Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
12.08.15 09:55

Jeg har som skrevet over reservert en Tesla. Den koster 670.000. Nå etter prisøkningen bikket den 700.000. Ikke fordi jeg liker Tesla, men fordi prisen er utrolig lav for en stor bil med gode ytelser og 4x4. Den har nå også fått noen av featurene som manglet fra start av. F.eks adaptiv cruisekontrol og skikkelige seter. 

Vår nye bil tror jeg derimot blir en MB GLC350e. Med rimelig bra utstyr og rabatt ender den på ca 650.000. Den er like rask på nevnte rødlysrace som S70D og den har nok en helt annen opplevd kvalitet. Jeg kan leve med å fylle en håndfull bensintanker i året og litt dårligere bagasjeplass. I tillegg er jeg gift med en kvinne som har lyst på SUV. Og skal man kjøpe SUV er GLC noe av det minst styltete som finnes. 

ferrek
ferrekInnlegg: 15566
12.08.15 10:10

GLC350e fremstår som en knallbra bil og et godt kjøp. Så lenge man klarer seg med bagasjeplassen er det et godt valg. 

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1045
12.08.15 10:31
dasAuto: Vår nye bil tror jeg derimot blir en MB GLC350e

2015 Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic review

Her er den delen som gjør at jeg er mindre begeistret for dagens plugin-hybrider:

"Ask for full power and there’s often an unflattering delay before the combustion engine can wake up and supply it, followed by an unseemly lunge."

I det ene øyeblikket kjører du en stille elbil, og i det andre er du veldig klar over at du har en bensinbil. Den overgangen er lite grasiøs og tar mye av gleden vekk. Det er nesten så du kvier deg for å trykke gasspedalen litt ekstra inn i fare for at det skal vekke opp bensinmotoren...Og det hullet i trafikken du skulle utnytte er borte vekk før bilen er klar.

Dessverre har man ikke mange andre valg akkurat nå dersom man ikke vil ha Tesla.

Ribba
RibbaInnlegg: 34431
12.08.15 10:51
TorAtle: Det er nesten så du kvier deg for å trykke gasspedalen litt ekstra inn i fare for at det skal vekke opp bensinmotoren...

For min del ville setningen ha blitt noe alá dette.

"Det er nesten så du kvier deg for å slippe opp på gasspedalen i frykt for at bensinmotoren skal sovne"

:-)

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
12.08.15 11:33
BalleKlorin: Nå oppsøker nok de fleste Tesla eiere verkstedet ved service. (hva nå enn de gjør på den serivcen på gudene vite). Endel har tydeligvis mer problemer enn andre, men det går seg nok til

Er vel pga service at ventetiden ved Tesla-verkstedene er på mange måneder? Og det for en bil hvor Elon Musk messer om at du ikke skal behøve service.

Nei, det er nok dessverre problemene som gjør at verkstedene fylles opp dag etter dag. Når jeg nå ser folk forsvarer med nebb og klør Tesla når media slår opp hvor mye de har tapt pr bil, og argumenter med at de gjør jo så store investeringer. Sant nok. Men de glemmer dessverre det faktum at Tesla blør penger til reklamasjonsreparasjoner. Noe vi ser svært godt her til lands. Tesla har hatt gullhår som har unngått mediaoppslag for den elendige kvaliteten. Motorbyttene var nærmest bare en liten notis noen få dager, når Tesla unnskyldte seg med at det bare gjaldt et fåtall biler og manglende smøring. Ellers har Tesla sluppet ekstremt billig unna i media.

Når det gjelder ditt siste avsnitt om at Tesla må ha truffet blink med sitt produkt: i Norge, ja. Men grunnen er meget enkel: null komma null avgifter. Dermed har man en oppfatning her til lands om at Model S er billig. Men er den egentlig det? Totalregnestykket for de som nærmest bor i bilen blir selvsagt hyggelig når de kjøper seg Model S. For den normale bilist blir saken en helt annen. Selv uten avgifter koster en Model S i ribbet utgave like mye som du får en 5-serie for.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5464
12.08.15 14:43
barnimagen: Billigste Model S får man nå i ribbet versjon for 560 000 kroner.

