Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva har motorstørrelse og si?

NYTT TEMA
Knølhvalen
KnølhvalenInnlegg: 3
22.01.13 18:28

Om to motorer har likt antall hp, likt dreiemoment, men ulikt slagvolum, hva er det da som i prinsippet vil skille dem?

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 16990
22.01.13 18:31

Forutsatt at begge ikke bruker pustehjelp (turbo eller kompressor) så kan den ene ha en mer gunstig kurve på moment og effekt. Altså mer tilgjengelig lavt nede/høyt oppe i registeret enn den mindre motoren. Men mange andre faktorer spiller inn også - innsprøytning, tenning, kammer, antall ventiler osv.

Knølhvalen
KnølhvalenInnlegg: 3
22.01.13 18:45

Ok, takk :-)

gråskjegg
gråskjeggInnlegg: 13375
22.01.13 18:51

En større motor henter sitt dreimoment over et større register enn en mindre motor, dersom begge har samme antall hk.

Den mindre motoren må hente ut like stort antall hk ved et større turtall, og det samme med dreimomentet, som også har en spissere kurve.

Dersom den lille motoren utstyres med turbo, variable kamtider og variabelt ventilløft, samt en maks tunet programvare, så vil saken bli en annen. Da kan den hente like mye dreimoment og hk, over et større register, og fra et lavere turtall enn den større motoren, uten slik styring. Innsprøyting har alle motorer i dag.

 

 

 

(Innlegget ble redigert 22.01.13 18:53)

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
22.01.13 18:57
Knølhvalen: Om to motorer har likt antall hp, likt dreiemoment, men ulikt slagvolum, hva er det da som i prinsippet vil skille dem?

Umulig å si uten å vite hvilke turtall man oppnår moment og effekt på de ulike motorene. Hvis turtallet også er likt vil forskjellen først og fremst være tregere respons fra den største motoren.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12032
22.01.13 19:37
Allegerita: Forutsatt at begge ikke bruker pustehjelp (turbo eller kompressor)

For motorer uten pustehjelp er det faktisk veldig liten forskjell på dreiemomentet. Nesten alle selvpustende bensinmotorer har rundt 100 nm pr.liter sylindervolum.

Selvsagt kan det være stor forskjell på hvor i turtallsområdet maks dreiemoment oppnås. Honda S2000 hadde bare 208 nm, men de ble oppnådd på veldig høyt turtall.

To selvpustende bensinmotorer med forskjellig sylindervolum har også forskjellig dreiemoment. 

(Innlegget ble redigert 22.01.13 19:41)

Knølhvalen
KnølhvalenInnlegg: 3
22.01.13 19:44

Vil dette være annerledes for dieselmotorer?

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12032
22.01.13 19:55
Knølhvalen: Vil dette være annerledes for dieselmotorer?

Dieselmotorer har alltid turbo. For motorer med turbo kan dreiemomentet være svært forskjellig på to motorer med samme sylindervolum.

Det er heller ikke noe problem å finne en 2-liter med samme dreiemoment som en 3-liter blant turbomotorene.

audiporsche
audiporscheInnlegg: 257
22.01.13 22:04

Større slagvolum må bety mer masse i motoren, som gir større treghet. (om momentkurvene er de samme).

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg