Rocky-BalboaInnlegg: 487
ferrek: Automat? For med manuell er iallfall ikke den gamle 150-hesteren vanskelig å få til og gå på 0,8 l/mil på blandet kjøring
Ja, det var automat på den jeg hadde. Kjøre-computeren viste alltid mellom 1,2 og 1,4 l/mil i snitt etter jeg hadde kjørt noen uker.
(Innlegget ble redigert 15.07.12 21:21)
IramhsInnlegg: 3136
Rocky-Balboa: Tror nok dette er korrekt ja. Solgte nylig min E39 2001 modell 520 - også den med 170 hk, og med den hadde jeg et gjennomsnittforbruk på 1,2-1,3 l/mila, men klart var jo mye småkjøring. På langkjøring lå jeg kanskje på 0,9 - 1 l/mila tenker jeg. Hvordan han over her klarte 0,68 er en gåte for meg...så lavt fikk jeg den ikke noen gang.
Som jeg skrev er det ikke noe problem å få bilen til å gå på i undekant av 0,7 l pr. mil.
Første langturen med min 523iA var påsken i 2003, da kjørte jeg fra Oslo til Ringebufjellet på 0,67 med 235 brede dekk foran og 265 i bredde bak. Dette var i tillegg med vinterdekk som det jo sies drar opp forbruket noe i fht sommerdekk. Det hører med at jeg gikk inn for å kjøre så billig som mulig, men ikke i sneglefart. I tillegg er det ganske mange høydemeter som skal forseres den siste mila opp på fjellet, som jo drar opp forbruket.
På rein bykjøring er forbruket på drøye litern om du kjører normalt, men det er ikke noe problem å få den til å gå på rundt 1,5 -1,7 om du liker å gi på ut fra hvert eneste lyskryss.
(Innlegget ble redigert 15.07.12 21:23)
IramhsInnlegg: 3136
Corksport: Hvordan er denne motoren? Sparker den godt ifra, eller tar automaten mye av akselerasjonen og drakraften?
Jeg syntes den gikk ganske godt.
En god venn av meg hadde en Volvo V90 (960). Den hadde 3 liters motor og 204hk (BMW 523i har vel 173?). Volvoen gikk helt likt med BMW'en opp til 160 km/t, men da dro BMW'en fra. Jeg syntes bilen var sprek, og den går bedre enn gjennomsnittsbilen for å si det sånn. Jeg ville aldri bytta vekk automaten mot manuelt gir i allefall. Er ikke sikker på tiden 0-100, men kan tenke meg at det ligger rundt 9,2 sek eller noe...
Har en annen kompis som driver egen bilsjappe og har 40 års erfarning med bil, både som bilmekaniker (for blant annet Martin Scanche og Bjørn Skogstad), som bilentusiast og bilselger. Han syntes bilen gikk mye bedre enn sine tilmålte 173 hk.
(Innlegget ble redigert 15.07.12 21:46)