Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Test av Tesla Model S

NYTT TEMA
Premonition
PremonitionInnlegg: 10156
29.04.13 20:44

NY MÅLESTOKK: Tesla Model S endrer maktbalansen i bilverden. Nå er BMW, Audi og Mercedes-Benz nødt til å måle seg mot Tesla når det gjelder elektriske biler.

Forbruk: 6

Rekkevidde har vært det store samtaleemnet rundt elbiler generelt og Tesla Model S spesielt. Med 85 kWh skal bilen ifølge Teslas nettsider klare 480–500 km og med 60 kWh 370–375 km.

Vi synes uansett at det er grunn til å feire at Tesla Model S er den første elektriske bilen som gjennomfører vår 200 km testrunde. Og det med god margin.

I pent vårvær med 6–10 grader har Tesla Model S ifølge tripcomputeren brukt 36,6 kWh på testrunden. Ifølge omregningskalkulatoren for energiforbruk på www.ecomodder.com, skal strømforbruket da tilsvare et bensinforbruk på 0,21 l/mil.

Med mye batterikapasitet til overs, forsetter rekkeviddetesten på motorveier i Oslo-området. Det er jevn kjøring etter fartsgrensen på 80–100 km/t som gjelder.

Etter 350 kilometer og et forbruk på 63,7 kWh, setter vi bilen tilbake til lading hos Tesla. Den indikerte rekkevidde er på 66 km. På den bakgrunnen anser vi det realistisk å kunne kjøre 420 km med bilen under tilsvarende forhold. Det synes vi er bra og som forventet ut fra en oppgitt rekkevidde på 500 km.

Som for alle andre biler er selvfølgelig vær, kjøre- og trafikkforhold med på å avgjøre den reelle rekkevidden. Men den viktigste faktoren er sjåføren. Kjører du mykt og økonomisk, kommer du vesentlig lenger enn om du bruker brems og gass som av/på-brytere.

 Hvorvidt du har behov for kraftigere ladekapasitet enn du får fra en vanlig stikkontakt, må vurderes opp mot bruken av bilen. Ifølge Tesla lader du opp med ca. 13 kilometer per time fra en 16A stikkontakt. Et døgn på strømnettet gir da ca. 310 km rekkevidde. http://www.side3.no/article3617224.ece

Greit nok, men det bør absolutt testes ut når det er kaldt, da fra 20 minus og kaldere, ihvertfall ned mot minus 40.

Dumt hvis det 30 minus og den stopper etter noen få mil.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 29288
29.04.13 20:50

Jaja. 
Vi kan jo kryssklippe mot tråden der det var TO eksemplarer av Model S levert i Norge.

Og Tesla er ikke akkurat noen konkurrent til Mercedes (og Toyota) da disse er med på laget, bla. som deleleverandør.
Og ene testen viste at understell på Model S ikke var av tysk standard: altså svakere.

Jeg håper virkelig at Model S kommer seg på veien i stort antall, for for lokal forurensing er den bra, og den kan hindre en del "ppining" av bensinmotorer til kaldstart og korte turer.

Om batteriene kommer til å funke fint i minus 30 eller 40 kan man jo ta en amatørtest på ved å la mobilen ligge i fryseren noen timer og ser hvor bra batteriet funker etterpå.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 11473
05.08.13 15:19

An "test" av Tesla S står i ABC Nyheter nå, og tittelen på fremsiden som leder til artikkelen er "Aldri har noen fått så mange poeng"

De ender opp med følgende poenger:

FredPerry
FredPerryInnlegg: 27975
05.08.13 15:25

Faren til min bestevenninne skal få levert sin Tesla levert "late 2013" og insisterer på at jeg må komme på besøk for å prøvekjøre. Er spent på å teste den på trønderske sideveier. 

(Innlegget ble redigert 05.08.13 15:25)

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 16017
05.08.13 15:31
nometalhorse: De ender opp med følgende poenger:

Var det denne du tenkte å legge inn?

Bak rattet: 9,0

Plass: 7,0

Bagasje: 8,5

Komfort: 7,0

På veien: 9,0

Ytelser: 9,5

Forbruk/CO2: 10,0

Sikkerhet: 8,5

Utstyr: 9,0

Pris: 9,0

Sum (100): 86,5 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 11473
05.08.13 16:41
Allegerita: Var det denne du tenkte å legge inn?

Ja, men vgd er ikke til å stole på hele tiden. Takk for hjelpen. ;-)

Jeg synes ikke poengene stemmer helt med teksten, men de er vel litt yppe på el-bil for tiden.

fcuk
fcukInnlegg: 14496
06.08.13 12:02

Har noen av dere forsøkt å regne på forsikring?

Jeg endte opp med 34000,- hos Gjensidige.

Rearden86
Rearden86Innlegg: 299
06.08.13 12:50

IF, 7.349, Gjensidige 32.558 så her er de åpenbart rykende uenige. Kanskje IF lar den passere som miljøbil mens Gjensidige anser den som en farlig sportsbil med alt for mye hester?

(Innlegget ble redigert 06.08.13 12:51)

fcuk
fcukInnlegg: 14496
06.08.13 13:40
Rearden86: IF, 7.349, Gjensidige 32.558 så her er de åpenbart rykende uenige. Kanskje IF lar den passere som miljøbil mens Gjensidige anser den som en farlig sportsbil med alt for mye hester?

Absolutt ikke utenkelig - at jeg har 50000km kjørelengde hjelper heller ikke.

Skal sjekke litt rundt selv.

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 16017
06.08.13 13:49
fcuk: at jeg har 50000km kjørelengde hjelper heller ikke

Jens burde avkrevd deg 4 ganger årlig veiavgift :)

fcuk
fcukInnlegg: 14496
06.08.13 13:55
Allegerita: Jens burde avkrevd deg 4 ganger årlig veiavgift :)

Du skulle bare visst hvor mye heg betaler i bompenger.

mrpink106999
mrpink106999Innlegg: 1099
06.08.13 15:05
fcuk: Du skulle bare visst hvor mye heg betaler i bompenger.

Helst ikke...

Odin_2
Odin_2Innlegg: 4312
07.08.13 20:53

50000? Hvorfor så mye? 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 11473
08.08.13 08:21

Ser at mange er sure på Tesla om dagen ettersom de første som bestilte bilene i "Signatur" serien, og betalte ganske mye penger ved bestilling(lån til Tesla) ikke er de første som har fått levert biler i Norge. Det er mange slik innlegg på elbil-forumet nå.

Bellona Hauge har fått sin bil f.eks med følgende nummer - EL-19826.

Det morsomme er når vi slår opp hos myndighetene kommer dette opp:

Motorytelse/effekt 69KW (94HK)

Står det slik for alle el-biler?

(Innlegget ble redigert 08.08.13 08:33)

Someone
SomeoneInnlegg: 23230
08.08.13 10:21

Ser ut som Tesla allerede tjener penger og produksjonen er øket til 500 i uken

http://e24.no/bil/bilsalget-satte-fart-i-tesla-regnskapet/21115975

fcuk
fcukInnlegg: 14496
08.08.13 23:10
Someone: Ser ut som Tesla allerede tjener penger og produksjonen er øket til 500 i uken http://e24.no/bil/bilsalget-satte-fart-i-tesla-regnskapet/21115975
Gamleboyen
GamleboyenInnlegg: 5509
09.08.13 08:39
rosmebraad: Om batteriene kommer til å funke fint i minus 30 eller 40 kan man jo ta en amatørtest på ved å la mobilen ligge i fryseren noen timer og ser hvor bra batteriet funker etterpå.

Mener jeg har lest at Model S har en batterivarmer (i tillegg til god temperaturisolering av batteriene) slik at man ikke direkte kan sammenligne det med en mobiltelefon som ikke har noen av delene.

aff
affInnlegg: 167
09.08.13 13:29
Premonition: Dumt hvis det 30 minus og den stopper etter noen få mil.

Erfaringer fra USA med Mini E:

http://wheels.blogs.nytimes.com/2010/01/26/baby-its-cold-outside-for-mini-es/?_r=0

“There is reduced range in cold weather conditions, and it is up to 30 percent.”

(Innlegget ble redigert 09.08.13 13:31)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 6707
09.08.13 19:36

Det er utrolig mye tull pressen skriver i sin begeistring.
Norske AMS har følgende på forsiden "Elbilen som knuser M6".

De har sammenlignet den med M6 Gran Coupe og "knusingen" ser slik ut:

0-100
BMW - 4,1 s
Testa - 4,6 s

Toppfart
BMW - 305 km/t
Tesla - 140 km/t

(Innlegget ble redigert 09.08.13 19:36)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 11473
09.08.13 19:46
Iseran2770: De har sammenlignet den med M6 Gran Coupe og "knusingen" ser slik ut:

Ja, det er litt av en knusing.
Eller de kunne startet i Oslo, og sett hvem som var først til Steinkjer.


Det er sikkert en flott bil, men mange får vaselin på brillene når de snakker om bilen.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 15403
09.08.13 20:11
Iseran2770: Toppfart
BMW - 305 km/t
Tesla - 140 km/t

Stemmer Tesla sine tall her?

Trodde det var 210 jeg, som egentlig er nok for meg.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 6707
09.08.13 20:15
InternalExile: Stemmer Tesla sine tall her?

Testbilen var sperret på 140 km/t.

210 er selvsagt nok, selv om det bare er på nivå med en Golf 2.0 TDI. Å kjøre særlig fort med en Tesla vil uansett redusere rekkevidden katastrofalt.

(Innlegget ble redigert 09.08.13 20:17)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 15403
09.08.13 20:40
Iseran2770: Testbilen var sperret på 140 km/t. 210 er selvsagt nok, selv om det bare er på nivå med en Golf 2.0 TDI. Å kjøre særlig fort med en Tesla vil uansett redusere rekkevidden katastrofalt.

Tror jeg heller ville kjørt 210 km/t med en Tesla, enn med en 2.0 TDI. ;-)

 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 6707
09.08.13 20:51
InternalExile: Tror jeg heller ville kjørt 210 km/t med en Tesla, enn med en 2.0 TDI. ;-)

Selvsagt, men du kommer ikke langt før du må ha 5 timers oppladning.

Jeg har ligget bak Poloer i Tyskland i rundt 200, og høyhus (Cayenne i 240 :-)

M-T
M-TInnlegg: 3628
09.08.13 21:13

Ingen som trenger toppfart på 210 km/t. Bare slitsomt å kjøre så fort. 140 er mer enn nok i Norge.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 27975
09.08.13 21:28
M-T: Bare slitsomt å kjøre så fort. 140 er mer enn nok i Norge.

Forutsatt at man aldri tar bilen sin med utenlands, ja. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 29288
09.08.13 22:22
Iseran2770: Selvsagt, men du kommer ikke langt før du må ha 5 timers oppladning.

Hva med disse superchagers, som skal gi 80% påen halvtime?

WhiteMagic
WhiteMagicInnlegg: 14736
11.08.13 00:32

Ok. Jeg var på en jobbtur i Miami i april og var da med på å få teste denne bilen her. Jeg er jo glad i biler og sånn da, men har aldri vært helt solgt på Tesla.

Vi ble hentet utenfor hotellet og kjørte så ned Collins Avenue så langt sør man kan komme, før vi kjørte nordover og opp igjen langs Ocean Drive, til The Betsy. Det første som slo meg, siden jeg satt i baksetet og ikke kunne gjøre stort annet enn å se ut ruta var at det var et blikkfang. Denne byen har vel alt som kan krype og gå av gromme biler i høy frekvens, men denne bilen stoppet nesten trafikken. Dette overrasket meg noe da jeg trodde bilen hadde vært for salg en stund der borte.

Jeg fikk kjøre fra The Betsy og opp til The W og ned igjen. Det aller første man legger merke til er at girspaken/bryteren er veldig lik den i MB ML. Kan det være den samme? Deretter kan man ikke unngå å bli imponert av interiøret for øvrig. Det er veldig gjennomført og kult.

Bilen går jo som et helvete da. Det må sies. Jeg savner derimot motorlyd når du gir full kuling ut av lyskryss og alle som venter på grønn mann står å beskuer deg. Det rykker noe jævlig og så er du oppe i 70mph. Bremser fint ned.

Inni mellom kjøringen hadde vi pauser. Jeg røyka og studerte bilen. Fra avstand ser den mye bedre ut. Jo nærmere du kommer bilen, jo mer glans mister den. Kanskje ikke noe fremmed fenomen for biler generelt, men jeg synes faktisk at chassiet ser noe billig ut up close. Skyt meg gjerne for det, men jeg har også en følelse av at modellen har vært i markedet lenge og således har mistet litt av stilen. Mens jeg sto der kom amerikanerne opp og poserte ved bilen mens de tok bilder. Ser ikke de det samme som meg?

Interiøret og førermiljø er etter min mening det soleklart beste ved bilen. Synes skjermen i konsollen er litt for stor, men dette er helt klart en vanesak. Jeg skulle sette på noe negermusikk mens jeg kjørte, men det var ikke enkelt på en så stor skjerm.

Totalt sett en ganske kul bil, om man kan bruke det uttrykket. Altså, den går jo styggfort og alt sånn, men jeg liker å ha lyd når jeg skal imponere latinosamfunnet. Videre sitter jeg igjen med en liten plastikkfølelse nå all denne tiden senere. Det er en bil som gjør inntrykk, men det tror jeg først og fremst kommer av wow-opplevelsen av å kjøre så fort med en el-bil. Ville neppe ha kjøpt denne om jeg bodde i Norge tbh.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 6707
11.08.13 07:42
WhiteMagic: Ville neppe ha kjøpt denne om jeg bodde i Norge

Ikke jeg heller, men det er i Norge at den er skikkelig billig. I alle andre land er den like dyr som svært gromme biler med bensinmotor.  

knutset
knutsetInnlegg: 4302
11.08.13 15:13
Iseran2770: Å kjøre særlig fort med en Tesla vil uansett redusere rekkevidden katastrofalt.

Du får også et katastrofalt forbruk på 2 - 4 små kjøringer per dag på en bensinbil også. Selv har jeg det meste rundt meg innen 5 km. Sommerforbruk er i overkant av en liter, vinterforbruk rundt 1,3 på små kjøring dvs. kald motor. På langkjøring derimot er forbruket 0,75 - 0,8 liter per mil.

Hadde det derimot vært en egnet plug in SUV hadde jeg selvsagt kjøpt det. Da hadde all små kjøring foregodt med EL  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg