Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
27.09.15 16:21
Ribba: Tesla sin PR-strategi er tydelig at de lager ikke biler, men gadges.

Har du noe mer håndfast for å underbygge din argumentasjon?

Jeg sliter litt med å følge. Nå får du altså kjøpt en toppmodell som akselrerer noe vanvittig, eller du kan velge en mer nøktern modell (90D) med enda lengre rekkevidde enn før.

Synes det blir veldig pussig og merkelig å bruke firmaets momentum/utviklingstakt mot dem..

Ribba
RibbaInnlegg: 34431
27.09.15 16:37
PassatGL: Har du noe mer håndfast for å underbygge din argumentasjon? Jeg sliter litt med å følge. Nå får du altså kjøpt en toppmodell som akselrerer noe vanvittig, eller du kan velge en mer nøktern modell (90D) med enda lengre rekkevidde enn før. Synes det blir veldig pussig og merkelig å bruke firmaets momentum/utviklingstakt mot dem..

Vel, hvis du hadde lest litt mer inngående i hva jeg skriver, så er det ikke Tesla jeg er kritisk til, men kundene deres.

Tesla er i markedet for å tjene penger, og de lager ting de vet folk vil kjøpe. Når de vet at eksisterende Tesla-eiere gladelig bytter ut sin 18 dager gamle bil med en ny modell som er marginalt raskere, så selvsagt retter Tesla seg mot disse kundene. De ville jo vært dumme om de ikke gjorde det. 

Derav gadget

fcuk
fcukInnlegg: 15302
28.09.15 20:30
Ribba: Vel, hvis du hadde lest litt mer inngående i hva jeg skriver, så er det ikke Tesla jeg er kritisk til, men kundene deres. Tesla er i markedet for å tjene penger, og de lager ting de vet folk vil kjøpe. Når de vet at eksisterende Tesla-eiere gladelig bytter ut sin 18 dager gamle bil med en ny modell som er marginalt raskere, så selvsagt retter Tesla seg mot disse kundene. De ville jo vært dumme om de ikke gjorde det.  Derav gadget

Du har så rett, bare hør på disse tullingene!

https://www.youtube.com/watch?t=41&v=6UM28Ygkg1I

Dere andre bør skru *av* lyden.

 

Forøvrig enda mer overbevist nå at disse dørene er en dårlig idé for et vinter- og kjøpesenterland som Noreg.

MacanT
MacanTInnlegg: 9473
29.09.15 11:50
fcuk: Du har så rett, bare hør på disse tullingene!
https://www.youtube.com/watch?t=41&v=6UM28Ygkg1I
Dere andre bør skru *av* lyden.

"Oh my goodness, that's so cool" typisk amerikanere.

Jeg noterte at føreren måtte ut å lukke døren skikkelig :)

(Innlegget ble redigert 29.09.15 11:52)

WCKD
WCKDInnlegg: 125
29.09.15 13:56

Måkevingedører på en minivan må være noe av det dummeste jeg har sett...

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5464
29.09.15 17:09
MacanT: Jeg noterte at føreren måtte ut å lukke døren skikkelig :)

"What?! That's kinda ghetto..."

Det kan da umulig være meningen at man må fysisk lukke døra selv? Tydelig at mannen mister alt av swag mot slutten der, i det han legger veska si i baksetet (av en eller annen grunn).

Vinterskugge
VinterskuggeInnlegg: 393
29.09.15 17:33
KingsRoad: Det kan da umulig være meningen at man må fysisk lukke døra selv?

Nei, ikkje om ein skal tru denne youtube-kommentaren:

"It is a test vehicle for sure. Look at the rear lights. They are all taped up. And the right one is bigger than the left one. I'm not surprised he had to assist in the closing of the rear door. The final version that comes out in 2 days will not have that issue."

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5464
29.09.15 19:18
Vinterskugge: Nei, ikkje om ein skal tru denne youtube-kommentaren:

Har ikke sett kommentaren. Mulig den kommer fra Musk'en selv. Men i snitt tillegger jeg flåsete youtube-kommentarer omtrent like mye validitet som jeg tillegger i bibelhistorier. Men jeg forventer (tror) at luka vil bli fullstendig selvoperert.

Hvorfor youtube-fantomet ikke er overrasket over at en testbil farer rundt med manglende(?) funksjonalitet på det som må anses for å være selve X-faktoren, to dager før avspark, må fåglarna vite. Noterer meg påstanden vedr. endelig versjon, som må sies å være lite kontroversiell, selv om den mangler forankring i fakta.

MacanT
MacanTInnlegg: 9473
29.09.15 19:54
KingsRoad: Men jeg forventer (tror) at luka vil bli fullstendig selvoperert.

Det skulle bare mangle, de har jo brukt nærmere 3 år på å få orden på de latterlige dørene :)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15495
02.10.15 20:02

Ettersom den danske regjeringen ikke har råd til avgiftsfritak for el-biler etter nyttår så ser det ut som om Tesla salget i Danmark får en brå slutt. Det antydes at Tesla S kan øke fra 650.000 til 1,8 millioner.


Jan
JanInnlegg: 4309
02.10.15 20:27
nometalhorse: Ettersom den danske regjeringen ikke har råd til avgiftsfritak for el-biler etter nyttår så ser det ut som om Tesla salget i Danmark får en brå slutt. Det antydes at Tesla S kan øke fra 650.000 til 1,8 millioner.

På mange måter bare rett og rimelig. En stor del av elforbruket i Danmark kommer fra varmekraftverk.

Siden dyre biler drevet av bensin/diesel, har ekstremt høye avgifter i DK, vil ikke en Mod.S bli dyrere enn S klasse og co.

Argumenter om lokal forurensning, har knapt gyldighet i DK, der blåser det som f.... nesten bestandig. Så evt. utslipp blir umiddelbart fjernet fra der de finner sted.

shagalott
shagalottInnlegg: 4256
05.10.15 18:46
dasAuto: Ihvertfall ble en bekjent av meg "frarådet" å kjøpe e-Golf fordi den om et års tid ville ha minst 100 km mer rekkevidde. Denne bekjente av meg er meget god kunde hos selgeren som sa dette.

Det kan sikkert stemme, og Audi kommer med en el-suv i 2018 med over 500 km rekkevidde. Nå sier Tesla at de regner med oppnå dobling av rekkevidden innen 1-2 år. Stemmer det så har gutta i Wolfsburg og Ingolstadt mye ta igjen.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
05.10.15 19:33
Jan: På mange måter bare rett og rimelig. En stor del av elforbruket i Danmark kommer fra varmekraftverk.

På en måte absolutt ikke rett og rimelig, snarere nok en bekreftelse på hvilket nisseland dette er.

Elbilene er en godsend som gjør det mulig å utfase gammeldagse bilavgifter, både for Norge og Danmark uten større problemer. Foreløpig må jeg berømme norske myndigheter, som virkelig har gjort Norge til et foregangsland i verdenssammenheng når det gjelder satsing på utslippsfrie biler.

I tillegg kommer fraværet av støyforurensning.

Danskene må enten være svært misunnelige eller mangle økonomer i sine rekker, de får ikke mer inn avgifter enn Sverige - men bruker store ressurser på å tvinge sine borgere inn i små blikkbokser.

Jan
JanInnlegg: 4309
05.10.15 20:19
PassatGL: Danskene må enten være svært misunnelige eller mangle økonomer i sine rekker, de får ikke mer inn avgifter enn Sverige - men bruker store ressurser på å tvinge sine borgere inn i små blikkbokser.

Det danske skatte og avgiftssystemet er sært på mange måter. Det gjelder ikke bare bil.

Jeg er ikke sikker på at danskene hadde kjøpt særlig større biler om avgiftene hadde blitt satt ned. Danmark har korte avstander, det er mindre enn Finnmark, og mye av dagligreisene foregår med sykkel eller kollektiv. I København foregår 25% av arbeidsreisene på sykkel.

Jeg lurer på i hvor stor grad vi nordmenn hadde oppgradert bilparken med svenske bilavgifter. Hadde vi kjøpt noenlunde de samme bilene, eller hadde vi brukt like mye penger som før, og virkelig fått en spennende bilpark.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15495
05.10.15 20:31
PassatGL: I tillegg kommer fraværet av støyforurensning.

Har da hørt flere Tesla som låter omtrent som en sirkelsag.

Og Tesla har akkurat like mye dekkstøy som enhver annen bil, og det er faktisk dekkstøy du hører fra en vei når hastigheten er rimelig jevn.

Ribba
RibbaInnlegg: 34431
05.10.15 20:31
PassatGL: Foreløpig må jeg berømme norske myndigheter, som virkelig har gjort Norge til et foregangsland i verdenssammenheng når det gjelder satsing på utslippsfrie biler. I tillegg kommer fraværet av støyforurensning

Problemet er at de norske myndigheten har helt glemt produksjonsfasen. Elbiler burde overhode ikke fritas for avgifter, spesielt siden de er fortsatt veldig forurensende å produseres.

Derimot når det kommer til bruk i byer, så har de jo sine fordeler. Så, som jeg har sagt flere ganger tidigere, elbilmarkedet bør stimuleres ved gode relatert til bykjøring. Altså bomfritak, gratis parkering og muligheten til å benytte kollektivfelter. 

Men en hjernevasket politikk som det føres hittil, det blir bare feil. Det stimulerer bilbransjen til å fokusere på skitten batteriteknologi i stede for motivere dem med å komme med renere teknologi både i produksjonsfasen og i bruks fasen.

Med andre ord, skal vi gjøre noe med klimaet, så må det gjøres på en helhetlig og gjennomtenkt måte. Ikke gjøre masse små stek som har like store ulemper som det har fordeler.

Ribba
RibbaInnlegg: 34431
05.10.15 20:34
nometalhorse: Og Tesla har akkurat like mye dekkstøy som enhver annen bil, og det er faktisk dekkstøy du hører fra en vei når hastigheten er rimelig jevn.

Den har vel vesentlig mer støy mer ettersom den har vesentlig breiere dekk enn gjennomsnittsbilen har. Så det er jo kun på parkeringsplasser at Tesla Model S er en mer stillegående bil enn en normal bensinbil. 

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
06.10.15 00:12
Jan: Jeg er ikke sikker på at danskene hadde kjøpt særlig større biler om avgiftene hadde blitt satt ned.

Jo, det hadde de. Det kom en vesentlig skjerpelse for kun få år siden. Før dette var bl.a. Toyota Avensis veldig populær (selv om mange av disse bilene ble kjøpt som valutaleiebiler og faktisk fant veien til Norge etter tjeneste).

@ nometalhorse:

Det første du skriver er trolling. Motorlyden på Model S er svært lav sammenlignet med f.eks. en Nissan Leaf eller en Toyota med HSD f.eks. Nå er det da også i bolig/bynære strøk støyforurensningen påvirker folk mest og her har elbilene sin forte.

@Ribba: Dette med produksjonen er en myte som ikke blir en sannhet selv om den gjentas ofte. Ta f.eks. en titt på BMWs regnskap for i3-produksjonen: All energi under produksjonen kommer fra fornybar energi (og prosessen krever kun halvparten så mye energi), vannforbruket er kuttet med 70 %. 95 % av bilen kan resirkuleres.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35002
06.10.15 00:22
PassatGL: 95 % av bilen kan resirkuleres.

Og gamle hauger kan resirkuleres rundt 90%?

Her kommer man til en av mine store miljøvernirritasjoner: Heller enn å levere avskiltede hauger INN til denne resirkuleringer, så hensettes de på gårdsplasser, i skoger, ved garasjer, på jorder. Så kan de plyndre enda flere gruver og ødelegge enda mere natur for å få materialer, heller enn å rydde opp og gjenbruke  (mye av) det som allerede er produsert.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15495
06.10.15 09:59
PassatGL: @ nometalhorse: Det første du skriver er trolling.

Merkelig påstand all den tid det er fakta. Tipper alle forsto at jeg refererte til alle de som har fått feil på DU, og det er flere hundre. Noen har byttet opp til 4 ganger.

I eposten fra Musk hevdes det at Tesla nå tar en del av produksjonen av motorene vekk fra nye biler og flyr disse fortløpende til Norge, omkring 300 enheter hver uke.

Uansett så er det utenfor 40-soner støy fra dekk som høres fra alle typer biler.

MacanT
MacanTInnlegg: 9473
06.10.15 11:34
PassatGL: Ta f.eks. en titt på BMWs regnskap for i3-produksjonen: All energi under produksjonen kommer fra fornybar energi

Har BMW satt opp egne vindmøller for denne produksjonen, inkludert alt som produseres av underleverandørene?

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
06.10.15 12:01
MacanT: Har BMW satt opp egne vindmøller for denne produksjonen, inkludert alt som produseres av underleverandørene?

Ser slik ut, det er ISO-sertifisert - så det er forhåpentligvis mer sikkert enn utslippstallene til enkelte produsenter.

Fra produsentens side:

"Rather than become complacent, we were motivated to create new standards: the energy-intensive carbon fibre manufacturing process was set up in Moses Lake, USA, because it can be operated there using clean energy from one of the world's largest hydroelectric power plants – the Grand Coulee Dam. Furthermore, 100 % of the power used by the BMW i manufacturing plant in Leipzig is obtained from renewable energy sources. In addition, the energy consumption required to produce the BMW i3 in the Leipzig plant was reduced by 50 % and water consumption by as much as 70 %.*"

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
06.10.15 23:01
PassatGL: I tillegg kommer fraværet av støyforurensning

Dette er tull. I stillestående og svært lav hastighet (under 20km/t) ja. I høyere hastighet er det dekkstøyen som begynner å bli dominerende. Og en Model S med sin totale dekkbredde på ca 1 meter gummi merkes svært godt når den ruller forbi. Står du ved siden av motorveien eller landeveien med bind for øynene er det tilnærmet umulig å høre forskjell på Model S og BMW 5-serie når de passerer. Du hører Model S bedre enn en VW Golf som passerer.

Klart, bor du midt i byen, hvor biler stort sett står mer eller mindre på tomgang, merkes forskjellen godt. Men Model S er ikke en bil man kjøper for å putre på hvilepuls i trege storbygater.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35002
06.10.15 23:16
barnimagen: I stillestående og svært lav hastighet (under 20km/t) ja.

Sikker på at der ikke er noe slags høyfrekvent hvining? Sånt er vanlig bla. på hybrider.

Ribba
RibbaInnlegg: 34431
07.10.15 11:41
PassatGL: @Ribba: Dette med produksjonen er en myte som ikke blir en sannhet selv om den gjentas ofte. Ta f.eks. en titt på BMWs regnskap for i3-produksjonen: All energi under produksjonen kommer fra fornybar energi (og prosessen krever kun halvparten så mye energi), vannforbruket er kuttet med 70 %. 95 % av bilen kan resirkuleres.

BMW er blant de absolutt minst brune bilprodusentene og er vel sammen med Toyota minst verst av bilprodusentene, mens Tesla er vel blant verstingen om jeg husker rett. Men det er ikke selve produksjonen av bilene jeg har kritisert er så skiten å produsere, for den er generelt sett sett på samme nivå som andre biler. Men elbiler og hybridbiler har en komponent som gjør miljøsluttstykket mindre bra, og det er batteripakken.

Og der har BMW akkurat samme problemene som alle andre el- og hybridbiler.

(Innlegget ble redigert 07.10.15 11:45)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35002
07.10.15 23:30
rosmebraad: Sikker på at der ikke er noe slags høyfrekvent hvining? Sånt er vanlig bla. på hybrider.

Hørte en Prius trille avgårde i elmodus i dag og JA, der var den hvinelyden! 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35002
07.10.15 23:31
Ribba: elbiler og hybridbiler har en komponent som gjør miljøsluttstykket mindre bra, og det er batteripakken.

Husk at betteriet i hybrider er latterlig lite. 1,3 kWh eller hva det er i Toyotasmåbilene?

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
08.10.15 08:32
rosmebraad: Sikker på at der ikke er noe slags høyfrekvent hvining? Sånt er vanlig bla. på hybrider.

Man hører jo litt av motorene i Tesla også, men ikke så veldig fremtredende som andre elbiler. Kan nok ha noe med skjermingen å gjøre.

Frontmotoren i dual-bilene er dog meget hørbar inne i kupeen.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
08.10.15 11:37
barnimagen: Klart, bor du midt i byen, hvor biler stort sett står mer eller mindre på tomgang, merkes forskjellen godt.

Denne linjen er ganske selvmotsigende i forhold til første linje i innlegget ditt hvor du med brask og bram slår fast "dette er tull!".

Det er jo nettopp i byen, hvor dieselbiler som din står og stanger i kø at elbilene bidrar til et triveligere bymiljø. Majoriteten av nybilkjøperne idag bor i byområder og det er der bilene brukes i det daglige.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
08.10.15 13:16
PassatGL: Denne linjen er ganske selvmotsigende i forhold til første linje i innlegget ditt hvor du med brask og bram slår fast "dette er tull!".

Din påstand var enkelt og greit at elbiler hadde fravær av støyforurensning. Hvilket jeg helt korrekt avviste med at det er renspikka tull.

Siden Tesla Model S er trådens tema, kan vi ta utgangspunkt i den. Eneste gang den har fravær av støy, er når den står helt stille og ingen av dens motorer, kompressorer etc durer og går (AC høres godt, kjøle-/varmesystemet til batteriet høres godt). Men i forhold til fossilbilene, og særlig dieselbilene, er støynivået og støyforurensningen i stillestående til meget lav hastighet helt klart mer fordelaktig. Det skal likevel ikke store hastigheten til før Model S blir meget hørbar. En Model S i nabolaget hører jeg mye bedre når den ruller forbi utenfor huset enn en Skoda Fabia med dieselmotor, selv om begge har hastighet på 20 km/t.

Hvor tror du en Model S tilbakelegger de fleste av sine kilometre? I saktegående kø i bysentrum eller i 40 km/t+++?

2,2 tonn bil med over 1 meter gummi som presses mot underlaget er ikke noe støyvennlig. Uansett om det er fossilt drivstoff eller batterisug.

Så min påstand lever ennå: det er tull å hevde at elbiler har fravær av støyforurensning.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg