Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fra R4 Diesel til R6 Bensin

NYTT TEMA
Larsabal
LarsabalInnlegg: 9906
20.05.12 19:32

Fredag kveld: Chat med en annen vgd-debattant for tips, råd og ikke minst moralsk støtte.

Lørdag morgen: mail til selger av bil som lå på finn.no: "Kjøper bilen din for xxx, henter den i ettermiddag hvis OK".

Lørdag rundt lunsj: litt tyrkisk basar og til slutt enighet med selger på tlf.

Lørdag kl 13: norwegain.no, 1 voksen og 1 barn, takk!

Lørdag kl 1535: DY614 OSL-BGO, innsjekket baggasje: barnebilstol

Lørdag kl 1640: Beskue bil utenfor Flesland. Ser bedre ut enn forventet!

Lørdag kl 1730: Prøvetur godkjent, penger overført, kontrakt skrevet. Takk for handelen!

Lørdag kl 1800: middag med poden på Bryggen

Lørdag kl 1855: full tank BENSIN fylles i Bergen, spørs om det holder helt hjem...

Lørdag kl 1900: Takk for oss, Bergen – Oslo here we come in our "new" preowned car!

Lørdag kl 2000: Avtale inngått mellom far og sønn om at bilen må prøves utenfor vanlig vei når vi kommer oss opp på fjellet.

Lørdag kl 2200: Co-pilot sovner og snorker seg over fjellet. Avtalebrudd og dermed ingen off-road kjøring.

Lørdag kl 2200-0200 Regn, regn og atter regn. Billykter fra 1997 er DEFINITIVT ikke som Skodas Bi-Xenon ASF...

Søndag kl 0200: Bensinmåler både lyser og piper. Kjørekomputer viser 0(!) km igjen med drivstoff. Rakk akkurat Statoil i Sandvika. Men et forbruk på 1.08 l/mil er langt bedre enn fryktet og hva onde tunger sier.

Søndag kl 0230: Vel hjemme med ny bil. Jeg klarte hele 4 dager som billøs...

Føler meg litt gal og samtidig glad. Endelig skal "spøkelset" fra 1994 få lagt seg. Jeg har savnet Cherokee'en fra den gang og nå får jeg muligheten til å enten gro fast med en eller finne ut at den ikke var så fet likevel. Jeg kjøpte i går en 98-modell registret første gang nov '97. Kjøpt ny i Norge og jeg er er eier nr 5. Den har rullet like over 200.000 km, men har gjennomgått omfattende bytte av slitedeler siste år. Rust er tatt hånd om og den ser overraskende fresh ut til å være så gammel. Det har 4.0HO (185hk), automat og er en Limited. Interiørt bærer den preg av alderen, men bortsett fra en bit gaffa-teip over ett hull på trekket i en bakdør er det helt ok. 

Kjøremessig føles den overraskende tight, sånn bortsett fra en dødgang på rattet lik den man ser på eldre amerikanske filmer. Uvant, men sikkert noe man kan venne seg til eller få noen til å se på.

Jeg mener å huske at 4-literen sparket noe mer enn den gjør, men det er greit nok med krefter og ikke minst lyd.

Stor takk til Buick-Riviera for praten fredag, den gjorde at jeg gikk fra tja til ja. Han skal ikke se bort i fra at jeg og bilen kommer en tur til Gjøvik for inspeksjon en dag ila sommeren :)

Selv konemor synes det var festlig etter hun hadde tatt den en runde i morges, og det er vel unødvendig å si at guttugen synes det var stas med Jeep, som han atpåtil var med å hente i Bergen.

Skulle jeg først ha en "billig drittbil" som ventepølse, så tror (og håper!) jeg at jeg har funnet den rette. Nå er det bare å bestille seg "Cherokee for dummies" og leve med møkk under neglene en stund fremover.

Her er et dårlig bilde av den:

M-T
M-TInnlegg: 2326
20.05.12 19:36

Gratulerer med kul bil!

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 4067
20.05.12 19:38

Gratulerer

M-T
M-TInnlegg: 2326
20.05.12 19:45

Hva betalte du for den?

Larsabal
20.05.12 19:50

75k

Burkar
BurkarInnlegg: 6633
20.05.12 19:52

Gratulerer!

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 14934
20.05.12 19:55

Gratulerer, Larsabal!

Dette er jo Jeep-forum Norge for tiden. 

ferrek
ferrekInnlegg: 13442
20.05.12 21:11

Gratulerer! Hørtes ut som en artig opplevelse hele bilkjøpet egentlig. Får håpe fortsettelsen fortsatt holder seg artig. :-)

drillern
drillernInnlegg: 6430
20.05.12 21:16

Gratulerer med fin Jeep !

Kompressor
KompressorInnlegg: 15375
20.05.12 21:20

Dette er kule biler. Skikkelig kule biler. Grattis! Og ikke minst - velkommen over til bensinrekkene.

(Innlegget ble redigert 20.05.12 21:20)

maxg
maxgInnlegg: 6073
20.05.12 21:32

Gratulerer. Morsomt når man dropper fornuften for et øyeblikk og kjøper etter lyst?

Hva blir det neste, tør jeg foreslå MC denne sommeren :-) 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 8383
20.05.12 21:35

Gratulerer, og jeg er sikker på at BBF gleder seg. ;-)

Spartana
SpartanaInnlegg: 5269
20.05.12 22:35

Gratulere. Mimret faktisk igår om Cherokee leiebilen jeg hadde i Texas på 90 tallet.

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 1438
20.05.12 22:42

Gratulerer!! Er lenge mellom hver gang jeg er innom nå, men dette måtte jo kommenteres. Har ikke hatt noe mer plunder med Jeepen min, den har brukt ca. 1 liter olje på 7-8000 km og det er jo ikke ille. Forrige tanken brukte jeg 1,54l/mil, det er litt for bra lyd i den motoren til at det lar seg gjøre å bare kjøre fint...

Blir spennende å høre om du fortsetter og lar deg sjarmere av denne enkle traktoren, jeg koser meg ihvertfall bak rattet!

Lykke til!

enzo328
enzo328Innlegg: 1341
21.05.12 01:01

Gratulerer! Motormessig helt klart i riktig retning. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 25485
21.05.12 03:13
Larsabal: Stor takk til Buick-Riviera for praten fredag, den gjorde at jeg gikk fra tja til ja. Han skal ikke se bort i fra at jeg og bilen kommer en tur til Gjøvik for inspeksjon en dag ila sommeren :)

Flott, gratulerer!

Bare å komme seg til Gjøvik!  

rosmebraad
21.05.12 03:14
Kompressor: Og ikke minst - velkommen over til bensinrekkene.

Der har du det ja!

Hva med å bokføre prosentandel bensin på forumet, og jobbe mot å få denne opp mot tresifret? 

Someone
SomeoneInnlegg: 21978
21.05.12 08:44

Grattis. Vet ikke om slådda helt hadde fristet meg, men nå kan du vel glede deg til gateparkering til vinteren ;)

Rocky-Balboa
Rocky-BalboaInnlegg: 487
21.05.12 09:25
rosmebraad: Hva med å bokføre prosentandel bensin på forumet, og jobbe mot å få denne opp mot tresifret?

Hehe, ser ut til at jeg går motsatt vei for tiden...R6'en er på vei ut, mens 4-er diesel er på vei inn slik det ser ut akkurat nå...stay tuned :-)

Grattis med tøff bil til TS! Kunne godt tenkt meg en slik når jeg skal på jakt og gjerne kjører på en åker eller to :-)

mrpink1069
mrpink1069Innlegg: 6275
21.05.12 09:47
Allegerita: Dette er jo Jeep-forum Norge for tiden.

På norske veier er nok Jeep det beste.

mrpink1069
mrpink1069Innlegg: 6275
21.05.12 09:50
Larsabal: Jeg kjøpte i går en 98-modell registret første gang nov '97. Kjøpt ny i Norge og jeg er er eier nr 5. Den har rullet like over 200.000 km, men har gjennomgått omfattende bytte av slitedeler siste år. Rust er tatt hånd om og den ser overraskende fresh ut til å være så gammel. Det har 4.0HO (185hk), automat og er en Limited. Interiørt bærer den preg av alderen, men bortsett fra en bit gaffa-teip over ett hull på trekket i en bakdør er det helt ok.

Gratulerer med et tøfft valg.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11165
21.05.12 10:18

Gratulerer med "ny"bil ;)

potetlada
potetladaInnlegg: 3370
21.05.12 11:14

Gratulerer med tøff bil!

Buick-Riviera
Buick-RivieraInnlegg: 15151
21.05.12 11:22

Gratulerer med ny bil! :)

trheim11
trheim11Innlegg: 3874
21.05.12 11:49

Gratulerer!

rosmebraad
21.05.12 16:52
Rocky-Balboa: Hehe, ser ut til at jeg går motsatt vei for tiden...R6'en er på vei ut, mens 4-er diesel er på vei inn slik det ser ut akkurat nå...stay tuned :-)

Ja stadig lykke til.

Fordelen med nyere bil er jo at der er mindre rust og slitasje, og man slipper å bekymre seg for sprukne og morkne deler,
men i prinsippet vil man jo ha bensin! 

I BT papir viser jo Reco Vest i annonse bilde av Forester med stor påskrift "BENSIN" på siden!
(Tidligere har de hatt bil stående med "DIESEL"-logo på siden!)

(Innlegget ble redigert 21.05.12 16:53)

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 5855
22.05.12 19:14
Larsabal: Lørdag kl 2000: Avtale inngått mellom far og sønn om at bilen må prøves utenfor vanlig vei når vi kommer oss opp på fjellet.
Lørdag kl 2200: Co-pilot sovner og snorker seg over fjellet. Avtalebrudd og dermed ingen off-road kjøring.

Tenker sønnen din angrer på at han sovnet og dermed gikk glipp av terrengkjøringa. Jeg har selv vært med på terrengkjøring  som passasjer i Cherokee (med den italienske dieselmotoren som Riviera så ofte snakker om), og den tok seg bra frem. Vi skulle egentlig brukt en Wrangler, men den startet ikke. Fikk imidlertid bli med en tur siden i denne.

Ellers så ser det ut på bildet som om en bremsevaier elelr noe slikt henger langt ned ved høyre bakhjul. Om man kjører på steder med stubber og greiner og slikt kan den lett henge seg fast i noe og skape problemer når noe røskes løs. Husk på at stokker og greiner lett vipper opp når man kjører over dem og sikter seg inn på sånne ting (har selv fått bøyd tilhengerkontakten bakover på den måten).

Gratulerer med SUV med 4WD, det er viktige egenskaper hos en bil.

Men når du kontaktet amcar-eksperten i Gjøvik, var du da redd for at han skulle komme deg i forkjøpet og ta bilen fra deg? Men jeg hadd nok selv spurt litt om tips derfra om jeg skulle kjøpt amcar så man unngår biler med tpiskje kjente feil og vet hva man bør sjekke nøye før kjøp. Jeg vet jo hvem BR er, det vet vel sikkert de fleste oppegående vesener på vgd.

Larsabal
22.05.12 21:52
SUV_4WD: Ellers så ser det ut på bildet som om en bremsevaier elelr noe slikt henger langt ned ved høyre bakhjul.

Det er helt korrekt. Jeg har i dag ligget på alle fire og fått den strammet så den ikke henger ned på den måten. Fordelen med høy bil er at man kommer under uten bukk :)

Ellers kan jeg etter noen dager med bilen konstatere at jeg for første gang på lenge gleder meg til å komme meg ut og kjøre. Jeg koser meg rett og slett med lyden og de primitive egenskapene.

Jeg har laget meg en liste over ting jeg vil utbedre/fixe, og da helst selv. Så nå googles det over en lav sko etter how to replace foglights, replace antenna, replace headlamp unit og andre småting. Sånn er det vel når man kjøper gammel skranglekasse.

Larsabal
22.05.12 21:58

Jeg så forøvrig en bumpersticker i dag jeg vurderer å bestille:

My Jeep is using what your Hybrid is saving :)

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 5855
22.05.12 22:13
Larsabal: Jeg så forøvrig en bumpersticker i dag jeg vurderer å bestille:
My Jeep is using what your Hybrid is saving :)

Satser på at når ferrek flytter til Oslo så får vi se bilde av bilene deres ved siden av hverandre med klistremerke på din :-)

Ser ut til at ferrek ikke har flyttet til Oslo enda, for jeg møtte ham langs veien for få dager siden.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg