Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

snøfres deler.ønsket kjøpt

NYTT TEMA
kvitfors
kvitforsInnlegg: 160
05.02.12 22:29

beklager at jeg tar den her.. er her det er  flest personer :)

jeg er ute etter tennings spolen til en gammell ariens fres..  ca 10 år gammell fres... jeg har mista knisten på freseren.prlvdt med ny plugg uten at det hjelp. 

noen som vet jeg får slike deler rimelig :)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 6192
gråskjegg
gråskjeggInnlegg: 9824
05.02.12 23:21
kvitfors: beklager at jeg tar den her.. er her det er  flest personer :) jeg er ute etter tennings spolen til en gammell ariens fres..  ca 10 år gammell fres... jeg har mista knisten på freseren.prlvdt med ny plugg uten at det hjelp.

Det er ikke kondensatoren som har tatt kvelden da?

kvitfors
06.02.12 00:28

må ta freseren inn i varmen.å få skjekka dette nærmere.. har ikke skjekka kodensatoren ennå

maxg
maxgInnlegg: 5908
06.02.12 10:33

Tror du bør skille mellom snøfreseren og motoren.

Har inntrykk at stiga, toro, ariens, jacobsen, canadian, gardenpro m.fl. Bruker samme teknikken og motorer fra Briggs, techumse ol. Går om hverandre.

Finn ut hvliken motor som sitter på den å bruk den som søkekriterie. Nettbutikk i USA er billig sammenlignet med hagebutrikken i Norge, regn med å blø der.

colombo
colomboInnlegg: 13261
06.02.12 10:35

Er det forhjulstrekk på den så er det ikke noe å samle på.

kvitfors
07.02.12 15:49
gråskjegg: Det er ikke kondensatoren som har tatt kvelden da?

da fikk jeg start på freseren.. satt på en brukt kondensator. å pussa  vekk brenn merket på platinan. nå går freseren igjen  :)

Dieselolds
DieseloldsInnlegg: 1865
07.02.12 21:00
kvitfors: merket på platinan

Er det tenningsstiften du mener nå?

gråskjegg
07.02.12 21:01
kvitfors: da fikk jeg start på freseren.. satt på en brukt kondensator. å pussa  vekk brenn merket på platinan. nå går freseren igjen  :)

Jammen, så bra da :-)

Er bare om å gjøre at kondensatoren har rett verdi (måles i microfahrrad) Ellers så kan det fortsatt gi problemer på sikt.

(Innlegget ble redigert 07.02.12 21:06)

gråskjegg
07.02.12 21:05
Dieselolds: Er det tenningsstiften du mener nå?

Han mener stiften, ja. Anslagsflaten på den, der strømmen brytes , slik at spenningsfeltet i coilen/tennspolen brytes og gnist oppstår. Den er av platina, for å tåle julingen den får.

Kondensatorens oppgave er å holde spenningen tilbake i noen tusendeler av et sekund, eller noe sånt, slik at gnistdannelse over stiften, som kan brenne opp anslagspunktene unngås.

(Innlegget ble redigert 07.02.12 21:09)

Dieselolds
07.02.12 21:17
gråskjegg: Han mener stiften, ja. Anslagsflaten på den, der strømmen brytes , slik at spenningsfeltet i coilen/tennspolen brytes og gnist oppstår.

Det var det jeg også trodde men han nevner at freseren er ca 10 år bare å hvis jeg ikke husker feil så sluttet Briggs and Stratton å levere stiftetenninger allerede tidlig på 80 tallet.  Kan være at han Tecumseh motor men ville ikke tro at de lå så veldig langt etter Briggs.

Dieselolds
07.02.12 21:26
colombo: Er det forhjulstrekk på den så er det ikke noe å samle på.

Nei da er det bare å forte seg å få kjørt den utenfor bryggen så fort som overhode mulig før den formerer seg....

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 11549
08.02.12 11:20
Dieselolds: Kan være at han Tecumseh motor men ville ikke tro at de lå så veldig langt etter Briggs.

Jeg har Ariens med Tecumseh - og vurderer å skyte den!

Dieselolds
08.02.12 15:35
Goblin_9: Jeg har Ariens med Tecumseh - og vurderer å skyte den!

I min "ungdom" hadde jeg 1975 tempo corvette 380 (moped) med sidetaske med verktøy som jeg brukte til å kjøre rundt på hyttefelt og reparere gressklippere med som en slags sommerjobb å jeg skydde Tecumseh som pesten.     Men jeg tror ikke at de er dårlig kvalitet på selve motoren men det er ofte knot med forgassere og tenning.   Hva sliter du med på din motor?

Goblin_9
08.02.12 22:01
Dieselolds: Hva sliter du med på din motor?

Ikke bare er det som å trekke en trailer med startsnora, men noen ganger stanser startsnora som om den sto i stein. Da må jeg vente litt å prøve igjen. Undres litt om det er samme symptom som jeg hadde på Fords evig forbannede OHC-motor - at kryssbolten er løs og huker seg under kanten på sylinderløpet?

Ellers er den treg som F.. å starte, og motorkraften er så dårlig at jeg kunne erstattet motoren med min lokale grevling i et sånn hamsterhjul. Et 1700 kroners besøk på verksted gjorde fint liten forskjell. (Skulle jeg begynt med den selv, måtte det ha blitt ute - så nei takk.)

Hvorfor kunne de ikke lage en skikkelig forgasser, og forsyne spetaklet med en ventilløfter for starten?

(Innlegget ble redigert 08.02.12 22:02)

Dieselolds
08.02.12 22:29
Goblin_9: symptom som jeg hadde på Fords evig forbannede OHC-motor - at kryssbolten er løs og huker seg under kanten på sylinderløpet?
Ellers er den treg som F.. å starte, og motorkraften

Høres skikkelig kjørt ut, på tide å se etter noe nytt.... Briggs and Stratton hadde faktisk automatisk dekompresjon frem til ca slutten av 90 tallet.  Har du syntetisk 5W-30 olje på motoren? billig mineralolje blir som sirup i kuldegrader å da blir motoren tungstartet.  Noe annet du kan sjekke er om reimene frir skikkelig ut så du ikke må dra fresermekaniskem sammen med motoren rundt for da går det tregt.    Løsningen på tungstartede snøfresere ble 220volt overdimmensjonert starter som man bare kopler til stikkontakten og trykker på startknappen.

Dieselolds
08.02.12 22:33
Goblin_9: motorkraften er så dårlig at jeg kunne erstattet motoren med min lokale grevling i et sånn hamsterhjul.

Kan være at turtallsregulatoren ikke virker.  Motoren skal gå på ca 3600rpm hele tiden å når den møter motstand så gir motoren gass for å holde turtallet og slipper opp gassen når den går lett igjen.   Hvis den mekanismen fungerer så kan det være at motoren gir bånn gass men ikke orker mer pga at den ikke er i form.

Goblin_9
09.02.12 13:33
Dieselolds: Kan være at turtallsregulatoren ikke virker.

Godt mulig - om det i det hele tatt er noe som virker, da. Jeg tror nok hele den gamle greia er generelt utslitt.
Og 7 hk er uansett i minste laget, også om de ikke er geriatriske tilfeller. Skulle vært moro å bytte ut motoren med en 15 hk Kohler slik jeg har i hagetraktoren....

maxg
maxgInnlegg: 5908
09.02.12 14:18

Obs, ble feil.

(Innlegget ble redigert 09.02.12 14:19)

sabre2
sabre2Innlegg: 9100
Dieselolds
09.02.12 14:59
Goblin_9: 15 hk Kohler slik jeg har i hagetraktoren

Kohler har jeg gode erfaringer med men tviler på at resten av maskinen din tåler så kraftig motor.  Lettere å kjøpe en slik http://www.youtube.com/watch?v=Q3uubT8q-cY   Briggs motor, støpejernsgirhus, halogenlys, oppvarmede håndtak++

passat06
passat06Innlegg: 406
09.02.12 15:24
Goblin_9: Ikke bare er det som å trekke en trailer med startsnora, men noen ganger stanser startsnora som om den sto i stein.

Har i så måte gode erfaringer så langt med min Ariens med 9 hk (?)Tecumseh. Ok, litt tungt å trekke, men den starter alltid på første forsøk. Har aldri prøvd el-starten.

Jeg har imidlertid et annet problem: Det oppstår en liten oljelekkasje når motoren blir varm. Trolig litt høyt oppe på motoren, men vanskelig å se. Det drypper ned på chassiet i bakkant, under startsnora.

Goblin_9
09.02.12 20:35
sabre2: Er du ikke mann da?

Jo, men ikke idiot...

Goblin_9
09.02.12 20:36
passat06: Det oppstår en liten oljelekkasje når motoren blir varm.

Hos meg også. Min er hauggammel og har selvsagt ikke el-start.

passat06
10.02.12 13:11
Goblin_9: Hos meg også. Min er hauggammel og har selvsagt ikke el-start.

Min er nokså ny og svært lite brukt... Blant de aller siste med Tecumseh motor om jeg forstår det rett (de gikk over til B&S). Desto rarere med oljelekkasjen. Det lekker ikke hver gang den brukes heller...

sabre2
sabre2Innlegg: 9100
10.02.12 18:21
Goblin_9: Jo, men ikke idiot...

Men selv de som ikke er idiot kan vel ha humoristisk sans?

Dieselolds
10.02.12 21:09
passat06: ). Desto rarere med oljelekkasjen

Kan være luftingen på veivhuset som lekker fordi oljen damper veldig mye når den blir varm.  Det er en luftavkjølet motor så oljen kan bli veldig varm så hvis oljen ikke er av kvalitet eller den er gammel så damper den mye og i ekstreme tilfeller så har jeg vært borte i at oljen koker og spyr ut som en fontene.     Du kan feks prøve en annen type olje ved neste service.  Helsyntetisk 5-30 eller 5-40 fra kvaltetsprodusent er tingen på snøfresere.

Dieselolds
10.02.12 21:13
sabre2: Skal du først oppgradere så er vel dette en ide?

Litt stor motor for en så liten fres men jeg har vært inne på tanken selv å lage meg en V8 dreven snøfres, men da med en Oldsmobile diesel V8 på en frontmontert traktorfres.

passat06
10.02.12 21:57
Dieselolds: Du kan feks prøve en annen type olje ved neste service. Helsyntetisk 5-30 eller 5-40 fra kvaltetsprodusent er tingen på snøfresere.

Har brukt helsyntetisk olje fra Biltema. Mener det er 5W-40 som er på nå. Skal prøve en annen type ved neste service, slik du foreslår. Takk for tipset:)

Jeg har av og til lurt på om lekkasjen kan ha sammenheng med at det er ganske stor helning på deler av gårdsplassen. Er det tenkbart?

Dieselolds
11.02.12 09:47
passat06: Jeg har av og til lurt på om lekkasjen kan ha sammenheng med at det er ganske stor helning på deler av gårdsplassen. Er det tenkbart?

Skulle ikke tro det, biltema syntetisk skal heller ikke være så dårlig at det blir noe problemer av det.    Hvis mulig så måtte man prøvd å se hvor oljelekkasjen kommer ifra.

Siste innlegg