I følge Teslas egen hjemmeside får man denne fra 460.000...

Dette inkluderer selvsagt "drivstoffbesparelse".

En drivstoffbesparelse som Tesla har fått pålegg fra Forbrukerombudet om å fjerne, og heller skilte med reell pris. Dette var for over en måned siden.

Virker som om Tesla regelrett driter i krav fra Forbrukerombudet?

Dette er en bemerkelsesverdig tilnærming til pålegg fra organet som skal beskytte forbrukerne, synes jeg. 

(Innlegget ble redigert 12.08.15 14:50)

e505
e505Innlegg: 1409
12.08.15 20:12
Ribba: Og ellers blir det bare patetisk at du forsvarer at bilen er en sinke på bane, for så å prøve å framstille bilen som rask på landeveier, bygdeveier eller hvilken som helst annen vei der veiene er kuperte, smale og svingete. For der vil bilen bare falle enda mer igjennom der ene og alene fordi det er langt, langt og så uendelig mye langt mer krevende å kjøre raskt der enn på en bane som er designet for racing. Og nei, bilen har ikke veldig gode kjøreegenskaper. Bilen føles bra ut siden den har et lav tyngdepunkt, er stor og føles sikker og som du har selv sagt, har gode bremser. Men vi har sett gang på gang på gang, bilen er ikke rask. Det selv om den har akselerasjonskapasitet som få andre, har veldig gode bremser og et lavt tyngdepunkt.

Jada-joda-neida: Selvsagt..

Men det kan ikke brukes MOT TMS at den har lavt tyngdepunkt. Har den "dårligere" kjøreegenskaper enn en annen tilsvarende bil med lik vekt? Jeg påstår ikke at du sier dette, men likevel..

Videre så jeg i Autofil /broom papirutgave tidligere i sommer at det ble kjørt en banetest på rudskogen med X6M og TMS P85D - https://nb-no.facebook.com/permalink.php?story_fbid=441713159332088&id=119141394922601

finner ikke den digitale versjonen av testen, men selv om den endte med seier til X6M i form av rundetid var Tommy Rustad ikke missfornøyd med TMS kjøreegenskaper; og grunnen til at den ikke bet mer fra seg rundt banen skyldtes angivelig at det ikke var mulig å få slått av antispinn/ESP- opplegg, som tillater tidlige gasspådrag ut av sving osv. Slik jeg erindrer teksten, gikk TR et godt stykke i å anntyde vesentlige tidsmessig forbedringspotensialet på bane, dersom man kunne løsne mer på den rigide stabilitet/antispinn-kontrollen. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35000
12.08.15 21:56

Det er ikke noen vits med romslige sylindermål, hvis stempelet er lite.

---------

Jeg er av dem som må beherske seg for å ikke bryte ut i sterk latter av 'små, templer'.

Selv om jeg er meget sympatisk til fenomenet.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35000
12.08.15 22:01

I det ene øyeblikket kjører du en stille elbil, og i det andre er du veldig klar over at du har en bensinbil. Den overgangen er lite grasiøs og tar mye av gleden vekk. Det er nesten så du kvier deg for å trykke gasspedalen litt ekstra inn i fare for at det skal vekke opp bensinmotoren...Og det hullet i trafikken du skulle utnytte er borte vekk før bilen er.

************

Husk at det er ' miljøvennlig' (og motorvennlig) med en tyngre bil der bensinmotoren (kald-)starter for å gasse på hardt.....

'drill' som bråker og gir 'null moment' er folk som har kjørt Prius vant til.

 

 

(Innlegget ble redigert 12.08.15 22:01)

Jan
JanInnlegg: 4307
12.08.15 23:03
rosmebraad: Husk at det er ' miljøvennlig' (og motorvennlig) med en tyngre bil der bensinmotoren (kald-)starter for å gasse på hardt.....

Jeg tipper at det bare er i Norge at ladbare hybrider vil oppnå en viss suksess. I Tyskland er en Golf GTE dyrere enn en GTI, så jeg tviler på at mange vil velge førstnevnte.

Det samme vil gjelde for andre ladbare hybrider. På samme måte som rene elbiler, favoriseres de av avgiftssystemet. I land som ikke har særavgifter på bil, må kjøperne betale selv for den dyrere teknologien, og dermed vil få velge dette.

Når man i tillegg vet at de veier rundt 300 kg mer enn sammenlignbare biler, og har mindre bagasjeplass, er jeg enda mer i tvil om at denne teknologien er fremtidsrettet.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35000
12.08.15 23:32

'Galematias' hele greia. Når XC90 er 'miljøbil'.

Skulle hatt gamle Capricer og spasert gangavstanden til jobb.

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
12.08.15 23:52

Plug-In hybrider er veldig populært i Nederland. 

http://ev-sales.blogspot.no/2015/08/netherlands-july-2015.html?m=1

Det selges også en C-Max plug-in. Fatter ikke hvorfor Ford ikke tar den til Norge. Den hadde vært grisebillig. 

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1045
13.08.15 08:21
rosmebraad: 'Galematias' hele greia. Når XC90 er 'miljøbil'.

Alt som ikke slipper ut eksos i byen til daglig vil p.t. være miljøbil etter min mening. Eksosen puster vi inn hver dag mens den globale oppvarmingen er mer en fremtidig bekymring sett med våre øyne her i nord-europa.

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10908
13.08.15 09:51

Nå har guttungen ifm venners fedre fått sitte på med både P85D og 85D de siste ukene, og han er frelst... Skuffelsen var til å ta og føle på da jeg i dag ga flatt jern med C4'en, den gikk jo nesten ikke fremover!

Pga sommerskole i Sandvika har vi passert Autoxo ved Høvik, hvor masse gromt står parkert utenfor. Da junior liret av seg at han ikke kunne skjønne at ikke også Tesla sto utenfor rant det over for meg og jeg lærte ham en lekse om forskjellen på Tesla og faktiske sportsbiler :-)

(Innlegget ble redigert 13.08.15 09:51)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1045
13.08.15 10:06
Larsabal: Da junior liret av seg at han ikke kunne skjønne at ikke også Tesla sto utenfor rant det over for meg og jeg lærte ham en lekse om forskjellen på Tesla og faktiske sportsbiler :-)

Godt noen driver folkeopplysning :)

BalleKlorin
BalleKlorinInnlegg: 81
13.08.15 10:34

Nå har Tesla ganske greie salgstall andre steder enn Norge og. Tesla er en dyr bil,for mange i Norge er den og dyr selv uten avgifter. Men for noen av oss er det regnestykket ganske fordelaktig, godt hjulpet av politikere. Vi som langpendler og har mange kilometer kommer ganske godt ut av det. 

Bilen er ikke verdensmester på alt, en 5 serie har høyere opplevd kvalitet, mindre hjulstøy osv, men bilen er god å kjøre, har romslig bagasjeplass og massevis av krefter til forbikjøringer. Alt i alt har den for mange ett sett av egenskaper som er tiltalende selv om den koster endel.

At de har mange garanti reperasjoner er vel ingen hemmelighet, men det har jammen mange andre biler og. Kvalitetsmessig havnet de vel midt på treet i USA nylig. Men fasit får vi om noen år. 

MacanT
MacanTInnlegg: 9465
13.08.15 12:27
sl500: Eller halvparten om du vil.

Kun i Norge, i resten av verden koster den like mye eller mer enn en Mercedes, BMW eller Audi fra toppklassene.

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
13.08.15 13:26

I Tyskland koster en S70D 80.000 Euro. En Audi S6 Avant koster ca 68.000 med normal rabatt(ingen rabatt på Tesla) S70D er uansett vesentlig tregere enn S6 og skal du matche Audien må du velge 85D. Den koster 90.000. Personlig hadde jeg valgt Audien 365 dager i året med en slikt prisforhold. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11988
13.08.15 21:41
BalleKlorin: Nå har Tesla ganske greie salgstall andre steder enn Norge og.

De stedene ligger i hvert fall ikke i Europa. Når jeg drar på biltur sydover ser jeg 10-50 ganger så mange Ferrari som Tesla.  

(Innlegget ble redigert 13.08.15 21:50)

Ribba
RibbaInnlegg: 34431
13.08.15 22:06
Iseran2770: De stedene ligger i hvert fall ikke i Europa. Når jeg drar på biltur sydover ser jeg 10-50 ganger så mange Ferrari som Tesla.

Nåja. Ferrari solgte vel i underkant av 2500 biler i 2014 i Europa. Tesla solgte ca 9000.

Men Ferrari har jo vært litt lengre med i gamet enn Tesla, og sånn sett er jo det langt flere Ferrarier enn Teslaer på det Europeiske subkontinentet.

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
13.08.15 23:00

Tesla solgte 8800 biler i Europa i 2014.

Av disse var 4400 i Norge og 1400 i Holland.  

Jan
JanInnlegg: 4307
13.08.15 23:13
dasAuto: Tesla solgte 8800 biler i Europa i 2014. Av disse var 4400 i Norge og 1400 i Holland.

Det stemmer med mitt inntrykk også. Jeg var 10 dager i Danmark og Tyskland i fjor sommer. Jeg så en Tesla. Den var en eller annen form for limousin som leverte et par kakser på Kastrup.

(Innlegget ble redigert 13.08.15 23:24)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5464
14.08.15 14:59
Jan: Det stemmer med mitt inntrykk også. Jeg var 10 dager i Danmark og Tyskland i fjor sommer. Jeg så en Tesla. Den var en eller annen form for limousin som leverte et par kakser på Kastrup.

Merkelig at den selger såpass dårlig i Danmark, hvor den også er fritatt alt av avgifter, dog med unntak av mva. 

Danmark har som kjent syltet interessante biler enda dypere ned i avgiftsglasset enn Norge, for å holde lekne fingre unna. Mikrobiler får man derimot til en rimelig penge.

En BMW 318i koster fra DKK 478.000, samtidig som man får en Tesla S70 (før "brændstofbesparelser") fra DKK 580.000. Gang med 1,2 så har dere norsk pris. Skulle tro en og annen danske slo til. Samtidig er de hakket mer økologisk bevisste enn nordmenn, og bilen fremstår ikke akkurat som spesielt miljøvennlig eller økologisk med sine enorme dimensjoner.

SUV
SUVInnlegg: 3435
14.08.15 16:28
KingsRoad: Merkelig at den selger såpass dårlig i Danmark, hvor den også er fritatt alt av avgifter, dog med unntak av mva.

Den er som du nevner en del dyrere i Danmark.

Og mange nordmenn kjøper den fordi de kan snike i køen på lovlig vis og får mange andre fordeler i form av parkering, gratis strøm osv. Har Danmark noe av dette?

Danmark har vel dyrere strøm, ikke at det utgjør store summer, men det kan lett virke dyrt å betale xx% mer ennn nordmenn for drivstoffet, selv om drivstoffet naturligvis er en ekstremt liten avndel av utgfitene til en elbil.

Og med få elbiler så kan det jo hendde det er litt dårligere tilgang til ladesteder.

Dessuten så er det jpo i Norge kjekt med stor motor pga lange bratte bakker, mens det ikke akkurat kryr av fjelloverganger i Danmark. Og ved forbikjøringer er det greit med stor motor når det dukker opp ei kort luke, mens i flate Danmark så er det mye mer oversiktlig og det er bedre veier med flere felt så man slipper slike problemer og forbikjøringene går lettere med liten motor.

Jan
JanInnlegg: 4307
14.08.15 17:14
SUV: og det er bedre veier med flere felt så man slipper slike problemer og forbikjøringene går lettere med liten motor.

Mikrobilene i Danmark kjører maks 110 på motorvei med 130 grense. De har ikke for vane å sjekke speilet heller.

Når man ser på den danske bilparken, virker det som de færreste er interessert i å bruke 600.000 på bil. 

De har ikke bompenger, bortsett fra Øresund og Storebælt, der må elbiler betale. De har bare noen få innenlandsfergestrekninger.

Når elbiler må betale for seg, er det vel ikke  så merkelig at få dansker kjøper Tesla.

 

 

SUV
SUVInnlegg: 3435
14.08.15 19:26
KingsRoad: Samtidig er de hakket mer økologisk bevisste enn nordmenn, og bilen fremstår ikke akkurat som spesielt miljøvennlig eller økologisk med sine enorme dimensjoner.

Det er vel som regel ikke å være opptatt av miljøvern som er grunnen til at folk velger elbil (med unntak av i starten da elbil var noe kun slike hadde). Nå er det mer at man ser på totaløkonomien og hvilke fordeler det gir med den bruken man har og om totalen da blir gunstig med elbil så blir det elbil. Så er det vel heller det at de som pga økonomi og kø-sniking osv velger elbil så er det sikkert noen som sier de valgte elbil for miljøets skyld.

Men ser man på hva slags folk som velger elbil så er det typisk dem som pendler inn i en by, eller dem som pendler på fergestrekninger osv. Jeg tviler på at de som tilhører disse gruppene er mer miljøbevisste enn gjennomsnitts-bileieren.

Og du kan jo tenke på dem som du kjenner som har elbil, hva kjørte de før elbilen kom, eller hva har de i familien i tillegg til elbilen? Var det en bil valgt med tanke på miljø eller var den kanskje ikke særlig miljøvennlig?

Blant mine bekjente med elbil (ikke særlig mange riktignok) er det ikke spesielt høy miljøfaktor på bilparken.

Men det er kasnkje slik at om man sammenligner danske og norkse elbileiere så er det sikkert mer miljøbevissthet blant de danske. Men det skyldes nok bare at i Norge velger folk stort sett elbil fordi det er gunstig økonomisk osv, mens det også finnes noen få miljø-folk. Mens i Danmark der det økonomiske ikke er et argument for elbil så står man igjen med kun miljø-folka, akkurat som i Norge for en del år siden da elbil var kun for spesielt interesserte og beste elbilen på markedet var Think som kostet mer enn det dobbelte av en splitter ny Skoda Pick-up som til tross for at det er en billigbil er en mye bedre bil på alle måter i det daglige om man ser bort fra kunstige elbilfordeler (og regner batterikostnader opp mot drivstoffkostnader).

(Innlegget ble redigert 14.08.15 19:28)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3631
16.08.15 08:58

Artig å registrere at det i 2014 i Holland og Norge ble solgt 5800 Tesla, mens det i resten av Europa ble solgt ca 3000.

Det stemmer med mine oppfatninger etter en biltur gjennom Sverige, Danmark og Tyskland i sommer. Så kanskje 8-10 stk Tesla, nesten alle var norske og lå i 120km/t, mens jeg kom susende forbi.

Salget av elbiler er dessverre (?) relativt dårlig. Og man ser på Danmark vs Norge hva som faktisk gjør salget i Norge. Gratis meg her og der, kjøring i kollektivfeltet og overopphausing blant folket. 

Det er folk inne på elbilforumet som tror at det nesten bare finnes elbiler i 2025. Verden vil bedras.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11988
16.08.15 11:13
Ribba: Nåja. Ferrari solgte vel i underkant av 2500 biler i 2014 i Europa. Tesla solgte ca 9000.

Når halvparten av alle Tesla som sendes til Europa havner i Norge blir det tynt i land med 10 - 20 ganges så stor befolkning som Norge.

Ribba
RibbaInnlegg: 34431
16.08.15 11:18
Iseran2770: Når halvparten av alle Tesla som sendes til Europa havner i Norge blir det tynt i land med 10 - 20 ganges så stor befolkning som Norge.

De landene blir jo ikke mindre befolket når når teller Ferrari'er, da. :-)

SUV
SUVInnlegg: 3435
16.08.15 12:14
Kompressor-V8: Artig å registrere at det i 2014 i Holland og Norge ble solgt 5800 Tesla, mens det i resten av Europa ble solgt ca 3000.
Det stemmer med mine oppfatninger etter en biltur gjennom Sverige, Danmark og Tyskland i sommer. Så kanskje 8-10 stk Tesla, nesten alle var norske og lå i 120km/t, mens jeg kom susende forbi.

Og det dumme er jo at elbilsatsningen er  størst i et av de landene der elbil er minst egnet og gjør mist nytte for seg.

Fordelen med elbil miljømessig er jo at den ikke slipper ut eksos lokalt, da ville det jo vært best å satse på elbil i de landene der det er tett med folk rundt bakenden av bilen, mens det er i grisgrendte orge der man som regle ikke merker noe til eksosen (fordi den blir så fortynnet) at man virkelig satser på elbil.

At andre land har tettere bytrafikk enn Norge betyr også at andre lands biler står mer i saktegående kø og spyr ut eksos på tomgang, det er jo der elbilen har sitt fortrinn, men det skal visst ikke utnyttes, for elbilen skal brukes i langstrakte Norge der det er fjelloverganger med milesvis mellom stikkontaktene osv.

Her har jo Norge gjort det ekstra komisk ved å sørge for at køene fordeles slik at de bilene som er egnet for køkjøring (elbiler) kan kjølre, mens de som har store utslipp i sneglekø skal stå i sneglekø. Det ville vært bedre med likhet og heller latt dem som er flere i bilen få slippe forbi køen, da kunne man fått færre biler på veien (folk tar med seg kollegaen i bilen istedenfor at det er to biler som kjører nesten samme strekningen) og køene ville blitt mindre for alle uansett drivstoff og utslippene ville gått ned. Trondheim hadde, kollektivfeltet fikk navnet sambruksfelt og med to eller flere i bilen kunne man kjøre der med vanlig bil.

Folk med bykjøring tilbakelegger også færre km og kan derfor oftere klare seg med elbil uten å få rekkeviddeproblemer.

At den ikke bruker bensin er jo en fordel man får uansett om elbilene er i den ene eller andre delen av verden. Men i Norge så har faktisk bensinmotoren (eller dieselmotoren) en fordel fremfor elbilen ved at man har nytte av overskuddsvarmen fra motoren til oppvarming av bilen. I Norge må man ettermontere varmesystemer som i mange tilfeller går på bensin eller diesel.

Norge har jo også en annen type bilpark enn sydover i Europa. Nordmenn har pga enorme avgifter på alt som har med å få andre til å gjøre en jobb (for eksempel håndverkere) for vane å gjøre ting selv, og har derfor en større bil. I sydlige land dominerer småbiler. For få år siden så fikk man i praksis nesten bare småbiler om man skulle ha elbil, så det passet dårlig til det norske markedet. Nå kan man få ny elbil i kurant størrelse, hvis man har 600.000 kr, og noe billigere om man velger for eksempel den noe mindre Golf, og der kan man vel sannsynligvis også få noe nordmenn gjerne vil ha på bilene sine, hengerfeste.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg