Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kan Peugeot 406 anbefales?

NYTT TEMA
piezo
piezoInnlegg: 4657
21.12.12 15:57

Et familiemedlem skal ha ny bil og har sett seg ut 406 som en mulig kandidat. Er det mye trøbbel med disse? Det er snakk om bensinmotor av typen 2-liter eller større. 

Rust? Motortrøbbel? Kranglete elektronikk? Hva kan man forvente?
De er billige i innkjøp, så sånn sett kan man forsåvidt flekke litt underveis og kjøre til de virkelig store kostnadene kommer for deretter å skrote den. 

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 16049
21.12.12 16:09

406 altså, du mener ikke 407?

piezo
21.12.12 16:11

Jeg mener 406 ja, som i type billigbil til godt under 50 000,-  

Sillyspeed
SillyspeedInnlegg: 260
21.12.12 16:11

Med tanke på rust skal disse bilene være særdeles bra. En kollega har en slik, 1,8 bensin tror jeg, og med middels vedlikehold har denne holdt seg forholdsvis godt (spesielt i lakken). Interiøret er ikke spesielt spennende, har sett litt forfall i min kollega sin bil. Usikker når det gjelder motortrøbbel og elektronikk, noen av bilene har en sær startsperrekode som skal tastes inn ved start. Men dette var vel ikke superavanserte biler med så mye hightech på motorfronten, så helt galt kan det ikke være. Har du sjekka honestjohn eller buyers guides? Våre venner BuickRiviera og 250GTO kjenner modellen godt og har nok skrudd på dem også. Berik oss!

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 16049
21.12.12 16:22

Har vel samme inntrykk som Sillyspeed her, disse bilene er helgalvanisert og ruster lite (men eksosanlegget ruster). Ellers er det visst ST-eller SV-utstyrslinja som er veien å gå, SR er litt spartansk. 

Sillyspeed
21.12.12 16:29

http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/peugeot/406-1999/? Kan gi en pekepin, muligens, men som alltid er det vedlikehold, vedlikehold, vedlikehold!

Sillyspeed
21.12.12 17:30

Har faktisk vært på bedriftsbesøk hos en galvaniseringsbedrift i Brasil/Rio - Galvasüd. De leverte plater til VW og Peugeot, og hadde svært moderne produksjonslinjer og det var ganske imponerende å få se på forsinking (helt til vi besøkte stålverket;). Nå var dette i 2005, men kan ikke huske å ha sett noen 406 med nevneverdig rust, så de hadde kontroll på rustbeskyttelsen på nittitallet også.

piezo
21.12.12 19:13
Sillyspeed: http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/peugeot/406-1999/?

Jeg har sjekket den og kom vel egentlig frem til at bremser er gjengangeren. Og det koster neppe all verdens om man finner en kilde til relativt billige deler. 

Franske biler har et fryktelig dårlig rykte, men som med mange andre biler mistenker jeg at det er svært ufortjent.

Sillyspeed
21.12.12 20:24

Bremser er slettes ikke det verste å måtte reparere. Men det som stod på honest john var litt merkelig, gav inntrykk av at feil skyldes feilmontering ved bytte...som om det er bilen sin feil? Uansett, de som ligger ute på finn har rullet overraskende langt, mange rundt 250-300k km, og de ser fortsatt brukbare ut. Har ikke 406 gått som både politibil og taxi, når jeg tenker meg om?

Sillyspeed
21.12.12 21:07

vgd.no/forbruker/bil/tema/1724830/tittel/hvordan-pendle-oekonomisk/innlegg/36007708#post36007708 Ser man det, en fransk bil omtalt i gode ordelag av B-R, tydeligvis hans fars bil. Dette later til å bli tommel opp fra et samlet VGDB - det er ikke dagligdags! ;)

stiglars
stiglarsInnlegg: 1052
22.12.12 10:34

Peugeot 406 er en forholdsvis bra bil ikke av de mest, spennende med gode å kjøre og billige deler. Har kjøpt meg en slik en som bil nummer 2 og kjempe fornøyd med den. Kjøpte den som rep objekt fikk den ganske billig.

TORANA_XU-1
TORANA_XU-1Innlegg: 5347
22.12.12 10:58

Min bror kjøpte en ny med 2,0 diesel ( 110 hk ? ) i 2001 ...  har den enda og fnyser av alle hint om å selge den ....god bil visstnok 

Buick-Riviera
Buick-RivieraInnlegg: 15149
22.12.12 12:07
piezo: Et familiemedlem skal ha ny bil og har sett seg ut 406 som en mulig kandidat. Er det mye trøbbel med disse? Det er snakk om bensinmotor av typen 2-liter eller større.
Rust? Motortrøbbel? Kranglete elektronikk? Hva kan man forvente?
De er billige i innkjøp, så sånn sett kan man forsåvidt flekke litt underveis og kjøre til de virkelig store kostnadene kommer for deretter å skrote den.

Tja. Vi har nå hatt en i 12 år og snart 350.000 km.

Motor og girkasse virker ok. Clutchen tåler ikke hengerkjøring. Ble byttet på garanti etter 70.000 km. Og nå slurer den igjen... Bortsett fra dette er bilen bra på dette området, det samme gjelder resten av drivverket. Dette er en 2.0 HDi motor. Jeg kjenner ikke til bensinmotorene.

Rust? Må vel være en av markedets beste mot rust. Sjekk underkant av panser, der kan det ruste litt ellers virker det som om man skal jobbe hardt for å få disse bilene til å ruste.

Kjøremessig er den ganske bra. Den er komfortabel og lettkjørt egentlig, men det blir mye giring med en kortpustet diesel. Takler dumper og ujevnheter forholdsvis bra og den er forholdsvis stillegående på motorveien faktisk.

Hva er ikke bra? Levetiden på slitedeler er jo veldig mye kortere enn hva jeg er vant til, så da er det bra at de ikke koster like mye som til tyske biler, selv om de er ganske mye dyrere enn til f.eks. amcars. Kjøper mesteparten av delene fra utlandet, bruker rockauto.com mye. Skrur på den selv, og bilen er faktisk relativt lettskrudd og grei. Servicevennlig er den også egentlig.

Du må regne med at det blir en del slitedeler som må byttes av bremser, forstilling/bakstilling og enkelte andre komponenter pga. av alder. Vindusheiser som kanskje ikke virker lenger, sentrallås som kanskje ikke virker lenger, et klimaanlegg som må være en av verdens dummeste konstruksjon (tenker da på AC-pumpe og hvordan rørene o.l. er plassert framma i motorrommet) som er ekstramt utsatt for veisalt og skader egentlig. Vi har også byttet dynamo to ganger på vår og starter en gang.

Disse sistnevnte tingene gjelder nok for mange nye biler. Det er rart at el.sete motorer, vindusheiser, AC, cruisekontroll og sentrallås virker på 45-35 år gamle biler som har gått lenger, mens disse tingene ofte begynner å krangle allerede etter 10 år på nyere biler. Slike ting var nok vesentlig mer overdimensjonert og av bedre kvalitet før, generelt sett.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 1095
22.12.12 14:59

Broren min har en 2003 HDi, den er det byttet en vindusheis, bærekule og servicedeler. I høst fikk han lekkasje i AC-anlegget, og clutsjen røyk for en måned siden, km stand snaut 200.000. Ellers har ham vært godt fornøyd, han har bare VAG biler å sammenligne med, fra før. Grunnstammen (motor, karosseri og drivverk) er generelt solid på Peugeot (og Citroen).

Skal sies at 2002 modellen (fra høsten 2001) hadde nytt el.anlegg, som det var mer kluss med. Så akkurat 2002 kan være den med flest feil der.

Totalt sett mye bil for pengene. Behagelig å kjøre, og romslig plass. Se etter at du kjøper en bil som er godt vedlikeholdt, er endel som kjøper fransk bil og driter i vedlikeholdet, da bilene er forholdsvis rimelige i innkjøp.

(Innlegget ble redigert 22.12.12 15:01)

piezo
23.12.12 10:29
Sillyspeed: Uansett, de som ligger ute på finn har rullet overraskende langt, mange rundt 250-300k km, og de ser fortsatt brukbare ut. Har ikke 406 gått som både politibil og taxi, når jeg tenker meg om?

Joda, det stemmer nok. Jeg har sett endel 406 (spesielt stasjonsvogner) med "rester" av politiutstyr i form av ekstralys, hull i dashbordet eller orange refleksteip på strategiske steder. Spesielt   med de litt større motorene, 2-literen med turbo f.eks. 

Men da konkluderer jeg med at 406 er et greit kjøp, så da gjelder det bare å finne et pent og vedlikeholdt eksemplar. Kanskje ikke det letteste i denne prisklassen, men vi får prøve :-)

Learka
LearkaInnlegg: 3240
23.12.12 10:40
piezo: Men da konkluderer jeg med at 406 er et greit kjøp, så da gjelder det bare å finne et pent og vedlikeholdt eksemplar. Kanskje ikke det letteste i denne prisklassen, men vi får prøve :-)

Vær obs på de første årgangene av 406 med 2 liter og automat. Har to kamerater som har opplevd automathavari på disse bilene, begge gått under 150 000 km.

xantiasx
23.12.12 11:18
Learka: Vær obs på de første årgangene av 406 med 2 liter og automat. Har to kamerater som har opplevd automathavari på disse bilene, begge gått under 150 000 km.

Ofte to solenoider (fra Borg Warner) som blir slitne, evt enkelte styreventiler. Disse kan byttes relativt enkelt (for den fingernemme). Skyldes litt dårlige solenoider, og mangel på oljeskift (problematikken med "fyllt for livet" -kasser). Modifisert type er å få kjøpt. Dessuten går kassa i nødmodus når olja er overmoden for bytte, ikke alle skjønner det...

t109
t109Innlegg: 2336
23.12.12 16:48

Har inntrykk av at 406 er mye bil for penga. Har en kollega som kjørte en 2000 modell som pedlebil. Den var vel gått ca 400000 da han solgte den/ga den bort. Bortsett fra slitedeler hadde han svært lite påkost på Peugeoten. Han var svært fornøyd med både komfo og driftsutgifter.  

(Innlegget ble redigert 23.12.12 16:54)

M-T
M-TInnlegg: 3742
23.12.12 18:41

Anbefal familiemedlemmet å kjøpe denne:

https://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29865541

(Innlegget ble redigert 23.12.12 18:41)

Sillyspeed
23.12.12 23:54

406 coupé ser riktignok bra ut, men en 2001-modell er ikke litt verdt de 179000 kronene. Men for øvrig greit effektuttak av en 2.7-liter, hvilke andre modeller har brukt denne? Noen som har prøvd den?

piezo
24.12.12 00:31
M-T: Anbefal familiemedlemmet å kjøpe denne:

Familiemedlemmet trenger plass til bikkjebur og barnevogn og har tenkt å bruke cirka 150 000,- mindre enn denne koster. Ellers var ikke forslaget så dumt ;)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 6968
24.12.12 09:08
Sillyspeed: Men for øvrig greit effektuttak av en 2.7-liter, hvilke andre modeller har brukt denne?

Motoren eksisterer ikke. Peugeot hadde en 2,7 liter bensinmotor lenge før 406 kom i produksjon, men med langt lavere effekt. 2,7 liter har PSA de siste 20 årene kun levert som diesel.

Men effekten 207 hk stemmer med 3.0 V6, så sannsynligvis er det sylindervolum som er feil i annonsen.  

Sillyspeed
24.12.12 09:56

Det var noe som skurret gjennom juleølen, takk for oppklaringen. 3.0 V6 har vel kanskje stått i 605, C6 og diverse andre sjeldne biler her til lands (biljakt i filmen Ronin?)? Kan ikke tenke meg at dette er en motor som er verdt pengene i kombo med fransk automatkasse i en 406 coupé. Heller en toliter bensin...

FredPerry
FredPerryInnlegg: 28013
24.12.12 11:59
Sillyspeed: 3.0 V6 har vel kanskje stått i 605, C6 og diverse andre sjeldne biler her til lands

Var en Laguna ll V6 på Finn.no for en stund siden til bare 60 000,- Men den motoren er nok best når den er montert i baksetet på en Clio.

Sillyspeed
24.12.12 12:38

Clio V6 hadde jeg glemt, det er en tøff, liten rakker. Der snakker vi ofring av baksete- og bagasjeplass! Hadde ikke XM også V6? Den var vel i slekt med 605, og 3.0 24V kom visstnok i helt ny versjon i 1997, skal man tro wiki.

Sillyspeed
24.12.12 14:40

Burde muligens ha reagert når du sa Clio, for dette var jo snakk om pævgått og sitron. Men jeg fikk lest meg litt opp på motoren, som helt riktig ble utviklet i samarbeid mellom PSA og Renault, og som først dukket opp i 406 coupé. Den ble visst skremt opp greit i Clio av diverse tuningfirma, men den fikk vel ikke udelt positiv omtale - 300 kg mer enn Clio 197 hk Cup, stemmer det?

xantiasx
24.12.12 23:52
Sillyspeed: Hadde ikke XM også V6? Den var vel i slekt med 605, og 3.0 24V kom visstnok i helt ny versjon i 1997, skal man tro wiki.

Jo. Drøyt 200 hk i 24V, mot 170 i 12V. V6 kunne vel også fåes i Xantia (men blei sinnsykt dyr i Norge).

ModerneMann
ModerneMannInnlegg: 1618
26.12.12 02:36

Litt på siden, men hva med Mazda 6? Mazda er generellt sett en kraftig undervurdert bruktbil, sjekker man for rust og finner en vedlikeholdt utgave med middels utstyr har man fort gjort ett varp. Jeg har hatt både Mazda 5 og 6, og selv om de muligens ikke er markedsledende i kjøreglede, vil jeg påstå de er de beste bilene jeg har hatt i kvalitet pr krone.

siIkshade
siIkshadeInnlegg: 636
26.12.12 02:37
ModerneMann: sjekker man for rust

Så lenge dette punktet inkluderer en grundig sjekk av understell og bremser også er jeg enig. Sjansen for at man finner en relativt rustfri Mazda 6 til under 50K ser jeg på som ganske liten, den første utgaven slet veldig med rustproblemer.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg