Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jeep Cherokee eller Chevrolet Blazer S-10

NYTT TEMA
Buick-Riviera
Buick-RivieraInnlegg: 14526
05.02.12 21:45

Jeg har snevret inn søkene såpass. Lagt flakene på hylla. Trenger en enkel, robust og litt mer smidig bil rundt om her i byen. Trenger et flak til, men det får vente litt.

Så, valgets kval. Har hatt 2 S-10 før, begge er krasjet og kondemnert etter at jeg solgte dem har jeg funnet ut.  Uansett, Jeep Cherokee eller Chevrolet Blazer S-10, hva velger du, og hvorfor. Understreker at man ikke må se seg blind på akkurat de to annonsene her. De er mer til stede for de som ikke vet hvordan bilene ser ut eller er.

Skal jeg ha Jeep Cherokee blir det med en 4 liter R6 og Limited utgave, Blazer S-10 er vel bare levert i "sport" utgave her med alt tilgjengelig utstyr så vidt jeg veit.

MS55deluxe
MS55deluxeInnlegg: 731
05.02.12 22:03
Buick-Riviera: Lagt flakene på hylla

Huff da..

Jeg syns du bør kjøpe deg en 4.gen Caprice og ikke slike lekebiler som Cherokee og S-10 :)

Spartana
SpartanaInnlegg: 4998
05.02.12 22:12

Å kjøpe en bil med et slikt ratt er selvplageri.

Hi-Po
Hi-PoInnlegg: 2899
05.02.12 22:16

Mitt valg er helt klart Cherokee'en. Ser mye bedre ut, friskere motor - og uten at jeg har fått testet off-road egenskapene til noen av dem i særlig grad så innbiller jeg meg at Jeep'en er vesentlig bedre i så måte. Blazer'en er kanskje mer komfortabel, men også kjedeligere. Begge to er dessverre temmelig tørste, så man skal ha et avslappet forhold til bensinprisen for å trives med disse som bruksbil. Til tross for det så har jeg rett som det er lyst til å anskaffe meg en Cherokee som vinterbruksbil. Perfekt i Oslo og på hytta. :-)

torstein_
torstein_Innlegg: 5304
05.02.12 22:19
Buick-Riviera: Blazer S-10 er vel bare levert i "sport" utgave

Hehe, denne må du gjerne fortelle mer om

Buick-Riviera
05.02.12 22:52
torstein_: Hehe, denne må du gjerne fortelle mer om

Ja det kan jeg gjerne. Det har altså ingenting med kjøreopplevelsen å gjøre, men er vel mer en utstyrspakke :)

Buick-Riviera
05.02.12 22:54
Hi-Po: et avslappet forhold til bensinprisen for å trives med disse

tro meg, det har jeg :) Men i forhold til bilen jeg kjører rundt i nå kan en trygt si at disse to er de reneste sparebøsser :)

FrP-medlem
FrP-medlemInnlegg: 1945
05.02.12 23:01
Buick-Riviera: Skal jeg ha Jeep Cherokee blir det med en 4 liter R6 og Limited utgave, Blazer S-10 er vel bare levert i "sport" utgave her med alt tilgjengelig utstyr så vidt jeg veit.

Hva med første generasjon Dodge Durango ? Da får du også skikkelig V-8, og ikke avkappet V-6 som i Blazer.

Buick-Riviera
05.02.12 23:15
FrP-medlem: Hva med første generasjon Dodge Durango ? Da får du også skikkelig V-8, og ikke avkappet V-6 som i Blazer.

Ja, men de stiller vel i en helt annen prisklasse?

Kompressor
KompressorInnlegg: 14697
05.02.12 23:18

Helt klart Cherokee. Den er en klassiker. Den holder seg som en "evergreen" og har sprek motor, bra egenskaper, kul å kjøre osv.

Slike bruksbiler er geniale da du kan herje med de i skog og på jorder og samtidig parkere hvor som helst i byen. Du kommer deg løs og kan holde følge med ganske mange ut av lyskryss om du vil. I tillegg er de så billige og tøffe at det ikke gjør noe om du kommer borti noe.

Min bil ble kjørt i terreng med kvister som slepte langs siden av bilen. Det gjør du ikke med en million-SUV. Men med en eldre Cherokee kan man gjøre slikt uten at det er noen fare :-)

Kompressor
KompressorInnlegg: 14697
05.02.12 23:19
Buick-Riviera: Ja, men de stiller vel i en helt annen prisklasse?

Og skal du først litt opp i prisklasse hadde jeg sett på Grand Cherokee med 4,7 liter.

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 3577
06.02.12 04:52
Buick-Riviera: Har hatt 2 S-10 før, begge er krasjet og kondemnert etter at jeg solgte dem har jeg funnet ut.

Er det ikke en eller anen på vgd som stadig skriver noe om at når slike amerikanske eldre biler kolliderer skikkelig så blir det i verste fall en skramme i krommen på støtfangeren og kanskje en sprekk i et blinklysglass elelr noe slikt?

Jeg tror det var samme personen som skrev en tråd om at man ikke egentlig trenger firehjulstrekk og at det dermed er helt bortkastt å kjøpe SUV når man kan kjøre rundt i gamle amcarflak som tar seg godt frem om vinteren.

JHOL
JHOLInnlegg: 1279
06.02.12 09:34

Jeepen., helt klart!

Buick-Riviera
06.02.12 18:55
SUV_4WD: Er det ikke en eller anen på vgd som stadig skriver noe om at når slike amerikanske eldre biler kolliderer skikkelig så blir det i verste fall en skramme i krommen på støtfangeren og kanskje en sprekk i et blinklysglass elelr noe slikt? Jeg tror det var samme personen som skrev en tråd om at man ikke egentlig trenger firehjulstrekk og at det dermed er helt bortkastt å kjøpe SUV når man kan kjøre rundt i gamle amcarflak som tar seg godt frem om vinteren.

Er nok ikke det at det er så store skader. Den siste veit jeg ikke hva skyldes kondemneringen. Men den første kjørte på en Elg i rimelig stor hastighetl. Når elgen ruller over store deler av bilen, så blir skadene så store og dyre at det ikke lønner seg å reparere den.

Det er ikke det at jeg trenger 4WD egentlig, heller det at jeg trenger en bil som er hendig, lettvind og praktisk.

Buick-Riviera
06.02.12 18:56
Kompressor: Min bil ble kjørt i terreng med kvister som slepte langs siden av bilen. Det gjør du ikke med en million-SUV. Men med en eldre Cherokee kan man gjøre slikt uten at det er noen fare :-)

Enig i dette.

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 1256
06.02.12 20:45
Buick-Riviera: , Jeep Cherokee

Nå liker jeg deg bare bedre og bedre BR:)

Hvis du kjøper den Jeepen du linket til, kan du og jeg bytte bil en gang i året. Ingen vil se forskjell, og i perioden du har bilen fikser du den selvsagt opp til "mint condition"... Tente skikkelig på den ordningen kjenner jeg:)

Buick-Riviera
06.02.12 23:51
Brum-Ole: Nå liker jeg deg bare bedre og bedre BR:) Hvis du kjøper den Jeepen du linket til, kan du og jeg bytte bil en gang i året. Ingen vil se forskjell, og i perioden du har bilen fikser du den selvsagt opp til "mint condition"... Tente skikkelig på den ordningen kjenner jeg:)

Kan godt få til en deal der :)

TORANA_XU-1
TORANA_XU-1Innlegg: 4957
07.02.12 06:47
MS55deluxe: Huff da.. Jeg syns du bør kjøpe deg en 4.gen Caprice og ikke slike lekebiler som Cherokee og S-10 :

Helt enig  flak er tingen .... Små AmSUV er Dollywoodcars ... kun Suburban og Excusion som gjelder :))

Brum-Ole
07.02.12 08:10
Buick-Riviera: Kan godt få til en deal der :)

Hehehe forsiktig nå... plutselig dukker jeg opp på døra...:) Hadde jeg visst hva du heter og hvor du bor selvsagt...:)

Ser at Jeepen du linket til er solgt... ikke du vel??

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 22401
07.02.12 15:56
Buick-Riviera: Lagt flakene på hylla.

Jeg foreslår rehabilitering og søken etter flak. 

Buick-Riviera
07.02.12 18:32
Brum-Ole: Ser at Jeepen du linket til er solgt... ikke du vel??

Nei, er nok ikke så rask.

Vurderer også Grand Cherokee V8 Limited. Må ha Limited pga utstyret føler jeg, også i Cherokee, og der kun 4 liter R6.

Brum-Ole
08.02.12 11:10
Buick-Riviera: Nei, er nok ikke så rask. Vurderer også Grand Cherokee V8 Limited. Må ha Limited pga utstyret føler jeg, også i Cherokee, og der kun 4 liter R6.

Skjønner, jeg har ikke Limited, men jeg er litt motsatt av deg, jeg tenker desto mer utstyr jo mer kan måtte repareres, så at den mangler ABS, el.seter er helt greit. Det viktigste er at den virker, det er trossalt "traktoren".

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 11549
08.02.12 11:16
Hi-Po: Til tross for det så har jeg rett som det er lyst til å anskaffe meg en Cherokee som vinterbruksbil.

Det gjorde jeg - og har stort sett bare reparert siden da...
Men okei, min er eldgammel og hadde nok ikke fått stellet sitt på nokså lenge.

Odin_2
Odin_2Innlegg: 3385
10.02.12 11:12

Haha BR, I can make your dreams come true! Vi har begge modellene serru.

Lillesøster suser rundt i herrrlig V6 lyd og den er mer comfy en Cherokeen og djevelsk solid bygd (bortsett fra alt el. utstyret). Tok den ut for en liten spinn i jula når vi var oppe i Troms og den er solid som få. Hun har derimot et anstrengt forhold til bensinutgiftene, enda den ikke bruker mer enn 1,5 liter pr. mil, noe jeg begynner å betrakte som miljøbil i forhold til Jeepen som jo er en sportsbil i forhold. Gi henne 10000,- og bilen er din, no questions asked (litt skjemmende og ufarlig rust).

Den jeg har er nesten i mint condition, men en Country, ikke Limited utagve. Den blir faktisk EU godkjent idag as we speak, måtte bare ta av Xenon 1000metrene, få nye reflektorer og justere bremsene. Mekonomen fyren snakket om bytte av bremsene, men herregud, Bil og Transmisjon i Bodø brukte det de hadde og nå bremser den som en nybil, uten annet enn litt arbeidspenger. Det er jo pinadø meg en mitralsjøsesikker bilkonstruksjon. Og de 184hk og 305 Nm merkes godt når du er villig til å ofre litt hydrokarboner og med et helt spessielt lydbilde, som en BMW R6 bare ganget opp til det doble med steroider. Det jeg liker best er faktisk hvor sykt enkel bilen er bygd og hvor godt den ligger på veien. Den er jo egentlig ikke så forbannet stor og bred som man kanskje skulle tro. Den er vel faktisk mindre enn dagens RAV4 og er bare å hive den dit du vil ha den. Elsker å frese opp på fortau for å passere feilplasserte biler som skal til venstre i kryss og lese frykten i øynene når pinglesjåførene ikke skjønner hva som skjer med et drønn av 4 literen inn siderutene deres mens de venter på at Fiatkjerringa fra høyre skal tørre å flytte på seg.

Buick-Riviera
10.02.12 20:55
Odin_2: Haha BR, I can make your dreams come true! Vi har begge modellene serru.

Stemmer det. :)

Hva slags farger og hva slags årsmodell på S-10 Blazeren?

Jeg velger nok Grand Cherokee hvis jeg kjøper Jeep ser det ut til. Med V8.

Odin_2
10.02.12 21:10

Blazeren er en sort 94 modell med gråsort stoffinteriør.

Måtte feire dagens ferske EU godkjenning (3 mndr før tida, så nå er den godkjent til mai 2014)og kom nettopp inn fra en 3 mils lysttur med Cherokeen og må bare berømme den for den 100% ærlige bilen den er. Visst er det litt vindsus fra dørpakningene og man hører regnet mot ruta veldig godt (tynt glass?) og en nyere tysker er mer skarpskodd i svingene, men duverden hvor enkel den er å holde gjennom svingene, ikke noe svevende luxobarge der nei. Og er det en ting amerikanerne kan, så er det stor bensiner paret med silkemyk automat. Kunne ikke dy meg når en nyere diesel-tysker (Touran, sikkert en feiende flott 140hk DSG..) skulle ta meg i lyskrysset på 3-felten inn til Bodø. Han ble raskt 100 meter bak meg etter å ha dratt R6`n 2 ganger til rødmerkingen. Easy-peazy! Som å stjele sukkertøy fra unger, bare at jeg er den største ungen.

Nå har jeg liten erfaring med Grand Cherokee foruten en rask og skremmende tur (elendige bremser og voldsom motor) i onkels 1998 5,9 GC for ca 10 år siden, men det slår meg at de ikke er så velfungerende som en basic Cherokee med alt sitt elektriske utstyr, komfortable fjæring og late 5,2 liters V8 som visstnok om mulig er enda tørstere enn 4,0HO`n. Større er de og, så du mister nok mye av lettbentheten til Cherokeene vil jeg tro.

(Innlegget ble redigert 10.02.12 21:11)

Buick-Riviera
10.02.12 21:14
Odin_2: Blazeren er en sort 94 modell med gråsort stoffinteriør.

Du har meg på glid nå. Svart Blazer med gråsort interiør i stoff er perfekt. Har den takkonsoll? Er det mye rust på den?

Ellers er jeg enig i at GC nok er en mer kompleks bil med flere feil enn den enklere og meget driftsikre Cherokee 4 liter.

(Innlegget ble redigert 10.02.12 21:15)

Odin_2
10.02.12 21:51

Det er takkonsoll på den ja, med valgfri metrisk/empirisk visning og på speedometeret. Rust under dørene, hull ytterst. Vises lite egentlig, og ble betraktelig bedre etter at jeg tok roterende stålbørste fatt og sprayet svart Hammerite over en 3-4 lag. Er ikke 100% sikker nå, men mener hun fikk tatt det som skulle for å få den EU-godkjent ifjor. 1000metere halogen og motorvarmer.

Den elektriske speiljusteringen er ikke helt god så de stiller man manuelt og lar dem stå. Ble noe kødd for 2 år siden med at dashbordlyset forsvant når vi brukte dem, men fikk det igang igjen og holder oss langt unna speilene nå. Sete justeringen virker, men konsollen for bryterne er knekt/løs så samme gjelder der. Finn din ønskede posisjon og leave it be. Vakumanlegget til lysjusteringen er og defekt på høyre side. De står nå i nøytral posisjon. Låsen/bakvinduet ble ødelagt av forrige eier. Nytt vindu er installert (6000,-) men låsen er ikke fikset så hun har nevenyttig tjoret bakruta fast for å unngå kullosforgiftning. Meget handy dame...

Motor og gir er veldig bra, så jeg sa til henne i romjula at denne kan du nok risikere å bli slitende lenge med. Tror ikke den gir opp med det første nei. Jeg sjekket alt av oljer i jula.

Skal jeg høre med henne om hun vil begynne å lete etter drømmebilen, en HRV...?

Buick-Riviera
10.02.12 21:55
Odin_2: Motor og gir er veldig bra, så jeg sa til henne i romjula at denne kan du nok risikere å bli slitende lenge med. Tror ikke den gir opp med det første nei. Jeg sjekket alt av oljer i jula. Skal jeg høre med henne om hun vil begynne å lete etter drømmebilen, en HRV...?

Du kan jo høre. Nå skal jeg egentlig se på en GC i morgen med V8. Men jeg er svak for Blazer.

Hvor langt har den gått? Fungerer ting som cruisekontrollen og AC?

Får praktisk talt tak i at til Blazer S-10 gjennom LMC-trucks nettsiden.

smurfen-10
smurfen-10Innlegg: 820
10.02.12 21:56
Odin_2: Skal jeg høre med henne om hun vil begynne å lete etter drømmebilen, en HRV...?

Skal ikke cobber bytte ut sin Hrv nå,kan jo bli bytte av biler uten Finn.no)

Siste innlegg