Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
casino
casinoInnlegg: 1513
19.08.15 22:54
barnimagen: Billigste Model S får man nå i ribbet versjon for 560 000 kroner.

Ribbet versjon kostet 521000, 4 hjulstrekk kostet 550000

(Innlegget ble redigert 19.08.15 22:54)

casino
casinoInnlegg: 1513
19.08.15 22:58
SUV: Nå kan man få ny elbil i kurant størrelse, hvis man har 600.000 kr, og noe billigere om man velger for eksempel den noe mindre Golf, og der kan man vel sannsynligvis også få noe nordmenn gjerne vil ha på bilene sine, hengerfeste.

Har golf ev hengerfeste ? trodde den første som får det var Tesla (se)X

shagalott
shagalottInnlegg: 4300
20.08.15 00:22
Kompressor-V8: Artig å registrere at det i 2014 i Holland og Norge ble solgt 5800 Tesla, mens det i resten av Europa ble solgt ca 3000.

Samme historien er det med plug-in hybrid for øyeblikket. Totalt ble det solgt 6604 Golf GTE i Europa første halvår, 3618 av disse er solgt i Nederland og 722 i Norge. Ikke mange GTE som selges i resten av Europa.

Samme historien er det med Audi A3 e-tron, totalt 4554 solgt i Europa hvorav 1887 i Nederland og 922 i Norge.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
20.08.15 11:33
casino: Ribbet versjon kostet 521000, 4 hjulstrekk kostet 550000

Ribbet versjon, 2-hjulstrekk, koster nå 548 000 kroner + 2800 i dokumentavgift + 2400 i vrakpant = 553 200 kroner. Og det er UTEN vinterdekk. For vinterdekk legg på ytterligere mininmum 16 000 kroner. Vinterdekk er som kjent temmelig obligatorisk dersom man skal ha bil her i Norge. Så minstepris er dermed 569 200 kroner for en ribbet versjon.

Vil du ha adaptiv cruise? Legg på 19 100 kroner.
Vil du ha elektrisk bakluke? Legg på 22 900 kroner.
Vil du ha mulighet for takstativ/skiboks/sykkelholder? Legg på 11 500 kroner.
Vil du ha firehjulsdrift, som 99% av Model S her til lands nå selges med? Legg på 38 200 kroner.

Da var prisen plutselig 660 900 kroner for en typisk versjon (som inneholder det jeg MINIMUM må ha). Det er dog versjonen med minste batteriet, og gir for meg altfor liten rekkevidde. For å komme seg opp på 85-batteriet (som bare har 76 kWh tilgjengelig) så havner prisen på 739 900 kroner.

Ingen billig bil, akkurat. Greit man sparer noen tusenlapper i året på drivstoff og bom, og man får grei 0-100-ytelse, men ellers er ikke bilen overlegen noen andre biler i noenlunde samme prisområde.

Minikongen
MinikongenInnlegg: 7295
20.08.15 12:35

For 739 900 kr hadde jeg heller kjøpt meg en tysk bensinbil gitt! :-)

VGstig
VGstigInnlegg: 1013
20.08.15 14:24
Minikongen: 739 900 kr

Fornuftig innlegg av BIM over her. Viktig å få dette ned på bakkenivå og se nøyere på tallene. En GTE koster nøyaktig halvparten av Teslaen i eksemplet. Hvis man ikke bor en plass der det er mye bompenger så snakker man kanskje om en besparelse på ti tusen kroner i drivstoff i året. Det er småpenger i forhold til verdifallet som teoretisk sett er dobbelt så høyt for Teslaen.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5468
20.08.15 16:38

Det er vel ingen overraskelse at Tesla etter hvert har blitt en meget dyr bil. Den minste batteripakken er svunnet hen, og dollaren er samtidig ca. 50 % dyrere sammenlignet med da Tesla S først ble sluppet. Alt tyder på at Tesla ikke har tegnet en valutaforsikring "myntet" på sitt nest største marked.

Legg på moms og den blir omtrent uselgelig.

SUV
SUVInnlegg: 3464
20.08.15 20:23
casino: Har golf ev hengerfeste ? trodde den første som får det var Tesla (se)X

Kan godt hende du har rett i at elektrisk Golf ikke har hengerfeste. Mange biler laget for å være miljøvennlige skal jo spare mest mulig vekt og er derfor laget lette bak så det er for dårlig innfestning til hengerfeste (og dermed ubrukelig for mange). Men jeg bare antok at Golf som jo er ganske vanlig som bensin og dieselbil rett og slett hadde samme karosseriet, men (forenklet sagt) byttet ut motor og puttet inn noen batterier.

Tesla model X blir nok ikke første elbil med hengerfeste, men blir vel første som kan fungere som eneste bil for vanlige folk med henger. For Buddy har jo lenge hatt hengerfeste, men den er jo som kjent ganske knøttliten (3 seter, hvor tre personer sitter ved siden av hverandre og sannsynligvis må være ganske slanke).

SUV
SUVInnlegg: 3464
20.08.15 20:33
barnimagen: Vil du ha elektrisk bakluke? Legg på 22 900 kroner.

Kan det virkelig stemme at elektrisk bakluke koster 22.900 kr ekstra?

Jeg kjenner bare en med Tesla, og han har elektrisk bakluke, og jeg kan aldri tro han ville ha betalt så mye for noe slikt. Men det er jo en del ting som må velges for at andre ønsker skal oppfylles (utstyrspakker).

Selv ville jeg nok heller foretrukket vanlig manuell bakluke fremfor elektrisk. Mye kjappere å åpne den manuelt enn å stå og vente på at en elektrisk skal åpne seg. Og unødig tungvint de gangene man har hindringer man må passe seg for (for eksempel taket om man har kombicoupe, og biler bak om man har bil med stasjonsvognlignende form.

Dessuten så tar denne elektrisk mekanismen plass og veier litt og den blokkerer en del av sikten bakover.

Litt fordel kan det jo være om man kommer gående mot bilen med hendene fulle av bæreposer, men det er vel eneste positive med elektrisk bakluke, og ikke så ofte det skjer heller, for har man enormt mye å bære på så triller man jo bare handlevogna ut til bilen.

 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15586
20.08.15 20:44
SUV: Dessuten så tar denne elektrisk mekanismen plass og veier litt og den blokkerer en del av sikten bakover.

Blokkerer en del av sikten bakover????

Rareste jeg har lest i dag.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
20.08.15 21:07
SUV: Kan det virkelig stemme at elektrisk bakluke koster 22.900 kr ekstra?

Tesla endrer stadig på utstyrspakkene man kan kjøpe. Tidligere var elektrisk bakluke en del av tech-pakken. Denne har utgått, og nå har elektrisk bakluke blitt en del av den såkalte "Premium interiør"-pakken. Da får du noe lys-stæsj inne i bilen og elektrisk bakluke. Til den nette sum av 22 900 kroner.

Og "autopilot"-pakken til 19 000 kroner er bortimot for svindel å regne. Per nå er det bare adaptiv cruise du får i den pakken. En vakker dag (uvisst når, men sannsynligvis lenge til) kommer en oppdatering som gjør at bilen på et fåtall veistrekninger kan styre selv (dvs holde filen). Dette blir nok bare på et utvalg motorveier, og sannsynligvis uegnet for Norge. En enda vakrere dag (og enda lengre ut i tid, når de fleste Tesla-eiere for lengst er gråhårede) kommer oppdateringen som lar bilen parkere selv. Men inntil videre: 19 000 blanke norske kroner for adaptiv cruise.

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
20.08.15 21:15

Elektrisk bakluke koster 22900 kr, men det er i en pakke som bl.a også inkluderer oppgradert interiør med alcantaradashbord. En  ting du ikke har med er oppgraderte seter som koster 18-19000. Standardsetene er grusomme.

Forresten så kommer Golf  GTE med hengerfeste. 

(Innlegget ble redigert 20.08.15 21:16)

SUV
SUVInnlegg: 3464
20.08.15 21:24
nometalhorse: Blokkerer en del av sikten bakover????Rareste jeg har lest i dag.

Jeg har da sett mange biler som har den elektriske baklukeåpneren som en mekanisme innafor gummipakningen med en boks rundt på det som ellers kunne gitt utsikt bakover, se for eksempel her:

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=63160124

Man løser kanskje dette ved å la bakruta være litt mindre sånn at ikke boksen dekker bakruta, men da har jo også denne løsningen redusert sikten bakover i form av mindre bakrute.

Noen biler har riktignok mekanismen i en av "gassdemperne" som da er litt tykkere enn normalt, og det er jo en løsning som tar litt mindre av sikten, men krever at det er satt av plass til slikt på rette stedet i utgangspunktet. Hvis man når en bil er ferdig konstruert skal lage elektrisk åpning så velger man nok ofte løsningen med å kladde på en boks på innsiden av D-stolpen.

Jan
JanInnlegg: 4389
20.08.15 21:26

Tålmodige folk disse Tesla førerne. PÅ Elbilforum er tråden feil og mangler, reklamasjoner nå oppe i 112 sider. Siste innlegg er fra en kar som har gjort det til vane å bestille ny time for reklamasjonsarbeid, når han henter bilen. Det er vanlig med flere mndr. ventetid.

Tråden DU- (drive unit) failure er oppe i 60 sider. Det virker ikke som noen fullgod løsning på problemet har kommet. Det er mange som har byttet flere ganger.

Lekkasje og avsporinger i Pano-taket er en annen gjenganger.

Likevel holder de motet oppe. Antagelig har de et religiøst forhold til bilen.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3696
20.08.15 21:59

Har to kollegaer med Model S som nå vurderer å bytte bil (til hybrid begge to).

Og de har ikke hatt spesielt med feil som de snakker om heller. Satt på med en kollega sin P85+ nylig og synes den er stiv i fjærene, støyer litt, men går veldig bra. Imponerende lite strøm bruker den også. Så elbil fungerer, men Model S er ingen imponerende bil ellers.

I tillegg kan Tesla være på vei ned som bilmerke med mange feil og lite nylanseringer. Det er ekstremt mange som kansellerer Model X reservasjoner da den er mye dyrere enn først forespeilet. Og det er flere som er lei av at Tesla lyver om ulike ting og er dårlig organisert.

(Innlegget ble redigert 20.08.15 22:00)

SUV
SUVInnlegg: 3464
21.08.15 00:10
barnimagen: Så minstepris er dermed 569 200 kroner for en ribbet versjon.

Men bakrutevisker og ryggealarm går det vel an å ettermontere:

https://www.facebook.com/saif.alharthi.31/videos/527698210719458/

:-)

 

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5468
21.08.15 00:39
Kompressor-V8: kansellerer Model X reservasjoner da den er mye dyrere enn først forespeilet

Har Tesla gått ut med offisiell pris? Hva ligger den på?

sabre2
sabre2Innlegg: 12799
21.08.15 11:57

Suv,

topp, må jo være perfekt for Tesla siden det drar null strøm!

Jan
JanInnlegg: 4389
21.08.15 19:31
SUV: Men bakrutevisker og ryggealarm går det vel an å ettermontere:

Slike biologiske løsninger er smarte. Sikker mye mer driftssikre enn elektriske også.

SUV
SUVInnlegg: 3464
21.08.15 20:35
Jan: Slike biologiske løsninger er smarte. Sikker mye mer driftssikre enn elektriske også.

Men jeg ser for meg visse luktproblemer i forbindelse med "vindusspylervæska" som kommer ut nær innfestninga til denne vindusviskerarmen, det blir liksom ikke like reinslig som den løsningen jeg har på min bil. :-)

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
21.08.15 21:22

Man kan virkelig si/skrive mye piss om Tesla Motors, det er det liten tvil om når man leser oppgulpene fra forståsegpåerne her inne.

Av interessante nyheter er at Forbes Magazine nå har kåret Tesla Motors til verdens mest innovative selskap.

Det er interessant å se hvor ferden bærer videre. Med en slik drive og kløkt, kan de på sikt bli like viktige som Google, Apple etc.

(Innlegget ble redigert 21.08.15 21:26)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35061
21.08.15 22:22
Jan: Slike biologiske løsninger er smarte. Sikker mye mer driftssikre enn elektriske også.

Og man kan være sikker på at amerikanerne hadde slike mange, mange år før andre land fant på å begynne med dem! 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35061
21.08.15 22:23
PassatGL: Man kan virkelig si/skrive mye piss om Tesla Motors, det er det liten tvil om når man leser oppgulpene fra forståsegpåerne her inne.

Om man liker bilen man kjører, er det bare å nyte ferden, samme hvor mye andre kjefter og smeller derom! 

Det har jeg gjort! 

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
21.08.15 22:48
KingsRoad: Har Tesla gått ut med offisiell pris? Hva ligger den på?

Nei.

Men regn med at den koster knapt 700.000 uten utstyr og minste batteri.

Jeg har hørt 10% over Model S og "like under XC90". Uansett vil den fort bikke 1 mill og fremdeles er Tesla relativt sett ekstremt billig i Norge. Faktisk 7-8% billigere enn i USA. Det betyr nok at prisen skal enda mer opp dersom valutakursene holder seg på dette nivået i lengre tid.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15586
03.09.15 18:18

En svenske har litt å si om Tesla og dens eiere. Synes han treffer ganske godt med innlegget, for vi kjenner igjen endel av det herfra. Og enda mer når man går inn på elbilforumet.

Tesla gör mig vansinnig!
Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17001
15.09.15 13:58

Men dette klarer ikke en Tesla!

onkelgul
onkelgulInnlegg: 2
21.09.15 01:02

Du har ikke peiling . Holland selger hybrider som varmt hvetebrød

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35061
21.09.15 02:34
nometalhorse: vi kjenner igjen endel av det herfra. Og enda mer når man går inn på elbilforumet.

"..... Men sluta pracka på hela Världen er nyfunna religion. 

Jag sitter bara och väntar på att det ska knacka på dörren, och istället för Jehovas, står där Teslas vittnen med en broschyr i handen..........."

shagalott
shagalottInnlegg: 4300
21.09.15 08:54
PassatGL: Man kan virkelig si/skrive mye piss om Tesla Motors, det er det liten tvil om når man leser oppgulpene fra forståsegpåerne her inne.
Av interessante nyheter er at Forbes Magazine nå har kåret Tesla Motors til verdens mest innovative selskap.
Det er interessant å se hvor ferden bærer videre. Med en slik drive og kløkt, kan de på sikt bli like viktige som Google, Apple etc.

Det er jo flere "eksperter" her inne som har kunnet fortelle oss at Tesla er en døgnflue, og at el.biler er en blindvei. Da er det jo litt morsomt å se at 2 premiumprodusenter bruker verdens største bilutstilling til å lansere konsepter på el.biler som skal konkurrere med Tesla.

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
21.09.15 11:27
shagalott: Da er det jo litt morsomt å se at 2 premiumprodusenter bruker verdens største bilutstilling til å lansere konsepter på el.biler som skal konkurrere med Tesla.

Men det er også en grunn til at Audi ikke starter med serieproduksjon enda. De kan,men mener ikke tiden er moden enda. Batteriteknologien er etter deres mening for dårlig. BMW mener også at energitettheten er for dårlig. Den bør dobles før de vil komme med noen modell med 500 km rekkevidde.

Om Teslas fremtid tør ikke jeg å spå så mye,men en Model 3 med 300 km rekkevidde vil nok få det tøft,ikke minst i Europa,når den kommer 1-2 år etter at e-Golf med 300 km rekkevidde er lansert. I Norge tror jeg Teslas største problem nå blir prisen. Det er fryktelig mange som snakker om å kansellere Model X pga prisen. Og at den har en del løsninger som er mer fancy enn praktisk. Bl.a kan ikke andre seterad legges ned,men den vippes frem. Det er heller ikke mulig med takboks og rommet til ski under setene er tydeligvis ikke der likevel,slik at skistativ nå er noe du klipser fast på hengerfestet.

(Innlegget ble redigert 21.09.15 11:31)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg