Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Verkstedpriser Norge vs Sverige

NYTT TEMA
nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 11464
18.09.12 20:12

I dagens VG har de undersøkt hva service koster i Norge og Sverige på forskjellige biler. Prisene som er oppgitt er omregnet til Nkr, og samme bil med samme km-stand er brukt ved innhenting av priser ved merkeverksted i begge land.

Volvo XC60 2011        N = 5540,-  SE = 3180,-   43%
Toyota Avensis 2007   N = 2500,-  SE = 1839,-   26%
Ford S-Max 2008        N = 4633,-  SE  = 2740,-   41%
Honda CR-V 2008       N = 6800,-  SE  = 3400,-   50%
Mercedes A160 2007  N=  2990,-  SE = 3000,-    0%

Det er med andre ord mye å spare på en svensketur hvis du har f.eks Volvo, Ford eller Honda. Tollvesenet sier at det er veldig få som stopper for å betale moms hvis beløpet kommer over 3000,- eller 6000,- hvis du er borte mer enn ett døgn. Big surprise!

Ellers overrasker det meg at Mercedes utmerker seg positivt i denne sammenheng. Er det bare A-klasse som skiller seg ut, eller gjelder dette flere modeller?

(Innlegget ble redigert 18.09.12 20:13)

hthaug1
hthaug1Innlegg: 458
18.09.12 21:17

Skulle ha 100K service og reg.reim + vannpumpe til min 06 Scenic nå nylig. 

Mekonomen i Sverige: 14.400 SEK (12.650 NOK) 

Mekonomen i Norge: 13.056 NOK 

oddask
oddaskInnlegg: 32
18.09.12 22:02

Clutchbytte Xantia:

Mekonomen Sverige: 9900 sek

Meca Tr.heim: 8300 m/ny gir-olje

(Innlegget ble redigert 18.09.12 22:08)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9027
18.09.12 22:11
nometalhorse: I dagens VG

Med tanke på VGs kunnskap når det gjelder bil og motor så er jeg litt skeptisk til disse prissammenlikningene. Har VG forsikret seg om at norsk og svensk verksted gjør nøyaktig sammen jobben ved service, f.eks. ved å motta dokumentasjon fra verksted i form av en sjekk-liste, eller har de tatt en 30sek. telefonsamtale og spurt "du, hva koster hovedservice til denne bilen?" "Jaha, x kroner sier du? Ok, hadet!".

nometalhorse
18.09.12 22:16
Hollabaloo: Har VG forsikret seg om at norsk og svensk verksted gjør nøyaktig sammen jobben ved service,

En regulær service på merkeversted skal da ikke være forskjellig i Norge eller Sverige, for de skal da følge den samme sjekklisten som er gitt av fabrikken.

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7027
18.09.12 22:23
nometalhorse: Det er med andre ord mye å spare på en svensketur hvis du har f.eks Volvo, Ford eller Honda.

Men er servicene identiske eller er det ting som gjøres i Norge som ikke gjøres i Sverige på de aktuelle pristilbudene?

Det er vel også sånn at servicepunktene tilpasses de ulike landene sånn at feks i et land med dårlige veier og mye kulde og kondens og slikt så er det kasnkej andre intervaller på ting enn om det kjøres på fine veier i varmere land. Sverige er jo ikke av de landene som har størst avvik der, men noe kan det jo være.

Og veldig ekstremt kan det jo bli om feks regreimbytte er litt i utakt og feks byttes på 120k i Norge og 135k i Sverige og man da ber om pris på 120k service og får pris på service med regreim i Norge og uten regreim i Sverige. Da er det jo ikke rart om det blir forskjeller. Og ulike intervaller på ting kan jo også gi store konskekvenser om man feks pga dete hopper over et regreimbytte og så ryker den på feks 200k pga dette.

Noen vil sikkert si at servicene er like og da er det sammenlignbart, men jeg har selv erfart at service på same bil på samme km har forskjellig innhold, selv i samme land. For jeg sjekket servicepris på min bil lokalt og et sted en times biltur unna (tilnærmet samme klima). Det var noe få hundrelapper billigere et stykke unna, men det viste seg at det var fordi de ikke smurte opp bremser, det gjorde alltid de lokale fordi det burde gjøres, sev om det ikke stod i service-opplegget. Senere har det kommet inn i rutinene nasjonalt, så det var tydeligvis ikke så dumt, og at det er smurt opp er nok også medvirkende til at jeg nå har kjørt 127.000 km på samme skiver og klosser og fortsatt har igjen ca 5mm av bremsebelegget. Jeg valgte forøvrig et lokale verkstedet. Om jeg skulle fått smurt opp bremsene også på det ikke-lokale så ville det blitt dyrere enn det lokale.

SUV_4WD
18.09.12 22:35
nometalhorse: Honda CR-V 2008 N = 6800,- SE = 3400,- 50%

Her var det forskjeller, men som nevnt over kan det ha sin naturlige forklaring. men angående prisen så har jeg jo selv Honda (litt mindre riktignok, men sikekrt ike så ulike service-priser vil jeg anta). Det står ikek neo om hvilken service det er så man kan få inntrykk av om det blir byttet alt mulig og regreim og slikt, noe som jo er ganske relevant for å se på prisene. Prisen ser jeg er havnet på 6800 kr i Norge, mens jeg betalte litt under 6000 kr for service på min bil i mai, og det er nok den aller dyreste servicen som finnes på den bilen ettersom det er 120.000 km som betyr registerreim.

Men nå kan det jo hende at dette er lite relevant da bilen min nok er bygget på en lur måte sånn at den også er vedlikeholdsvennlig også så det ikek blir så dyrt. Tabellverdiene sier nemlig at regreimbytte er en jobb på bare 2,2 timer på bilen min (sånn ca litt mindre enn det tar å bytte pære på mange andre biler, noe som forøvrig tar et par minutter på min bil om jeg gjør det selv, og helt uten verktøy).

Og hvis manskal se på om det lønner seg å ta en Sverigetur så må man også ta med i beregninga at det for de fleste koster endel å ta turen dit, både pga km og pga at det gjerne betyr man må ta seg en dag fri fra jobben (om man ikke tar det i ferien sion elelr 17. mai eler skjærtorsdag som er fridager her, men arbeidsdager i Sverige).

nometalhorse
18.09.12 22:49
SUV_4WD: Men er servicene identiske eller er det ting som gjøres i Norge som ikke gjøres i Sverige på de aktuelle pristilbudene?

Hvis du tror Honda har forskjellige sjekklister for en gitt kjørelengde i Norge og Sverige så tror du på julenissen.

Det er helt sikkert forskjeller på interval og sjekkliste avhengig av om du holder til langt mot nord, eller i Sahara. 

SUV_4WD
18.09.12 23:07
nometalhorse: Hvis du tror Honda har forskjellige sjekklister for en gitt kjørelengde i Norge og Sverige så tror du på julenissen. Det er helt sikkert forskjeller på interval og sjekkliste avhengig av om du holder til langt mot nord, eller i Sahara.

Ettersom jeg har funnet ut at det er forskjellinge sjekklister for samme bil hos to verksted A og B under en times biltur fra hverandre i Norge så er det vel ikke umulig at det er forskjeller mellom sjekklistene til et gitt verksted i Norge og et gitt verksted i Sverige.

Eller for å si det påen annen måte, hvilket av de to norske verkstedene A og B er du overbevist om at følger svensk standard, og om den svenske er likt A, så kan man jo si at det svenske er ulikt B, og dermed er det ulikheter mellom hva som gjøres på xxx.xxx km service i Norge og Sverige.

Et annet poeng i en sånn prissammenligning er at om man sjekker pris på samme servicen (og selv om det da skulle være identisk), så vil man få ulike priser på ulike verksteder i Norge. Og det samme gjelder nok i Sverige, og så spørs det da om man traff på det dyreste norske versktedet og det billigste svenske elelr omvendt, det kan gi store utslag på lista.

250GTO
250GTOInnlegg: 8697
18.09.12 23:08
nometalhorse: En regulær service på merkeversted skal da ikke være forskjellig i Norge eller Sverige, for de skal da følge den samme sjekklisten som er gitt av fabrikken.

Vel, det finnes vel ingen merker som ikke har minst 3 forskjellige typer service, og hvis man tar med ulike tilleggsarbeid som ikke følger samme intervall, så ender man fort opp med 10-12 muligheter. Og så har man jo tyske premiumbiler, der det ikke er noe som heter regulær service i det hele tatt, men der bilen selv bestemmer hva som skal utføres av service, basert på ein haug ulike parametre.

Det jeg er mest nysjerrig på er uansett hvor man har undersøkt de ulike prisene. Dersom man har konrollert verksted i Oslo kontra Gøteborg eller Stockholm, så er det jo greit nok. Men hvis prisene er Oslo kontra fucking Åmål, så blir det litt vel misvisende, da man kunne oppnådd like store forskjeller ved å kjøre en time ut fra Oslo. Men det ville jo ikke vært en like interessant sak..   

nometalhorse
18.09.12 23:15
250GTO: Det jeg er mest nysjerrig på er uansett hvor man har undersøkt de ulike prisene. Dersom man har konrollert verksted i Oslo kontra Gøteborg eller Stockholm, så er det jo greit nok. Men hvis prisene er Oslo kontra fucking Åmål, så blir det litt vel misvisende, da man kunne oppnådd like store forskjeller ved å kjøre en time ut fra Oslo. Men det ville jo ikke vært en like interessant sak..

De har spurt på merkeverksteder i Oslo-området, og så har de spurt der de finner nærmeste merkeverksted over grensen.
Strømstad x3, Tanumshede og Karlstad.

Hos Ford og Land Rover i Tanumshede er 50% av kundene Norske i følge verkstedet.

Selvsagt vil 35-40% høyere lønnsnivå gjøre utslag, og så skal man også huske på at den norske forbrukerloven gir bedre rettigheter enn den svenske. 

JHOL
JHOLInnlegg: 1514
18.09.12 23:27

Kan hverfall bekrefte at orginale BMW deler har ca. 30-50% lavere pris i Sverige. 

JHOL
JHOLInnlegg: 1514
18.09.12 23:30

"

(Innlegget ble redigert 18.09.12 23:30)

250GTO
18.09.12 23:44
nometalhorse: De har spurt på merkeverksteder i Oslo-området, og så har de spurt der de finner nærmeste merkeverksted over grensen.
Strømstad x3, Tanumshede og Karlstad. Hos Ford og Land Rover i Tanumshede er 50% av kundene Norske i følge verkstedet. Selvsagt vil 35-40% høyere lønnsnivå gjøre utslag, og så skal man også huske på at den norske forbrukerloven gir bedre rettigheter enn den svenske.

Ganske villedende mao. De kunne jo sammenlignet feks VAG på Skøyen med et VAG verksted i Østfold. Forskjellen ville nok lett vært mer enn 50% der ja.

nometalhorse
18.09.12 23:58
250GTO: De kunne jo sammenlignet feks VAG på Skøyen med et VAG verksted i Østfold. Forskjellen ville nok lett vært mer enn 50% der ja.

Jeg tilater meg å tvile på om forskjellene er så store.

Det må i tilfelle være at VAG Skøyen bruker en dyr blinklysolje. ;-)

250GTO
19.09.12 00:36
nometalhorse: Jeg tilater meg å tvile på om forskjellene er så store.
Det må i tilfelle være at VAG Skøyen bruker en dyr blinklysolje. ;-)

Eller at timeprisen er opptil 3,5 ganger så høy? Mao, tvil i vei...

SUV_4WD
19.09.12 01:56
nometalhorse: Det må i tilfelle være at VAG Skøyen bruker en dyr blinklysolje. ;-)

Og det er derfor de som kjører vestkant-registrerte Audier ikke vil slite på blinklysne i veikryss og rundkjøriner.

(og her skal det ikke stå :-) bak innlegget, da dette dessverre er fakta, det virker hvertfall sånn i trafikken).

legalize_it
legalize_itInnlegg: 8937
19.09.12 07:34
JHOL: Kan hverfall bekrefte at orginale BMW deler har ca. 30-50% lavere pris i Sverige

Prisnivået på deler her i landet er veldig høyt synes jeg. Mekonomen har jo prisforskjeller på opptil 50% iforhold til Sverige her til lands, og man sparer jo fort en god del på å bestille fra utlandet. Merkelig synes nå jeg mtp på at vi har minst 3 større bildelkjeder. Kan det være snakk om noe prisamarbeid, eller beskytter de på en måte verkstedbransjen ved å kunne gi gode rabatter til kjedetilknyttede verksteder ol.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 6699
19.09.12 08:38
nometalhorse: Tanumshede

Jeg er enig med 250GTO at det er tåpelig å sammenligne prisene i Oslo med steder i Sverige som ligger i områder der det omtrent ikke bor en sjel. De kunne heller sammenlignet dyreste og billigste merkeveksted i Norge.

passat06
passat06Innlegg: 539
19.09.12 09:02
SUV_4WD: Det står ikek neo om hvilken service det er så man kan få inntrykk av om det blir byttet alt mulig og regreim og slikt, noe som jo er ganske relevant for å se på prisene. Prisen ser jeg er havnet på 6800 kr i Norge, mens jeg betalte litt under 6000 kr for service på min bil i mai, og det er nok den aller dyreste servicen som finnes på den bilen ettersom det er 120.000 km som betyr registerreim.

Oppgitt pris for Honda ser ut til å være nærmere en liten service enn stor.

2. års service på på CR-Ven jeg eide (stor service) kostet 7600,- her i byen i 2011. Sjekket pris hos merkeverksted i Sverige, den var på 4200 SEK.

3. års service på CR-Ven kostet for øvrig 6000,- (liten service).

Prisene varierer også betydelig mellom merkeverkstedene i Norge (by-bygd), jeg endte derfor opp med å ta service ifm ferie...

nometalhorse
19.09.12 09:02
250GTO: Eller at timeprisen er opptil 3,5 ganger så høy? Mao, tvil i vei...

Sier du det gitt.

Ringte VW forhandler Askim, og på Skøyen. Spurte etter intervallservice for en 2008 Passat 140hk DSG jeg fant på finn.

Første sa 3690,- og neste sa 3521,- 

nometalhorse
19.09.12 09:06
Iseran2770: eg er enig med 250GTO at det er tåpelig å sammenligne prisene i Oslo med steder i Sverige som ligger i områder der det omtrent ikke bor en sjel. De kunne heller sammenlignet dyreste og billigste merkeveksted i Norge.

Nå bor en veldig stor andel av nordmenn ganske nærme disse områdene i Sverige, og da faller det vel ganske naturlig å sammenligne prisene i disse områdene. Det er veldig få norske som reiser til Stockholm for bilservice så det blir et dårlig utgangspunkt.

Når det også står at Ford/Land Rover forhandleren i Tanumshede har halvparten av kundene sine fra Norge så synes jeg det gjør en slik prisundersøkelse rimelig aktuell.

LukeDonald
LukeDonaldInnlegg: 223
19.09.12 14:28

Hadde nettop min Mercedes W203 på service på Erik Andersen på Helsfyr. Syntes det ble dyrt = 8462 kr. Men det var en B-Service (stor merce service) pluss at jeg byttet bremsevæske, trekkstag begge sider foran og foring.

Men ellers var stjerna strøken, liten trøst når man må ut med 8,4 K.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 29287
19.09.12 14:55
LukeDonald: Syntes det ble dyrt = 8462 kr

Jaja.

Rosmebraadkjørt E-klasse havner fint på det doble på stor service.  

LukeDonald
19.09.12 16:21
rosmebraad: Jaja.Rosmebraadkjørt E-klasse havner fint på det doble på stor service.

Men så er du sikkert ikke tenåring heller da. så du klarer å betale det uten å bli blakk ! haha

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 6699
19.09.12 18:34
nometalhorse: Nå bor en veldig stor andel av nordmenn ganske nærme disse områdene i Sverige, og da faller det vel ganske naturlig å sammenligne prisene i disse områdene.

Det kan jeg forstå. Men da kunne de heller sammenlignet prisen i Sarpsborg/Fredrikstad med Strømstad med omegn.

For de som bor i Oslo og er villige til å kaste bort en hel dag i Tanumshede er det selvsagt interessant å se hvor mye man sparer i forhold til tapte inntekter.

rosmebraad
19.09.12 19:44
LukeDonald: Men så er du sikkert ikke tenåring heller da. så du klarer å betale det uten å bli blakk ! haha

Nei,
har enda mindre penger enn velbeslåtte tenåringer!
Men betaler dyrt via arbeidet må vite.  

rosmebraad
19.09.12 19:47
Iseran2770: For de som bor i Oslo og er villige til å kaste bort en hel dag i Tanumshede er det selvsagt interessant å se hvor mye man sparer i forhold til tapte inntekter.

Husk at alternativkostnad og kostnadsutsettelse/cost externalization ikke er noe "folk flest" forholder seg til.

Derfor kan det koste MYE tid og penger å rise for å spare noen kroner.

Og kollektivtrafikk kan gjerne være "gratis" på billettprisen, så gjør det ikke så mye at tusenlappene ruller på skatt, moms og bompenger.

LukeDonald
19.09.12 20:14
rosmebraad: Nei,har enda mindre penger enn velbeslåtte tenåringer!Men betaler dyrt via arbeidet må vite.

fikk lønn på 10K. har et friår skjønner du, så 8,4 K gikk til service og resten går til master regning. Hardt liv!

rosmebraad
19.09.12 20:31
LukeDonald: fikk lønn på 10K. har et friår skjønner du, så 8,4 K gikk til service og resten går til master regning. Hardt liv!

Jepp.

(Jeg er glad de gangene jeg er oppe i 10k i månedslønn!)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg