Jeg har hørt om folk som har tauet igang automatgirede russebiler, men de måtte da opp i ca 40 km/t før det ble nok fart på motoren til at de fikk den igang. Hvis det er en slags viskosegreie så går det jo, mens det er litt verre om det er sentrifugalcluitch som på motorsager.
Og angående motorsager og motortrøbbel så hadde jeg litt startproblemr samme dag om deg. Var ute i skogen og hadde brukt to tanker med bensin og fylt opp en tredje for å sage litt mer ved. Ruslet så et stykke og kikket litt på noe vindfall og tenkte at motoren var varm nok til oppstart uten kaldstartinnstillinga og dro i snora noen ganger uten hell. SÅ var det på med kaldstartinnstillinga, men da vr det elelr ikke liv i den og jeg dro nok inn for mye besin etterhvert, så det var ikke mulig å starte den. Ruslet tilbake til der jeg hadde verktøy, tok ut pluggen og dro i snora for å få ut bensin og bensindamp og luftet den noen minutter og prøvde igjen uten hell. SÅ da var det bare å avbryte saginga for dagen og laste opp hengeren med mesteparten av det jeg hadde kappet og dra hjem. Hjemme tok jeg ut pluggen og lot saga stå slik over natta for å få ut overflødig bensin og da jegstartet saga igjen neste dag så var alt bare velstand og den gikk fint. Så imidlertid at det nok hadde vært litt vel mye bensin inni den, for det hadde rent ut litt via eksosen til og med så det ut som (litt sånt tykt svart som vel er pga olja). Så hvis været er ok på fredag så blir det vel noen lass med ved da.
Når det gjelder din motor så høres det ut som registerreim elelr kjede som har røket eller hoppet over litt. Ting kunen jo har urstet fast, men en time er jo litt kort tid selv om du så skulle fått vann inn på veldig ugunstig sted. Jeg har selv fått saltvann i en påhengsmotor jeg har hjemme da toppen ble skjev og saltvann kom inn i sylinderen. Dette skjedde gradvis over flere dager, men den første tiden startet den greit etter en natt stående og gikk på en sylinder inntil den ble varm så vannet fordampet og den fikk tent på begge. SÅ etterhvert ble det for vått til at det ble start i det heletatt og så ble den stående og rustet tilslutt bom fast så det ikke nytter å dra i snora. Har ikke giddet å demontere toppen for ås se om jeg kan banke den løs, kan hende jeg ikke gidder å få den igang, da det jo er endel styr og den ikke er fullgod, men eg får se. Hadde jo vært litt morro å få igang denne 40 år gamle amerikanske motoren jeg har oppunder garasjetaket.
Jeg har også lagt merke til at BR ofte har skrevet om hvor billig alt til amcar er, så nå kan han jo få bryne seg på å få tak i slikt i praksis. Så uansett hvor du nå måtte bo i landet så får du vel ta ut 1000 dollar sette deg i bilen og taste inn Gjøvik på GPS-en så står nok motoren akllerde klar der idet du kommer frem. For Gjøvik er jo verdens mitdpunkt når det gjelder forsendelser fra USA. Alle forsendelser kommer jo raskere frem USA - Gjøvik enn om du sender et brev til nabobyen din her hjemme i Norge.