Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
Allegerita
AllegeritaInnlegg: 16986
15.10.15 11:49

Skal det være en Youxia Ranger X? Visstnok ikke bare inspirert (som de kaller kopivirksomhet i Kina) av Tesla Model X, men også KITT fra Knight Rider. 

Pengene må sitte løst i Kina, når dette prosjektet har fått 12 milliarder dollar slengt etter seg. 

AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 322
18.10.15 16:24

Må si jeg bekymrer meg litt over software 7.0 som er introdusert på Tesla. Virker som det er viktig å være først ute med "selvkjørende" system. Andre produsenter har vel langt lenger erfaring og testing av slikt system enn Tesla, uten å ha introdusert det. 

Det har allerede dukket opp tilfeller der det ikke virker helt etter intensjonen (linker under). Riktignok utenom anbefalt bruk som er på motorvei, men viser at det fort kan oppstår farlige situasjoner. Her var det utprøving av systemet av oppmerksomme sjåfører, hva skjer når man har vent seg til at det fungerer og ikke er like oppmerksom? Om det skulle skje noe uforutsett er føreren også mindre forberedt på å korrigere siden man normalt ikke styrer bilen. 

Burde ikke man vente til produsenten kan garantere 100% for sikkerheten (nå er føreren fortsatt ansvarlig ved uhell), og da begrense bruken til motorveier der det tilsynelatende fungerer. 

Som det fungerer i dag er det vel langt mer stressende å sitte å vurdere om bilen klarer å styre selv eller ikke, enn å ha en lett hånd på rattet. Tilsynelatende får man heller ikke varsel før man forlater motorvei, her burde vel man ha varsel om at fører bør ta over styringen selv. 

https://www.youtube.com/watch?v=Lx3-epk_ztQ

https://www.youtube.com/watch?v=MrwxEX8qOxA

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
18.10.15 16:43
AlvaroC: nn å ha en lett hånd på rattet.

Det finnes nok av annet i verden å bekymre seg for akkurat nå, men det er herlig at vi bor såpass trygt (iallefall enda) at vi kan ta oss råd til å engste oss over slike trivielle ting.

Som du nevner må man selvsagt ha en "lett hånd på rattet", hvis føreren (som fremdeles er ansvarlig) ikke berører rattet vil bilen etter en kort stund slå på nødblinken og komme til en kontrolert nedbremsning.

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
18.10.15 17:26

 

Kan egentlig denne selvkjøringen til Tesla noe annet enn det MB og BMW sine systemer kan? For meg virker det litt som keiserens nye klær og en menighet som lar seg blende av en stor (for) fører. Som når Apple kom med den utrolige nyvinningen mms på iP4..

Det Tesla skal ha kred for er å laste opp nye software etterhvert til biler som har nødvendig hardware. 90% av alle Golf 7 som er solgt i Norge har hardware som kan gjøre dem selvkjørende,men skal du ha mer enn adaptiv cruise og front assist må du kjøpe ny bil..

(Innlegget ble redigert 18.10.15 17:31)

fcuk
fcukInnlegg: 15301
18.10.15 17:46
PassatGL: Det finnes nok av annet i verden å bekymre seg for akkurat nå, men det er herlig at vi bor såpass trygt (iallefall enda) at vi kan ta oss råd til å engste oss over slike trivielle ting.

For å sitere den beskrivelsen fra den siste videoen:

I am the proud owner of a 2015 Tesla SP90D, purchased with all available options. It is the best car I have ever owned and I love it dearly. I also own a large chunk of Tesla stock. Today my car received the anticipated version 7 software update and I was anxious to try it out near my home. After several seconds of successful hands-free driving, I admit I started to ignore the warning to keep my hands on the wheel so that I could record the moment to share with friends. That's when all hell broke loose. My car was tracking the car in front of me to successfully steer, but I was going slower and that car eventually drifted far ahead of me. Shortly after that, another car was coming in my car's direction from the opposite side of the road. I can only guess at what happened next. My car apparently thought the oncoming car was supposed to be followed, and suddenly veered to the left, crossing the double-yellow road divider line right into its path. Had I not reacted quickly to jerk the steering wheel in the opposite direction, a devastating head-on collision would have occurred. I post this in the hopes that it will prevent any losses to anyone using AutoPilot in similar circumstances and in the sincere hope that Tesla can address the issue as soon as possible if the software can somehow be improved in detecting both oncoming vehicles and cross-traffic lane dividers to avoid steering into oncoming traffic.

At folk med så god råd kan være så forbanna dumme, går det virkelig an?

Virkelig noe å bekymre seg for.

Ribba
RibbaInnlegg: 34430
18.10.15 18:00
fcuk: At folk med så god råd kan være så forbanna dumme, går det virkelig an?

Eh... det er folk du snakker om. Selvsagt går det an. Det er jo tross alt en grunn til at vi aldri har hatt besøk fra andre sivilisasjoner fra det ytre rom. Solsystemet våres har blitt erklært fri for intelligente livsformer :-)

Nei, dette er et system som kommer garantert til å by på mange problemer. Og som das auto er inne på, det er utrolig mange biler der ute som har hardware tilgjengelig til å være selvkjørende som Tesla er, men ingen av de andre bilprodusentene har valgt å innføre noe autopilot.

Fordi de vet at opp mot 100% av kundene deres er idioter, og det må dermed idiotsikre løsninger til før slikt kan innføres.

PS: Idiot i dette tilfellet er at folk ikke tar bilkjøring alvorlig.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
18.10.15 18:07
dasAuto: denne selvkjøringen til Tesla noe annet enn det MB og BMW sine systemer kan?

Det er vel nettopp her enkelte andre også lar seg blende.

"MB og BMW sine systemer" er også levert av underleverandører.

Men ettersom du spør, så har bl.a. BMW, Volvo, Tesla Motors, GM, Honda og Audi samme leverandør. Nemlig israelske Mobileye.

Audi og BMW vil også lansere dette, men er trolig ikke like "ballsy" som Tesla, BMW har samme system i drift i enkelte av sine modeller, men det kan se ut som om deres software krever litt mer kalibrering.

Ribba
RibbaInnlegg: 34430
18.10.15 18:31
PassatGL: Men ettersom du spør, så har bl.a. BMW, Volvo, Tesla Motors, GM, Honda og Audi samme leverandør. Nemlig israelske Mobileye.

Mye av problemet med slike system, det er at de er avhengige av at vei markeringen er gode. Blir disse markeringene slitt eller forsvinner under snø/is, så er systemet satt helt ut.

Har testet ut den vinglevarslingene jeg har på Mazda'n. Den bruker jo et kamera på samme måte som Tesla, BMW, Audi etc til å avgjøre om man er i kjørefeltet sitt, men den sier kun ifra om bilen forlater kjørefeltet sitt, og har ikke noe automatisk kjørefunksjon. I tillegg må man over en gitt hastighet for at systemet skal aktiveres.

Når veien er godt markert med midt- og kantstriper, så fungere det. Men når veimarkeringene er slitt eller man kjører på smale veier uten midtstripe, så er systemet helt ubrukelig. Så jeg har systemet slått av, rett og slett fordi det er så utrolig mye dårlige veimarkeringer her oppe, samt masse smale veier uten midtstripe.

Dermed får jeg hele tiden opp et varsellys om at systemet er inaktivt. Ergo, vekk med varselyset og av med systemet.

(Innlegget ble redigert 18.10.15 18:36)

MacanT
MacanTInnlegg: 9454
18.10.15 18:31
PassatGL: Nemlig israelske Mobileye.

Det hadde utvilsomt vært en fordel om alle biler i både Israel og resten av Midt-Østen hadde vært selvstyrende for verre bilister skal man lete lenge etter :)

(Innlegget ble redigert 18.10.15 18:39)

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
18.10.15 18:37
Ribba: Blir disse markeringene slitt eller forsvinner under snø/is, så er systemet satt helt ut.

Det stemmer, bokstavlig talt.

Systemet deaktiveres hvis dette er tilfellet, men holder man ikke hendene i nærheten av rattet og er mer opptatt av å filme at man ikke har hendene på rattet, kan det jo gå riktig ille.

Selv har jeg stor tro på at disse systemene blir like essiensielle i forebygging av personskade som setebelter, ABS, airbags og ESP har vært.

I tillegg til komfortgevinsten med den utvidede hjelpestyringen, oppdager dette systemet fotgjengere som plutselig kommer løpende ut i veibanen eller vimsende syklister som sykler i svime. Jeg hadde aldri kjøpt en nybil uten dette idag.

MacanT
MacanTInnlegg: 9454
18.10.15 18:49
PassatGL: Systemet deaktiveres hvis dette er tilfellet, men holder man ikke hendene i nærheten av rattet og er mer opptatt av å filme at man ikke har hendene på rattet, kan det jo gå riktig ille.

På min bil deaktiveres systemet etter advarsel hvis man ikke berører rattet over en viss tid, som ikke er så veldig mange sekunder. Mener at reglene for denne type funksjoner er slik, heldigvis.

Ribba
RibbaInnlegg: 34430
18.10.15 18:51
PassatGL: Selv har jeg stor tro på at disse systemene blir like essiensielle i forebygging av personskade som setebelter, ABS, airbags og ESP har vært.

Som passive systemer, ja. Men slike systemer må være praktisk talt 100% idiotsikre om de skal være aktive systemer.

For alle de gode systemene du nevner, de er ikke noe hvilepute for føreren, og det er der faren ligger om systemer implementeres for raskt.

Så jeg synes at det bør være en naturlig evolusjon mot selvkjørende biler, og at man ikke skal prøve å revolusjonere hverdagen. Det vil si at man perfeksjonerer de forskjellige elementene som kreves for å ha en selvkjørende bil. Det vil si at adaptive cc fungere perfekt, at kjørefelt assistentene fungere perfekt, at dødsonevarslinger fungere perfekt, at autobrems fungere perfekt, etc, etc.

Så lenge ingen av disse systemene er optimaliserte, så bør man heller ikke innføre autopilotsystemer som skal benytte seg av alle disse systemene. Spesielt ikke med tanke på at den største svakheten med systemet fortsatt sitter bak rattet, og den delen av systemet vil aldri perfeksjoneres. Tvert i mot, den delen av systemet er nesten å regne som malware, siden den hele tiden prøver å finne måter å utnytte systemet på måter systemet i utgangspunktet ikke var designet for.

Men jeg er enig med deg at potensialet er der, men som sagt, dette er ikke et system som bør forhastes inn i markedet før det faktisk er klart for det. 

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
18.10.15 19:08

Noen må jo være først ut, ofte har Mercedes hatt for vane å være først. Heller ikke adaptiv cruise fungerer perfekt, det første systemet jeg prøvde i Volvo S60 i 2010 holdt på å kondemnere bilen, uten at man kan gi opp systemene av den grunn.

I dette tilfellet slo/slår Tesla akkurat BMW på målstreken, med Audi like bak.

Jeg er sikker på at flere av kritikerne som typisk melder seg på ting som omhandler Tesla, hadde hyllet de systemet i samme ordlag hadde de vært først ut.

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
18.10.15 19:11
MacanT: På min bil deaktiveres systemet etter advarsel hvis man ikke berører rattet over en viss tid, som ikke er så veldig mange sekunder.

Slik er det på Golf også. Jeg er usikker på om alarmen går etter x antall sekunder eller x antall korrigeringer fra elektronikken. 

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
18.10.15 19:21
PassatGL: I dette tilfellet slo/slår Tesla akkurat BMW på målstreken, med Audi like bak.

Jeg spurte hva som er nytt i et tidligere innlegg, men fikk ikke noe svar. Kan du utdype hva Teslas autopilot gjør som INGEN andre kan levere?

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
18.10.15 19:26
dasAuto: Jeg spurte hva som er nytt i et tidligere innlegg, men fikk ikke noe svar. Kan du utdype hva Teslas autopilot gjør som INGEN andre kan levere?

Kan levere eller leverer?

Førstnevnte blir bare spekulasjoner. Jeg kan levere deg selvdyrkede jordbær jeg - men vil ta litt tid og høste de fruktene. Kinesiske bilprodusenter vil også KUNNE levere sikre og miljøvennlige biler i hopetall de også, selv om de pr. idag ikke gjør det - ser du analogien?

Pr. idag leverer kun Tesla Motors biler som er selvgående på motorveien.

blist
blistInnlegg: 1220
18.10.15 19:38

Jeg tror at Elon har lovet noe han egentlig ikke vet rekkevidden av, kanskje mest fordi han ikke er bilinteressert :-).

Tesla "Autopilot" = ACC + active lane assist, men uten hastighetsbegrensninger ( på min bil fra 65 km/h som utelukker systemet i byer ) og tidsbegrensning ( på min bil 5 -10 sekunder uten rattberøring ). Mao Tesla gir sine brukere større frihet enn det konkurrentene begrenser det til ut fra sikkerhetsaspekter.

Imidlertid er Tesla bare et tastetrykk i fra å kunne omprogrammere disse funksjonene OTA slik at de ikke utgjør noen fare i trafikken, noe konkurrentene allerede gjør.

Keiserens nye klær...

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
18.10.15 19:41

Mercedes system fungerer på motorvei dersom man hacker det..

Hacked S-Class autopilot

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
18.10.15 19:42

@Blist:

Nei, ikke akkurat. 

Tesla Motors har bl.a. et godt øye til Google, samt at de har utviklet et eget høyoppløst kartverk. Det er også på bakgrunn av dette at de kan slippe bilene løs der BMW og Audi må melde pass.

I tillegg har Tesla Motors allerede implementert car-to-car communication, slik Mercedes lanserer på sin nye Mercedes E-klasse i Januar. Bilene lærer altså av hverandre og hver kjøretur oppdaterer algoritmen og kartverket ad-hoc. Genialt.

(Innlegget ble redigert 18.10.15 19:43)

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
18.10.15 19:48
blist: Jeg tror at Elon har lovet noe han egentlig ikke vet rekkevidden av, kanskje mest fordi han ikke er bilinteressert :-).

Dette må vel også dementeres.

Han brukte sparepengene sine etter suksessen med PayPal m.m til å kjøpe seg en McLaren F1, se han få den levert her.

Ellers har han også til enhver tid hatt en drøss med Audi Q7 til å frakte sine barn, en bil han har benyttet som målestokk for Model X.

AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 322
18.10.15 20:14
PassatGL: Det finnes nok av annet i verden å bekymre seg for akkurat nå

Under bil på et debattforum debatterer man bil, vil man løse verdensproblemer får man ta det andre plasser. 

Musk har jo snakket om selvkjørende biler i flere år allerede og kaller det også Autopilot, og det et virker som det er en del Tesla-eiere tror det er de de har fått.

At selvkjørende kommer er jo klart, men vil ta veldig mange år før man har noe som er brukbart/sikkert på vanlige veier, da bør man kanskje begrense det til motorveier, og ikke la mer eller mindre fornuftige førere prøve det ut på egenhånd. 

Dette i tillegg til at Tesla etter det jeg forstår ikke er noe begrensinger i ha hendene fra rattet som andre har, og heller ikke varsel ved avkjøring fra motorvei. Så poenget her er at Tesla går på akkord med sikkerhet for å fremstå som mer avanserte enn andre, noe de nok ikke er. 

Sikkerhetsmessig er det stor forskjell på et aktivt og et passivt system, at bilen hindrer at man kjører av veien eller på noe er greit nok. At føreren skal passe på at bilen ikke kjøre av veien noe helt annet. 

Forøvrig mitt første innlegg på Tesla-tråden så ikke veldig aktiv Tesla-kritikker :-)

blist
blistInnlegg: 1220
18.10.15 20:15
PassatGL: @Blist: Nei, ikke akkurat. Tesla Motors har bl.a. et godt øye til Google, samt at de har utviklet et eget høyoppløst kartverk. Det er også på bakgrunn av dette at de kan slippe bilene løs der BMW og Audi må melde pass. I tillegg har Tesla Motors allerede implementert car-to-car communication, slik Mercedes lanserer på sin nye Mercedes E-klasse i Januar. Bilene lærer altså av hverandre og hver kjøretur oppdaterer algoritmen og kartverket ad-hoc. Genialt.

Tesla gjør mye riktig, men ambisjonene overgår prestasjonene.

OTA-muligheter er praktisk selv om jeg ville reservere meg mot å bli " overvåket " eller bli utsatt for OTA-begrensninger etter en bilfabrikks preferanser.

Hvor godt Tesla samarbeider med Google er jeg usikker på :-). ( Jeg har Google Earth i en godt funksjonerende navi i min bil - i motsetning til navigasjonen i Tesla som er noe tøys ).

Car-to-car communication er for meg svaret på et spørsmål jeg aldri kommer til å stille, men jeg har forståelse for at noen synes det blir fint.

For meg er Teslabilen er et stort paradoks.

(Innlegget ble redigert 18.10.15 20:17)

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
18.10.15 20:35
blist: men ambisjonene overgår prestasjonene.

Jeg trodde dette var VAGs nisje jeg ;)

Elon er vel ganske redelig og sier at det fremdeles er endel begrensninger med dagens system.

Hvis du har Google Earth i din bil har du en eller annen form for connectivity og er dermed "overvåket" selv - foreslår at du ringer importøren og får deg hektet av i morgen.

Car-to-car communication er kanskje ikke så lett for alle å forstå - men det gjør det ikke mindre viktig. En bil med motorstans eller som har kollidert, usynlig for deg rundt neste sving - men din bil vet allerede om faren og advarer deg før svingen.

Du kjører en diesel-Audi, skjønner at Tesla-bilen er et paradoks for deg da, det er ikke alle som er klare for elbiler enda. Du blir det nok når ditt merke forhåpentligvis får stablet noe på beina enten i 2016 eller 2017 :)

blist
blistInnlegg: 1220
18.10.15 20:51
PassatGL: Du blir det nok når ditt merke forhåpentligvis får stablet noe på beina enten i 2016 eller 2017 :)

Jeg tror dette er vel optimistisk :-).

Misforstå meg ikke ;                                                                     

jeg ønsker alle som velger elektrisk velkommen på veien :-).

(Innlegget ble redigert 18.10.15 20:52)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34998
18.10.15 22:02
PassatGL: det er ikke alle som er klare for elbiler enda.

Nei 120 år er litt kort tid å forberede seg på.

Og dingser kom gir hverandre meldinger elektronisk? Er du en Marconi eller? 
Vanskelig å forstå det der. 
Neste blir vel at noen snakker i Oslo for så å bli gjengitt av et apparat i Bergen. 

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
18.10.15 23:15
PassatGL: I tillegg har Tesla Motors allerede implementert car-to-car communication

På sjøen har vi  boat-to-boat communication på andre tiåret nå.
Det kalles AIS. Da kan vi se hva som lurer rundt neste sving på leia...
Det er krav om å ha det på alle båter over en viss størrelse,men hvem som helst kan ha det. Det koster noen få 1000-lapper og har en typisk rekkevidde på 10-15 nautiske mil på små båter og 30-40 på større skip.(Avhengig av meteorologiske forhold og selvsagt kortere på kysten med høye fjell osv)
Det er beundringsverdig at seilbåtereiere har montert dette i stor stil. De har dermed tatt konsekvensen av at båtene deres gir veldig dårlig radarekko.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34998
18.10.15 23:37
dasAuto: Det er beundringsverdig at seilbåtereiere har montert dette i stor stil. De har dermed tatt konsekvensen av at båtene deres gir veldig dårlig radarekko.

Ja hva med dem som er på broen og må navigere. Man leser jo "stadig" om skipskollisjoner og grunnstøtninger.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11982
20.10.15 10:39
PassatGL: det er ikke alle som er klare for elbiler enda. Du blir det nok når ditt merke forhåpentligvis får stablet noe på beina enten i 2016 eller 2017 :)

Tror du seriøst at blist og jeg kommer til å kjøpe elbil i 2016 eller 2017 bare det er 4 ringer i grillen? Eller var det en spøk?

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
20.10.15 11:07
Iseran2770: Tror du seriøst at blist og jeg kommer til å kjøpe elbil i 2016 eller 2017 bare det er 4 ringer i grillen? Eller var det en spøk?

Kanskje ikke du, som nylig har kjøpt nybil og stadig påpeker mangelen på stikkontakt. Men Blist har etter hva jeg skjønt en 2012-modell og for han virker komfort å bety vel så mye/mer enn motorlyd, så ja - jeg ser ikke bort ifra det nei.

Ribba
RibbaInnlegg: 34430
20.10.15 11:09
PassatGL: Men Blist har etter hva jeg skjønt en 2012-modell og for han virker komfort å bety vel så mye/mer enn motorlyd, så ja - jeg ser ikke bort ifra det nei.

Er blist en han? For han opplyser nå selv at han er en hun.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg