Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Yrkessjåfører i sola

NYTT TEMA
Allegerita
AllegeritaInnlegg: 16017
08.06.12 12:56

Til forumets yrkessjåfører, husk solkrem på venstre side av trynet!

Men det er vel ikke plagsomt mye sol her i landet...

Skalleman
SkallemanInnlegg: 5626
08.06.12 13:07

Så den der. Ganske fælt ja. Og dette er stråler som går gjennom glassruter.

Har jo også hørt om amerikanske trailersjåfører som får hudkreft på venstre arm som ligger mye på utsiden av trucken.

colombo
colomboInnlegg: 16839
08.06.12 13:18

UV-filtrerende ruter, finnes det?

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 16017
08.06.12 13:35
colombo: UV-filtrerende ruter, finnes det?

Ja, men de filtrerer visst ikke nødvendigvis 100% av UV-strålene, akkurat som solbriller er varierende på dette feltet.

lillegubben
lillegubbenInnlegg: 2205
08.06.12 14:11

Kan tenke meg han har kjørt mye med vinduet åpent på endeløse strekker

JudasT
JudasTInnlegg: 3133
08.06.12 15:08
colombo: UV-filtrerende ruter, finnes det?

Vanlig vindusglass er det. Du kan jo høre med de som har prøvd å sole seg innendørs, på en glassveranda!

Skalleman
SkallemanInnlegg: 5626
08.06.12 15:59
JudasT: Vanlig vindusglass er det. Du kan jo høre med de som har prøvd å sole seg innendørs, på en glassveranda!

UV-strålene du blir brun av blir stoppet av glass, mens andre stråler slipper gjennom. De er svakere, men ved langvarig eksponering, så blir resultatet sånn som her. Du vil nok finne det samme hos arbeidere som i hele livet har arbeidet ute, men da blir ikke skillet som her.

JudasT
JudasTInnlegg: 3133
08.06.12 17:49
Skalleman: De er svakere, men ved langvarig eksponering, så blir resultatet sånn som her.

Resultatet kan skyldes at han har kjørt med nedrullet vindu.

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7027
08.06.12 19:30
Skalleman: Så den der. Ganske fælt ja. Og dette er stråler som går gjennom glassruter.

Siden dette er noe som er skjedd over 28 år så kan man vel anta at han ikke hadde AC i lastebilen hele tiden (sikker ikke splitter ny bil hele tiden heller, så selvo m det er kommet så trenger han ikke å ha ftt det, og før AC så kjørte man jo gjerne med vinduet nede i sommervarmen.

Jeg har selv fått blemmer av sola langs veien en gang jeg dro fra Bergen til sørlandet, turen var vel på ca 300 km og tok tre dager siden vi brukte sykkel (tråsykkel). Hjelmen gjorde at ørene ble brettet litt ekstra ut sånn at det ble sol delvis på innsiden av øret der man ikke har fått herdet seg skikkelig så da ble det væskefylte blemmer der pga sola. For solbrenthet erjo rett og slett brannskader bare at det går litt saktere enn vanlige brannskader (har hatt blemme pga brannskade også en gang, den kom jo innen ca en halvtime etter at jeg kom i skade for å få litt brennenende plastikk oppå handa. Det ar før jeg hadde lært at brannskader skal kjøles ned, så da lærte jeg noe den dagen også.

Solkrem er noe jeg sjelden bruker, det virker liksom som om det ikke har noen særlig effekt selv om det står en viss solfaktor på den.

Hi-Po
Hi-PoInnlegg: 3456
08.06.12 19:40
Allegerita: Til forumets yrkessjåfører, husk solkrem på venstre side av trynet!

Takk for omtanken, venstre underarmen min er faktisk merkbart brunere enn høyre - så får kanskje spandere på meg litt høyfaktor for venstresidebruk. Siste er antakeligvis et helt nytt ord.

TORANA_XU-1
TORANA_XU-1Innlegg: 5347
08.06.12 19:44
Allegerita: Til forumets yrkessjåfører, husk solkrem på venstre side av trynet!

Jeg lar bare sjegget vokse på den siden, så slipper jeg dette femi krem greiene :))

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg