Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skifte trommelbremser selv?

NYTT TEMA
ToreFagerheim
ToreFagerheimInnlegg: 93
16.01.13 10:20

Hører en romlelyd fra bremsene bak i min Toyota Carina E 1995 stasjonsvogn, og hadde bilen inne for en sjekk i dag. De sa at trommelbremsene bak var dårlige, og at de skulle ringe meg så snart de hadde en pris på dette. Regner med at dette blir dyrt, så jeg lurer på et par ting.

Hvor uheldig er det å kjøre med litt slitte trommelbremser bak? Bilen bremser som bare juling og gikk glatt gjennnom EU-kontrollen hos NAF for bare et par uker siden. Lyden jeg hører er veldig lav, men regner jo med at den kommer til å forverre seg etterhvert. Er det slik som med skivebremser at jeg kan ende opp med en enda høyrere regning dersom jeg sliter dem enda mer ut?

Har sett litt på videoer som forklarer hvordan man skifter trommelbrems selv, og det ser jo absolutt ikke veldig vanskelig ut. Jeg har ingen erfaring med å skru på bil selv, men er fingernem og pleier å få til det meste. Vil bare ikke risikere å gjøre noe feil, for så å krasje i noe/noen senere. Er det eventuelt noen i Stavanger-området som har god peiling på dette og vil hjelpe meg å bytte bremsene?

Dette er en bil jeg ga 8500kr for, og jeg har ingen planer om å beholde den i mange år, bare så det er sagt.

gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 1968
16.01.13 11:37

Jeg hadde først fjernet all snø og is fra begge bakhjulene.Tålet du fremdeles ulyden og bilen stopper raskt med panikkbremsing og det blir 2 eller 4 svarte bremsespor på tørr sommerasfat,hadde jeg bare glemt ulyden.

Min aller nyeste bil er en 1998 Mazada 323.Har en hel delebil,en Toyota og en Volvo.Ingen av de koster over 7000 kr utenom delebilen fra 96 som kostet meg 33000 ca år 2005.Det dummeste kjøpet jeg har gjort på 20 år.

Jeg har en dobbelt garasje og skal når det blir 5-10 røde,begynne arbeidet med å reparere bilene og vil nok selge den beste for ca 9000 med heftig lydanlegg og 8 meget gode dekk.

Jeg har verktøy for over 5000 kr og skal kjøpe mer.

Virker bremsene,så drit i lyden.Skal du gjøre det selv så kjøp denne:

http://www.bilboken.no/products/haynes-bilbok-toyota-carina-e-petrol-may-92-97-j-to-p

Når man tenker på hva bøker koster i dag vil jeg anse 300 kr meget billig.

I hope you understand what I am writing?

ToreFagerheim
16.01.13 11:59

Takk for tips! Skal gjøre et par skikkelige bråbremsetester i kveld. Skal sjekke ut den boka ja! Sikkert mye penger å spare på å sette seg inn i den.

_Masada_
_Masada_Innlegg: 4267
16.01.13 14:29
ToreFagerheim: Takk for tips! Skal gjøre et par skikkelige bråbremsetester i kveld. Skal sjekke ut den boka ja! Sikkert mye penger å spare på å sette seg inn i den.

Får du av trommelen er det ikke veldig vanskelig,det jeg gjorde var at jeg tok av trommelen,så tog jeg bilder med mitt speilrefleks kamera av hvordan det så ut :) På min bil var det 2 fjærer s om måtte løses så er det bare å sette på det nye settet med bremsebånd. Var jeg i stuss på hvor fjærer og deler skulle festes så bare tittet jeg på bildene :)

ToreFagerheim
16.01.13 15:45

Takk for svar. Skyter jeg meg selv i foten dersom jeg kjøper bremsetrommel på Biltema?

drillern25
drillern25Innlegg: 1338
16.01.13 16:43
ToreFagerheim: Takk for svar. Skyter jeg meg selv i foten dersom jeg kjøper bremsetrommel på Biltema?

Kan garantere  at du får kjøpt bremstrommel til din bil hos Biltema,også bremsesko har de nok helst ikke  til toyota ,men tast inn bilnummeret ditt hos mekonomen.

www.mekonomen.no

ToreFagerheim
16.01.13 17:30

Ah, flotte greier! Er det noen måte jeg kan finne ut om det holder å bytte bremsesko for meg, eller om jeg må bytte bremsetrommel også?

norulven
norulvenInnlegg: 4532
16.01.13 18:38
ToreFagerheim: Ah, flotte greier! Er det noen måte jeg kan finne ut om det holder å bytte bremsesko for meg, eller om jeg må bytte bremsetrommel også?

Du bør skifte bremseklosser samtidig, regner med at det er bremsesko til håndbrems som skal skiftes.

Kjenn ytterst på skiva og sjekk om det er slitekant fra bremseklossene, kan måles med skyvelær og så sjekke med spesifikasjoner hvor mye slitasje som tåles.

_Masada_
_Masada_Innlegg: 4267
16.01.13 19:13
ToreFagerheim: Ah, flotte greier! Er det noen måte jeg kan finne ut om det holder å bytte bremsesko for meg, eller om jeg må bytte bremsetrommel også?

Her må du se på godset i trommelen hvor slitt og rustet den er,man bytter normalt sett bare trommelen 1 eller 2 ganger i løpet av hele bilens levetid. Bak bremsene er jo de som brukes minst på bilen. Bruk fornuften din nå ! Ikke rot med bremsesystemet om du mener at dette blir over hva du kan håndtere. Vi snakker om systemet som er aller viktigste på hele bilen.

Skalleman
SkallemanInnlegg: 5626
16.01.13 19:19
_Masada_: Bruk fornuften din nå ! Ikke rot med bremsesystemet om du mener at dette blir over hva du kan håndtere. Vi snakker om systemet som er aller viktigste på hele bilen.

Enig! Om du kan å lite om bremser at du må spør her om de aller mest basic greiene, så bør du kanskje overlate det til en som kan dette her. Iallefall få en til å hjelpe deg eller se over det hele når du er ferdig.

Finnes mellomting mellom hjemmemekking og merkeverksted.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 29288
16.01.13 19:29
Skalleman: Finnes mellomting mellom hjemmemekking og merkeverksted.

Enig.

Hva med å finne et seriøst "frittstående" verksted, og evt. be dem gi et kjapt referat av hva de gjør? Så får man det gjort av godkjent sted, og lært litt samtidig. 

drillern25
16.01.13 23:55
ToreFagerheim: eller om jeg må bytte bremsetrommel også?

Det er veldig skjelden en trenger skifte bremsetromler,det holder nok med bremsesko bak.

Ræveåte
RæveåteInnlegg: 5890
17.01.13 08:32

Romler det er det noe som er løst eller slakt.

Sjekk om fjærene er hele og att bremsebandet er stramt.

Dette er lett å gjøre selv.

Ta gjerne av trommel og bank den ren for rust og smuss med en hammer, har du en kompressor så blås rent inni og rundt bremsebandene.

Er det slitekant ytterst på trommel ta en liten vinkelkutter og slip det vekk. 

Men romler det kan det også være et hjullager som er gåent.

Mvh og lykke til.

Jack_Daniels
Jack_DanielsInnlegg: 23842
17.01.13 08:48
gamecrazy: Jeg har verktøy for over 5000 kr og skal kjøpe mer.

Rått.

ToreFagerheim
17.01.13 10:13

Har nå fått pris fra Sagland i Sandnes på maks 7000kr dersom tromlene og alt må byttes, 4000 dersom bare bremseskoene må byttes. Tenker jeg skal høre meg rundt med forskjellige verksteder, men med tanke på deleprisen på dette så er det vel ikke noen upris?

ToreFagerheim
17.01.13 21:15

Kom plutselig på denne artikkelen mens jeg kjørte hjem i dag
http://www.abcnyheter.no/motor/2012/10/13/slik-holder-du-kostbare-bremsereparasjoner-unna

Tok et par harde tråkk på bremsene og vips så var ulyden borte. Bremsekraften er fortsatt på topp og alt funker som det skal.

drillern25
17.01.13 22:44
ToreFagerheim: Tok et par harde tråkk på bremsene og vips så var ulyden borte. Bremsekraften er fortsatt på topp og alt funker som det skal.

Godt å høre. Da kan du jo ta av tromlene og se om det trengs nye bremsesko en fin solskinnsdag til sommeren.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg