Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilbatteriet er fritt for strøm, igjen!

NYTT TEMA
Haugen
HaugenInnlegg: 13936
10.06.12 23:18

Her om dagen var batteriet helt tømt for batteri. Kjøpte nytt, og alt fungerte som det skulle. Etter 4 dager i garasje er nå batteriet nesten fri for strøm. 

Hva kan trekke strøm? 

Jeg har utstyr i bilen som jeg alltid har hatt. Har ikke forandret på noe. Jeg har bilstereo, sub og forsterker. Dette har jeg hatt i flere år, og har ikke tuklet med noe. 

Hvorfor skal batteriet plutselig begynne å tappes nå?

drillern
drillernInnlegg: 6430
10.06.12 23:28
Haugen: Hva kan trekke strøm?

Har du ei dør som ikke er skikkelig lukket så cupelyset står på,tapper det fort et bilbatteri.Ellers så kan overledning  i starter være synderen.

Haugen
10.06.12 23:31
drillern: Har du ei dør som ikke er skikkelig lukket så cupelyset står på,tapper det fort et bilbatteri.Ellers så kan overledning  i starter være synderen.

Sjekket dette nøye før jeg forlot bilen. Ingen lys sto på da jeg dro.

Hvordan sjekker jeg overledningen?

(Innlegget ble redigert 10.06.12 23:32)

sl500
sl500Innlegg: 8667
10.06.12 23:48
Haugen: Sjekket dette nøye før jeg forlot bilen. Ingen lys sto på da jeg dro.

Lyset i kofferten også ?
Sjekk om forsterkeren virkelig slår seg av,

Uansett er denne feilen vanskeig å finne hvis du ikke arbeider litt systematisk.

Skru av plusspolen på batteriet og sett et multimeter i mellom for å måle strømtrekket når alt er slått av og med dørene igjen.
Er strømtrekket for stort er det å dra ut en og en sikkring til strømmtrekket detter.
Da har du funnet hviken kurs det er noe galt med så får du ta det derifra.

Det er heller ikke feil og lade opp batteriet for å ta seg en tur der du har kjøpt det å forklare sitvasjonen.
De har sikkert en elektronisk batteritester for å sjekke det nye batteriet.
Det kan være en defekt celle i batteriet.
vanelig er det ikke men heller ikke uvanelig at et nytt batteri har den feilen

Haugen
11.06.12 00:02
sl500: Lyset i kofferten også ?
Sjekk om forsterkeren virkelig slår seg av, Uansett er denne feilen vanskeig å finne hvis du ikke arbeider litt systematisk. Skru av plusspolen på batteriet og sett et multimeter i mellom for å måle strømtrekket når alt er slått av og med dørene igjen.
Er strømtrekket for stort er det å dra ut en og en sikkring til strømmtrekket detter.
Da har du funnet hviken kurs det er noe galt med så får du ta det derifra. Det er heller ikke feil og lade opp batteriet for å ta seg en tur der du har kjøpt det å forklare sitvasjonen.
De har sikkert en elektronisk batteritester for å sjekke det nye batteriet.
Det kan være en defekt celle i batteriet.
vanelig er det ikke men heller ikke uvanelig at et nytt batteri har den feilen

Kofferten er slått av og forsterkeren er slått av.

Hvordan kobler jeg et multimeter til plusspolen? Fester jeg rød til pluss og sort til minus på batteriet?

Når motoren er avslått, så skal multimeteret vise 0?

(Innlegget ble redigert 11.06.12 00:04)

drillern
drillernInnlegg: 6430
11.06.12 00:57
Haugen: Hvordan kobler jeg et multimeter til plusspolen? Fester jeg rød til pluss og sort til minus på batteriet?

Var ikke slik SL500 forklarte.Du tar av pluss batteripolen og sette multimeteret på pluss polen på batteriet og plussklemma,og så trengs et skikkelig multimeter som viser om det er strømforbruk.Du må ihvertfall regne med at du har klokke i bilen som drar litt strøm.

3itmarck
3itmarckInnlegg: 7497
11.06.12 01:19

Bare et lite tips (som ikke nødvendigvis løser utladingsproblemet ditt): Et nytt batteri bør lades over natten før det tas i bruk!

(Innlegget ble redigert 11.06.12 01:19)

TORANA_XU-1
TORANA_XU-1Innlegg: 5347
11.06.12 06:31

Starteren kan dra strøm om den ikke er helt i orden

Haugen
11.06.12 08:42
drillern: Var ikke slik SL500 forklarte.Du tar av pluss batteripolen og sette multimeteret på pluss polen på batteriet og plussklemma,og så trengs et skikkelig multimeter som viser om det er strømforbruk.Du må ihvertfall regne med at du har klokke i bilen som drar litt strøm.

Hva er et skikkelig multimeter?
Duger ikke Biltema sitt? 

Ladet forresten batteriet over natten før jeg tok det i bruk.

(Innlegget ble redigert 11.06.12 08:45)

Haugen
11.06.12 09:10

Hvor mye strøm kan jeg regne med at multimeteret viser dersom alt er som det skal være?

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 1588
11.06.12 11:05
Haugen: Hva er et skikkelig multimeter?
Duger ikke Biltema sitt?

Digitale multimeter er ofte veldig unøyaktige i å måle ampere, du får en pekepinn hvis det gnistrer når du legger den siste polen på batteriet, hvis det ikke er noe gnist å snakke om er det normalt. Mye gnist stort strømtrekk...

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 10390
11.06.12 11:22
Haugen: Hva er et skikkelig multimeter?
Duger ikke Biltema sitt?

Det er flere billige metere som ikke tåler så mye strøm, men et slikt som dette fra clasohlson  (349,-) burde være mer enn godt nok for det du skal bruke det til ettersom det måler opp til 20A.

Rabulismus
RabulismusInnlegg: 1103
11.06.12 17:19

Kansje ladelampa tømmer batteriet? :-)

xantiasx
xantiasxInnlegg: 840
11.06.12 17:20

Bruker ett billig Biltema-multimeter. Funker helt fint til bilbruk. Fant ihvertfall at noe trakk strøm på en Audi, fikk regnet ut hvor mange watt, det var bryteren til lyset i kofferten som var irra, så lyset sto på konstant inni der.

Er du sikker på at bilen lader?

(Innlegget ble redigert 11.06.12 17:21)

Haugen
11.06.12 18:12

Det virker som det er starteren som er ødelagt. Nå klikker det bare. Kunne forveksles med at det ikke er strøm, men batteriet viser 12,5 V.

TORANA_XU-1
11.06.12 18:14

Ett godt batteri skal ha 13,2V når det er i bra stand ....trur eg

Rabulismus
11.06.12 18:16
Haugen: det ikke er strøm, men batteriet viser 12,5 V

Sjekk hvor fort batteriet kommer seg etter et startforsøk. Spenningen synker med starteren inne.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 8837
11.06.12 19:24
TORANA_XU-1: Ett godt batteri skal ha 13,2V når det er i bra stand ....trur eg

Hvilespenning på 12,7 V er normalt. Ladespenning på tomgang er vanligvis på rundt 14,4 V. 

sl500
11.06.12 20:08
Haugen: Det virker som det er starteren som er ødelagt. Nå klikker det bare. Kunne forveksles med at det ikke er strøm, men batteriet viser 12,5 V.

Starteren skal virke med en spenning på 12,5V.
Lad opp batteriet igjen.
Starter den da kan du slenge multimetret ditt i søppla.
Hvis ikke den starter så kjøper du deg en ny starter

Haugen
11.06.12 20:57
sl500: Starteren skal virke med en spenning på 12,5V.
Lad opp batteriet igjen.
Starter den da kan du slenge multimetret ditt i søppla.
Hvis ikke den starter så kjøper du deg en ny starter

Multimeteret visste 12,97V på et fulladet batteri. 

Jeg hører den forsøker å starte(lyden kan minne om lite strøm). Men etter flere forsøk hører jeg til slutt bare klikkelyd. En mekaniker mente bestemt at det var starteren som var ødelagt(ved å høre lyden gjennom telefon). 

juzzy
juzzyInnlegg: 248
11.06.12 21:06
Haugen: Jeg hører den forsøker å starte(lyden kan minne om lite strøm). Men etter flere forsøk hører jeg til slutt bare klikkelyd. En mekaniker mente bestemt at det var starteren som var ødelagt(ved å høre lyden gjennom telefon).

Den klikkelyden du hører er releet i starteren som slår inn, det antyder ikke defekt starter, men dårlig spenning på batteriet. Prøv med starthjelp om det fortsatt bare klikker kan det tyde på defekt starter.

Viss ikke må du nok sjekke utlading på bilen, dette kan gjøres med ampertang. Det burde ikke være mer en 2amp/h

TORANA_XU-1
11.06.12 21:19

Det kan være så enkelt att el. koblingene til starter har dårlig kontakt

Rabulismus
11.06.12 21:21
TORANA_XU-1: Det kan være så enkelt att el. koblingene til starter har dårlig kontakt

Eller batterikoblingen, den røde irrer mest.

JudasT
JudasTInnlegg: 2710
11.06.12 22:16
juzzy: Viss ikke må du nok sjekke utlading på bilen, dette kan gjøres med ampertang. Det burde ikke være mer en 2amp/h

Ingenting måles i A/h. Med ei utladning på 2A er batteriet tomt på vel et døgn. 20 mA må da også være i høyeste laget. Dette kan man sjekke med et hvilket som helst multimeter, som tidligere forklart,

Haugen
11.06.12 22:32
juzzy: Den klikkelyden du hører er releet i starteren som slår inn, det antyder ikke defekt starter, men dårlig spenning på batteriet. Prøv med starthjelp om det fortsatt bare klikker kan det tyde på defekt starter. Viss ikke må du nok sjekke utlading på bilen, dette kan gjøres med ampertang. Det burde ikke være mer en 2amp/h

Jeg koblet multimeteret mellom + pol og + kabel. Da fikk jeg 220 mA. Da var bilen avslått, og alt av lys var skrudd av.

Da jeg skrudde på kupélyset, fikk jeg OL. Sikkert overload. 

(Innlegget ble redigert 11.06.12 22:35)

sl500
11.06.12 22:58

Da trekker bilen din 0,22 A noe som er helt normalt på dagens biler.
Det betyr at den bruker 5,2A i døgnet.
Så tre døgn er ikke noe problem og heller ikke en uke.
Utover det spørs det bare hvor stort batteri du har.

Etter å ha lest hva du skriver er det nok starteren som er problemet 

JudasT
JudasTInnlegg: 2710
11.06.12 23:05
Haugen: Jeg koblet multimeteret mellom + pol og + kabel. Da fikk jeg 220 mA. Da var bilen avslått, og alt av lys var skrudd av.

.

(Innlegget ble redigert 11.06.12 23:07)

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
11.06.12 23:21
Haugen: Her om dagen var batteriet helt tømt for batteri. Kjøpte nytt, og alt fungerte som det skulle. Etter 4 dager i garasje er nå batteriet nesten fri for strøm.
Hva kan trekke strøm?

Dynamoen har sluttet å virke kanskje?

Hører mistenkelig slik ut.

sl500
11.06.12 23:21

ohm`s lov  P=U x I 
Watt = spenning x strøm.

Så bilen trekker 2,64W noe som er en halv parklys pære

sl500
11.06.12 23:25
Skaumannen: Dynamoen har sluttet å virke kanskje?
Hører mistenkelig slik ut.

Dynamoen er neppe problemet da han ikke får starteren til å virke skikklig med 12,5v på batteriet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg