Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Velg en bil, hummer og kanari edition

NYTT TEMA
Larsabal
LarsabalInnlegg: 9302
22.02.12 19:53

Jeg er i modus om dagen, byttemodus.

Kort fortalt har jeg gjort meg noen tanker om Superben og bruken av den. Jeg er glad i bilen, det er ikke det det står på, men jeg føler den kommer til sin rett kun et par ganger i året. 97% av bruken er med 1/4 eller halve familien, innenfor ring 3 i Oslo. Barnevognen er lagt på finn.no og det er ikke sååå lenge før minstens sete skal snus i riktig retning. Ergo kommer alle tidligere gode argumenter med bilens generøse plass til kort, sånn bortsett fra hvis deler av sommerferien planlegges i bil.

I tillegg er vi også i byttemodus boligmessig. Ingen ting konkret, men dukker det opp noe i aktuelt område vil jeg gjerne frigjøre noe av kapitalen som står parkert ute i gaten pr i dag for å kunne handle raskt. Jeg har mao pekt meg ut et par objekter som etter min mening er gode dealer innenfor finansieringsformen privatleie/-leasing.

Hva ville dere valgt til en familie på 2+2 med 97% småkjøring i eller like rundt Oslo. Dette er de som har kommet på shortlist for min del om dagen:

Toyota Prius. Kan leases for 40k inn og 2k pr mnd. Pluss: bensin, automat og miljøsamvittigheten. Minus: utseendet, upraktisk bagasjerom, mann med hatt-image. Så også på Auris Hybrid, men på den er bagasjerommet så og si ikkeeksisterende grunnet batteriene.

Volvo V50 Drive Limited edition. 40k inn og 2k pr mnd. Pluss: fortsatt nesten familiebilstørrelse, velutstyrt (webasto, skinn, ++). Minus: diesel og manuell kasse

Mini Countryman 1.6 122hk bensin FWD med noe utstyr, men ikke navi og et par andre dyrere ting. 50k inn og 2,1k pr mnd. Pluss: Utseende, bensin, utstyrsgrad, bakseteplass(!). Minius: bagasjerom, bagasjerom og bagasjerom og mangel på automat.

Outsider: Citroen C4 110 EMG. 30k inn og 1,5k pr mnd. Denne dukket opp i går og jeg snakket med selger om demotur for en time siden. Jeg har null forhold til Citroen, men synes den virket OK etter en kjapp ut og inn i utstillingsbilen på Enjsø nå i kveld. Pluss: Automat(ish), god utstyrspakke for gunstig pris, OK størrelse på bagasjerom. Skryt for komfort i denne klassen i div tester. Minus: diesel og utradisjonell automat som jeg vet er slaktet her inne før, men som jeg vil prøve før jeg dømmer.

Har også sendt forespørsel på en Golf Highline 1,4 122hk DSG med kun det absolutt mest nødvendige på utstyrslisten, men har enda ikke fått svar.

Har forhørt meg på Giulietta Benzina 120hk, men forhandler var veldig ensgtelige for resteverdien og regnestykket ble ufint i forhold til de andre, så den utgår.

Noen glemt? Noen favoritter av overnevnte? Selv vingler jeg, V50 er best som familiebil, men diesel og manuell tror jeg ikke jeg klarer å gå for. Countryman'en har jeg for øyeblikket en demo av stående utenfor. Den frembringer et snev av barnslig glede når jeg kjører den, som jeg ikke har følt i forhold til bil på en stund. Bensin/manuell kan jeg leve med. Prius har jeg et nullforhold til, men den er av en eller annen grunn ikke ute (enda). Hvis C4 overbeviser kan det være en god løsning, særlig mtp det økonomiske.

Det skal sies at jeg har vinglet så mye at jeg tok turen til Nissan og kikket nøye på Leaf. Hadde de hatt en privatleieavtale på den hadde den vært høyaktuell. Men det har de ikke og jeg tar ikke risikoen på et verditap utover det normale ila de neste tre årene med en slik når konkurrentene sikkert har kommet med mye nytt og spennende innenfor EL-bil ila denne perioden.

Jaja, enden på visa blir kanskje at jeg fortsatt kjører Superb om ett år, men det er gøy å være i modus og tenke litt utenfor boksen jeg har tenkt i de siste 5 årene. Jeg har kommet dit at jeg setter bolig langt over kjøretøy på prioriteringslista, så det å bruke en haug med penger på bil er ikke tema før vi har funnet ny bolig.

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 12846
22.02.12 20:03

Har du sett denne artikkelen om Leaf?

Prius kommer jo snart som 7-seter og plugin, fikk du noe info om disse?

V50 forsvinner og V40 overtar sammen med V60.
Køntrimann er fæl.
Golf eller Golf stasjonsvogn er ikke dumt.
Hva med Focus og Astra? Eller blir andrehåndsverdien dårlig?
C4 sier du, hva med DS4?
Synd at RSA (for det er vel de du snakket med?) har så lite tro på Giulietta, når ting tyder på at andrehåndsverdien enn så lenge er god nok.

Jeg synes du skal bytte bil, ikke fordi Superb er dårlig, men fordi man skal ha bil som passer til bruken.

Larsabal
22.02.12 20:10

Jeg ble fristet med gratis lån av Kæsjkai i 10 dager pr år, ja – veldig smart markedsføring av Nissan. Før jeg fikk vite om det var rekkevidden et par ganger pr år ett av ankepunktene. Anyhow, uten muligheter for privatleie utgår den.

Prius Pluss og plug-in kommer til høsten, men prises nok friskt nok for hva jeg ser for meg i innskudd/månedsleie.

Jeg dr*ter i om V50 blir borte, med privatleie er det ikke jeg som skal prøve å selge den om 3 år ;)

Countryman er kul, end of story.

DS4 ser bedre ut fra utsiden men er mer upraktisk for 2+2. Dessuten er den 50-60k dyrere for samme utstyrsgrad.

Jeg vet din holdning til andrehåndsverdien på AR, du må gjerne ringe RSA og fortelle hva som faktisk er fasit i dette spørsmålet så jeg kan få en god avtale på en Giulietta.

t109
t109Innlegg: 1274
22.02.12 20:14
Allegerita: C4 sier du, hva med DS4?

DS4 er en kulere bil, men dersom man skal ha unger i baksetet av og til setter de nok pris på å se ut + kanskje få ned bakruta en gang i blant. Ruta på bakdørene på DS4 en ikke mulig å åpne. Ellers syns jeg at C4 er en fin bil. Den er kompakt og har god plass. Ulempen er EMGkassa, men ikke la deg skremme av det andre evt syns om denne kassa. EMG-kassa er blitt bedre, og endel syns faktisk den er helt grei å kjøre med. Den leveres også med "rørepinne".

Ellers syns jeg at Prius tilbyr en meget bra "totalpakke". Ok plass, ok utstyrt, bra sikkerhetsnivå, den føles kjapp og er lettkjørt spesielt i bytrafikk og lave driftsutgifter.

Lykke til med spennende biljakt.

(Innlegget ble redigert 22.02.12 20:17)

C200CDI
C200CDIInnlegg: 622
22.02.12 20:20

Guilietta:-)Griselekker og skiller seg ut i mengden.Blir nok Konebil her i gården neste år.Knallrød.

Hi-Po
Hi-PoInnlegg: 2899
22.02.12 20:21
Allegerita: Køntrimann er fæl.

Great minds think alike.

trheim11
trheim11Innlegg: 3701
22.02.12 20:39

Focus stasjonsvogn er jo grei. 

Har vært med en kollega på prøvekjøring av Focus stasjonsvogn idag.
Tror det blir denne på henne 

@Ferrek....Sjekk fargen!

Kompressor
KompressorInnlegg: 14697
22.02.12 20:44

Når du vurderer Golf 1.4 tsi ville jeg også vurdert BMW 116i. Rett og slett en mye bedre bil. Og du er jo gammel BMW-mann ;-)

ferrek
ferrekInnlegg: 12069
22.02.12 20:48
trheim11: @Ferrek....Sjekk fargen!

Hehe, det varmer hjertet mitt å se det! Focus ser mye bedre ut i den fargen enn de vanlige fargene den for det meste blir levert til.

Larsabal: Nå er jeg muligens noe inhabil, men av disse ville jeg anbefalt Prius. Ikke fordi den kjører best eller ser best ut av disse(det gjør den ikke), men fordi hybridpakken er en fordømt bra pakke, især når det kommer til bybruk. Ser man ut fra fornuftsperspektivet med den gunstige leasingen, høye utstyrsnivå og viktigst av alt sikkerheten har iallefall jeg vært villig til å vike litt på andre ting. Du ville jo også vurdert Prius FL, som angivelig blir utbedret på det jeg er minst fornøyd med på bilen.

Liten diesel og manuell er ingen god kombinasjon i Oslo er min mening, Citroenen har en girkasse jeg hater over alt på jord (sier han som liker CVT godt) og da står du egentlig igjen med Countryman og Golf. Countryman liker du åpenbart, men du får en mindre motor og dårligere utstyrt bil her, dersom det har noe å si.

Golf er alltid et knallsterkt alternativ, men Prius vil nok være mer anvendelig som familiebil enn en kombi og stasjonsvognen er kanskje ikke aktuell?

Allegerita
22.02.12 20:58
Larsabal: dr*ter

Når ble det nødvendig i sensurere den i'en her på VGD? ;)

Soon Bil & Båt leaser Giulietta benzina:
Forskuddsleie: Kr. 44.235,- inkl. moms.
Antall terminer: 36mnd
total km i løpet av perioden: 45.000km.
Mnd pris: Kr. 2.729,- inkl. moms.

Jeg er ingen leasingkløpper, så andre får vurdere om dette er fristende eller ikke.

For Prius fant jeg dette:
Leieperiode 36 måneder
Kjørelengde pr år 15 000 km
Startleie 40 000 kr
Månedspris 2 284 kr
Pris pr. overkjørte km 1,75 kr
Etableringsgebyr 3 990 kr

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 6192
22.02.12 20:59
Larsabal: DS4 ser bedre ut fra utsiden men er mer upraktisk for 2+2

Hva med DS5 med into tilbud nå?

293.000 kroner (versjonen DS5110 e-HDi Design) er nærmest en sensasjon, fastslår den norske importøren i en melding. Ordinær pris er 324.900 kroner.

ferrek
22.02.12 21:04
Allegerita: For Prius fant jeg dette:

Det er jevnt over bedre priser å få hos forhandlerne er mitt inntrykk. Toyota.no har kalkulator for privatleie på bilene sine der, men Prius er ikke der akkurat nå. Skal sikkert prises siden den kommer med FL. Men forskjellene var ikke veldig store, det skal du ha.

colombo
colomboInnlegg: 13261
22.02.12 21:05
Larsabal: Countryman er kul

Da fortjener du nesten å ende opp i en slik. Til spott og spe.

Allegerita
22.02.12 21:10
ferrek: Men forskjellene var ikke veldig store, det skal du ha.

Jeg synes nesten 500 kr hver måned er ganske mye jeg? Regner med eksempelet fra Soon B&B er en ribbet bil, uten pakker. Nå koster ikke pakkene all verdens hos Alfa for tiden (25.000 holder til Sport-utgave), men dette kommer da på toppen av månedsprisen.
Samme selskap som Prius-eksemplet er fra, har Giulietta diesel, til samme pris som Soon B&B.

ferrek
22.02.12 21:14
Allegerita: Jeg synes nesten 500 kr hver måned er ganske mye jeg?

I utgangspunktet synes jeg ikke 500, ekstra- for en fyrrig italiener hørtes særlig mye ut, dersom den gir en noe ekstra vel og merke. Det kunne jeg svelget. Når jeg nå så at denne prisen var uten metallic og disse pakkene blir plutselig differansen en hel del større.

veegee
veegeeInnlegg: 2809
22.02.12 21:21

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32917303

De hadde leasingkampanje på Octavia for 1990,- pluss 19000,- innskudd for en liten til tilbake, regner med de tar inn flere noe som alle er solgt.

Mindre innskudd enn V50 og Prius, større bagasjerom enn både V50 og Prius ( du er fortsatt familefar..) Både du og jeg har vel hatt mange feilfrie Km i Octavia fra før.

Kansje ikke så spenstig forslag, men den gjør jobben bedre og billigere for en famile på 4 + hund? enn småtrange V50 og Prius.

Høyner du innskuddet til 29K finner de kansje en med Dsg til deg? Da har du fortsatt ny stor stv. med automat, til et rimelig mnd. beløp.

(Innlegget ble redigert 22.02.12 21:28)

Larsabal
22.02.12 21:33
Kompressor: Når du vurderer Golf 1.4 tsi ville jeg også vurdert BMW 116i. Rett og slett en mye bedre bil. Og du er jo gammel BMW-mann ;-)

Etter hvert kan jeg vel bare kalle meg gammel mann, 5 år siden sist BMW nå ;)

116i er vurdert, men skal jeg ha den blir minimumsprisen for høy til å bli konkurransedyktig med de andre jeg nevner. Det er ting på utstyrslisten jeg rett og slett ikke kommer forbi uten å trykke på de...

Larsabal
22.02.12 21:35
Allegerita: Soon Bil & Båt leaser Giulietta benzina:

Det der er mye bedre enn hva RSA tilbød meg. Soon Bil, Båt, Sport og Maling har nok priset den uten utstyr, som gjør at prisen går noe opp når det viktigste skal på – men fortsatt ikke dumt, ikke dumt...

Larsabal
22.02.12 21:36
nometalhorse: Hva med DS5 med into tilbud nå?

Veldig spennende forslag, jeg skal sjekke dene nærmere mht utstysspec og Privatleieavtale ila et par dager. Takk!

Larsabal
22.02.12 21:37
ferrek: Skal sikkert prises siden den kommer med FL.

I følge selger skal FL ligge på samme pris som dagens, inkl Touch & Go som nå blir standard.

Larsabal
22.02.12 21:39
Allegerita: Giulietta diesel

Jeg er ingen dieselhater, men diesel i AR er blasmemisk og komplett no-go for min del.

Allegerita
22.02.12 21:39
Larsabal: Soon Bil, Båt, Sport og Maling har nok priset den uten utstyr, som gjør at prisen går noe opp når det viktigste skal på – men fortsatt ikke dumt, ikke dumt...

Jeg vet ikke det, men det synes slik.

Ta en telefon til de og sjekk priser, og avtal prøvekjøring. Vi venter i spenning :)

Larsabal
22.02.12 21:42
veegee: De hadde leasingkampanje på Octavia for 1990,- pluss 19000,- innskudd for en liten til tilbake, regner med de tar inn flere noe som alle er solgt.

Gunstig, uten tvil. Men tre Skodaer på rad blir det ikke, selv om de både har vært problemfrie og gode biler. Jeg vil prøve noe annet, enkelt og greit. Dessuten blir det litt ekstra nedtur å gå for det samme, men med mindre motor og betraktelig mindre utstyr.

trheim11
trheim11Innlegg: 3701
22.02.12 21:42
Larsabal: Veldig spennende forslag, jeg skal sjekke dene nærmere mht utstysspec og Privatleieavtale ila et par dager. Takk!

DS5 var ikke dum nei! Men også her er det EMG kassa som gjelder om man skal ha de billigste utgavene.

ferrek
22.02.12 21:43
Larsabal: I følge selger skal FL ligge på samme pris som dagens, inkl Touch & Go som nå blir standard.

Det stemmer det. Touch & Go blir standard på de to laveste utstyrsvariantene, på Executive og Premium er det fortsatt harddiskbasert multimedia som gjelder. Jeg regner med at det er Executive du har fått tilbud på?

Larsabal
22.02.12 21:47
ferrek: Jeg regner med at det er Executive du har fått tilbud på?

Jepp, men hvis de gir comfort bedre lys på FL kan den holde for meg. Jeg avventer Prius til endelige specs foreligger, eller slår til på en preFL Exe de ikke blir kvitt. Hvis jeg skulle halte i den retningen, vel og merke ;)

ferrek
22.02.12 21:49
Larsabal: epp, men hvis de gir comfort bedre lys på FL kan den holde for meg. Jeg avventer Prius til endelige specs foreligger, eller slår til på en preFL Exe de ikke blir kvitt. Hvis jeg skulle halte i den retningen, vel og merke ;)

Ja, var hovedsakelig lysene som var deal-breakeren for at jeg valgte Executive. Nå som de mindre utgavene for Touch&Go er gapet mindre mellom variantene.

Du er allerede gammel og halt, om et par uker tipper jeg du har signert på en hvit Prius. ;-)

Allegerita
22.02.12 22:00
ferrek: Du er allerede gammel og halt, om et par uker tipper jeg du har signert på en hvit Prius. ;-)

Fortsett sånn, så skal vi se det blir knallrød Alfa med 170 bensinhester og full sportspakke på Larsabal :)

smurfen-10
smurfen-10Innlegg: 820
22.02.12 22:14
Larsabal: Volvo V50 Drive Limited edition. 40k inn og 2k pr mnd. Pluss: fortsatt nesten familiebilstørrelse, velutstyrt (webasto, skinn, ++). Minus: diesel og manuell kasse

Går det ikke ann og lease denne med Bensinmotor i steden?

Larsabal
22.02.12 22:18
Allegerita: Fortsett sånn, så skal vi se det blir knallrød Alfa med 170 bensinhester og full sportspakke på Larsabal :)

skaff meg det for +-50k i innskudd og under 3k pr mnd og vi har en avtale

Siste innlegg