Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rust, hvordan fjerne det best og billigst?

NYTT TEMA
LukeDonald
LukeDonaldInnlegg: 223
11.02.12 13:32

Har en Mercedes C180 2001, og den har begynt å ruste.

Den har rustet litt på to dører og på tre av hjulskjermene.

Er ikke ekspert dette her, og er 18 år, så ønsker ikke at det skal koste skjorta av meg!

hillebillys
hillebillysInnlegg: 7192
11.02.12 13:58

Slipepapir, pusse for hånd til rusten er borte. Blir det hull skal en helst legge på en plate og neste fast. (Det trur jeg ikke du kan gjøre selv) Folk som er vant med slipe utstyr og kan dette, sliper vekk rusten med en vinkelsliper. Jeg vil ikke anbefale deg dette, da jeg har inntrykk av att du ikke kan bruke slike maskiner.

Beggyn med grovt slipepapir event slipekloss. Når det meste er borte går du over til finere papir, slik att du ikke får synlige striper.

På ikke bærende steder kan du nok sparkle over små hull.

Men uansett du pusser ned. (la oss si det ikke har blitt hull)
Når det er blankt så bruker du feks butinox som grunning.
Når det er tørket pusser du litt på det, passer på att det blir jevnt. Bruk fint papir for å ungå striper.

Så litt finsparkel for å jevne til det siste, og for att det skal bli javnt med resten av døra/skjermen.

spray så på grunning, gjerne to lag. Ser det ut som om det blir tykkere en lakken ellers så pusser du litt igjen, med veldig fint papir.

så lakkerer du med spray i bilens farge, og til slutt grunning.

r det naturlig kant i karoseriet tett på så masker der. er det ikke det så kan det ofte bli penest uten maskering. (men heng over avispapir og slik ellers på bilen) for maskering rett på og spray lakke rett på gir en kant.

La så dette tørke lenge og helst i romtemperatur.

så polererer du området og spesielt overgangen til orginal lakken.

Perfekt får du nok ikke, men det kan bli kurant pent.

Skalman77
Skalman77Innlegg: 1433
11.02.12 15:09

Har det börjat rosta så är det som kreft, sprer sig och är veeeldig vansklig och få vekk...

Det beste är att helt enkelt byta plåten som är rostig och få det lakkert hos en billakkerer men det koster skjorta det så...:-P

Det jag skulle anbefalle är (om du är normalt hendig) att du köper dej en vinkelsliper med en slipeskive för metall. Finns vinkelsliper på f.eks Jula til ett par hundra kr.

SÅ tar du och sliper vekk all synlig rust. Därefter köper du rostätare (finns på Biltema till ca 80 kr) och applicerar det med pensel på hela området där rosten var och så prövar du att få mest mulig rostätare på insidan av plåten för det rostar nämligen från insidan och där kommer du inte åt med vinkelslipen.

Efter detta lägger du på rostskyddsfärg över hela området

Efter detta spacklar du upp plåten/rosten du fjernet och slipar spacklet jämnt och fint. Först med grovt slippapper sedan med allt finare ned till kornstorlek 1000-2000.

När ytan är HELT jämn och fin lackerar du med primer. Därefter lackerar du med lack och till sist klarlack om det är metalliclack. Tänk på att du "dimmar ut" lacken lite längre mot den gamla lacken än primeren och lika med klarlacken som ska dimmas ut ännu längre än lacken.

Till sist polerar/rubbar du lacken och skarven mellan gammal lack och ny lack. Detta måste du vänta ca en uke med så lacken härdat ordenligt.

Har du tillgang til sandblåser er det veldig bra og fjerne rust med og...

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7027
11.02.12 15:53
Skalman77: SÅ tar du och sliper vekk all synlig rust. Därefter köper du rostätare (finns på Biltema till ca 80 kr) och applicerar det med pensel på hela området där rosten var och så prövar du att få mest mulig rostätare på insidan av plåten för det rostar nämligen från insidan och där kommer du inte åt med vinkelslipen.

Rusteter fra Biltema har jeg veldig dårlig erfaring med. Jeg hadde rusthull tvers gjennom døra på min forrie bil og kjøpte derfor en ny plate som jeg satt på selv. Den hadde svart "transportlakk", mens bilen min ikke var svart. Ikke noe rust på den nye plata i det heel tatt. Jeg ble anbefalt å pusse bort al lakk på den nye plata, og så ta på denne rusteteren fra Biltema og deretter lakkere, så da gjorde jeg det.

Resultatet så fint ut, men det varte ikke lenge før det flasset av og rustet masse så jeg måtte pusse bort alt sammen og begynne på nytt, da med grunning fraBiltema og lakk fra biltema.

Begge gangene tok jeg lakk fra Biltema og så litt dyrere lakk i mer korrekt farge utenpå til slutt (den fargen som ifølge Biltema skulle være helt riktig til min bil var mye lysere enn den gamle falmede bilen med originallalkken).

Vurderte å fikse det opp en tredje gang, men gadd ikke og solgte den med stygg og delvis avflasset lakk på den nye plata.

Alt dette var iløpet av de tre årene jeg hadde denne bilen.

Man kan sikkert spare litt på å handle slikt på Biltema, men du verden så mye ekstra arnbeid man lager seg og drmed også ekstra kostnader.

Rusteteren jeg snakker om tror jeg er denne:

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rusteter-36189/

Kan absolutt IKKE anbefales til å unngå rust hvertfall. De sa etterpå at den egentlig var ment for å spise opp rust på rustne bjelker og slikt, men om den ikke klarer å holde en perfekt overflate rustfri så kan man vel ha sine tvil til om detblir noe bra resultat på noe som alerede er rustent.

faruk
farukInnlegg: 519
11.02.12 21:50
hillebillys: Slipepapir, pusse for hånd til rusten er borte. Blir det hull skal en helst legge på en plate og neste fast. (Det trur jeg ikke du kan gjøre selv) Folk som er vant med slipe utstyr og kan dette, sliper vekk rusten med en vinkelsliper. Jeg vil ikke anbefale deg dette, da jeg har inntrykk av att du ikke kan bruke slike maskiner.

Kan man sandblåse i stedet for å slipe?

høres enklere ut se

colombo
colomboInnlegg: 16839
11.02.12 21:54

Hagle. Raskt og effektivt. 

Corksport
CorksportInnlegg: 2617
11.02.12 22:08
hillebillys: så lakkerer du med spray i bilens farge, og til slutt grunning.

Grunning til slutt? Grunning påføres og slipes før du lakkerer.

Minus med å lakkere med sprayboks er at nyansen som er på bilen som oftest ikke stemmer overens med nyansen som er i fargen på sprayboksen.

Men som sagt; for å få best mulig resultat, overlat slikt til et lakkeringsfirma.

3itmarck
3itmarckInnlegg: 7644
11.02.12 22:11
Corksport: Grunning til slutt? Grunning påføres og slipes før du lakkerer.

Han mente nok å skrive klarlakk.

Corksport
11.02.12 22:14
3itmarck: Han mente nok å skrive klarlakk.

Det er nok en smule mer riktig og :)

hillebillys
11.02.12 22:32

mente klarlak ja. hvis du ser så skrev jeg også grunning tidligre, på mer riktig plass.

Jeg ville faktisk foresten brukt klarlakk selv om det ikke er metalic lakk

Isnot
IsnotInnlegg: 1571
11.02.12 22:35
LukeDonald: Har en Mercedes C180 2001, og den har begynt å ruste.
Den har rustet litt på to dører og på tre av hjulskjermene.
Er ikke ekspert dette her, og er 18 år, så ønsker ikke at det skal koste skjorta av meg!

Dette er et langt lerret å bleke. For det første så må du bare glemme de sikkert velmenende tipsene som du allerede har fått.

Skal det være en mening med det det du gjør og bekoster, så er det kun finishen/lakken du kan gjøre snarveier med ved å begrense lakkflatene.

Hurtigkurs:Stål som er angrepet av rust, må sandblåses for å fjerne angrepet. Da fjerner man også rust i porene, som tæringen har forårsaket. Skal man slipe til all rust er fjernet, har man redusert platetykkelsen med over 50%. Deretter må 2-komponent epoxygrunning påføres innen 1 time.

På ytterplater slipes overgang mellom lakk og plate ut i null mellom hver nødvendig sparkling. Sparkel slipes med 120#-180#. Avslutning gjøres med rondellsliper og 180#papir, deretter 240#. Et tynt heftstrøk med epoxy 2K, etterfølges av 3 strøk slipefyller. Den slipes etter tørk med klosse eller rondell med 400-500 eller 6oo. Gml lakk som er det beste underlaget, slipes med 600 eller finere. Fin slipepad, eller scotch bright gir best resultat før lakk. Forutsetningen for at resultatet skal bli vellykket, er at alle alle flater som blir påført enten sparkel, grunning eller lakk, er slipt først.

Lakkeringen er et kapittel for seg selv. Enten lakkerer man flatene ut til sin naturlige begrensning, eller så flekker man ut og begrenser mest mulig. Det siste er nesten like arbeidsomt, men kan utføres uten lakk-cabin. I dag finnes det 2komponent grunninger og klarlakk på spray som ved rett anvendelse kan gi et proft resultat. Men som med alt annet - skal du ha det gjort skikkelig, så er det en grunn til at fagfolk har brukt noen år på å mestre jobben til fulle...

Corksport
11.02.12 22:50
hillebillys: Jeg ville faktisk foresten brukt klarlakk selv om det ikke er metalic lakk

Klarlakk brukes uansett. Metallic er noe som tilsettes i fargen når man blander.

Så om bilen til trådstarter har metallic eller tettfarge så er klarlakk annbefalt uansett.

liftmann
liftmannInnlegg: 17233
11.02.12 22:51

Litt sandblåsing til det er rent.på småflekker bruker jeg neglelakk etter dette.Større flater ville jeg overlate til de proffe.

hillebillys
11.02.12 22:54
Corksport: Klarlakk brukes uansett. Metallic er noe som tilsettes i fargen når man blander.

jo men ser att det er nevnt i ambefalinger att en skal bruke klarlakk ved metallic. også her i tråden. Derfor syntes jeg det var greit og spesifisere att en skal bruke klarlakk uansett.

Dieselolds
DieseloldsInnlegg: 1886
11.02.12 23:06
SUV_4WD: Kan absolutt IKKE anbefales til å unngå rust hvertfall. De sa etterpå at den egentlig var ment for å spise opp rust på rustne bjelker og slikt, men om den ikke klarer å holde en perfekt overflate rustfri så kan man vel ha sine tvil til om detblir noe bra resultat på noe som alerede er rustent.

Dette produktet krever rust for å fungere, på blank flate har det ikke noe rust å lage kjemisk forbindelse med.  Jeg har noe lignende bare i proffversjon å det er en hvit guffe man klatter på rustflekker så skifter det farge til blått før det blir sort men det er kun for å stoppe rusten der og da, fort og gærnt. 

LukeDonald
11.02.12 23:29
Isnot: Men som med alt annet - skal du ha det gjort skikkelig, så er det en grunn til at fagfolk har brukt noen år på å mestre jobben til fulle...

Hva kommer noe sånn til å koste? Sånn cirka.

(Innlegget ble redigert 11.02.12 23:30)

3itmarck
11.02.12 23:43

Jeg ser at noen kompliserer og skremmer unødvendig mye.

Nok en fremgangsmåte, helt uten etsende kjemikalier og tidkrevende sparkling (med mindre det har rustet hull):

1) Sandblås grundig!

Eventuelt: Puss med drill (stålbørste el.l.) - fortsett gjerne med minislipeverktøy type Dremel for å komme bedre til i porene. Avslutt med fint sandpapir for hånd.

Vær nøye med overganger mellom gammel lakk og blankt stål. Kanter som kan føles med fingertuppen syns lett når det kommer lakk på. Jo flere lakklag, desto mer synlig er det.

2) Masker alle områder og lister! Brett teipkanten dersom du ønsker sømløs lakkering (brett rundt for eksempel en linjal).

3) Grunne! Alminnelig grunning kan inneholde kalk, noe som får lakken til å sprekke. Du kan imidlertid bruke 1K grunning med godt resultat dersom du kjøper kvalitet. Hør hos farvehandel.

Apropos: Mange tror miljølakk ikke holder mål, og at det er årsak til sprekkdannelser og flassing. Billig grunning er synderen.

Ikke overdriv påføringen. For mye er ikke av det gode. Spray to tynne lag. La tørke før videre behandling.

4) Du kan med fordel maskere først. Benytt lakk fra farvehandel (med tilsatt herder). Rist boksen godt og påfør med avstand ca. 25-30, ca. 10 cm/sek. La tørke litt mellom hvert lag. 3 lag holder. La tørke.

5) Benytt klarlakk fra samme produsent som av baselakken. Vend boksen noen ganger. Merk: Man får ofte bedre resultat av å vende boksen i stedet for å riste to minutter som det står at man skal gjøre. Klarlakken blir rett og slett blankere.

Påfør som baselakk. La tørke og fjern maskering. Poler gjerne overgang mellom ny og gammel lakk med maskin etter en dag eller to.

6) Tut og kjør!

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7027
11.02.12 23:43
Dieselolds: rust

Du skrev:

"Dette produktet krever rust for å fungere, på blank flate har det ikke noe rust å lage kjemisk forbindelse med.  Jeg har noe lignende bare i proffversjon å det er en hvit guffe man klatter på rustflekker så skifter det farge til blått før det blir sort men det er kun for å stoppe rusten der og da, fort og gærnt. "

---------------

Det jeg kjøpte var også hvitt, og skiftet farge til blåaktig (men ikke videre til svart såvidt jeg husker).

Men hvis man har rust, skal det da fungere fint å ta på dette og så spraye på lakk eller må selve det man har penslet på også fjernes da? Og hvis ikke, er det da noe med rusten som fullfører kvaliteten til denne guffa siden den tydeligvis ikke fungerte uten rust hos meg?

Hvis man har rust så vil det jo uansett i mange tilfeller bare være rust noen steder, og så får man likevel penslet på dette litt utenfor rust-området, og da skullem an vel få samme problemene som jeg fikk da jeg penslet det på steder uten rust.

Isnot
IsnotInnlegg: 1571
11.02.12 23:46

Vanskelig å si sikkert uten å vite eksakt hva som må gjøres. Hvis det holder med å begrense jobben til 3 isolerte hjulbuer(sandblåsing, grunning og lakk), og kanskje 2 nedre dører, så snakker vi om ca 10 000.-+ 

Det skal godt gjøres at det ikke er mer rust enn det du nevner. Ta av listene helt nederst på dørene og du vil garantert finne noe der. Innvendig dører/falser likeså. Skal du være nøye, så demonter sideskjørt og locariskjermer. da først vet du hva du har. Det er kanskje lurt å bli kompis med en oppretter på det lokale Mercedes verkstedet. Dette er en avveining om lønnsomhet og følelser. En rustfri bil er en salgbar bil og triveligere å eie.

LukeDonald
12.02.12 14:39
Isnot: En rustfri bil er en salgbar bil og triveligere å eie.

Jeg tenker sånn jeg også. Liker virkelig denne bilen. Har hatt den i 4-5 måneder nå og kjørt 9000 km med den. Eneste jeg har betalt etter kjøp av bil er avbalansering av dekkene (280kr) og bensin. Men nå kommer denne rusten som jeg kommer til å koste meg en del dessverre.

3itmarck
12.02.12 14:55

Hvor mye betalte du for bilen, egentlig?

LukeDonald
12.02.12 16:39

85K

(Innlegget ble redigert 12.02.12 16:43)

3itmarck
12.02.12 16:53

Høres ut som en veldig grei sum. Men du har betalt såpass mye at det vil være synd å ende opp med et amatørmessig lappeteppe, noe som fort blir resultatet dersom man ikke har gjort dette før.

Hadde jeg vært deg så ville jeg snakket med en lakkerer. Bare husk å få alt som blir avtalt skriftlig slik at du kan klage dersom jobben er dårlig utført.

Pris: 10,000 kr som Isnot antyder høres veldig riktig ut, dersom det gjøres helt legalt (med mulighet for å klage).

LukeDonald
12.02.12 17:01

Ja, tror nok at jeg må snakke med en lakkerer. Har selvfølgelig lyst at det skal bli billig, men behovet for at det skal bli bra er enda større.

Så må vel jobbe litt mer for å få råd til det her, og kanskje min kjære far kan sponse noen kroner !

3itmarck
12.02.12 17:14
LukeDonald: Så må vel jobbe litt mer for å få råd til det her, og kanskje min kjære far kan sponse noen kroner !

Far er alltid god å ha. :)

LukeDonald
12.02.12 18:10
3itmarck: Far er alltid god å ha. :)

Nei, trenger han til mye !

JMA82
JMA82Innlegg: 2
04.12.12 11:41

Besøk Ferro-Bet sitt forum: http://www.ferrobet.no/topics.asp 

Der besvarer de alle disse spm.

(Innlegget ble redigert 04.12.12 11:42)

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 20603
04.12.12 11:58

Jeg vet jo ikke om dette gjelder like bra for biler, men altså:
På rustne blikktak brukes ofte Owatrol Antirustolje. Den skal angivelig trenge ned i rusten og isolere den, slik f eks ett av Ferrobets produkter gjør.
Owatrol tørker sent, men kan overlakkes med de fleste oljebaserte lakktyper (ikke vannbaserte).
På blikktak brukes ofte vanlig oljebasert beis eller maling oppå Owatrolen, og poenget mitt er at dette ser ut til å holde i årevis uten at ny rust kikker fram.

Spartana
SpartanaInnlegg: 5776
04.12.12 12:11
LukeDonald: Mercedes C180 2001, og den har begynt å ruste.

Jeg ville ha dratt til hovedkontoret til PREMIUM importøren i Norge og spurt om dette er ekte PREMIUM produktkvalitet.

mrpink1069
mrpink1069Innlegg: 6275
05.12.12 10:19
Spartana: Jeg ville ha dratt til hovedkontoret til PREMIUM importøren i Norge og spurt om dette er ekte PREMIUM produktkvalitet.

2001 var nok ikke ett PREMIUM år for mercedes.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg