Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Piezos biljakt 2012

NYTT TEMA
piezo
piezoInnlegg: 3956
04.01.12 12:53

Aygoen har vært snill i fire år, men nå skal våre veier skilles. Vel, i løpet av året riktignok. Siden jeg er kronisk vimsete og aldri vet hva jeg vil ha har dette resultert i en liten liste med aktuelle kandidater for neste bil

- Honda Insight (Treg?) 
- Honda CR-Z
- Honda Civic
- BMW 3-serie
- Audi A4
- Audi A3
- Alfa Romeo 159
- Alfa Romeo MiTo (135 hk TCT? Ja takk!)
- Alfa Romeo Giulietta
- Toyota Auris Hybrid
- Toyota Yaris (Hybrid i løpet 2012?)
- Toyota Prius
- Ford Focus
- Ford Mondeo
- Saab 9-5 (Gammel)
- Saab 9-3 (Verditapsfelle)
- Hyundai i40
- Hyundai i30 (Ny modell snart?)
- KIA Rio (Nyere KIA har gjort et kvantesprang!)
- Lancia Delta (Vanskelig med verksted/service?)
- Fiat 500 TwinAir (Morsom motor, litt liten bil)
- Citroën DS3
- Citroën DS4 (Faktisk ikke SÅ mye dyrere enn C4)
- Citroën C4
- Peugeot 508
- Peugeot 308
- Peugeot 207/208 (208 kommer i løpet av 2012?)
- Mercedes-Benz C-klasse
- Opel Astra
- Opel Insignia
- Opel Corsa
- Mazda 2
- Mazda 3
- Renault Megané (Verditapsfelle, bedre med 5 års garanti?)
- Skoda Octavia
- Suzuki Swift (Fortrinnsvis Sport-versjonen)
- Volkswagen Golf
- Volkswagen Polo (GTI?)
- Volkswagen UP!
- Volkswagen Scirocco
- KIA Cee'd
- Lexus CT200h 

Felles for dem alle er at de (som nyerere bruktbiler eller nybiler) er oppnåelige innenfor en ramme på 250-300 000. Det er også alle biler jeg kunne ha tenkt meg å ha stående på gårdsplassen, frykter jeg kommer til å ende opp som fattigmannsversjonen av Jay Leno. 
Det er selvsagt mulig å komme med tilføyelser om dere synes noe har blitt glemt, og jeg skal etterhvert som jeg prøvekjører forsøke å eliminere noen selv. Denne smørbrødlista må trossalt bli til én bil. En jeg kan elske og ære helt til garantien er borte og jakten starter på nytt. 

Jeg trenger egentlig ikke noe mer enn en småbil, men vekker en stor bil de riktige følelsene så får jeg bare overleve med noen meter plass til overs. Kom med slakt og erfaringer :) 

xorcist
xorcistInnlegg: 1354
04.01.12 13:22

Hvorfor har du laget denne tråden? Du har jo allerede fasit i profilbildet ditt.

Cobber
CobberInnlegg: 5694
04.01.12 13:26

Her sitter jeg igjen med disse:

Nyere brukt Honda Civic: Jeg liker designet, men vi får ikke plass til en familie. Med 140 hk tror jeg den går greit.

Nyere brukt BMW 3-serie: Her kan noen andre ta verditapet og du kan kjøpe en fin bil med masse utstyr. Kanskje mitt valg hvis jeg var deg.

Nyere brukt Audi A4: Med 1,8 TFSI blir A4 en fin bil, men du må langt opp i pris for å få en skikkelig automatkasse.

Ny KIA Rio. Noen ganger frister det med 7-års garanti og en moderne bil med godt design. 

Ny/ nyere brukt: Fiat 500 TwinAir er en frekk liten bil, men er den for liten?

Ny DinBilPartner Volkswagen Golf: En vinner på pris ved import

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 4612
04.01.12 14:38
piezo: - Lancia Delta (Vanskelig med verksted/service?)
- Citroën DS3

Alfa Mito QV?! Anbefales. Har også litt plass ift. Fiat 500 og de øvrige mikrobilene. Eller hva med nye Panda? Ser fresh ut, fås med twinair-motoren, og vil sikkert være svært rimelig.

Siden Delta deler komponenter med Fiat / Alfa, skal det være en smal sak å få gjennomført en god service på denne. Men den er da igjen aaalt for stor? :)

Lykke til med valget!

Rocky-Balboa
Rocky-BalboaInnlegg: 332
04.01.12 15:32

Mine favoritter blandt disse er:

- BMW 3-serie
- Giulietta
- Scirocco
- Nyeste A4
- Nyere A3 SportBack S-line eller hva den heter

Bensindrevne alle sammen. Bør være 4wd på dem som ikke er RWD :-)

De andre fremstår som kjedelige i mine øyne.

veegee
veegeeInnlegg: 2809
04.01.12 15:38

"- Honda Insight (Treg?) 
- Honda CR-Z
- Honda Civic
- BMW 3-serie
- Audi A4
- Audi A3
- Alfa Romeo 159
- Alfa Romeo MiTo (135 hk TCT? Ja takk!

- Alfa Romeo Giulietta
- Toyota Auris Hybrid
- Toyota Yaris (Hybrid i løpet 2012?)
- Toyota Prius
- Ford Focus
- Ford Mondeo
- Saab 9-5 (Gammel)
- Saab 9-3 (Verditapsfelle)
- Hyundai i40
- Hyundai i30 (Ny modell snart?)
- KIA Rio (Nyere KIA har gjort et kvantesprang!)
- Lancia Delta (Vanskelig med verksted/service?)
- Citroën DS3
- Citroën DS4 (Faktisk ikke SÅ mye dyrere enn C4)
- Citroën C4
- Peugeot 508
- Peugeot 308
- Peugeot 207/208 (208 kommer i løpet av 2012?)
- Mercedes-Benz C-klasse
- Opel Astra
- Opel Insignia
- Opel Corsa
- Mazda 2
- Mazda 3
- Renault Megané (Verditapsfelle, bedre med 5 års garanti?)
- Skoda Octavia
- Suzuki Swift (Fortrinnsvis Sport-versjonen)
- Volkswagen Golf
- Volkswagen Polo (GTI?)
- Volkswagen UP!
- Volkswagen Scirocco
- KIA Cee'd
- Lexus CT200h"

Ikke flere? :-)

Bmw 120d coupe 177 hk med lav km er en sprek og moro bil, lite feil. Skikkelig lekker live. Få slike på Finn, men lett oppnåelig på Mobile.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=145921023&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=4&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&maxPrice=22501&vatable=true&transmissions=MANUAL_GEAR&negativeFeatures=EXPORT&colors=RED&maxMileage=80000&categories=SportsCar&lang=de&pageNumber=1

(Innlegget ble redigert 04.01.12 15:47)

Timmelsjoch
TimmelsjochInnlegg: 18893
04.01.12 17:50
Rocky-Balboa: Bør være 4wd på dem som ikke er RWD :-)

Giulietta og Scirocco leveres ikke med 4wd i noen utgave. Men det er ikke noe problem å kjøpe dem med fwd, med unntak for Scirocco i R-utgave. 

(Innlegget ble redigert 04.01.12 17:51)

Larsabal
LarsabalInnlegg: 9302
04.01.12 18:00
veegee: Bmw 120d coupe 177 hk med lav km er en sprek og moro bil, lite feil. Skikkelig lekker live. Få slike på Finn, men lett oppnåelig på Mobile.

Det er det beste tipset i "velg bil"-tråd her inne på lenge, veldig bra!

Siden behovet er småbil tilfredstiller en 1er coupé alt. Hvis diesel er tvilsomt så jeg flere 120i med 170 hester på mobile24.no etter et kjapt søk. Denne synes jeg så fin ut til kr 301.000,-.

veegee
04.01.12 18:21
Larsabal: Siden behovet er småbil tilfredstiller en 1er coupé alt

Ja, og med 123co2 passer den det nye avgiftsystemet bra, selv med 177hk.

Vil nok føles som en liten bombe i forhold til kandidatene ovenfor med 0-100 på 7,6! sek. Det  pluss utseendet og kjørefølelse hadde jeg lett svelget vs. helt ny bil.

insomniac
insomniacInnlegg: 751
04.01.12 18:30

Huff, 1-serie uten xenon mangler liksom aggresjonen den bør ha i "blikket".

veegee
04.01.12 18:53

(Innlegget ble redigert 04.01.12 18:58)

torstein_
torstein_Innlegg: 5304
04.01.12 19:01

Hva koster den 125en ferdig på norske skilter?

enzo328
enzo328Innlegg: 963
04.01.12 19:14
torstein_: Hva koster den 125en ferdig på norske skilter?

Rundt 330.000-340.000 avhengig av hvordan du ordner kjøp, transport etc.

Burkar
BurkarInnlegg: 6306
04.01.12 20:17

Splitter ny Civic er i butikkene nå omtrent, men den ser litt kjedelig ut og blir kanskje for dyr?

Jeg synes nye Astra GTC er en kul bil.

piezo
04.01.12 21:01

Jeg MÅ ikke nødvendigvis ha liten bil, men det later til å gi mest for pengene i den prisklassen jeg jakter i. 
Men 3-serie og A4 kan også være relativt nye til denne prisen. Jeg takker ærbødigst for 1-serieforslagene, men jeg ble ikke helt fortrolig med 1-serie når jeg hadde den som leiebil i Italia. Sånn sett heller jeg kanskje mer mot 3-serie om BMW skal være valget. Jeg er derimot ikke fremmed for å prøvekjøre en 1-serie, det kan jo hende opplevelsen blir noe helt annet under norske forhold. Coupéen ser jo også forfriskende ut blant alle kombiene. 

Ellers er Alfa Romeo MiTo en bil jeg liker veldig godt. QV-utgaven synes jeg blir litt dyr, men 135-hesteren med dobbeltclutchkasse kan virke som et like hyggelig bekjentskap.

Astra GTC så jeg live når jeg hentet ut Meriva før jul, den er minst like kul som forgjengeren. Og den er kanskje oppnåelig med 140 hk til rundt 300 000?

KIA Rio er jeg også spent på, den har virkelig tatt et sprang i design. Men KIA og Hyundai lider litt under merkelige motorvalg. Cee'd er tilgjengelig med 115 hk diesel om man skal ha utstyr. 90 hk bensin er eneste mulighet, og da er den langt dårligere utstyrt. Mon tro om det samme gjelder for de andre modellene deres.

Skal jeg noen gang få bestemt meg så må jeg nok begynne å prøvekjøre snart. Puh.

(Innlegget ble redigert 04.01.12 21:02)

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 12846
04.01.12 21:10
piezo: Astra GTC så jeg live når jeg hentet ut Meriva før jul, den er minst like kul som forgjengeren. Og den er kanskje oppnåelig med 140 hk til rundt 300 000?

Prisene skal visst være cirka som Astra stasjonsvogn, og man får den med 140 hk i utstyrsnivå Sport til under 300.000. Du får be om å prøve en med FlexRide når den tid kommer :)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 7713
04.01.12 22:01

VW Polo 1.4 TSI 180HK DSG/7-trinns 5-dørs GTI 267900 kr

Ellers har jeg også sansen for 1-serie.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 7713
04.01.12 22:02

Huyndai Veloster er jo også ganske stilig.

Toyopet
ToyopetInnlegg: 1514
05.01.12 08:33
piezo: - Toyota Yaris (Hybrid i løpet 2012?)

August..
Blir helt kanonbra.
Lurer på privatleasing av en slik til fruen.
Vi har ikke hund lengre, så stv er egentlig unødvendig

Ribba
RibbaInnlegg: 28544
05.01.12 08:36

Toyopet. Hørt noe om når GT-86 ankommer butikkene?

KingsRoad
05.01.12 09:23
Larsabal: Hvis diesel er tvilsomt så jeg flere 120i med 170 hester på mobile24.no etter et kjapt søk

Sikker? Enkelte røster her på forumet mener at BMWs 2.0 bensin er et trist sorti, og at diesel er å foretrekke. Men diesel i en kjøreglad coupe, hvor man (evt. bilen) må gire etter ca. 3001 rpm, faller på sin egen urimelighet. Nå var jeg temmelig destruktiv, så jeg sier meg hjertens enig i ditt forslag om 1-serie coupe med bensinmotor! :]

KingsRoad
05.01.12 09:33
Allegerita: Prisene skal visst være cirka som Astra stasjonsvogn, og man får den med 140 hk i utstyrsnivå Sport til under 300.000.

Astra'en bruker over 10 sek. på sprintøvelsen. Jeg vil tro at MiTo TCT gir en langt mer positivt kjøreopplevelse, flexiride eller ei, og fremstår som en rakett i forhold til den sedate Opelen. MiTo er også under halvsekundet tregere på 0 - 100 enn 120d coupe, en bil som blir trukket frem som et olja lyn ift. (mange) andre på lista. Hvis man først skal være opphengt i akselerasjonstall... :]

ferrek
ferrekInnlegg: 12069
05.01.12 09:51

Hadde Honda CR-Z hatt litt mer futt i motoren (som den fortjener) ville jeg nok anbefalt den. Liker veldig godt utseende på den og kjørefølelsen.

Swift Sport, MiTo, Citroen DS3 og Polo GTI er fire av bilene jeg mest sannsynlig ville ha prøvd først. Umiddelbart er det disse fire jeg liker best fra listen din.

En outsider er CT200h, den hybridløsningen synes jeg er et særs godt bekjentskapt. Kombinert med utseende og den reduserte støyen i Lexusen tror jeg løsningen fungerer enda bedre enn den gjør i min bil.

Kom deg ut og prøvekjør! Det er en morsom prosess som jeg brukte altfor liten tid på.

(Innlegget ble redigert 05.01.12 09:52)

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 12846
05.01.12 12:38
ferrek: Swift Sport, MiTo, Citroen DS3 og Polo GTI er fire av bilene jeg mest sannsynlig ville ha prøvd først. Umiddelbart er det disse fire jeg liker best fra listen din.

Enig, men både du og piezo har merkelig nok glemt denne!

Ford Fiesta TI-VCT Sport Edition. 134 hk. 2011, 3850 km, kr 217.000,-

(nei, det har ingenting med at jeg har blitt Ford-eier å gjøre :)

piezo
05.01.12 13:54
Allegerita: Enig, men både du og piezo har merkelig nok glemt denne!

Det er mulig ferrek har glemt den, men piezo har med vilje utelatt den. Fiesta var kul i starten, men nå synes jeg den er riktig så trasig. DS3, Polo og MiTo er MYE høyere på "vil ha"-skalaen. 

ferrek
05.01.12 21:26
Allegerita: Enig, men både du og piezo har merkelig nok glemt denne!

Jøss, den utgaven der har jeg ikke fått med meg. Jeg glemte Fiesta helt i farten. Denne tror jeg kan være morsom, spesielt om man kjøper inn litt oppgraderte deler fra UK som gjør at man får rundt 180 N/A-hk i motoren. Morsomt.

piezo
11.01.12 18:38

I dag har jeg prøvekjørt to modeller fra "eget" merke. Jeg skjønner allerede nå at denne jakten kommer til å bli vanskelig. Jeg aner jo virkelig ikke hva jeg vil ha. 

Begynte med Toyota Auris HSD. Hybridlinjen gjør underverker for Auris. Med diesel var jeg tvilende til den, med hybrid er dette den Toyotaen jeg skal ha om jeg ender opp i den leiren. Mest imponerende var tryggheten og stabiliteten på dårlig og sporete vinterføre. Utrolig lettkjørt, men så var det sittestillingen. Usj! Hvorfor MÅ man sitte helt oppunder taket i en Toyota? Jeg vil lenger ned! Ryggekameraet i speilet var en morsom sak, men nå skal den flyttes ned til stor naviskjerm på nyere modeller. 

Motoren var for øvrig tilstrekkelig, men ikke fullt så frisk som jeg minnes at den var i Prius. Men nå turte jeg aldri å tyne den. Det var glatt, kaldt og bilen var trossalt lånt. I Premium utstyrsnivå får man alt man trenger, xenon og skinn/alcantara til rundt 300 000 kr. 

Etterpå kjørte jeg nye Yaris med 1.33 CVT. Jeg liker den bedre enn forrige modell, men samtidig virker den fortsatt spartansk og enkel. Nå skal hybrid-utgaven bli topputgaven, og det trengs. Nå kan Yaris hverken by på xenon, el.klima eller cruisekontroll og det synes jeg er litt dårlig i 2012. Motoren var frisk nok, men selv om automat er behagelig så synes jeg CVT ble veldig masete her. Den skuffet imidlertid på vinterføre. I samme løype som Auris føltes den langt mindre stabil, og veldig Aygosk og nervøs i oppførselen. Sånt liker jeg ikke. Forhåpentligvis kan hybrid-utgaven løfte inntrykket noen hakk, for i skrivende stund banker MiTo og Polo den ned i støvlene. Styleutgaven med 1.33 CVT koster rundt 230 000, og der finnes det flere skarpe konkurrenter. Skal holde Yaris Hybrid under nøye oppsyn, den kan bli interessant.

Så nå har jeg mest sannsynlig fått fjernet én bil fra listen, neste gang vil jeg kjøre Honda. Da får jeg kanskje luket ut to/tre til. 
Min svært hyggelige selger hadde også noen brukte 3-serie stående, jeg kunne jo sjekket ut dem også. 

Kompressor
KompressorInnlegg: 14697
11.01.12 18:54

Tror jeg hadde tatt MB C-klasse av disse.

Ellers ser jeg du har glemt å nevne Mini Cooper S, dersom du først ikke har negative holdninger til feilhjulsdrift.

ferrek
11.01.12 18:57
piezo: men ikke fullt så frisk som jeg minnes at den var i Prius.

Samme inntrykket satt jeg igjen med. Den bruker vel også 1 sekund mer fra 0-100 km/t enn hva Prius gjør.

Ellers er jeg veldig enig i begge rapportene dine.

Artig om du skriver noen ord ettersom du får prøvd biler!

Burkar
BurkarInnlegg: 6306
11.01.12 22:14

Hvilke Honda tenker du å prøve?

Satt akkurat og leste Autocars road test av nye Civic. De gir den et greit skussmål, men plasserer den bak Golf, Focus, 1-serie og Giulietta (i den rekkefølgen).

De har også en sammenligningstest av Astra GTC, Veloster og CR-Z. Der kommer Astra ut som vinner og Veloster på andre.

I tillegg har de en prøvekjøring av Yaris hybrid. De liker totaløkonomien og utseendet, men misliker CVT-kassen og styrefølelsen.

Siste innlegg