skrivefeil, inkludert meg. Jeg skriver gankse raskt på tastaturet, og da er det fort gjort at det blir litt trykket på k et tidels sekund for seint sånn at det blir ikek istedenfor ikke. At høyre piltast har tatt kvelden bidrar også litt da det gjør det litt mer tungvint å manøvrere seg rundt i teksten for å rette opp slikt, så da er det ikke alltid jeg gidder å gjøre det.

250GTO
250GTOInnlegg: 8697
04.12.11 19:00
SUV_4WD: Du leste tydeligvis ikke gjennom hele innlegget mitt ser jeg

Hvem gjør vel det? Livet er langt, men ikke så langt. Trådstarter ba om hjelp til hvor han kan få tak i diagnoseutstyr. ikke bare ga du et vanvittig langt svar som handlet om stort sett ingenting, men du ga han heller ikke noe tips i retning hans spørsmål. Vi er vant til at debatter sporer av her inne, og det gjør etter min mening ingenting men avsporingen bør iallefall ha noenlunde samme tema.

Diagnoseapparat til å lese av feilkoder kan man forøvrig få kjøpt hos Biltema for kr 799,-

lupus
lupusInnlegg: 7646
04.12.11 22:42

Hva skal du kontrollere? Har du fått gul varsellampe på motoren f.eks?

Nesten alle Opeler kan man lese ut feilkodene på selv uten Tech2, som er GM sin analyse- og programmeringsmodul. På gamlebilen min var det veldig enkelt hvis man mistenkte at noe var galt. Når min var treig på kaldstart var det bare å trykke inn gass og bremse samtidig og så skru på tenningen, og vips stod feilkoden i displayet, og da var det bare å gå inn på internett (et forum i mitt tilfelle) og sjekke. I mitt tilfelle var det som forventet en glødeplugg som hadde tatt kvelden. :)

I ditt tilfelle med Astra F er det hakket mer arbeidskrevende, men likevel veldig lett. Du må bare kortslutte to poler på kontakten til diagnoseapparatet med en binders.

Registrer deg på denne siden, som er på tysk, men hvis du ikke behersker det så er Google Translate behjelpelig.

Bruk 5-10min på dette og du har kanskje spart deg bryet med å kjøpe noe som helst.

Mvh,
Lupus

Cobber
CobberInnlegg: 6123
04.12.11 23:33
SUV_4WD: bytter omet par bokstaver

Var dette et eksempel?

Cobber
04.12.11 23:34
SUV_4WD: Jeg skriver gankse raskt på tastaturet

Er det raskerer å skrive gankse enn ganske?

Cobber
04.12.11 23:36
SUV_4WD: ike noe stort nummer ut av selvo m det er fire skriverfeil

Her erdet jo også noens krivefeil

SUV_4WD
05.12.11 00:08
250GTO: Trådstarter ba om hjelp til hvor han kan få tak i diagnoseutstyr. ikke bare ga du et vanvittig langt svar som handlet om stort sett ingenting, men du ga han heller ikke noe tips i retning hans spørsmål. Vi er vant til at debatter sporer av her inne, og det gjør etter min mening ingenting men avsporingen bør iallefall ha noenlunde samme tema.

Diagnoseapparater til Opekl har jeg ikke greie på, så der kan jeg ikek hjelpe rådstarter. Men jeg kunen hjelpe ham til å få en overskrift som gjør at de folkene som har peiling på slikt klikker seg inn p ådenne tråden, og det var hele poenget mitt. altsåp ikek å kritisere skrivefeil, men å tipse om disse i overskriften som trådstarter kasnkje ikek var klar over så han/hun kune få rettet dem opp før fristen går ut (om det er sånn mulighet med overskriften akkurat som med selve teksten i innleggene.

Jeg kunen selvfølgelig latt være å nevne dette også hadde denen tråden sunket ned og de som har greie på det trådstarter spør etter overser hele tråden og trådstarter ikefår hjelp til påroblemet sitt, ville det vært bedre?

SUV_4WD
05.12.11 00:10
Cobber: Er det raskerer å skrive gankse enn ganske?

Hvis man først har skrevet gankse så går det raskere å la dette stå enn å rette det til ganske. Spesielt om man ikke har piltasten om beveger pekeren mot høyre, som er den naturlige retningen å bevege seg når man går langs en tekst og retter.

Cobber
05.12.11 11:22
SUV_4WD: Hvis man først har skrevet gankse så går det raskere å la dette stå enn å rette det til ganske.

Ja, klart det er raskere, men det er fremdeles feil! Jeg retttr altid oplaktgte skrifeveil, men aldre tregner selsagtt ike gjør det. Man bestemer sel vhvordan man vilfremstå.

JHOL
JHOLInnlegg: 1514
05.12.11 12:32
SUV_4WD: At høyre piltast har tatt kvelden

Du er den første jeg vet om som har klart å slite ut et tastatur :)

Buick-Riviera
Buick-RivieraInnlegg: 15149
05.12.11 19:36

Vil si Biltema eller Ebay.

Men som nevnt lenger opp i tråden her trenger man egentlig ikke dette på eldre GM-biler.

(Innlegget ble redigert 05.12.11 19:37)

kvitfors
05.12.11 22:29

hei suv_4wd

jeg får prøve  å forklare hvorfor jeg slit med mine skrive feil :( å med mine dålige forklaringer.

jeg var i en stygg bilulykke i 2004  kræsja front mot front i ca  90 km i timen.  jeg kjørte da en ford sierra 2.0 med bakhjulstrekk. å kræsja med en pajero. :( så det sier egentlig sitt. hvor rått parti dette var.    egentlig skulle jeg ha vært død på ulykestedet. å kolisjonen var så  kraftig. at til å med veiva på motoren knekte. å hadde satt på cosworth ratt.. å halle di 3 eikerne knekte. når jeg kræsja. å torpedo veggen var kommet 7 cm inn i bilen. å jeg måtte klippes ut av vraket.

å ble flydd rett til sykehuset. å legene brukte 15 timer på meg i strekk.. får å berge meg.. å berge føttene mine. er utrolig at di orka det. å da viste  dem ikke om ejg ville overleve.eller være en gønnsak når jeg våkna opp :(

enkle dager er jeg helt fin form. å enkle dager slit jeg som farken. å egentlig skulle jeg sitte i rullestolen. men klarte heldigvis å komme ut av stolen.med mye trening. men fyfan. hvor mye metall jeg har  i meg.

jeg mista synet på ene øyet, ble for stor skade på den øyet. men har heldigvis andre øyet. som er  i  orden.

jeg har ikke førekort lenger.. på grunn av skadene,, å jeg får aldri førekortet igjen,, kan være lurt for andre trafikanter.AT JEG IKKE HAR FØREKORT :) for plutselig kan jeg besvime av.dette kom etter ulykka

jeg like å skru bil. å dette er mitt hobby.  for å få dagene til å gå. fortere.syns det er koselig at naboer spør etter litt hjelp. å dem vet at når jeg skrur. så er det ikke hastverk. for jeg kan ikke stresse,, da besvime jeg av mye lettere. ,

suv_4wd jeg  må beklage at jeg ble så (idiot i hode) er ikke noe jeg kan gjøre noe med i dag.  

HELDIGVIS HAR JEG IKKE FØREKORT I DAG.. Å JEG FÅR  DEN IKKE IGJEN. på grunn av skaden minn.

som jeg skønner nå.. er kun denne chatten. kun for friske folk :(

suv_4wd.. nå vet du litt hvorfor jeg er slik  jeg er :(

kvitfors
05.12.11 22:32

denne skal jeg  prøve.. takker  lupus 

(Innlegget ble redigert 05.12.11 22:34)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 11173
05.12.11 22:39
kvitfors: som jeg skønner nå.. er kun denne chatten. kun for friske folk

Ingen som er her inne kan påstå at de er helt friske. ;-)

Så du bør føle det hjemme her, og velkommen. Av og till kan det falle dårlige uttalelser, men stort sett er det ganske hyggelig her hvis man ikke prøver å bråke selv.

Fint av deg å dele en sterk historie, og jeg er helt sikker på at flere av de som kan bil vil bidra fremover hvis de kan. 

(Innlegget ble redigert 05.12.11 22:39)

SUV_4WD
06.12.11 02:27
kvitfors: som jeg skønner nå.. er kun denne chatten. kun for friske folk :(

Neida, vgd bil er for alle som er interesserte i bil, enten de er friske eller ikke.

Mitt første innlegg i dene tråden var som jeg skrev der ikke ment som kritikk av rettskrivingen din, men kun ment for å opplyse om feilen (som jeg antok enten var slurvefeil eller at du ikke visste hvordan det skrives, begge deler helt ok) sånn at du evt kunne få rettet den før redigeringsfristn går ut (hvis det er noen sånn frist) sånn at du lettere får hjelp.

Dette er dessverre etterhvert blitt en debatt om rettskrivning, og det var ikke det som var planen fra min side, og hadde jeg visst det så hadde jeg vel bare latt være å nevne skrivefeilene. Jeg ser endel har kritisert meg for å nevne denne skrivefeilen i overskriften, men uten å ta poenget om at det ikek var ment som kritikk av deg.

Det finnes mange grunner til å skrive feil, noen har dysleksi, andre vet hvordan ordene skrives, men trykker litt feil på tastaturet i farta (der er jeg) og noen har rett og slett bare ikke fått med seg hvordan ordet skrives. Også har vi sånne som deg som har blitt utsatt for ulykker og derfor fått problemer. Alle grunnene er helt greie grunner og godtatt.

Trist å høre om ulykken din, og det viser hvor lett man kan rammes uten at man vet noe om dt på forhånd. I 2004 hadde jeg selv også en Sierra 2,0L med bakhjulstrekk. Bilen fungerte fint den, og jeg hadde opprinnelig tenkt å ha den så lenge den fungerte fint, men det var nettopp det med kollisjonssikkerheten som var grunnen tilat jeg fant ut jeg ville bytte den ut med en nyere bil med airbag osv. For man vet jo aldri om det kommer til å bli en kraftig kollisojon, og evt når, og da kan en nyere og kollisjonssikker bil være verdt mye mer enn den kostet ny. Synd du ikke fikk byttet til noe sikrere før din smell.

Jeg har jo sett den der reklamen for å senke farten der man ser ovenfra en Sierra som er helt identisk med min kjører inn i en stolpe og denne pløyer gjennom bilen til ca girspaken. Det er en tankevekker når det gjelder kollisjoner.

Synd du som er bilinteressert ikke får anledning til å kjøre bil lenger, det må være kjedelig. Men selvfølgelig er nok selve skadene verre og du har nok vært gjenom litt av hvert i den forbindelse virker det som.

Godt du kan drive med bil som hobby når det gjelder mkking, og at du slapp unna rullestolen, for det gir gankse store begrensninger. Det fant jeg ut mer om for noen år siden da en i familien skadet begge beina på en gang og måtte bruke rullestol noen mnd. Men da var det jo bare en kort periode og nå er det ikke mulig å se at han har hatt skadde bein.

Men som det også virker som i ditt innlegg så erdet jo å få skader i hodet som er verst. Det minner meg på da jeg for noen år siden traff igjen en jeg stadig traff på før. Vi var innom jobben hans og spurte om noe som for ham burde være rein rutinesak å svare på uten betenkningstid (han har hatt denne jobben mange år og kunne jobben sin godt), men han bladde frem i papirer og lette frem svaret og virket også litt fraværende og det overrasket oss veldig. Litt senre fikk vi høre at han hadde vært utsatt for en ulykke der han fikk en smell i hodet som hadde gått ut over hukommelsen.

Dette ble enda et nytt innlegg fra meg med diverse skrivefeil ("trykkleif"), sånt som skjer.

SUV_4WD
06.12.11 02:34
JHOL: Du er den første jeg vet om som har klart å slite ut et tastatur :)

Egentlig ikke utslitt, bare litt defekt et sted. Pluss at selve bokstaven E er totalt bortslitt og endel andre begynner å nærme seg (feks er det så lite igjen av D og F at de er like nå).

Hvis du har lagt merke til at innleggene min ofte har et hvitt område under (et eller flere linjeskift) så kommer det av piltastdefekten, for da er det alltid greit å ha litt plass under når man skal til høyre, for da blirdet nedoverpil og så venstrepil så kommer jeg i mål på den måten på et vis.

Svarte forrestn for noen timer siden på en spørreundersøkelse fra Rikstv, og der var det et felt for kommenarer. Og jammen dukket det opp en beskjed på engelsk da jeg trykket "neste" om at kommentarer ikke kunne være lenger enn 3000 tegn, så da måtte jeg finne ut hva jeg skulle slette før jeg kunne komme videre. Undersøkelsen tar forsøvrig noe mer enn de ti minuttene det står i starten av undersøkelsen at den tar.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg