Jeg er i modus om dagen, byttemodus.
Kort fortalt har jeg gjort meg noen tanker om Superben og bruken av den. Jeg er glad i bilen, det er ikke det det står på, men jeg føler den kommer til sin rett kun et par ganger i året. 97% av bruken er med 1/4 eller halve familien, innenfor ring 3 i Oslo. Barnevognen er lagt på finn.no og det er ikke sååå lenge før minstens sete skal snus i riktig retning. Ergo kommer alle tidligere gode argumenter med bilens generøse plass til kort, sånn bortsett fra hvis deler av sommerferien planlegges i bil.
I tillegg er vi også i byttemodus boligmessig. Ingen ting konkret, men dukker det opp noe i aktuelt område vil jeg gjerne frigjøre noe av kapitalen som står parkert ute i gaten pr i dag for å kunne handle raskt. Jeg har mao pekt meg ut et par objekter som etter min mening er gode dealer innenfor finansieringsformen privatleie/-leasing.
Hva ville dere valgt til en familie på 2+2 med 97% småkjøring i eller like rundt Oslo. Dette er de som har kommet på shortlist for min del om dagen:
Toyota Prius. Kan leases for 40k inn og 2k pr mnd. Pluss: bensin, automat og miljøsamvittigheten. Minus: utseendet, upraktisk bagasjerom, mann med hatt-image. Så også på Auris Hybrid, men på den er bagasjerommet så og si ikkeeksisterende grunnet batteriene.
Volvo V50 Drive Limited edition. 40k inn og 2k pr mnd. Pluss: fortsatt nesten familiebilstørrelse, velutstyrt (webasto, skinn, ++). Minus: diesel og manuell kasse
Mini Countryman 1.6 122hk bensin FWD med noe utstyr, men ikke navi og et par andre dyrere ting. 50k inn og 2,1k pr mnd. Pluss: Utseende, bensin, utstyrsgrad, bakseteplass(!). Minius: bagasjerom, bagasjerom og bagasjerom og mangel på automat.
Outsider: Citroen C4 110 EMG. 30k inn og 1,5k pr mnd. Denne dukket opp i går og jeg snakket med selger om demotur for en time siden. Jeg har null forhold til Citroen, men synes den virket OK etter en kjapp ut og inn i utstillingsbilen på Enjsø nå i kveld. Pluss: Automat(ish), god utstyrspakke for gunstig pris, OK størrelse på bagasjerom. Skryt for komfort i denne klassen i div tester. Minus: diesel og utradisjonell automat som jeg vet er slaktet her inne før, men som jeg vil prøve før jeg dømmer.
Har også sendt forespørsel på en Golf Highline 1,4 122hk DSG med kun det absolutt mest nødvendige på utstyrslisten, men har enda ikke fått svar.
Har forhørt meg på Giulietta Benzina 120hk, men forhandler var veldig ensgtelige for resteverdien og regnestykket ble ufint i forhold til de andre, så den utgår.
Noen glemt? Noen favoritter av overnevnte? Selv vingler jeg, V50 er best som familiebil, men diesel og manuell tror jeg ikke jeg klarer å gå for. Countryman'en har jeg for øyeblikket en demo av stående utenfor. Den frembringer et snev av barnslig glede når jeg kjører den, som jeg ikke har følt i forhold til bil på en stund. Bensin/manuell kan jeg leve med. Prius har jeg et nullforhold til, men den er av en eller annen grunn ikke ute (enda). Hvis C4 overbeviser kan det være en god løsning, særlig mtp det økonomiske.
Det skal sies at jeg har vinglet så mye at jeg tok turen til Nissan og kikket nøye på Leaf. Hadde de hatt en privatleieavtale på den hadde den vært høyaktuell. Men det har de ikke og jeg tar ikke risikoen på et verditap utover det normale ila de neste tre årene med en slik når konkurrentene sikkert har kommet med mye nytt og spennende innenfor EL-bil ila denne perioden.
Jaja, enden på visa blir kanskje at jeg fortsatt kjører Superb om ett år, men det er gøy å være i modus og tenke litt utenfor boksen jeg har tenkt i de siste 5 årene. Jeg har kommet dit at jeg setter bolig langt over kjøretøy på prioriteringslista, så det å bruke en haug med penger på bil er ikke tema før vi har funnet ny bolig.