Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12004
20.10.15 11:26
PassatGL: Kanskje ikke du

Jeg kommer ALDRI til å kjøpe elbil. Da blir jeg heller som Riviera430 og kjøper noen gammelt ræl med bensinmotor.

Men blist har noe til felles med meg. Lange turer nedover kontinentet. Jeg regner med at heller ikke han er klar for eviglange ladepauser flere ganger pr dag.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30363
20.10.15 21:04
KingsRoad: Consumer Reports rører imidlertid ikke vurderingen av bilens pålitelighet
nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15495
20.10.15 21:31
FredPerry: "Romance over."

Men selger godt for det.

Tesla’s all electric Model S has overtaken established and conventionally powered luxury car market leaders like the BMW 7 series and Audi A8 in their own European backyards, and is threatening the long-established market leader, the Mercedes S class. n the first nine months of 2015, Tesla Model S sales of 10,600 in Western Europe exceeded the outgoing BMW 7 Series with 2,650 and the soon to be replaced Audi A8 limousine with 4,700. The Model S was only 800 sales short of the Mercedes S class, compared with a shortfall of 6,200 in the same period last year, AID said.

Er ikke helt sikker på at jeg vil anser disse som direkte konkurenter.

blist
blistInnlegg: 1220
20.10.15 22:09
Iseran2770: Men blist har noe til felles med meg. Lange turer nedover kontinentet. Jeg regner med at heller ikke han er klar for eviglange ladepauser flere ganger pr dag.

Jeg tror vi har en felles idé om at " reisen er målet " eller noe i den retning.

Og du har rett ; hvis elbil innebærer begrensninger mht hvor ruten skal gå kombinert med hyppig lading ( egentlig begrensning på hvilke hastigheter man kan kjøre i ), er det ikke noe for meg.

Tesla frister lite, mest fordi det kvalitetsinntrykket den etterlater blir for stor overgang fra det jeg er vant med.

Jeg har lenge tenkt at Teslas kvalitetsproblemer må bli synliggjort et eller annet sted - at disse nå fremkommer i den amerikanske forbrukerrapporten (" 103 out of 100 "- gutta ) blir nesten komisk.

Likevel er 97 % av Teslaeierne like fornøyde og vil kjøpe bilen igjen, men det tror jeg er grunnet at når man først har vennet seg til å hverken betale for drivstoff eller bom er veien tilbake til et problemfritt bilhold lang..

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17813
20.10.15 22:15
nometalhorse: Er ikke helt sikker på at jeg vil anser disse som direkte konkurenter.

Blir vel litt som å sammenligne en prostituert med oppblåsbarbara ;-)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17813
20.10.15 22:16
Iseran2770: Jeg kommer ALDRI til å kjøpe elbil.

Aldri si aldri, heter det.

Men jeg tror jeg kan si aldri til en batteribil.

Elbiler kan ha en framtid, men tror ikke batterier er løsningen.

blist
blistInnlegg: 1220
20.10.15 22:20
nometalhorse: Er ikke helt sikker på at jeg vil anser disse som direkte konkurenter.

At Tesla Model S tar markedsandeler fra bilmerker den konkurrerer prismessig med er sikkert, men Tesla har egentlig ingen konkurrenter og kjøperne kommer fra alle slags biler - de fleste som kjøper Tesla ser ut til å gå over sitt vanlige bilbudsjett. I Norge kjøper mange pga subsidiene, i USA har patriotisme lange tradisjoner -det finnes vel til og med dem som kjøper Tesla ut fra miljøhensyn :-).

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15495
20.10.15 22:42

Vi kan ta med følgende fra samme Consumer Reports undersøkelse.

Fiat/Chrysler-koncernen har fortfarande inte lyckats lyfta kvalitetsnivån. Chrysler, Dodge, Jeep, Ram och Fiat hamnade alla långt ned på listan.

Så de har mye å jobbe med. Lexus topper listen, og Fiat 500L er nederst.

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29354
21.10.15 08:38

Da kom den saken jeg har ventet litt på.

 

Det har lenge versert rapporter om at P85D ikke leverer like mange hestekrefter som annonsert, og nå har altså en rekke P85D-eiere gått til det skrittet å klage til Forbrukerrådet. 

Selv om effekten ikke er like stor som lovet, så er fortsatt opplevelsen helt ellevill. 0-100 på 3-3,5 sekunder under «girepauser» merkes bra på kroppen. Men verdt å betale ca 150000 mer for 1-1,5 sekunder raskere akselerasjon, men dårligere rekkevidde, enn 85D er det vel kanskje ikke. Men man kan vel si at å gå for en 85D (som undertegnede) også er unødvendig.

fcuk
fcukInnlegg: 15302
21.10.15 08:53
Aveirinha: Da kom den saken jeg har ventet litt på.   Det har lenge versert rapporter om at P85D ikke leverer like mange hestekrefter som annonsert, og nå har altså en rekke P85D-eiere gått til det skrittet å klage til Forbrukerrådet.  Selv om effekten ikke er like stor som lovet, så er fortsatt opplevelsen helt ellevill. 0-100 på 3-3,5 sekunder under «girepauser» merkes bra på kroppen. Men verdt å betale ca 150000 mer for 1-1,5 sekunder raskere akselerasjon, men dårligere rekkevidde, enn 85D er det vel kanskje ikke. Men man kan vel si at å gå for en 85D (som undertegnede) også er unødvendig.

Det hadde vært bedre om VG hadde kjørt CR-saken som handler om noe langt mer alvorlig for Tesla en dårlig markedsføring.

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29354
21.10.15 09:03
fcuk: Det hadde vært bedre om VG hadde kjørt CR-saken som handler om noe langt mer alvorlig for Tesla en dårlig markedsføring.

De gjør også det ser jeg nå (under tittelen «Aksjekursen stuper»). Litt overrasket, ettersom jeg har forhørt meg med ca Tesla-eiere i Norge (deriblant flere jeg ikke anser som spesielt fanatiske til konseptet), og så å si samtlige gir bilen gode skussmål. Og der den feiler (som f.eks. lekkasje i takluka), så har Tesla-forhandlerne vært raskt ute med å fikse bilen uten ekstra kostnad for eier, samtidig som de har vært flinke til å legge til rette for minimal nedetid (aka ekstra hassle) kunden når situasjonen først oppstår. Det er denne feedbacken som har gjort at jeg har valgt å gå for en versjon (svært gunstig for meg med min jobbhverdag). 

(Innlegget ble redigert 21.10.15 09:03)

perchri
perchriInnlegg: 7275
21.10.15 09:05
blist: Likevel er 97 % av Teslaeierne like fornøyde og vil kjøpe bilen igjen, men det tror jeg er grunnet at når man først har vennet seg til å hverken betale for drivstoff eller bom er veien tilbake til et problemfritt bilhold lang..

...der ligger nøkkelen....fordelene el bilene har. Fjern dem,og la el biler komme inn i den normale avgift/bruksklassen som bilene har,så tenker jeg få ville gidde å slite med batterier. Å så batterier,da, jeg har bare problemer,fra drill til lommelykter og barbermaskin drevet med batterier. Pr i dag er det noe dritt.

Gamleboyen
GamleboyenInnlegg: 5929
21.10.15 09:13

Så lenge akselerasjonen er som opplyst så er vel antall hestekrefter irrelevant. Det er vel faktisk slik at jo færre hestekrefter på samme akselerasjon, jo bedre bil har du.

Makan for noen sutrehuer. Og idioter. 

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5464
21.10.15 10:32
nometalhorse: Tesla Model S sales of 10,600 in Western Europe exceeded the outgoing BMW 7 Series with 2,650 and the soon to be replaced Audi A8 limousine with 4,700. The Model S was only 800 sales short of the Mercedes S class, compared with a shortfall of 6,200 in the same period last year, AID said. Er ikke helt sikker på at jeg vil anser disse som direkte konkurenter.

I USA er man ofte upresis i sin omgang med geografi, særlig utenfor landets egne stater (blir ikke forundret om den gjengse amerikaner sliter med å plassere Hawaii på globen).

Men inkluderer "Western Europe" Norge? I så fall blir det i beste fall tullete å sammenligne med salget av S-klasse et al. Tipper at sånn ca. ingen av de som kjører Model S i Norge tidligere har kjøpt seg ny S-klasse, A8 eller 7-serie. 

Det ble solgt 3200 Model S i Norge denne perioden. Justert for norske tall så selger jo fortsatt denne "miljøbilen" brukbart. Spent å se på hvordan markedet tar i mot Model X.

maxg
maxgInnlegg: 6636
21.10.15 10:54
Aveirinha: Men verdt å betale ca 150000 mer for 1-1,5 sekunder raskere akselerasjon,

La meg bare slå fast at 1.5 sek raskere 0-100 fra tidligere 5 sek er VELDIG mye. 5s er raskt 3.5 er MYE raskere.

Snakker vi om forskjell fra 13 til 11,5 er det ikke verdt pengene. Men i Tesla sitt tilfelle er det ekstremt mye.

For å trekke paralleller til MC/hk/fart. Med 10 hk klarer man 100 km/t. For å nå 200 km/t trenger man ca 50 hk. For å klare 300 km/t trengs minst 200 hk.

Å senke 0-100 tiden med 30% på en 2.2t bil vil koste MYE på alle kjøretøy.

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29354
21.10.15 11:15
maxg: La meg bare slå fast at 1.5 sek raskere 0-100 fra tidligere 5 sek er VELDIG mye. 5s er raskt 3.5 er MYE raskere. Snakker vi om forskjell fra 13 til 11,5 er det ikke verdt pengene. Men i Tesla sitt tilfelle er det ekstremt mye.

Er for så vidt enig, var kun min personlige mening. For øvrig sammenlignet jeg med 85D, som ifølge Tesla skal oppnå 0-100 på 4,4 sek. For meg er det mer enn nok, men hver sin smak.

Om vi tar utgangspunkt i at disse målingene stemmer (hvilket de helt sikkert ikke gjør 100 %), så er det altså snakk om 150000 ekstra for 1,1 sek raskere (fra 4,4 til 3,3) og så ytterligere 76000 for en økning i akselerasjonen på 0,3 sek. 

 

 

maxg
maxgInnlegg: 6636
21.10.15 11:33
Aveirinha: Om vi tar utgangspunkt i at disse målingene stemmer (hvilket de helt sikkert ikke gjør 100 %), så er det altså snakk om 150000 ekstra for 1,1 sek raskere (fra 4,4 til 3,3) og så ytterligere 76000 for en økning i akselerasjonen på 0,3 sek.

Den gamle 80/20% er kanskje gjeldene her og?

For 20% av penga får du 80%. For å få de siste 20% koster det 80% mer.

Poenget mitt er uansett at man ikke får en såpass stor reduksjon 0-100 til den prisen for noe annet bilmerke??

Å slipe ned 0-100 med 1,4 sek på en 5 sek. Porsche, BMW, Audi eller Aston Martin for den sakens skyld vil koste betydelig mer en 200.000.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
21.10.15 12:02
Aveirinha: Litt overrasket, ettersom jeg har forhørt meg med ca Tesla-eiere i Norge (deriblant flere jeg ikke anser som spesielt fanatiske til konseptet), og så å si samtlige gir bilen gode skussmål. Og der den feiler (som f.eks. lekkasje i takluka), så har Tesla-forhandlerne vært raskt ute med å fikse bilen uten ekstra kostnad for eier, samtidig som de har vært flinke til å legge til rette for minimal nedetid (aka ekstra hassle) kunden når situasjonen først oppstår.

Er det derfor det er 4-6 måneder ventetid på verkstedene til Tesla? Det vil jeg ikke akkurat si samsvarer med "så har Tesla-forhandlerne vært raskt ute med å fikse bilen uten ekstra kostnad for eier". Bilene er ellers under garanti, så skulle bare mangle at de ble fikset uten ekstra kostnad.

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29354
21.10.15 12:16
barnimagen: Er det derfor det er 4-6 måneder ventetid på verkstedene til Tesla? Det vil jeg ikke akkurat si samsvarer med "så har Tesla-forhandlerne vært raskt ute med å fikse bilen uten ekstra kostnad for eier". Bilene er ellers under garanti, så skulle bare mangle at de ble fikset uten ekstra kostnad.

De gangene det har skjedd en garantisak på Teslaene til mine kolleger, så har de fått fikset det innen 1-2 dager etter innlevering. De andre jeg har snakket med har jeg ikke hatt førstehåndskjennskap til Teslas håndtering, så der baserer jeg inntrykket utelukkende på deres feedback rundt dette. Som sagt, har forhørt meg med folk jeg anser som veldig fanatiske rundt dette (de som er imot Tesla elsker jo å plassere folk i en slik bås), før jeg bestemte meg for å gå for en.  

piezo
piezoInnlegg: 5152
21.10.15 13:05

I London har Tesla en liten filial i kjøpesenteret Westfield. Har dog ikke sett en eneste Tesla i trafikk enda. Ser ut til at Londonfolket foretrekker sine Range Rovere, som her like vanlig her som TMS i Noreg. 

MacanT
MacanTInnlegg: 9473
21.10.15 13:12
Gamleboyen: Så lenge akselerasjonen er som opplyst

Akselerasjonen er heller ikke som opplyst ettersom bilen allerede rullet da de startet tidtakingen.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
21.10.15 13:21
Aveirinha: De gangene det har skjedd en garantisak på Teslaene til mine kolleger, så har de fått fikset det innen 1-2 dager etter innlevering.

Da må de enten ha løyet til deg, eller så er det havari de har opplevd. I tilfelle havari hjelper Tesla deg ganske kjapt. For alle andre saker (motor med symptomer på snarlig havari, batteri med problemer, lekkasjer, dugg i lykter, dårlige bremser, dørhåndtak som ikke fungerer bra, riper i sidevinduene når de heises opp og ned, LED-dioder i bremselyset som slutter å lyse etc etc) er det bare å stille seg i kø i månedsvis. Ta deg en titt på elbilforumet så ser du dette enkelt.

Gode skussmål vil de fleste bileiere gi sine biler. VW-eiere, Toyota-eiere, Subaru-eiere, Tesla-eiere.

Consumer Reports har nå gitt sin vurdering av Teslas kvalitet basert på 1200 respondenter. Disse viser at Tesla har svært mye forbedringspotensiale. Og at Tesla sannsynligvis har feil fokus. 0-100 teller tydeligvis mer enn kvalitet.

fcuk
fcukInnlegg: 15302
21.10.15 13:29

Sånn ser det ut når vg.no vil unngå å nevne hvordan Consumer Reports ikke lenger anbefaler Model S.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30363
27.10.15 19:51

Jalopnik med sjokkerende nyheter: "The Tesla Model S isn't cool anymore."

piezo
piezoInnlegg: 5152
27.10.15 20:05

ÅNEI! Men når man ser noe på ethvert gatehjørne så blir det fort slik at det sklir inn i mengden. Men hr Musk har helt sikkert noe i ermet for å piffe opp stemningen litt igjen.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30363
27.10.15 20:08
piezo: Men hr Musk har helt sikkert noe i ermet for å piffe opp stemningen litt igjen.

Som det står i artikkelen/kåseriet: 

"So will there be a newly redesigned Model S coming out to satisfy the rest of us? Tesla has been unusually quiet about that topic. This is strange, because Tesla has been known to schedule a press conference about virtually everything: a new lease deal, a new charging station, a new battery program, a new Elon Musk hairstyle, a new vendor for office fax machine maintenance, etc.

That leads me to believe the brand has its energy focused elsewhere: on a successful launch of the Model X, for instance, or the upcoming “affordable” Tesla that’s reported to be in development. The result is that the Model S will likely continue fading further into “uncool” territory, languishing in its current aging design. At least the owners are KCKN GAS."

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15495
27.10.15 20:18
piezo: Men hr Musk har helt sikkert noe i ermet for å piffe opp stemningen litt igjen.

Spørsmålet er om de gjør de rette valgene. Historien er full av selskaper som ikke har gjort det, og raskt ikke er annet enn nettopp historie.

Her kommer Bob Lutz med sine tanker rundt Tesla.

Is Tesla Doomed?
Bob Lutz thinks the writing is on the wall for the EV maker.

Det er spesielt distribusjons metoden han er negativ til, og selvsagt at de faktisk taper penger for hver solgte bil ( $4000 ).

I like Elon Musk personally, and I think the Model S is a fabulous car, but history's filled with defunct companies with great products run by brilliant people. Unless Tesla rights its organization and products in a hurry, it'll join those ranks.


FredPerry
FredPerryInnlegg: 30363
27.10.15 20:34
nometalhorse: Her kommer Bob Lutz med sine tanker rundt Tesla.

Og kommentarene er omtrent som Iphone/Android-gnålet som er under samtlige artikler hos Itavisen.no. 

fcuk
fcukInnlegg: 15302
27.10.15 20:42
FredPerry: Som det står i artikkelen/kåseriet:  "So will there be a newly redesigned Model S coming out to satisfy the rest of us? Tesla has been unusually quiet about that topic. This is strange, because Tesla has been known to schedule a press conference about virtually everything: a new lease deal, a new charging station, a new battery program, a new Elon Musk hairstyle, a new vendor for office fax machine maintenance, etc. That leads me to believe the brand has its energy focused elsewhere: on a successful launch of the Model X, for instance, or the upcoming “affordable” Tesla that’s reported to be in development. The result is that the Model S will likely continue fading further into “uncool” territory, languishing in its current aging design. At least the owners are KCKN GAS."

Går det virkelig an å si at Model S er, eller noengang kommer til å bli, "uncool" i forhold til Model X?

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30363
27.10.15 20:46
fcuk: i forhold til Model X?

Liker å tro at jeg er flink til å sette meg inn i andres preferanser og kriterier for deres valg av bil, men akkurat Model X nekter jeg å tro at noen kjøper for utseendets skyld i hvert fall. Den ser så kjip ut at hadde den blitt presentert som en SsangYong ville ingen hevet et øyenbryn. 

(Innlegget ble redigert 27.10.15 20:47)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg