Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bytte av bremseklosser/skiver VW Golf V

NYTT TEMA
Dezzorex
DezzorexInnlegg: 3
19.06.12 11:42

Hei,

Jeg hadde i dag min VW Golf V 2004 1.6 FSI på EU kontroll, og fikk beskjed om at bremseskiver foran og klosser må byttes pga rust. Er dette veldig vanskelig å få til selv? Fikk i tillegg beskjed om at jeg hadde en liten lekkasje fra eksosanlegget, men det ble klassifisert som ener feil, så vurderer å vente litt med denne. Kunne fikses ved å sveise inn ny flex på eksosrør eller noe slikt for 2400 kr.

Fikk prisoverslag på ca 3700 kr for jobb og deler fra verkstedet, men hvis det ikke er altfor vanskelig så kan jeg jo gjøre det selv, eller få hjelp av noen jeg kjenner. Må legge til at jeg har ikke skrudd mye bil tidligere, med unntak av å bytte dekk og bytte lyspærer :-P

Bilen må på service i August også, ifølge serviceheftet, har gått ca 96000 nå, noen som har peil på hvor mye det vil koste ca? Tenker via VW/Møller, evt reise over grensen hvis det er mye penger å spare. 

Takk for alle svar :-)

Quattronaut
QuattronautInnlegg: 29
19.06.12 12:46

Har byttet skiver og klosser foran på en golf IV og det var en enkel sak selv om jeg heller ikke er noen mekaniker. Burde vel ikke være så veldig forskjellig på en golf V. Søk etter DIY-guider på nettet og du finner garantert noen om skivebytte på en golf.

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 16027
19.06.12 14:00
Dezzorex: Fikk prisoverslag på ca 3700 kr for jobb og deler fra verkstedet

Sjekk om et Skoda-verksted gjør det billigere, Octavia har vel samme bremser som Golf. Kampanjepriser nå (2790,- eller 4990,- for komplett f/b)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 29305
19.06.12 14:05

Ja greit å sjekke priser på bremsebytte.

Med mindre man er SUV_4WD så byttes jo bremsedeler ganske så hyppig og det er greit å følge med på det. 

TORANA_XU-1
TORANA_XU-1Innlegg: 5347
19.06.12 15:37

Du kan godt prøve selv, men ha en "Backup" mekaniker tilgjengelig. Om du er helt blank og ikke har tilgang til litt knowhow så styr unna,

Dont fuck with the brakes.  :))

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7027
19.06.12 19:49
Allegerita: Sjekk om et Skoda-verksted gjør det billigere, Octavia har vel samme bremser som Golf. Kampanjepriser nå (2790,- eller 4990,- for komplett f/b)

Hvis 2790 kr er kampanjepris på bytte av skiver og klosser foran så trorjeg jammen jeg ville ha sjekket pris enda flere steder forå fine et sted de kunne gjøre det billigere. En mulighet er jo å sjekke hva det ville koste om du tok det i frbindelse med servicen da bilen likeve skal inn å verksted og hjula vel må av og kasnkje noe annet demonteres også. Jeg hadde nylig min bil inne på service, og siden det var en viss mulighet for at bremsene foran burde byttes så spurte jeg om prsi på dette, svaret var 2500 kr for originale klosser og uoriginale skiver som merkeforhandler mente var like bra, eller hvertfall bra nok siden det uansett er rusta som etterhvert tar dem. Jobben skulle e ikek ha noe for ettersom de likevel skulle demontere littfor å smøre opp bremsemekanismen og det da ikke er nevneverdig ekstrajobb. Bremser smøres opp på hver service, men det gjelder ikke alle biler. På de fleste så bare droppes dette og så går mekanismen tregt og bremsene henger seg opp og slites ut raskt.

Men jeg fikk altså ikke bruk for å bytte bremsene mine enda, det var fortsatt nok igjen av skivene og det var ca 7mm igjen av klossene (så ikke akkurat de som gjør at det må byttes bremser foran). Så da får vi se hvordan det står til på neste service som er på 135.000 km, kanskje må de byttes da. Nå er jo bilen gått bare 122.000 km, og har jo dermed samme skiverog klosser foransom da den rullet ut fra en fabrikk i Japan.

SUV_4WD
19.06.12 19:51
rosmebraad: Ja greit å sjekke priser på bremsebytte. Med mindre man er SUV_4WD så byttes jo bremsedeler ganske så hyppig og det er greit å følge med på det.

Selv er jeg jo den nevnte SUV_4WD, og slipper jo dermed å bytte bremsedeler så ofte. Men det er visst enkelte som bytter klosser hver 25.000 km. Jeg er straks oppe i 5 ganger dette på mitt første sett med bremser foran til trossfor at jeg iblant trekker rundt på henger.

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 16027
19.06.12 20:13
SUV_4WD: Hvis 2790 kr er kampanjepris på bytte av skiver og klosser foran så trorjeg jammen jeg ville ha sjekket pris enda flere steder forå fine et sted de kunne gjøre det billigere. En mulighet er jo å sjekke hva det ville koste om du tok det i frbindelse med servicen da bilen likeve skal inn å verksted og hjula vel må av og kasnkje noe annet demonteres også. Jeg hadde nylig min bil inne på service, og siden det var en viss mulighet for at bremsene foran burde byttes så spurte jeg om prsi på dette, svaret var 2500 kr for originale klosser og uoriginale skiver som merkeforhandler mente var like bra, eller hvertfall bra nok siden det uansett er rusta som etterhvert tar dem. Jobben skulle e ikek ha noe for ettersom de likevel skulle demontere littfor å smøre opp bremsemekanismen og det da ikke er nevneverdig ekstrajobb.

Logikken din hangler...

Først: TS har hatt Golfen på EU-kontroll, og fått stryk på forbremser. Ergo må de skiftes nå for å få godkjent. Ikke etter neste service når det en gang måtte inntreffe.

Så: Du klager på kampanjeprisen for komplett med originale skiver og klosser foran inkl. arbeid hos merkeforhandler Skoda (2790,-) samtidig som du trekker frem at ditt Honda-verksted skal ha 2500 for bare deler på tilsvarende jobb hvor de bruker uoriginale skiver?

juzzy
juzzyInnlegg: 279
19.06.12 20:16

pice of cake å skifte skiver+ klosser dra på romnes og kjøp deler der så sparer du deg 2lapper

SUV_4WD
19.06.12 20:38
Allegerita: Logikken din hangler...
Først: TS har hatt Golfen på EU-kontroll, og fått stryk på forbremser. Ergo må de skiftes nå for å få godkjent. Ikke etter neste service når det en gang måtte inntreffe.
Så: Du klager på kampanjeprisen for komplett med originale skiver og klosser foran inkl. arbeid hos merkeforhandler Skoda (2790,-) samtidig som du trekker frem at ditt Honda-verksted skal ha 2500 for bare deler på tilsvarende jobb hvor de bruker uoriginale skiver?

Hvis du leser startinnlegget så står det at bilen skal inn på service i august, altså om ca 2 mnd. Om man har vært på EU-kontroll tidlig i den mulige perioden så er det flere enn to mnd til bilen må inn for etterkontroll og den kan da kjøres med inntil man kommer til august og servicen.

En annen variant er å fremskynde servicen litt om det ikke har så mye å si og ike er så mange km avvik. Jeg tok selv siste service ca 1000 km (2,5 uker) før tida, og jeg har da sett at de fleste biler man kikker på serviceheftet på har myestørre avvik enn dette.

Og det med å kombinere det med service varaltså et tips til å kunne få jobben gjort billigere ved å kombinere to ting så man slipper litt billigere unna, det er det jeg vilel gjort på min egen bil og på den måten fått det billigere enn det kampanjetilbudet som ble nevnt her. Jeg har ike sjekket om det er originale elelr uoriginaleskiver i Skoda-kampanjen, mne uoriginalt trenger ikke i alle tilfelelr å være så dårlig heller. Jeg har feks hatt Brembo-skiver på min forrige bil, og de er da ikke akkurat kjent for å være dårige (brukes feks av Ferrari i formel 1). Og her har altså merkeverkstedet testet seg frem til hvilke deler som duger (uoriginale bremseskiver) og hva som ikek duger (uoriginale klosser) og velger derfor de originale klossene. Hadde det vært mye lurere med originale skiver så ville de nok anbefalt det for meg (og mange andre kunder).

Trådstarter synes bemser er dyrt og lurer på hva han/hun skal gjøre, og jeg kommer med tips der. Og du synes dermed logiken min hangler når jeg kommer med tips om hvordan jeg ville fått nye bremser foran 290 kr billigere enn hittil beste konkrete pistilbud om jeg ville det, og da utført av merkeverksted med originaledeler detr det er vesentlig (altså klossene i mitt tilfelle).

SUV_4WD
19.06.12 20:47
Dezzorex: Fikk i tillegg beskjed om at jeg hadde en liten lekkasje fra eksosanlegget, men det ble klassifisert som ener feil, så vurderer å vente litt med denne. Kunne fikses ved å sveise inn ny flex på eksosrør eller noe slikt for 2400 kr.

Hvis det er en liten saksom må sveises så hørtes det mye ut med 2400 kr for det. Påen bil som jeg jobbet litt med så var det sprekk i eksosanlegget så det var knekt tvers av ved katalysatoren så jeg spurte en bekjent som er sveiser om han kunne sveise det og det gjorde han. Så spurte jeg hva han skulle ha for det og sa han ikke skulleta seg dårligere betalt enn når han sveiset på jobb og så svarte han 300 kr. 1/8 av det beløpet du nevner.

Og når ting henger sammen og bare har en liten sprekk så er det jo enda enklere jobb for han som skal sveise.

Tipper det er sprekk ved katalysatoren, for ellers så ville man heller bare bytte den aktuelle delen av eksosanlegget som nok helt sikekrt koster mye mindre (byttet hele påen Sierra og det ksotet meg ca 1000 kr for komplett eksos på Biltema for noen få år siden, men altså ikke katalysator på den bilen).

Er det mye som må sveises så er det igrunnen ikke vits å sveise, for da bruker du mye penger (hvertfall medde prsiene du fikk) på sveising og så er det andre steder der det er nestn hull som dt snart ryker i og så er det pån igjen. Da er det jo bedre å bytte det og starte med noe helt nytt igjen. I det tilfellet der en bekjent sveiset så var det en gammel bil som uansett ikke hade så lenge igjen, så da var det likegreit me en billig reparasjon som holder lenge nok istedenfor en dyr reparaajon som holder litt lenger, men uten at man har noen nytte av den siste tiden som blir etter huggeren.

Hvor langt er denne 2004-mod Golfengått da siden du må bytte både bremser og det er lekkasje i eksosen? Selv kjører jeg rundt med same eksosanlegget som da bilen var ny på min 2005-mod som er gått 122.000 km med helårsbruk i saltsørpe og slikt. Men det er jo stor forskjell på eksosanlegg, og jeg har byttet mye oftere på andre biler som brukes mindre enn min.

Dezzorex
DezzorexInnlegg: 3
22.06.12 09:46

Som nevnt i artikkelen så har den gått ca 96000. Jeg kjøpte den brukt i Januar, så er nok ikke like pent kjørt som eieren oppga :-P

Nå skal jeg personlig ikke uttale meg om hva som er med eksosen og grunnen for dette, da jeg fikk noen andre til å levere bilen på EU-Kontrollen for meg grunnet at jeg ikke hadde tid selv grunnet jobb. Vil vel gjette meg til rust/eller at tidligere eier har kjørt opp i noe..

Vurderer evt å vente litt med eksossaken, da dette er en ener feil og evt bytte hele eksosanlegget neste år eller noe :-)

haraldwno
haraldwnoInnlegg: 1249
22.06.12 16:47

Slitasje på klosser/bremser kommer ikke nødvendigvis av at eier har kjørt så veldig ufint.

Når de må skiftes etter allerede 96.000km antar jeg at det skyldes at bilen har antispinn, dette sliter fryktelig på bremsene, særlig hvis vedkommende ikke er helt stø på hvordan man kjører oppover på glatt føre.

Har selv skiftet bremseskiver og klosser bak på både a3 (05) og mini one (02).

På a3 var det en meget enkel jobb og eneste man trengte var bremseverktøy og kombinasjonsnøkkel 13mm og 15mm (muligens 7mm umbraco på caliper, t30 torx på skiver og 21mm bolter som holder caliperfestet på golf V, men usikker).

På de forbremsene på de fleste biler trenger man kun en skruestikke/eller limklemme for å trykke stempelet foran tilbake så en får skjøvet inn ny bremsekloss.

For å ta av skivene må du nok ta av selve caliper-festet og skivene er som regel festet med torx-skruer. Men også dette er enkelt, bruk dog hansker for det er lett å skjære seg. Kobberfett og stålbørste kan også være fordelaktig.

edit: video

(Innlegget ble redigert 22.06.12 16:48)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9052
23.06.12 01:18

Kort kommentar. Det er forsåvidt riktig at det er enkelt å bytte selve bremsedelene på en bil. Alle som føler seg komfortable med å skifte olje selv på bilen bør kunne få til å bytte bremser. MEN, det er noen "gotchas" man må huske på. Kort oppsummert går de på rengjøring og smøring av bevegelige deler for å forhindre at bremsene skal begynne å henge eller at man får ubalanse/risting. Kjøp en reperasjonsmanual for din bil, evt. så finnes det egne bøker som beskriver vedlikehold, feilsøking og reperasjon av bremsesystemer. Haynes har en blant annet.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 29305
21.11.13 20:49
TORANA_XU-1: Om du er helt blank og ikke har tilgang til litt knowhow så styr unna, Dont fuck with the brakes.  :))

Enig. Syns man skal vært helt sikker på at alt blir gjort riktig. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg