Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Motorhavari

NYTT TEMA
sl500
sl500Innlegg: 7723
17.05.12 23:24

Overskriften sier alt og man kan bli forbannet av mindre.

Kjørte en liten tur 16 mai og vasket bilen etterpå.
Når jeg skulle starte så bare rapet det i starteren.
Geniet bannet over likestøms dynamo og bilbatterier

Siden båt batteriene var lett tilgjengelig og nyladdet så ble de hentet i sammen med startkabler.
Samme resultat.
Ny teori lansert. Siden batterispenningen datt i fra 12,8 til 8V så var det sikkert kortslutting i ankret på den forbannede starteren  

Plan B ble iverksatt og det var å slepe igang bilen.
Når man slapp clutch så stod bakhjulene stive på den heldigvis våte asfalten.

I dag har jeg skrudd ut pluggene og prøvd å dreie motoren rund men den står i syv steiner.
Det som er rart er at det var ingen ulyd og motoren gikk på tomgang før jeg stoppet den.
Når jeg skulle starte den etter en time så satt motoren dønn fast.

Motoren er en 283 smal block.
Noen som har peiling ? BR ?????

(Innlegget ble redigert 17.05.12 23:31)

Hi-Po
Hi-PoInnlegg: 3456
17.05.12 23:32

Hvis du ikke klarer å dra rundt motoren så har du et problem... Et stort ett. Men det høres veldig rart ut at det bare skjer sånn helt plutselig. Sorry, men klarer ikke helt å se hvordan noe slikt kan skje. Er det automat eller manuell - og hvis automat, er det noen som helst sjanse for at den kan stå i gir?

Rabulismus
RabulismusInnlegg: 1103
17.05.12 23:33

Har du prøvd å tørne motoren begge veier? Det kan bare være en løs del som sperrer inni motoren hvis du er heldig.

sl500
17.05.12 23:47
Rabulismus: Har du prøvd å tørne motoren begge veier? Det kan bare være en løs del som sperrer inni motoren hvis du er heldig.

Den sitter nok fast begge veier da veivbolten løsnet når jeg prøvde motsatt vei.

sl500
17.05.12 23:53
Hi-Po: Hvis du ikke klarer å dra rundt motoren så har du et problem... Et stort ett. Men det høres veldig rart ut at det bare skjer sånn helt plutselig. Sorry, men klarer ikke helt å se hvordan noe slikt kan skje. Er det automat eller manuell - og hvis automat, er det noen som helst sjanse for at den kan stå i gir

Det er manuell gear ellers hadde jeg ikke prøvd å slepe den i gang :-)

Du har nok helt rett i att jeg har et stort problem.
Det lukter ny motor heller en omfattende overhaling.
I følge BR koster nye smal block motorer mindre en enn boks med bøtte is ferdig levert på Toten.

Rabulismus
17.05.12 23:56
sl500: Den sitter nok fast begge veier da veivbolten løsnet når jeg prøvde motsatt vei.

Hvis oljetrykket var ok så vet ikke jeg hva det kan være.

250GTO
250GTOInnlegg: 8697
18.05.12 00:00

Kan det være at bendixdrevevet har kilt seg og at turtallet til motoren har fått ankeret til starteren til å ekspandere?

sl500
18.05.12 00:08
Rabulismus: Hvis oljetrykket var ok så vet ikke jeg hva det kan være.

Det finnes ikke oljelampe i bilen men et oljetrykk innstrument i fra 1958 som er alt annet en pålitlig.

For noen år siden kom det en metalisk lyd i fra motoren når jeg lå og cruset på E-18 i 110-120.
Det var helt tydlig for lite oljetrykk i toppen som lagde lyden.
Den forsvant ved 60-70 km/t så da kjørte jeg hjem i den farten.

Vel hjemme så kontrollerte jeg oljenivå.
Den var på maks.
Jeg bestemte meg for å bytte olje på den da jeg ikke viste hva forrige eier hadde puttet på den.

Stor var forundringen da det bare kom ut knappe 2 liter når jeg skrudde ut bunnpluggen.
Etter nøyere innspeksjon av peilepinnen så viste det seg at en tidligere erier hadde brukt en annen peilepinne og riset inn et nytt maks merke 4 cm høyere oppe

Nå er neppe det som er problemet men det var ingen rakkling i fra motoren som indikerte lavt oljetrykk førj leg stoppet den.

(Innlegget ble redigert 18.05.12 00:10)

sl500
18.05.12 00:13
250GTO: Kan det være at bendixdrevevet har kilt seg og at turtallet til motoren har fått ankeret til starteren til å ekspandere?

Bra forslag.
Skal sku ut starteren å sjekke men det har ikke luktet svidd starter.

Jeg har på føelsen at motoren ikke har skåret seg da den gikk på tomgang i 20-30 sek får jeg stoppet den.
Så noe må hindre motoren å rotere fritt

Rabulismus
18.05.12 00:14

Du kan jo ta av dekselet på toppen å ta en kikk.

sl500
18.05.12 00:22

Toppdekslene kommer jeg til å skru av i morgen får videre inspeksjon.
Finner jeg ikke noe der så er neste steg å skru av starter og bunnpanne.
Da må jeg under bilen og jeg har ikke løftebukk i garasjen desverre men en liten bilhengers tur unna har jeg tilgang.

Det er nada slepekrok på denne bilen :-(

C4VTR
C4VTRInnlegg: 1360
18.05.12 00:25

Ville muligens demontert starteren og sett om du fikk snurra veiva, det kan være så enkelt som en stein som har kilt seg fast mellom starter og svinghjul, har en kompis som opplevde det på en bil. Evt starteren som har streika og låser svinghjulet. Hvis regreima/kjeder har Ryki, så får man som regel snurra veiva litt frem og tilbake, hvertfall de jeg har sett reg reim brudd på... Hvilket gir prøvde du å ta den på trill i?

sl500
18.05.12 00:30
C4VTR: Hvilket gir prøvde du å ta den på trill i?

Tredje gear i ca 30-40 km/t.

JHOL
JHOLInnlegg: 1505
18.05.12 01:02

Dette skjedde for meg også en gang og da var det svinghjulet som var synderen, motoren satt bom fast. Men det skjedde jo under kjøring så det blir vel noe annet.

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 5882
18.05.12 01:07
sl500: Det er manuell gear ellers hadde jeg ikke prøvd å slepe den i gang :-) Du har nok helt rett i att jeg har et stort problem.
Det lukter ny motor heller en omfattende overhaling.
I følge BR koster nye smal block motorer mindre en enn boks med bøtte is ferdig levert på Toten.

Jeg har hørt om folk som har tauet igang automatgirede russebiler, men de måtte da opp i ca 40 km/t før det ble nok fart på motoren til at de fikk den igang. Hvis det er en slags viskosegreie så går det jo, mens det er litt verre om det er sentrifugalcluitch som på motorsager.

Og angående motorsager og motortrøbbel så hadde jeg litt startproblemr samme dag om deg. Var ute i skogen og hadde brukt to tanker med bensin og fylt opp en tredje for å sage litt mer ved. Ruslet så et stykke og kikket litt på noe vindfall og tenkte at motoren var varm nok til oppstart uten kaldstartinnstillinga og dro i snora noen ganger uten hell. SÅ var det på med kaldstartinnstillinga, men da vr det elelr ikke liv i den og jeg dro nok inn for mye besin etterhvert, så det var ikke mulig å starte den. Ruslet tilbake til der jeg hadde verktøy, tok ut pluggen og dro i snora for å få ut bensin og bensindamp og luftet den noen minutter og prøvde igjen uten hell. SÅ da var det bare å avbryte saginga for dagen og laste opp hengeren med mesteparten av det jeg hadde kappet og dra hjem. Hjemme tok jeg ut pluggen og lot saga stå slik over natta for å få ut overflødig bensin og da jegstartet saga igjen neste dag så var alt bare velstand og den gikk fint. Så imidlertid at det nok hadde vært litt vel mye bensin inni den, for det hadde rent ut litt via eksosen til og med så det ut som (litt sånt tykt svart som vel er pga olja). Så hvis været er ok på fredag så blir det vel noen lass med ved da.

Når det gjelder din motor så høres det ut som registerreim elelr kjede som har røket eller hoppet over litt. Ting kunen jo har urstet fast, men en time er jo litt kort tid selv om du så skulle fått vann inn på veldig ugunstig sted. Jeg har selv fått saltvann i en påhengsmotor jeg har hjemme da toppen ble skjev og saltvann kom inn i sylinderen. Dette skjedde gradvis over flere dager, men den første tiden startet den greit etter en natt stående og gikk på en sylinder inntil den ble varm så vannet fordampet og den fikk tent på begge. SÅ etterhvert ble det for vått til at det ble start i det heletatt og så ble den stående og rustet tilslutt bom fast så det ikke nytter å dra i snora. Har ikke giddet å demontere toppen for ås se om jeg kan banke den løs, kan hende jeg ikke gidder å få den igang, da det jo er endel styr og den ikke er fullgod, men eg får se. Hadde jo vært litt morro å få igang denne 40 år gamle amerikanske motoren jeg har oppunder garasjetaket.

Jeg har også lagt merke til at BR ofte har skrevet om hvor billig alt til amcar er, så nå kan han jo få bryne seg på å få tak i slikt i praksis. Så uansett hvor du nå måtte bo i landet så får du vel ta ut 1000 dollar sette deg i bilen og taste inn Gjøvik på GPS-en så står nok motoren akllerde klar der idet du kommer frem. For Gjøvik er jo verdens mitdpunkt når det gjelder forsendelser fra USA. Alle forsendelser kommer jo raskere frem USA - Gjøvik enn om du sender et brev til nabobyen din her hjemme i Norge.

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 5882
18.05.12 01:34
sl500: Tredje gear i ca 30-40 km/t.

Det var da vedig til fart du trengte for et forsøk på å taue igang.

Jeg fant en gang ut jeg skulle teste hvor mye som krevesx for å starte min bil (ble riktignok utført med varm motor tror jeg). Så jeg rygget opp en bakke og stoppet motoren og plasserte noe bak bakhjulet og trilet deretter igang og bremset opp så jeg ble stående. Gikk deretter ut av bilen og målte at oppstaten krevde en halvmeter av denne bakken for å få nok fart.

Vet ikke akkurat hvor stor fart det ble, men bakken var en snøhaug jeg hadde måket i forbindelse med at jeg måket snøen vekk fra innkjørselen og den var jo litt løs så bilen sank noe nedi og den var ikek brattere enn at jeg kom meg opp der med bilen, og farten blir jo heler ikek såstor når bilen synker litt nedi i tillegg.

Jeg foretrekker andregiret når jeg skal trille igang eller bli tauet igang. Har aldri brukt tredjegiret til dette, men har testet førstegiret og det blir litt brått og rykkete. Samme gjeler jo ved bruk av revers, men når man skal trille igang i den retningen så har man jo ike så mange gir å velge mellom.

JHOL
JHOLInnlegg: 1505
kvitfors
kvitforsInnlegg: 211
18.05.12 08:14

prøv å skru ut start motoren å da å slepe i gang bilen. 

jeg kjørte til butikken. å bilen gikk normalt, å fint. når jeg parkerte den. 

da jeg skulle kjøre fra butikken. så stein sto hele motoren, å  ingen hjelp å slepe bilen igang. under sleping så sto driv hjulene. låst fast

da skrudde jeg ut starteren. få å se om det  løst i girkassehuset. så ikke noe  feil der. så da på start motoren. driv hjulet på starteren  sto i start posisjonen. å låste alt,  lo være å skru inn starteren. slepa bilen igang så starta bilen med en gang.

så spraya jeg inn litt olje på driv drevet. så løsna den.. satt den tilbake i bilen, så funka alt  igjen :)

Isnot
IsnotInnlegg: 837
19.05.12 17:49
sl500: Det er manuell gear ellers hadde jeg ikke prøvd å slepe den i gang :-)

Ikke noe problem å slepestarte gamle amerikanere med automat. Dvs hvis de har bakpumpe i kassen, og det har Chevrolets gamle powerglider...

sl500
20.05.12 23:08

Da har jeg en mistenkt nemig startmotoren.
Jeg vet ikke helt når jeg får tid tii å se på den.
Er opptatt med båtpuss  og bygge garasje i tilegg til full jobb.

ASR lampen lyser på 500sl så motor og automar har godt i limp home modus så den er også satt bort i påvente av bedre tid.
Ja ja godt man har enda en bil som virker

(Innlegget ble redigert 20.05.12 23:08)

sl500
23.05.12 23:43

dag har jeg fått sett litt på motoren.
Skrudde av svinghjulsdekslet da det var mye lettere enn å skru ut starteren og det ga et fint innsyn.
Starteren ligger ikke på svinghjulet så det var ikke feilen.
Jeg kom bra til på svinghjulet så jeg satte en stor spak i startkransen på svinghjulet og dro til jeg ble blå begge veier.
Motoren sitter bom fast.
Skrudde av begge toppdekslene men kan ikke se noe galt under disse.
Ventilløftere og støtstenger er hele og i orden.
Neste steg må bli å skru ned bunnpannen for å se hva som er problemet.
Holder på med båten så jeg vet ikke helt når jeg for tid

BR hvor er du ?
Tips til hvor man kan få kjøpt long eller short blokk til en ok pris motas med takk.
Er disse blokkene uforandret i siden 1958 eller står motorfester,gearkasse festehull,agregatfester på forskjellige plasser?

Hvordan finne ut om chnr og motornummret har matching numbers ?
Er det det så har det vel en verdi og gjenoppbygge  orginalmotoren ?

Noen som har har noe lurt å komme med ? 

(Innlegget ble redigert 23.05.12 23:53)

sl500
17.09.12 23:57

En liten oppdatering.
Motoren har virkeig fått det.
Veiva er skakk og det er rådene også.
Motoren er skjært i sylindrene.

Jeg trodde det var lett å kjøpe en ny motor men 283 er ikke noe som gror på trær skulle det vise seg.
Så nå må jeg på delejakt.

Tett oljesil var foresten det som tok livet av motoren.

(Innlegget ble redigert 17.09.12 23:58)

caddy
caddyInnlegg: 7921
18.09.12 00:07
Hi-Po: Er det automat eller manuell - og hvis automat, er det noen som helst sjanse for at den kan stå i gir?

" når man slapp clutch så sto bakhjulene stive..."

(Innlegget ble redigert 18.09.12 00:19)

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 14969
18.09.12 00:13
sl500: Jeg trodde det var lett å kjøpe en ny motor men 283 er ikke noe som gror på trær skulle det vise seg.
Så nå må jeg på delejakt.

Trodde slikt aldri gikk i stykker. Og om det mot formodning gikk i stykker, så fikk man en ny long block til kr 7,50 og en pæreis, inkl frakt og moms til Gjøvik-traktene, på et par dager. Og at det er så enkelt å jobbe med slikt at selv en lærer kan fikse det :)

caddy
18.09.12 00:27
sl500: Jeg trodde det var lett å kjøpe en ny motor men 283 er ikke noe som gror på trær skulle det vise seg.Så nå må jeg på delejakt.

Hadde det vært en 265 hadde jeg forstått det.

Men en 283 er helt lik en 327 og 350 å se på. Passer også perfekt om hverandre. Hvorfor ikke heller satse på den varianten?

Det nærmest "flommer over" av 350 motorer,- også i Norge.

sl500
18.09.12 00:49
caddy: Men en 283 er helt lik en 327 og 350 å se på. Passer også perfekt om hverandre. Hvorfor ikke heller satse på den varianten? Det nærmest "flommer over" av 350 motorer,- også i Norge.

En 283 motor i fra femtitallet har motorfeste foran på blokka mens de motorene du nevner har motorfestene på siden.
Nedre reimskive hjul passer heller ikke fysisk i bilen da det er større med noe vibrasjons greier som tar borti forstilingen.
Var vist ikke bare til å skru av og erstatte med orginal reimskiven i fra den andre motoren.
Det største problemet er jo at det ikke er maskinert opp til motorfeste foran.

(Innlegget ble redigert 18.09.12 00:52)

caddy
18.09.12 00:58
sl500: Det største problemet er ja at det ikke er maskinert opp til motorfeste foran.

Det er "no problem" å lage et motorfeste som tar utgangspunkt foran i motoren,- f.eks.. i bunnpanneboltene.

Reimskiver m. torsjonsdemper finnes i uttallige varianter. Tror ikke det er noe problem.

Uansett,- det lønner seg overhode ikke å total-overhale en motor i Norge. Det vil koste deg adskillig mindre å importere en "short" eller "longblock" fra USA.

(Innlegget ble redigert 18.09.12 01:07)

sl500
18.09.12 01:51

Motorfeste sitter på høyde med vannpumpen men nå har det jo godt noen måneder i fra jeg løftet den ut av bilen så jeg får studere festet nøye.
Har tenkt å lese meg litt opp på temaet når jeg får tid.
Imellom tiden har jeg snakket med ekspertisen i Norge som mener jeg sliter med å få laget motorfeste og fraråder meg å kjøpe nyere 350 motor.

Jeg regner med en short eller longblock import i fra USA kommer til å utløse et saftig beløp til staten i form av HK avgift og mva?
Hadde nok kommet langt med en short block spesielt hvis man kommer unna  HK avgiften.

Etter litt søking så koster det ca 1300$ for et sett med veivaksel,råder og stempler.
Jeg får sjekke med Sarpsborg Motor hva en boring av blokk koster.

(Innlegget ble redigert 18.09.12 01:57)

Hi-Po
18.09.12 19:14
caddy: " når man slapp clutch så sto bakhjulene stive..."

Og åpningsinnlegget ble redigert senere. Ok?

Hi-Po
18.09.12 19:29
sl500: Hvordan finne ut om chnr og motornummret har matching numbers ?
Er det det så har det vel en verdi og gjenoppbygge orginalmotoren ?

Du finner mange sider på nettet med info om small block motorkoder og støpenummer. Har du funnet støpenummeret på din?

Her er noen linker som kanskje kan være nyttige.

En numbers matching bil vil ha en høyere verdi enn en som er snekret sammen med komponenter fra forskjellige årganger, men jeg er ikke helt sikker på om markedet i Norge vet å verdsette denslags. Hvis bilen er i meget god stand ellers så vil jeg anbefale å prøve å holde den matching numbers.

Hvis du går for en after market crate engine så har Summit Racing det du måtte trenge til bra priser. Fordelen med noe slikt er at du får en mye bedre motor enn den gamle, selv om du gir den en full maskinjobb.  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg