Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nytt kjennemerke(reg.nr)- regler endret?

NYTT TEMA
Flk
FlkInnlegg: 227
10.03.12 23:29

Lurer litt på dette med kjennemerke og relger her. En kamerat av meg hadde kjøpt seg "ny" brukt bil i Oslo og bilen var allerde registert. Han fikk da BD-skilt på bilen. Han lurte på om det var mulig å endre dette til ZZ da dette var "stiligere". Jeg er ganske sikkert på at dette ikke er mulig, at du må anmelde skiltet for stjålet hos politiet. Tenker jeg rett her?

Ser forøvrig svært mange "gamle" biler med helt nye tegnkombinasjoner den siste tiden bare her i  Bergen. F.eks  Ford Mondeo 95 modell med  helt nye SV- skilt som jeg kjørte bak her forleden. Tydelige at mange bytter så derfor lurer jeg på om noen regler er endret, for har ikke vært så vanlig tidligere å se til dette.

t109
t109Innlegg: 1935
11.03.12 06:59

Såvidt meg bekjent er det bare når skiltplatene er meldt tapt (stjålet) og når bilen tidligere har vært kondemnert (f.eks bygget opp igjen etter vraking) at det kan gis nye skiltplater med nye tall,  og evt ny bokstavkombinasjon. I utgangspunktet får du nok den bokstavkombinasjonen som tilhører området der den aktuelle trafikkstasjonen ligger, men i utgangspunktet kan du velge "fritt". Tror imidlertid det er blitt slik nå at siste siffer i det nye skilte på ende på samme tall som det forrige pga EU-kontrollsmåned.

Mulig noen vet om andre "smutthull"?

JHOL
JHOLInnlegg: 1514
11.03.12 09:29
Flk: Z da dette var "stiligere".

ZZ er vel kult bare om om bor i Kautokeino.

Tror unasett ikke man kan bytte skiltnummer.

MS55deluxe
MS55deluxeInnlegg: 825
11.03.12 11:42
JHOL: ZZ er vel kult bare om om bor i Kautokeino.

Ganske populært hos folk som kjører Datsun Z også

t109
t109Innlegg: 1935
11.03.12 12:03
Flk: ZZ da dette var "stiligere".

Det sies også at eiere av Harley Davidson motorsykler "valfartet" til Elverum for å registrere syklene sine for noen år siden. Elverum hadde da kommet til bokstavkombinasjonen HD (for motorsykler og tilhengere), noe som visstnok var populært...

veegee
veegeeInnlegg: 4047
11.03.12 12:22

Alle Subaru XV demobiler er XV-registrert har jeg blitt fortalt.

Xv-skilt er hjemmehørende i nitriste Mosjøen.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 5895
11.03.12 13:26
veegee: Alle Subaru XV demobiler er XV-registrert har jeg blitt fortalt.

Da Jaguar XK kom ble flere av dem registrert XK.

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7027
11.03.12 14:11

Eller hvis man kjører firmabil for "Norsk sengetøylager", "Tempur-madrasser" eller denslags.

Da kan jo ZZ-skilter være morsomt å ha.

SUV_4WD
11.03.12 14:14
Flk: 95

Du skrev:

"Ser forøvrig svært mange "gamle" biler med helt nye tegnkombinasjoner den siste tiden bare her i  Bergen. F.eks  Ford Mondeo 95 modell med  helt nye SV- skilt som jeg kjørte bak her forleden. Tydelige at mange bytter så derfor lurer jeg på om noen regler er endret, for har ikke vært så vanlig tidligere å se til dette."

--------------

Neste gang du ser en gammel bil med nye skilter kunne du jo sende regnr til 2282 og få frem navn og kommune på eieren (og håpe det ikke er et altfor vanlg navn som det finnes 20 av i kommunen) og kontakte vedkommende og spørre hvordan han/hun fikk til dette.

Eller du kan kontakte en trafikkstasjon og høre hva de sier om saken. De burde vite det.

Muku
MukuInnlegg: 515
11.03.12 16:37

Dette er veldig enkelt. Du må melde dem til politiet som stjålet. Og så er det bare å dra til nærmeste trafikkstasjon og få helt nye skilter i den kombinasjonen du ønsker.
ikke noe mer hokus pokus enn det...

ferrek
ferrekInnlegg: 14225
11.03.12 17:59

Eller om du digger disse:

SUV_4WD
12.03.12 02:12
Iseran2770: Da Jaguar XK kom ble flere av dem registrert XK.

Det finnes også andre biler som har fått flotte bokstavkombinasjoner i registreringsnummeret:

http://www.youtube.com/watch?v=-iV5G3q57ZY

Jeg ble jo nesten litt misunnelig.

wingswest
wingswestInnlegg: 7224
12.03.12 20:45

Har også hørt at det skal gå an å bytte. Har tallkombinasjonen 1313 på vogntog-tilhengeren min, og iom at jeg er litt overtroisk så er det langt ifra noe jeg foretrekker. Men har ikke kommet meg så langt at jeg har fått byttet skilt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg